Fremsat den 30. marts 2023 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og
lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet
(Skærpet straf ved ulovlige
omskæringer af drengebørn, ændring af
sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede
hændelser og ophævelse af Styrelsen for Patientklagers
pligt til at udgive en årsberetning)
§ 1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af
24. januar 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 74 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
En person, der ikke har autorisation som læge eller fungerer
som dennes medhjælp, jf. § 18, må ikke fjerne
forhuden på en dreng under 18 år.«
2. I
§ 89 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Den, der overtræder § 74, stk. 5, straffes med
fængsel i indtil 1 år, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.«
§ 2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 248 af 8. marts 2023, som ændret senest ved lov nr. 911
af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 199, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »hvornår og i hvilken form
rapporteringen skal ske«: »eller ikke skal ske,«,
og efter »og hvad den« indsættes: »i givet
fald«.
§ 3
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 9 af 4.
januar 2023, foretages følgende ændringer:
1. § 12,
stk. 5 og 6, ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 5.
2. I
§ 16, stk. 1, udgår
»og stk. 5, 1.-3. pkt.«
3. I
§ 16 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn udarbejder en
årsberetning om nævnets virksomhed. Regionen bidrager
efter Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns anmodning
med oplysninger til brug for årsberetningen, herunder
oplysninger om klager, der er bortfaldet efter en dialog med
regionen, jf. § 2, stk. 3. Årsberetningen
offentliggøres og sendes til indenrigs- og
sundhedsministeren, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Skærpet straf ved
ulovlige omskæringer af drengebørn | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1. | Regulering af omskæringer af
drengebørn | | | | 2.1.1.2. | Sundhedspersoners videregivelse af
oplysninger ved mistanke om ulovlige omskæringer | | | 2.1.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Sundhedspersoners
rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede
hændelser | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3. | Styrelsen for
Patientklagers pligt til at udgive en
årsberetning | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte myndigheder
og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen vil ulovlige og farlige
omskæringer til livs. Regeringen er opmærksom på
sager, hvor personer, der ikke er læger eller deres
medhjælp, har foretaget ikke-terapeutiske omskæringer
på drengebørn. Det gælder personer, der er
bosiddende i Danmark, men også personer, der er rejst til
Danmark for at foretage disse indgreb.
Den tidligere regering nedsatte i oktober 2021
en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af
Justitsministeriet, Sundhedsministeriet, Social- og
Ældreministeriet samt Udlændinge- og
Integrationsministeriet, der fik til opgave at komme med
initiativer til bekæmpelse af ulovlige omskæringer.
Arbejdsgruppen har udarbejdet seks
initiativer, som gruppen har anbefalet, at der skal arbejdes videre
med. Et af initiativerne omhandler en oplysningsindsats
målrettet sundhedspersonerne om, hvornår og hvortil
sundhedspersonerne kan rette henvendelse, når de modtager en
dreng, der har komplikationer efter en omskæring, og det
eventuelt mistænkes, at indgrebet enten er foretaget ulovligt
eller under faglig standard.
Et andet initiativ handler om at skærpe
straffen for ulovlige omskæringer.
Regeringen vil arbejde videre med de tidligere
foreslåede initiativer.
På den baggrund ønsker regeringen
med dette lovforslag på ny at udmønte de initiativer,
der på sundhedsområdet kræver lovændringer.
Forslaget går ud på at skærpe straffen for
ulovlige omskæringer. Ved den skærpede straf sikres der
samtidig entydig hjemmel til, at sundhedspersoner kan videregive
oplysninger om formodede overtrædelser af reglerne til bl.a.
politiet. Forslaget skaber derfor samtidig bedre muligheder for
politiet til at efterforske disse ulovligheder.
Regeringen ønsker desuden med dette
lovforslag at målrette og forenkle sundhedspersoners pligt
til at rapportere utilsigtede hændelser, således at kun
de alvorligste eller potentielt mest alvorlige utilsigtede
hændelser skal rapporteres. Samtidig foreslås det, at
øvrige utilsigtede hændelser, som der kan uddrages
læring af til gavn for patientsikkerheden, også skal
rapporteres.
Endeligt ønsker regeringen med dette
lovforslag at ophæve Styrelsen for Patientklagers
forpligtelse til at udarbejde en årsberetning. Formålet
er at afbureaukratisere processen med vidensdeling til
sundhedsvæsenet, således at Styrelsen for Patientklager
ikke i en årsberetning skal redegøre for viden, som i
forvejen er tilgængelig og videreformidlet til regioner,
kommuner og andre.
Dette vil frigive ressourcer til
klagesagsbehandling og videreformidling af viden, som ikke i
forvejen er tilgængelig for regioner og kommuner.
Forslaget vil samtidigt betyde, at kommuner og
regioners pligt til årligt at redegøre for konkrete
initiativer på baggrund af Styrelsen for Patientklagers
årsberetning ophæves. Dette vil indebære en
afbureaukratisering i kommuner og regioner, så der frigives
ressourcer til kommunerne og regionernes kerneopgave - at behandle
patienter.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Skærpet
straf ved ulovlige omskæringer
2.1.1. Gældende
ret
2.1.1.1. Regulering af
omskæringer af drengebørn
Det fremgår af § 74, stk. 1, i lov
om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven), at en person, der ikke har autorisation som
læge, ikke må behandle en person for veneriske sygdomme
i smittefarligt stadium, tuberkulose eller anden smitsom
sygdom.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at
en person, der ikke har autorisation som læge, ikke,
medmindre andet er særligt lovhjemlet, må foretage
operative indgreb, iværksætte fuldstændig eller
lokal bedøvelse, yde fødselshjælp, anvende
lægemidler, der kun må udleveres fra apotekerne mod
recept, eller anvende røntgen- eller radiumbehandling eller
behandlingsmetoder med elektriske apparater, mod hvis anvendelse af
uautoriserede personer Styrelsen for Patientsikkerhed har nedlagt
forbud på grund af behandlingens farlighed.
Herved definerer bestemmelsen, hvilke
behandlinger m.v., det er forbeholdt læger at foretage. Det
drejer sig typisk om behandling af sygdomme, der er farlige for
almenheden på grund af smittefare, og om indgreb og
behandlinger m.v., der kræver en betydelig faglig kompetence
at udføre, så som operative indgreb, bedøvelse,
fødselshjælp, anvendelse af receptpligtige
lægemidler, røntgen- eller radiumbehandling m.v.
Det følger af bemærkningerne til
bestemmelsen, jf. Folketingstidende (2005-06), tillæg A, side
3232, at det generelt er forbeholdt læger at foretage
operationer, hvad enten disse foretages med et terapeutisk eller et
ikke-terapeutisk formål. Kerneområdet for de kirurgiske
specialer er selvsagt at foretage operative indgreb, der tjener et
terapeutisk formål.
Det følger videre af
bemærkningerne, at det i forbindelse med visse mindre
indgreb, hvor der hovedsageligt er tale om gennembrud af huden,
tillægges vægt, at der er tale om et ikke-terapeutisk
formål. Hvis et indgreb uden terapeutisk formål er mere
omfattende end den ovennævnte gennembrydning af huden, regnes
dette for et operativt indgreb i § 74´s forstand, og
således er forbeholdt læger og disses medhjælp at
udføre.
Med ikke-terapeutisk formål
forstås et indgreb, der sker uden medicinsk indikation.
Et eksempel på et indgreb, der sker uden
medicinsk indikation, er ikke-terapeutisk omskæring af
drenge. Omskæring af drenge er omfattet af begrebet operativt
indgreb, idet en del af forhuden bortskæres, afklemmes eller
fjernes operativt på anden måde. Indgrebet er dermed
omfattet af § 74, stk. 2, i autorisationsloven som en
behandling, der er forbeholdt læger.
Det fremgår af § 18 i
autorisationsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan
fastsætte nærmere regler om autoriserede
sundhedspersoners benyttelse af medhjælp.
Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009 om autoriserede
sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af
forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed).
