L 104 Forslag til lov om ændring af partiregnskabsloven og partistøtteloven. (Nye bundgrænser for offentlig partistøtte og anordningshjemmel til ikraftsættelse af partistøtteloven for Færøerne m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Indenrigsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-03-2023

Fremsættelse: 30-03-2023

Skriftlig fremsættelse (30. marts 2023)

20222_l104_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (30. marts 2023)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af partiregnskabsloven og partistøtteloven (Nye bundgrænser for offentlig partistøtte og anordningshjemmel til ikraftsættelse af partistøtteloven for Færøerne m.v.)

(Lovforslag nr. L 104)

Lovforslagets ene del udmønter forslag som fremsat i Udvalget for Forretningsordenens beretning af 11. maj 2022 om visse ændringer af ordningen for offentlig partistøtte.

Med lovforslaget foreslås bundgrænsen for udbetaling af offentlig partistøtte ændret, således at et parti, en kandidat uden for partierne eller en kandidatliste, der har opnået repræsentation ved et valg, altid er berettiget til partistøtte.

Det foreslås videre, at partier, der ikke har opnået repræsentation ved et folketingsvalg, skal være berettiget til partistøtte, hvis de har opnået enten et stemmetal på 320 procent af det antal gyldige stemmer, der i gennemsnit er afgivet pr. mandat, eller et stemmetal på 200 procent af det antal gyldige stemmer, der i gennemsnit er afgivet pr. mandat, samt repræsentation i mindst tre kommunalbestyrelser eller et regionsråd ved det foregående kommunal- og regionalvalg før folketingsvalget.

Det foreslås, at kandidater uden for partierne, der ikke har opnået repræsentation ved folketingsvalget, og kandidatlister, der ikke har opnåret repræsentation ved et kommunal- og regionalvalg, skal være berettiget til partistøtte, hvis de har opnået et stemmetal på 80 procent af det antal gyldige stemmer, der i gennemsnit er afgivet pr. mandat.

Med lovforslaget foreslås endvidere, at reglerne om indberetning og offentliggørelse af private bidrag, der ydes til partiernes folketingskandidater og kredsorganisationer, der i dag håndteres af partiets regionale kandidatliste ved ansøgning om partistøtte, ændres i de tilfælde, hvor partiets regionale kandidatliste enten ikke er berettiget til partistøtte eller ikke ansøger om partistøtte. I disse tilfælde skal partiets folketingskandidater og kredsorganisationer fremadrettet selv indberette bidragene til vedkommende regionsråd. Tilsvarende gør sig gældende, hvis partiet ikke har en regional kandidatliste.

Med lovforslaget foreslås endvidere, at der indføres strafansvar for partier, der ikke opfylder partiregnskabslovens krav om at indsende partiregnskab til Folketinget.

Lovforslagets anden del skal sikre den nødvendige hjemmel til, at de færøske partier og kandidater uden for partierne har ret til at modtage partistøtte.

Der foreslås derfor indsat en hjemmel i partistøtteloven til, at loven ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, de færøske forhold tilsiger. Med anordningshjemlen kan det sikres, at det alene er de bestemmelser, der efter deres indhold har virkning for Færøerne, der sættes i kraft, og at Færøernes hjemmestyre forinden kan have en politisk behandling af spørgsmålet.

Lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2024. Den del af lovforslaget, der vedrører anordningshjemlen for Færøerne, træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.