Det fremgår af § 1, stk. 1, i
bekendtgørelsen, at en sundhedsperson, der er autoriseret i
henhold til autorisationsloven, kan delegere alle former for
forbeholdt sundhedsfagligt virksomhed, jf. autorisationslovens
§ 1, stk. 3, til en medhjælp, jf. dog §§ 2 og
3.
Bestemmelsen indebærer, at lægen
f.eks. kan delegere omskæring til en medhjælp. Det er
lægens ansvar at sikre sig, at medhjælpen er
kvalificeret til og har modtaget instruktion i at udføre
opgaven, ligesom lægen i fornødent omfang skal
føre tilsyn med medhjælpens udførelse af
virksomheden, jf. bekendtgørelsens § 3.
Det fremgår desuden af Styrelsen for
Patientsikkerheds vejledning nr. 9813 af 14. november 2020 om
ikke-terapeutisk omskæring af drenge, at kravet om
lægeligt tilsyn med medhjælpen ved ikke-terapeutiske
omskæring af drenge indebærer, at lægen skal
være til stede under indgrebet for herved at føre
tilsyn med medhjælpens udførelse af den forbeholdte
virksomhed.
Hvis personer, der ikke er tillagt et
forbeholdt virksomhedsområde, udøver forbeholdt
virksomhed på baggrund af delegation i overensstemmelse med
reglerne herom, vil dette ikke indebære en overtrædelse
af autorisationslovens § 74, stk. 2, og dette vil derfor ikke
være strafbart.
Overtrædelse af § 74, stk. 2, er
strafbart. Det fremgår af § 89 i autorisationsloven, at
en person, der uden autorisation som læge eller uden at
være berettiget hertil i medfør af regler udstedt i
medfør af § 49, stk. 2, foretager operative indgreb,
iværksætter fuldstændig eller lokal
bedøvelse, yder fødselshjælp, anvender
lægemidler, der kun må udleveres fra apotekerne mod
recept, eller anvender røntgen- eller radiumbehandling eller
behandlingsmetoder med elektriske apparater, mod hvis anvendelse af
uautoriserede personer Styrelsen for Patientsikkerhed har nedlagt
forbud på grund af behandlingens farlighed, jf. § 74,
stk. 2, straffes med fængsel i indtil 1 år, under
formildende omstændigheder med bøde.
En mislykket ulovlig omskæring vil efter
omstændighederne kunne straffes som simpel vold efter
straffelovens § 244 eller grov vold efter straffelovens §
245. Det fremgår af straffelovens § 244, stk. 1, at den,
som øver vold mod eller på anden måde angriber
en andens legeme, straffes med bøde eller fængsel
indtil 3 år. Det fremgår endvidere af straffelovens
§ 245, stk. 1, 1. pkt., at den, der udøver et
legemsangreb af særligt rå, brutal eller farlig
karakter eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med
fængsel indtil 6 år.
Hvorvidt omskæring af drenge kan
straffes efter straffelovens voldsbestemmelser i §§ 244
og 245 beror på en konkret vurdering af den enkelte sags
omstændigheder, herunder om der må antages at foreligge
et gyldigt samtykke efter de almindelige strafferetlige principper.
Det bemærkes i den forbindelse, at forældrene kan give
gyldigt samtykke til omskæring af et mindreårigt
drengebarn under forudsætning af, at omskæringen
foregår under forsvarlige forhold.
Ved Retten i Aarhus' dom af 4. juni 2015 blev
en person dømt for overtrædelse af straffelovens
§ 245, stk. 1 (legemsangreb af særligt rå, brutal
eller farlig karakter), for at have omskåret en tre
måneder gammel dreng. Straffen blev fastsat til 3
måneders ubetinget fængsel. Det fremgår af
dommens præmisser, at idet den pågældende hverken
var læge eller under tilsyn af en sådan, var indgrebet
ulovligt. Det var derfor uden betydning, om drengens forældre
havde meddelt samtykke til indgrebet. Det forhold, at
omskæringen var sket af religiøse og kulturelle
årsager, gjorde heller ikke indgrebet lovligt.
I Østre Landsrets dom af 21. januar
2020 (trykt som TfK 2020.345), blev en person efter en samlet
vurdering frifundet for overtrædelse af straffelovens §
245, stk. 1, selvom omskæringen ikke var sket i
overensstemmelse med retningslinjerne i Sundhedsstyrelsens
vejledning. Den pågældende blev dog idømt en
bøde på 25.000 kr. for overtrædelse af
autorisationslovens § 74, stk. 2, om overtrædelse af
lægeforbeholdt virksomhed. Vedkommende var af byretten ud
over overtrædelse af autorisationsloven fundet skyldig i
overtrædelse af straffelovens § 245, stk. 1, idet Retten
i Helsingør bl.a. lagde til grund, at han ikke havde sikret
sig samtykke fra begge forældremyndighedsindehavere, at han
ikke var autoriseret læge, og at en sådan ikke var til
stede under indgrebet, samt at Sundhedsstyrelsens vejledning var
overtrådt for så vidt angår kravene til hygiejne
og smertelindring. Retten i Helsingør idømte ham 40
dages betinget fængsel.
Østre Landsret lagde til grund, at
moren ikke havde samtykket i indgrebet, men fandt ikke grundlag for
at tilsidesætte tiltaltes forklaring om, at han var i den
faktiske vildfarelse, at drengens faster, der var til stede under
indgrebet, var barnets mor, og at hun samtykkede i indgrebet.
Landsretten fandt derfor, at tiltalte ikke havde forsæt til
at foretage omskæringen uden samtykke fra moren, selvom han i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens vejledning burde have
sikret, at det nødvendige samtykke forelå. Landsretten
fandt videre, at det ikke kunne afvises, at drengen var
tilstrækkeligt smertedækket under indgrebet, og at der
- bl.a. i lyset af, at der ikke opstod komplikationer i tilknytning
til indgrebet - ikke var tilstrækkeligt grundlag for at
fastslå, at kravene til hygiejne ikke var opfyldt. Under
disse omstændigheder fandt landsretten efter en samlet
vurdering det ikke bevist, at tiltalte havde gjort sig skyldig i
strafbar vold i forbindelse med omskæringen, idet landsretten
herved lagde vægt på, at tiltalte efter det oplyste var
læge fra Syrien og havde en omfattende erfaring med
omskæring af drengebørn.
2.1.1.2. Sundhedspersoners videregivelse af oplysninger ved
mistanke om ulovlige omskæringer
Sundhedsloven indeholder i kapitel 9 regler om
tavshedspligt, videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger
m.v.
Det er fastsat i sundhedslovens § 40, at
en patient har krav på, at sundhedspersoner iagttager tavshed
om, hvad de under udøvelsen af deres erhverv erfarer eller
får formodning om angående helbredsforhold og andre
fortrolige oplysninger, jf. dog reglerne i denne lov (dvs.
sundhedsloven).
Videregivelse af helbredsoplysninger m.v. til
andre formål end konkret og aktuel behandling af patienten
kan ske efter sundhedslovens § 43. Efter bestemmelsens stk. 1
kan sundhedspersoner med patientens samtykke til andre formål
end behandling videregive oplysninger om patientens helbredsforhold
og andre fortrolige oplysninger til sundhedspersoner, myndigheder,
organisationer, private personer m.fl.
Det følger af sundhedslovens § 14
sammenholdt med forældreansvarslovens regler, at det er
forældremyndighedsindehaveren, der skal give samtykke til
videregivelse og indhentning af helbredsoplysningerne m.v. om en
mindreårig patient under 15 år. En patient, der er
fyldt 15 år, kan selv give samtykke, jf. sundhedslovens
§ 17, stk. 3, 2. pkt. Betingelserne for samtykket
fremgår af sundhedslovens § 44 og §§ 8 og 10 i
bekendtgørelse nr. 359 af 4. april 2019 om information og
samtykke i forbindelse med behandling og ved videregivelse og
indhentning af helbredsoplysninger m.v.
Uden patientens samtykke kan sundhedspersoner
efter § 43, stk. 2, nr. 1-5, videregive oplysninger som
nævnt i stk. 1, når det følger af lov eller
bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal
videregives og oplysningen må antages at have væsentlig
betydning for den modtagende myndigheds sagsbehandling (nr. 1),
når videregivelsen er nødvendig for berettiget
varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af
væsentlige hensyn til patienten, sundhedspersonen eller andre
(nr. 2), når videregivelsen er nødvendig for, at en
myndighed kan gennemføre tilsyns- og kontrolopgaver (nr. 3),
når videregivelsen sker til et myndighedsgodkendt
akkrediteringsorgan og er nødvendig med henblik på
dokumentation af arbejdsgange til brug for akkreditering (nr. 4)
eller videregivelsen sker til brug for opfølgning på
en utilsigtet hændelse i regionen, kommunen eller et privat
sygehus (nr. 5).
Det følger af lovbemærkningerne
til § 26, stk. 2, i lov om patienters retsstilling, jf.
Folketingstidende 1997-98 (2. samling), tillæg A, L 15 som
fremsat, side 541-543, som er videreført i sundhedslovens
§ 43, stk. 2, at det forudsættes, at sundhedspersonen i
almindelighed, medmindre der foreligger særlige grunde,
forinden videregivelse finder sted, forsøger at indhente
patientens samtykke. Det forudsættes endvidere at der aldrig
efter stk. 2 må ske videregivelse af oplysninger i et videre
omfang, end det er påkrævet efter formålet.
Bestemmelsen i sundhedslovens § 43, stk.
2, nr. 2, er en værdispringsregel, der som udgangspunkt
forudsætter en konkret vurdering i hvert enkelt
tilfælde. Bestemmelsen er kun relevant, hvor der ikke er
fastsat udtrykkelige pligtudleveringsbestemmelser som nævnt i
sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1.
Det følger af lovbemærkningerne
til § 26, stk. 2, nr. 1, i lov om patienters retsstilling, jf.
Folketingstidende 1997-98, tillæg A, L 15 som fremsat, side
541-543, som er videreført i sundhedslovens § 43, stk.
2, nr. 2, at i forhold til politi og anklagemyndighed vil en
videregivelse af oplysninger bl.a. være berettiget,
såfremt der er tale om efterforskning af alvorlig
kriminalitet som manddrab, seksualforbrydelser, grovere vold m.v.,
herunder vold mod børn. Det er i den forbindelse uden
betydning, om politiet fremsætter begæring om
udlevering af oplysninger, eller der opstår
spørgsmål om videregivelse på sundhedspersonens
eget initiativ, f.eks. i forbindelse med overvejelse om indgivelse
af anmeldelse om strafbart forhold.
Bestemmelsen i sundhedslovens § 43, stk.
2, nr. 2, indebærer i princippet, at der ikke i nogen
tilfælde er pligt til at videregive oplysninger til f.eks.
politi og anklagemyndighed, uanset hvor grov kriminalitet m.v. der
er tale om. Det forudsættes som modstykke hertil, at der i
alle tilfælde, hvor videregivelse må anses for
berettiget, foretages en konkret vurdering af, om videregivelse
også bør finde sted.
2.1.2. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet overvejelser og den foreslåede
ordning
Omskæringer af drengebørn, der
foretages af personer, der ikke har autorisation som læge
eller er dennes medhjælp, kan medføre alvorlige skader
på drengebørn, hvis indgrebet går galt.
Styrelsen for Patientsikkerhed har på
basis af oplysninger fra Sundhedsdatastyrelsen, Københavns
Universitet og repræsentanter fra religiøse
miljøer estimeret, at der er ca. 2.000 ikke-terapeutiske
omskæringer i Danmark. Heraf er alene omkring halvdelen
registreret i Landspatientregistret. Det vil sige, at der
formentlig udføres ca. 1.000 ikke-terapeutiske
omskæringer, som myndighederne ikke har kendskab til. Det
må formodes, at en del af dette mørketal dækker
over omskæringer, der foretages i det skjulte og er ulovlige,
dvs. at indgrebene foretages af en person, der ikke er læge
eller dennes medhjælp. Det høje mørketal kan
også skyldes manglende indberetning til
Landpatientregisteret.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets
opfattelse, at ulovlige omskæringer bør straffes med
fængsel og ikke alene med bøde.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er i den
forbindelse opmærksom på, at ulovlige omskæringer
vil kunne straffes med fængsel i indtil 1 år, under
formildende omstændigheder med bøde, efter
autorisationslovens § 89, ligesom ulovlige omskæringer
efter omstændighederne vil kunne straffes efter straffelovens
§§ 244 eller 245 om hhv. simpel og grov vold.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er
også opmærksom på, at domstolspraksis på
området synes at være sparsom, og at straffen i de
sager, som ministeriet er bekendt med, alene har været i form
af bødestraf for overtrædelse af autorisationslovens
§ 74, stk. 2, eller fængselsstraf på indtil tre
måneder for overtrædelse af straffelovens § 245,
stk. 1.
Det er endvidere Indenrigs- og
Sundhedsministeriets vurdering, at der er en åbenbar almen
interesse i at bekæmpe de ulovlige omskæringer.
Politiet modtager dog ganske få anmeldelser herom.
Det er efter Indenrigs- og
Sundhedsministeriets opfattelse afgørende for politiets
mulighed for efterforskning af disse ulovlige omskæringer, at
politiet bliver underrettet, når der er mistanke om en
ulovlig omskæring. Der er derfor efter Indenrigs- og
Sundhedsministeriets opfattelse behov for at sikre, at
sundhedspersoner - i deres møde med børn og
forældre - i øget grad foretager anmeldelse til
politiet ved mistanke om ulovlige omskæringer, og at
sundhedspersoner kan videregive oplysninger til politiet uden at
indhente samtykke fra f.eks. forældrene.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er dog
også opmærksom på, at der ikke på
nuværende tidspunkt er entydig hjemmel til, at
sundhedspersoner kan videregive oplysninger til politiet ved
mistanke om ulovlig omskæring uden at indhente samtykke fra
f.eks. forældrene.
Det skyldes, at det kan give anledning til
tvivl, om en mistanke om en ulovlig omskæring, der vil kunne
være en overtrædelse af autorisationslovens § 74,
stk. 2, er så alvorlig, at sundhedspersoner vil kunne
videregive oplysninger til f.eks. politiet efter sundhedslovens
§ 43, stk. 2, nr. 2. En sådan mistanke om, at der er
tale om en ulovlig omskæring, kan eventuelt opstå, hvis
der er opstået komplikationer efter omskæringen, som
sundhedspersoner er blevet bekendt med.
En ulovlig omskæring vil dog efter
omstændighederne kunne straffes som simpel vold efter
straffelovens § 244 eller grov vold efter straffelovens §
245. I forbindelse med efterforskning af sager om grov vold vil
sundhedspersoner som udgangspunkt kunne videregive oplysninger
efter værdispringsreglen, jf. sundhedslovens § 43, stk.
2, nr. 2.
Det foreslås på den baggrund at
skærpe straffen for ulovlige omskæringer ved
særskilte bestemmelser herom i autorisationsloven.
Forslaget vil indebære, at der for det
første vil blive indsat en særskilt bestemmelse i
autorisationsloven om, at en person, der ikke har autorisation som
læge eller er dennes medhjælp, ikke må fjerne
forhuden på en dreng under 18 år.
Bestemmelsen vil i princippet ramme enhver
omskæring, som ikke foretages af en læge eller dennes
medhjælp, på drenge under 18 år. Bestemmelsen vil
dog i praksis alene ramme og være relevant for
omskæringer, som foretages på ikke-medicinsk
indikation, da det alene er læger, der kan stille den
relevante medicinske diagnose.
Det vil desuden gøre
håndhævelsen af bestemmelsen nemmere, idet der ikke
skal foretages en vurdering af baggrunden og årsagen til
omskæringen.
For det andet vil der blive indsat en
strafbestemmelse i autorisationsloven, hvorefter personer, der
overtræder § 74, stk. 5, straffes med fængsel i
indtil 1 år, medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning.
Det forudsættes, at strafniveauet
forhøjes i forhold til den straf, der i dag vil blive
fastsat af domstolene for overtrædelse af autorisationslovens
regler om lægeforbeholdt virksomhed under tilsvarende
omstændigheder. Det betyder, at domstolene fremadrettet vil
skulle udmåle strengere straffe ved overtrædelse af
autorisationslovens regler om lægeforbeholdt virksomhed, der
omhandler omskæringer af drengebørn under 18 år.
Bestemmelsen vil også betyde, at overtrædelsen fremover
vil skulle straffes med fængsel, uden mulighed for at give
bødestraf.
Det er vurderingen, at straffen bør
fastsættes således, at den ikke overstiger det
nuværende strafniveau for overtrædelse af straffelovens
§ 245 om grov vold ved ulovlige omskæringer, som er
på indtil 3 måneders fængsel. Med lovforslaget
forudsættes det således, at straffen for
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse om ulovlige
omskæringer af drengebørn under 18 år, som
udgangspunkt bør fastsættes til omkring 30 dages
fængsel.
Der er i øvrigt ikke tilsigtet
ændringer af den gældende retstilstand.
Fastsættelsen af straffen i den enkelte
sag vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det kan eksempelvis udgøre en
formildende omstændighed, hvis personen har omfattende
erfaring med omskæring af drengebørn, og hvis
vedkommende har autorisation som læge i et andet land end i
Danmark.
Derimod kan det eksempelvis udgøre en
skærpende omstændighed, hvis vedkommende tidligere har
overtrådt autorisationslovens regler om lægeforbeholdt
virksomhed. Graden af komplikationer efter omskæringen samt
drengens alder kan også udgøre skærpende
omstændigheder.
I tilfælde af et forhold udgør
overtrædelse af både autorisationsloven og
straffeloven, vil forholdet på grund af den strengere straf
blive henført under straffelovens bestemmelser.
Den foreslåede skærpede
strafbestemmelse vil samtidig indebære, at sundhedspersoner
med hjemmel i værdispringsreglen i sundhedslovens § 43,
stk. 2, nr. 2, efter en konkret vurdering vil kunne videregive
helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger uden samtykke
fra forældremyndighedsindehaveren, hvis patienten er under 15
år, eller uden samtykke fra patienten selv, hvis patienten er
over 15 år, til politiet og anklagemyndigheden i forbindelse
med politiets efterforskning, hvis der er mistanke om, at patienten
har været udsat for ulovlig omskæring. Det
bemærkes i den forbindelse, at sundhedspersoners
videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortrolige
oplysninger efter værdispringsreglen i forhold til politi og
anklagemyndighed bl.a. er berettiget, hvis der er tale om
efterforskning af alvorlig kriminalitet som manddrab,
seksualforbrydelser, grovere vold m.v., herunder vold mod
børn.
Det bemærkes endvidere, at
overtrædelse af den foreslåede strafbestemmelse for
ulovlig omskæring vil skulle betragtes som alvorlig
kriminalitet ved vurderingen af, om værdispringsreglen i
sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, kan anvendes.
2.2. Sundhedspersoners
rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede
hændelser
2.2.1. Gældende
ret
En sundhedsperson, der som led i sin faglige
virksomhed bliver opmærksom på en utilsigtet
hændelse, skal efter § 198, stk. 2, i sundhedsloven,
rapportere hændelsen til regionen. En hændelse, der er
forekommet i den kommunale sundhedssektor, jf. afsnit IX, skal dog
rapporteres til kommunen. Dette finder tilsvarende anvendelse
på ambulancebehandlere, apotekere og apotekspersonale.
Det fremgår af § 198, stk. 5, i
sundhedsloven, at der ved en utilsigtet hændelse
forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med
sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats,
eller i forbindelse med forsyning af og information om
lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på
forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke
skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller
kunne have været skadevoldende, men forinden blev
afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af
andre omstændigheder.
Det fremgår af § 199, stk. 1, i
sundhedsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed modtager
rapporteringer fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen om
utilsigtede hændelser og opretter et nationalt register
herfor. Styrelsen for Patientsikkerhed analyserer og
videreformidler viden til sundhedsvæsenet på baggrund
af de modtagne rapporteringer.
Det fremgår af § 199, stk. 2, 1.
pkt., i sundhedsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed
fastsætter nærmere regler om, hvilke utilsigtede
hændelser, der skal rapporteres af regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til Styrelsen for Patientsikkerhed,
hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad
den skal indeholde. Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
endvidere efter bestemmelsens stk. 2, 2. pkt., nærmere regler
om, i hvilke tilfælde personer omfattet af § 198, stk.
2, skal rapportere om utilsigtede hændelser til
regionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal
indeholde.
Bemyndigelsen i § 199, stk. 2, i
sundhedsloven, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1 af
3. januar 2011 om rapportering af utilsigtede hændelser i
sundhedsvæsenet m.v.
Det fremgår af § 2 i
bekendtgørelsen, at der ved utilsigtede hændelser i
denne bekendtgørelse forstås på forhånd
kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes
patientens sygdom, og som enten er skadeforvoldende eller kunne
have været skadeforvoldende, men forinden blev afværget
eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre
omstændigheder. En utilsigtet hændelse omfatter en
begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig
virksomhed, herunder præhospital indsats eller i forbindelse
med forsyning af og information om lægemidler.
Det fremgår af § 3 i
bekendtgørelsen, at rapporteringspligten omfatter
hændelser, som en rapporteringspligtig person observerer i
forbindelse med, at hændelserne finder sted, herunder
såvel hændelser, som de selv er impliceret i, som
hændelser de pågældende observerer hos andre
sundhedspersoner m.v. Endvidere omfatter rapporteringspligten
hændelser, som en rapporteringspligtig person
efterfølgende bliver opmærksom på i forbindelse
med udøvelse af sin faglige virksomhed.
2.2.2. Indenrigs- og
Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den nuværende ordning, hvorefter
sundhedspersoner har pligt til at rapportere om utilsigtede
hændelser trådte i kraft den 1. januar 2004.
Formålet med ordningen var at forbedre
patientsikkerheden i sundhedsvæsenet ved at etablere et
system, som skulle modtage rapporteringer fra sundhedspersoner
på sygehuse om utilsigtede hændelser. Ved analyse af
rapporterne og anvendelse af resultaterne heraf i
patientbehandlingen kunne rapporteringssystemet bidrage til, at der
forebyggende kunne reageres fra sundhedsmyndighedernes side,
således at antallet af utilsigtede hændelser blev
mindsket, og kvaliteten af sygehusbehandlingen generelt blev
bedret.
Rapporteringerne om utilsigtede
hændelser er udover at styrke patientsikkerheden også
med til at understøtte en kultur, hvor der er fokus på
og åbenhed om fejl, uden at berørte sundhedspersoner
samtidig har grund til at frygte sanktioner.
Det blev i den forbindelse fundet
hensigtsmæssigt først at koncentrere sig om at
indføre et rapporteringssystem for sygehusvæsenet,
herunder de private sygehuse, for hurtigst muligt at kunne etablere
systemet i Danmark.
Rapporteringspligten for utilsigtede
hændelser var således ved etableringen af ordningen
alene knyttet til behandling på sygehuse, og på samme
måde var selve definitionen på en utilsigtet
hændelse en begivenhed, der var en følge af behandling
eller ophold på et sygehus, og som ikke skyldtes patientens
sygdom. Antallet af rapporteringer af utilsigtede hændelser
var med afgrænsningen til sygehuse også tilsvarende
begrænset.
I 2009 og i 2010 blev rapporteringspligten for
utilsigtede hændelser udvidet til også at omfatte store
dele af det øvrige sundhedsvæsen som praksissektoren,
den kommunale sundhedssektor, det præhospitale område
og apotekerne. Desuden fik patienter og pårørende
mulighed for at rapportere utilsigtede hændelser. På
den måde blev det muligt at uddrage læring fra
rapportering om utilsigtede hændelser fra stort set hele
sundhedssektoren og ikke kun fra sygehuse.
Udvidelsen af ordningen har givet mulighed for
at uddrage læring fra hele sundhedsvæsenet. Ordningen
har dog samtidig medført et meget stort antal rapporteringer
og lagt beslag på ganske betydelige administrative ressourcer
hos særligt de involverede sundhedspersoner. Der har derfor
gennem årene været fokus på, om ordningen kunne
moderniseres og målrettes til gavn for patienterne og
patientsikkerheden.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets
opfattelse, at ordningen med rapportering af utilsigtede
hændelser bør indrettes på en måde, hvor
der uddrages mest mulig læring af de ressourcer, der anvendes
til rapporteringerne. Det er også ministeriets opfattelse, at
rapporteringerne bør indrettes, så sundhedspersoner
ikke skal bruge unødig tid på rapportering af
utilsigtede hændelser, der ikke kan uddrages læring af,
således at sundhedspersonerne i stedet kan bruge tiden
på at tilegne sig den læring, som den mere
målrettede rapportering er en konsekvens af.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er i den
forbindelse opmærksom på, at mere end 100 kliniske
enheder blandt kommuner og regioner har deltaget i et pilotprojekt,
hvor kun hændelser som havde eller kunne have haft alvorlige
eller dødelige konsekvenser skulle rapporteres. Kommunerne
skulle dog fortsat rapportere utilsigtede hændelser inden for
kategorierne "Medicin ikke givet" og "Fald", hvor konsekvensen ikke
var alvorlig på rapporteringstidspunktet. Dette kunne
gøres som samlerapportering. I projektet skulle den
rapporteringspligtige person, hvis en utilsigtet hændelse
ikke er omfattet af ovenstående, vurdere, om hændelsen
kan bidrage til læring og forbedring af patientsikkerheden,
og om hændelsen derfor alligevel er relevant at rapportere.
Projektet og resultaterne er modtaget positivt af kommuner og
regioner.
De positive resultater fra pilotprojektet vil
efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse med fordel
kunne udbredes permanent til resten af landet.
Der er imidlertid efter Indenrigs- og
Sundhedsministeriets opfattelse ikke efter den gældende
bemyndigelsesbestemmelse entydig hjemmel til, at Styrelsen for
Patientsikkerhed kan fastsætte en sådan ændret
rapporteringspligt.
Det foreslås derfor, at den
gældende bemyndigelsesbestemmelse ændres, og at der
derved skabes entydig hjemmel til implementering af en ændret
rapporteringspligt.
Den ændrede bemyndigelse vil blive
anvendt til at fastsætte regler om, at sundhedspersoners
rapporteringspligt begrænses og kvalificeres til alvorlige
eller potentielt alvorlige eller dødelige utilsigtede
hændelser, eller til hændelser, der i øvrigt kan
bidrage til læring eller forbedring. Bemyndigelsen vil
også kunne anvendes til at fastsætte regler om, at
visse utilsigtede hændelser, der uden at være alvorlige
eller dødelige, fortsat kan rapporteres, men ved brug af
samlerapportering.
2.3. Styrelsen for
Patientklagers pligt til at udgive en årsberetning
2.3.1. Gældende
ret
Det fremgår af § 1, stk. 1, 1.
pkt., i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven), at Styrelsen
for Patientklager behandler klager fra patienter over
sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed og forhold
omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 med undtagelse af klager,
hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden
klageadgang.
Det fremgår videre af § 2, stk. 1,
1. pkt., at Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens
kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV med undtagelse af klager, hvor der
i den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden
klageadgang.
I medfør af klage- og erstatningslovens
§ 12, stk. 5, 1. pkt., udarbejder Styrelsen for Patientklager
en årsrapport om Styrelsen for Patientklagers virksomhed.
Regionerne bidrager efter Styrelsen for
Patientklagers anmodning med oplysninger til brug for
årsberetningen, herunder med oplysninger om klager, der er
bortfaldet efter en dialog med regionen efter klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 5.
Årsberetningen skal
offentliggøres og sendes til Sundhedsministeren, Styrelsen
for Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen, regionsråd,
kommunalbestyrelser og Søfartsstyrelsen.
I medfør af klage- og erstatningslovens
§ 12, stk. 6, redegør regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, senest 6 måneder efter Styrelsen for
Patientklagers offentliggørelse af årsrapporten efter
stk. 5 over for Styrelsen for Patientklager, Styrelsen for
Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen for, hvilke initiativer
årsberetningen har givet anledning til.
Ud over årsberetningen udarbejder
Styrelsen for Patientklager årsberetninger for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn,
Ankenævnet for Patienterstatningen og Det Psykiatriske
Ankenævn.
2.3.2. Indenrigs- og
Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
I forbindelse med oprettelsen af
Patientombuddet (nu Styrelsen for Patientklager) og
indførelsen af det nye patientklagesystem den 1. januar 2011
blev det muligt også at klage over sundhedsvæsenets
faglige virksomhed, hvor det tidligere kun var muligt at klage over
konkrete sundhedspersoners faglige virksomhed.
Der blev samtidigt indført en pligt
til, at Patientombuddet skulle udarbejde en årsberetning.
Tilsvarende blev der indført en pligt for regioner og
kommuner til at redegøre for konkrete initiativer på
baggrund af årsberetningen.
Det blev forudsat, at Patientombuddet skulle
medvirke til at sikre en aktiv formidling af den viden, som
Patientombuddet fik ved behandlingen af klagesager til
sundhedsvæsenets aktører med henblik på at
styrke grundlaget for øget læring i
sundhedsvæsenet.
Hensigten med ordningen var således at
sikre, at den øgede viden, som etableringen af
Patientombuddet gav mulighed for, i praksis blev omsat til
forbedringer i sundhedsvæsenet, ved at relevant viden blev
omsat til konkrete initiativer, der blev implementeret i regioner
og kommuner.
Det blev også forudsat, at
Patientombuddets videreformidling skulle ske på en relevant
og anvendelig måde.
Årsberetningen indeholder typisk
følgende:
1. En beskrivelse af patientklager.
2. En beskrivelse af sagsbehandlingstider.
3. En beskrivelse af virksomheden i de nævn,
som Styrelsen for Patientklager betjener.
4. Statistiske oplysninger om Styrelsen for
Patientklagers afgørelse af klager.
5. Statistiske oplysninger om regionernes
dialogsamtaler.
6. En redegørelse for de drøftelser,
der har været i det rådgivende praksisudvalg.
7. En beskrivelse af rettighedsklager, herunder en
beskrivelse af klager over Udbetaling Danmarks
afgørelser.
Oplysningerne om patientklager og
sagsbehandlingstider (punkt 1 og 2) fremgår af Styrelsen for
Patientklagers årsrapport, som udarbejdes i medfør af
§ 39, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar
2018 om statens regnskabsvæsen m.v. Statistiske oplysninger
om sagsbehandlingstider opdateres desuden løbende på
styrelsens hjemmeside.
Oplysningerne om nævnenes virksomhed
(punkt 3) fremgår af de særskilte årsberetninger,
som Styrelsen for Patientklager udarbejder for de nævn, som
styrelsen betjener.
Oplysningerne om Styrelsen for Patientklagers
afgørelse af klager og om regionernes dialogsamtaler (punkt
4 og 5) fremgår af statistiske oplysninger på
styrelsens hjemmeside. Oplysningerne opdateres løbende.
Oplysningerne om drøftelserne i Det
Rådgivende Praksisudvalg (punkt 6) offentliggøres
løbende på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside i
form af referater fra møderne i Det Rådgivende
Praksisudvalg.
Oplysningerne om rettighedsklager (punkt 7)
fremgår af de afgørelser, som Styrelsen for
Patientklager løbende offentliggør på sin
hjemmeside. Hertil udarbejder styrelsen årligt en rapport om
Udbetaling Danmarks sagsbehandling, som offentliggøres
på styrelsens hjemmeside.
Oplysningerne er derfor nu offentligt
tilgængelige, fordi Styrelsen for Patientklager generelt har
øget fokus på løbende formidling, hvilket ikke
var forudsat, da styrelsens forpligtelse til at udarbejde en
årsberetning blev indført i 2011.
Det er således Indenrigs- og
Sundhedsministeriets vurdering, at oplysningerne i
årsberetningen ikke indeholder oplysninger, der ikke allerede
er adgang til i andre publikationer m.v.
Det er hertil Indenrigs- og
Sundhedsministeriets vurdering, at regioner og kommuner desuagtet
årsberetningen er forpligtet til løbende at
iværksætte konkrete initiativer på baggrund af de
afgørelser, som Styrelsen for Patientklager træffer og
underretter regioner og kommuner om. Tilbagemeldingen fra kommuner
og regioner på styrelsens årsberetning om konkrete
initiativer har desuden været meget sparsom.
Samlet set er det herefter Indenrigs- og
Sundhedsministeriets vurdering, at forpligtelsen til at udarbejde
årsberetningen ikke bidrager til forbedringer i
sundhedsvæsenet eller tilvejebringer den tilsigtede
læring, da regioner og kommuner i forvejen har adgang til
oplysningerne.
Det foreslås på den baggrund at
ophæve Styrelsen for Patientklagers pligt til at udarbejde en
årsberetning.
Ophævelsen vil efter Indenrigs- og
Sundhedsministeriets vurdering bidrage til, at der frigives
ressourcer, som vil kunne bruges på Styrelsen for
Patientklagers kerneopgaver i form af afslutning af klagesager til
gavn for klagerne og sundhedspersonerne samt til også
fremadrettet at løfte opgaven med aktiv formidling af
oplysninger, der ikke allerede er tilgængelige. Styrelsen vil
f.eks. i større omfang kunne udarbejde
praksissammenfatninger om de afgørelser, som træffes
af styrelsen og de nævn, som styrelsen betjener.
Praksissammenfatningerne er efterspurgt i sundhedsvæsenet og
bidrager til værdifuld læring.
Som en konsekvens heraf foreslås det
ligeledes, at kommunernes og regionernes pligt til at udarbejde en
redegørelse ophæves. Dette vil således
også frigive ressourcer for kommuner og regioner, som ikke
længere en gang årligt behøver at
redegøre for den læring og de konkrete initiativer,
som de har implementeret og iværksat på baggrund af
Styrelsen for Patientklagers årsberetning.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes som udgangspunkt at
medføre begrænsede merudgifter på
Justitsministeriets område. Der er herved lagt vægt
på, at der alene forventes at være et forholdsvis
begrænset antal sager, som vil tilgå
straffesagskæden. Det er dog på det foreliggende
grundlag vanskeligt at skønne nærmere over den
forventede sagstilgang, som således potentielt kan være
af et større omfang.
Det forventes imidlertid, at merudgifterne som
følge af lovforslaget kan håndteres inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der ikke
er i strid med de syv principper om digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 7. juli til den 18. august 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne,
Alzheimerforeningen, Angstforeningen, Ansatte Tandlægers
Organisation, ATP, Bedre Psykiatri, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Center for Bioetik og Nanoetik, Center for Dansk
Muslimske Relationer, Center for Etik og Ret, Center for
Hjerneskade, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lungeforening,
Danmarks Optikerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center
for Organdonation, Dansk Dermatologisk Selskab, Dansk Diagnostika
og Laboratorieforening, Dansk Epidemiologisk Selskab, Dansk
Erhverv, Dansk Farmaceutisk Industri, Dansk Farmaceutisk Selskab,
Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri,
Dansk Islamisk Center, Dansk IT - Råd for IT -og
persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk
Neurokirurgisk Selskab, Dansk Neurologisk Selskab, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin, Dansk Selskab
for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Palliativ Medicin, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk Sygepleje
Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transplantations
Selskab, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Dental
Laboratorier, Danske Diakonhjem, Danske Fodterapeuter, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Danske Regioner, Danske Tandplejere, Danske Universiteter,
Dataetisk Råd, Datatilsynet, De Videnskabsetiske Komiteer for
Region Hovedstaden, De Videnskabsetiske Komiteer for Region
Midtjylland, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Nordjylland, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Sjælland, Den
Videnskabsetiske Komité for Region Syddanmark,
Depressionsforeningen, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Det Jødiske Samfund i Danmark, Det Nationale
Integrationsråd, Diabetesforeningen, Dignity - Dansk Institut
mod Tortur, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Epilepsiforeningen, Ergoterapeutforeningen, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Selskab af Kliniske Diætister i
Kost og Ernæringsforbundet, Farmakonomforeningen, FOA,
Forbrugerrådet, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for
udsatte børn og unge, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring & Pension,
Færøernes landsstyre, Gigtforeningen,
Hjerneforeningen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen,
Høreforeningen, Institut for Menneskerettigheder, Intact
Denmark, IT-Universitetet i København, Jordemoderforeningen,
KL, Kost- og Ernæringsforbundet, Kristelig
Lægeforening, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Byret, Københavns Universitet,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen for
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende forebyggende
hjemmebesøg, Landsforeningen LEV, Landsforeningen SIND,
Ledernes Hovedorganisation, Lægeforeningen,
Muskelsvindfonden, Nationale Videnskabsetiske Komité,
Nationalt Center for Etik, Naalakkersuisut (Grønlands
landsstyre), OCD-Foreningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Osteoporoseforeningen,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Pharmadanmark, Pharmakon, Politiforbundet i Danmark,
Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Psoriasisforeningen,
Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf Rådet,
RESAM, Retten i Roskilde, Retten i Odense, Retten i Aalborg, Retten
i Aarhus, Rigsadvokaten, Roskilde Universitet, Scleroseforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, Sundhed Danmark - Foreningen
af danske sundhedsvirksomheder, Syddansk Universitet,
Tandlægeforeningen, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, Udbetaling Danmark, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, Vaccinationsforum, Vestre Landsret, VIVE - Det
nationale forskningscenter for velfærd, Yngre Læger,
Øjenforeningen, Østre Landsret, Aalborg Universitet,
Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes som udgangspunkt at
medføre begrænsede merudgifter på
Justitsministeriets område. Der er herved lagt vægt
på, at der alene forventes at være et forholdsvis
begrænset antal sager, som vil tilgå
straffesagskæden. Det er dog på det foreliggende
grundlag vanskeligt at skønne nærmere over den
forventede sagstilgang, som således potentielt kan være
af et større omfang. Det forventes imidlertid, at merudgifterne
som følge af lovforslaget kan håndteres inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 74, stk. 1, i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven), at en person, der ikke har autorisation som
læge, ikke må behandle en person for veneriske sygdomme
i smittefarligt stadium, tuberkulose eller anden smitsom
sygdom.
Efter bestemmelsens stk. 2 må en person,
der ikke har autorisation som læge, ikke, medmindre andet er
særligt lovhjemlet, foretage operative indgreb,
iværksætte fuldstændig eller lokal
bedøvelse, yde fødselshjælp, anvende
lægemidler, der kun må udleveres fra apotekerne mod
recept, eller anvende røntgen- eller radiumbehandling eller
behandlingsmetoder med elektriske apparater, mod hvis anvendelse af
uautoriserede personer Styrelsen for Patientsikkerhed har nedlagt
forbud på grund af behandlingens farlighed.
Et "operativt indgreb" defineres almindeligvis
som et indgreb, der medfører gennembrud af hud, væv
eller slimhinder, eller et indgreb med indførelse af
apparatur i de naturlige legemsåbninger, uanset om det
foretages i diagnostisk eller terapeutisk øjemed.
Omskæring af drenge er omfattet af
begrebet operativt indgreb, idet en del af forhuden
bortskæres, afklemmes eller fjernes operativt på anden
måde. Indgrebet er dermed omfattet af § 74, stk. 2, i
autorisationsloven, som en behandling, der er forbeholdt
læger.
Det følger af § 18 i
autorisationsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan
fastsætte nærmere regler om autoriserede
sundhedspersoners benyttelse af medhjælp.
Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009 om autoriserede
sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af
forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed).
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at en
sundhedsperson, der er autoriseret i henhold til lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven), kan delegere alle former for forbeholdt
sundhedsfagligt virksomhed, jf. autorisationslovens § 1, stk.
3, til en medhjælp, jf. dog §§ 2 og 3.
Det betyder, at lægen f.eks. kan
delegere omskæring til en medhjælp.
Det foreslås at indsætte et stk. 5 i § 74. Efter det
foreslåede stk. 5 må en person, der ikke har
autorisation som læge eller fungerer som dennes
medhjælp, jf. § 18, ikke fjerne forhuden på en
dreng under 18 år.
Med det foreslåede stk. 5 foreslås
en særskilt bestemmelse om omskæringer af drenge under
18 år. Det vil samtidigt betyde, at reguleringen af
omskæringer af drenge under 18 år ikke længere
vil være omfattet af den gældende § 74, stk. 2, i
autorisationsloven.
Bestemmelsen vil i princippet ramme enhver
omskæring, som ikke foretages af en læge eller dennes
medhjælp, på drenge under 18 år. Bestemmelsen vil
dog i praksis alene ramme og være relevant for
omskæringer, som foretages på ikke-medicinsk
indikation, da det alene er læger, der kan stille den
relevante medicinske diagnose.
Håndhævelsen af bestemmelsen vil
være nemmere, idet der ikke skal foretages en vurdering af
baggrunden og årsagen til omskæringen.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den
foreslåede strafbestemmelse, jf. lovforslaget § 1, nr.
2.
Bestemmelsen vil ikke ændre på de
gældende regler om, at enhver omskæring er
lægeforbeholdt virksomhed. Det betyder, at omskæring
fortsat, uanset indikation, alene vil kunne foretages af
læger eller en medhjælp på baggrund af
delegation.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det
derfor fortsat være muligt for personer, som ikke har
autorisation som læge, at foretage omskæringerne uanset
indikation, når det sker som medhjælp for lægen.
Trossamfund, religiøse mindretal eller øvrige
grupper, der f.eks. af kulturelle årsager lader
drengebørn omskære, vil således fortsat have
mulighed for at opretholde traditioner, hvor omskæringen ikke
nødvendigvis foretages af en læge.
Det er væsentligt at bemærke, at
der efter de gældende sundhedsfaglige retningslinjer skal
være en læge til tilstede under
omskæringerne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 89 i
autorisationsloven, at en person, der uden autorisation som
læge eller uden at være berettiget hertil i
medfør af regler udstedt i medfør af § 49, stk.
2, foretager operative indgreb, iværksætter
fuldstændig eller lokal bedøvelse, yder
fødselshjælp, anvender lægemidler, der kun
må udleveres fra apotekerne mod recept, eller anvender
røntgen- eller radiumbehandling eller behandlingsmetoder med
elektriske apparater, mod hvis anvendelse af uautoriserede personer
Styrelsen for Patientsikkerhed har nedlagt forbud på grund af
behandlingens farlighed, jf. § 74, stk. 2, straffes med
fængsel i indtil 1 år, under formildende
omstændigheder med bøde.
Det foreslås, at der indsættes en
særskilt straffebestemmelse for overtrædelse af det
foreslåede § 74, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr.
1. Med det foreslåede § 89, stk.
2, foreslås det, at den, der overtræder §
74, stk. 5, straffes med fængsel i indtil 1 år,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde,
at personer, der ikke er autoriserede som læger eller
fungerer som lægens medhjælp i overensstemmelse med
regler udstedt i medfør af autorisationslovens § 18,
kan blive straffet med fængsel i indtil 1 år for
overtrædelse af det foreslåede § 74, stk. 5,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Med den foreslåede bestemmelse
forudsættes det, at strafniveauet forhøjes i forhold
til den straf, der i dag vil blive fastsat af domstolene for
overtrædelse af autorisationslovens bestemmelse om
lægeforbeholdt virksomhed under tilsvarende
omstændigheder for så vidt angår
omskæringer af drenge under 18 år. Det betyder, at
domstolene fremadrettet bør udmåle strengere straffe
for overtrædelse af autorisationslovens regler om
lægeforbeholdt virksomhed, der omhandler omskæringer af
drenge under 18 år. Den foreslåede skærpelse vil
betyde, at overtrædelsen fremover vil skulle straffes med
fængsel, uden mulighed for at give bødestraf.
Det er vurderingen, at straffen bør
fastsættes således, at den ikke overstiger det
nuværende strafniveau for overtrædelse af straffelovens
§ 245 om grov vold ved ulovlige omskæringer, som er
på indtil 3 måneders fængsel. Med lovforslaget
forudsættes det således, at straffen for
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse om
lægeforbeholdt virksomhed, der omhandler omskæringer af
drengebørn under 18 år, som udgangspunkt bør
fastsættes til omkring 30 dages fængsel.
Der er i øvrigt ikke tilsigtet
ændringer af den gældende retstilstand.
Fastsættelsen af straffen i den enkelte
sag vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det kan eksempelvis udgøre en
formildende omstændighed, at personen har omfattende erfaring
med omskæring af drengebørn, og at vedkommende har
autorisation som læge i et andet land end i Danmark.
Derimod kan det eksempelvis udgøre en
skærpende omstændighed, hvis vedkommende tidligere har
overtrådt autorisationslovens regler om lægeforbeholdt
virksomhed. Graden af komplikationer efter omskæringen samt
drengens alder kan også udgøre skærpende
omstændigheder.
I tilfælde af et forhold udgør
overtrædelse af både autorisationsloven og
straffeloven, vil forholdet på grund af den strengere straf
blive henført under straffelovens bestemmelser.
Bestemmelsen vil i princippet ramme enhver
omskæring, som ikke foretages af en læge eller dennes
medhjælp, på drenge under 18 år. Bestemmelsen vil
dog i praksis alene ramme og være relevant for
omskæringer, som foretages på ikke-medicinsk
indikation, da det alene er læger, der kan stille den
relevante medicinske diagnose.
Håndhævelsen af bestemmelsen vil
være nemmere, idet der ikke skal foretages en vurdering af
baggrunden og årsagen til omskæringen.
Det bemærkes, at omskæring af
mænd på 18 år eller derover som hidtil vil
være omfattet af den gældende bestemmelse i
autorisationslovens § 74, stk. 2, om lægeforbeholdt
virksomhed. Overtrædelse af denne bestemmelse vil fortsat
skulle straffes efter autorisationslovens § 89. Det vil sige,
at der straffes med fængsel i indtil et år, under
formildende omstændigheder med bøde.
Den foreslåede bestemmelse i
autorisationsloven om særskilt strafferamme for ulovlige
omskæringer for drenge under 18 år vil samtidigt
få betydning for sundhedspersoners mulighed for at videregive
oplysninger til politi og anklagemyndighed.
Den foreslåede bestemmelse vil
således indebære, at sundhedspersoner med hjemmel i
værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2,
efter en konkret vurdering vil kunne videregive helbredsoplysninger
og andre fortrolige oplysninger om patienter under 15 år uden
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, hvis patienten er
under 15 år, eller uden samtykke fra patienten selv, hvis
patienten er over 15 år, til politiet og anklagemyndigheden i
forbindelse med politiets efterforskning, hvis der er mistanke om,
at patienten har været udsat for ulovlig omskæring.
Det bemærkes i den forbindelse, at
sundhedspersoners videregivelse af helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger efter værdigspringsreglen i
sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, i forhold til politi og
anklagemyndighed bl.a. er berettiget, hvis der er tale om
efterforskning af alvorlig kriminalitet som manddrab,
seksualforbrydelse, grovere vold m.v., herunder vold mod
børn. Det bemærkes endvidere, at overtrædelse af
den foreslåede skærpede strafbestemmelse for at
udføre ulovlig omskæring vil skulle betragtes som
alvorlig kriminalitet ved vurdering af, om værdispringsreglen
i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, kan anvendes.
Det bemærkes endvidere, at det er uden
betydning, om politiet fremsætter begæring om
udlevering af oplysninger, eller der opstår
spørgsmål om videregivelse på sundhedspersonens
eget initiativ, f.eks. i forbindelse med overvejelse om indgivelse
af anmeldelse om strafbart forhold.
Den foreslåede straffebestemmelse i
autorisationslovens § 89, stk. 2, om ulovlige
omskæringer vil således indebære, at
sundhedspersoner efter en konkret vurdering i medfør af
værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2,
vil være berettiget til uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren, hvis patienten er under 15
år, eller uden samtykke fra patienten selv, hvis patienten er
over 15 år, at videregive oplysninger til politiet til brug
for politiets efterforskning.
Som det fremgår af pkt. 2.1.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger er det efter
sundhedslovens § 43, stk. 2, forudsat, at sundhedspersonen i
almindelighed, medmindre der foreligger særlige grunde,
forinden videregivelse finder sted, forsøger at indhente
patientens samtykke, og hvis der er tale om et barn under 15
år skal samtykke forsøges indhentet hos
forældremyndighedsindehaveren. Det bemærkes i den
forbindelse, at hvis sundhedspersonen har en mistanke om, at den
pågældende omskæring er sket på
foranledning af forældremyndighedsindehaveren, vil der
foreligge sådanne særlige grunde, at der ikke er behov
for at forsøge at indhente samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren, før sundhedspersonen
anmelder forholdet.
Det vil være den enkelte sundhedsperson,
der skal foretage en konkret vurdering af, om det er berettiget
efter værdispringsreglen i sundhedslovens § 43, stk. 2,
nr. 2, at videregive oplysninger ved mistanke om, at der er
foretaget ulovlige omskæringer. Der indføres
således ikke med lovforslaget en pligt for sundhedspersoner
til at videregive oplysninger til politiet.
Der henvises i øvrigt til afsnit
2.1.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger for en
nærmere beskrivelse af værdispringsreglen i
sundhedslovens § 43.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
En sundhedsperson, der som led i sin faglige
virksomhed bliver opmærksom på en utilsigtet
hændelse, skal efter sundhedslovens § 198, stk. 2,
rapportere hændelsen til regionen. En hændelse, der er
forekommet i den kommunale sundhedssektor, jf. afsnit IX, skal dog
rapporteres til kommunen. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende
anvendelse på ambulancebehandlere, apotekere og
apotekspersonale.
Det fremgår af sundhedslovens §
198, stk. 5, at der ved en utilsigtet hændelse forstås
en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig
virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse
med forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede
hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte
hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som
enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende,
men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf
på grund af andre omstændigheder.
Det fremgår af § 199, stk. 1, i
sundhedsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed modtager
rapporteringer fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen om
utilsigtede hændelser og opretter et nationalt register
herfor. Styrelsen for Patientsikkerhed analyserer og
videreformidler viden til sundhedsvæsenet på baggrund
af de modtagne rapporteringer.
Det fremgår af § 199, stk. 2, i
sundhedsloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
nærmere regler om, hvilke utilsigtede hændelser, der
skal rapporteres af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til
Styrelsen for Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form
rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter endvidere nærmere regler
om, i hvilke tilfælde personer omfattet af § 198, stk.
2, skal rapportere om utilsigtede hændelser til
regionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan desuden fastsætte
nærmere regler om, i hvilken form rapportering efter §
198, stk. 4, skal ske.
Der er ikke efter Indenrigs- og
Sundhedsministeriets opfattelse entydig hjemmel i den
gældende bemyndigelsesbestemmelse i sundhedslovens §
198, stk. 2, 2. pkt., til at fastsætte regler, der bl.a.
begrænser rapporteringspligten til utilsigtede
hændelser, som har medført eller bidraget til
alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten.
Det foreslås derfor at ændre den
gældende bemyndigelse i § 198, stk. 2, 2. pkt. Det
foreslås, at der i § 199, stk. 2,
2. pkt., efter »hvornår og i hvilken form
rapporteringen skal ske« indsættes: »eller ikke
skal ske,«, og at »i givet fald« indsættes
efter: »og hvad den«.
Den foreslåede ændring vil blandt
andet betyde, at Styrelsen for Patientsikkerhed fremover vil kunne
fastsætte regler om, i hvilke tilfælde sundhedspersoner
skal rapportere om utilsigtede hændelser til
regionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal ske eller ikke skal ske, og hvad
den i givet fald skal indeholde.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil
således få en klar og entydig hjemmel, som styrelsen
kan udmønte til at fastsætte regler om, at
sundhedspersoner alene skal rapportere utilsigtede hændelser,
som har medført eller bidraget til alvorlige eller
dødelige konsekvenser for patienten, som kunne have haft
alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten, eller
som vil kunne bidrage til læring og forbedring af
patientsikkerheden.
På den måde sikres et entydigt
retligt fundament for at målrette og forenkle
sundhedspersoners pligt til at rapportere utilsigtede
hændelser.
Bemyndigelsen vil kunne anvendes til at
fastsætte regler om, at det alene er de alvorligste eller
potentielt mest alvorlige utilsigtede hændelser, der skal
rapporteres. Bemyndigelsen vil også blive anvendt til at
fastsætte regler om, om øvrige utilsigtede
hændelser, som ikke vurderes som alvorlige eller potentielt
dødelige skal rapporteres, hvis den rapporterende person
vurderer, at der kan uddrages læring af til gavn for
patientsikkerheden.
Endelig kan bemyndigelsen anvendes til at
fastsætte regler om, hvorvidt hændelserne kan
rapporteres enkeltvis eller ved brug af såkaldt
samlerapportering. Det gælder for eksempel hændelser i
kommunerne, hvor sundhedspersonalet ikke har givet medicin til en
borger, som skulle have haft medicin, eller hvor en patient eller
borger er faldet, uden at dette har haft alvorlige konsekvenser for
den pågældende.
Med samlerapportering forstås, at
utilsigtede hændelser, der er almindelige især i
ældreplejen i form af undladelse af at give medicin eller
fald uden konsekvenser på for eksempel et plejehjem, samles
og rapporteres på et passende tidspunkt f.eks. en gang om
ugen af den samme sundhedsperson, som på den måde
også vil opnå fortrolighed med rapporteringsordningen
generelt og mere specifikt den tekniske håndtering af
rapporteringerne. Dermed kan for eksempel kommunerne fortsat
uddrage læring af hændelserne med henblik på at
undgå tilsvarende situationer.
Lovforslaget sikrer samtidig, at der kan
fastsættes regler, som sikrer, at sundhedspersoner ikke skal
bruge unødig tid på rapportering af utilsigtede
hændelser uden læringspotentiale til gavn for
patientsikkerheden, og at sundhedspersonerne vil blive lettet i den
administrative opgavevaretagelse, så der i højere grad
vil kunne anvendes ressourcer på den læring, som den
mere målrettede rapportering vil være en konsekvens
af.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af § 12, stk. 5, i
klage- og erstatningsloven, at Styrelsen for Patientklager
udarbejder en årsrapport om Styrelsen for Patientklagers
virksomhed. Regionen bidrager efter Styrelsen for Patientklagers
anmodning med oplysninger til brug for årsrapporten, herunder
oplysninger om klager, der er bortfaldet efter en dialog med
regionen, jf. § 1, stk. 5. Årsrapporten
offentliggøres og sendes til sundhedsministeren, Styrelsen
for Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner.
Årsrapporten sendes desuden til Søfartsstyrelsen.
Det følger af § 12, stk. 6, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen redegør senest 6
måneder efter Styrelsen for Patientklagers
offentliggørelse af årsrapporten efter stk. 4 over
Styrelsen for Patientklager, Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen for, hvilke initiativer årsrapporten har
givet anledning til.
Det foreslås, at § 12, stk. 5 og 6, ophæves. Forslaget betyder, at
Styrelsen for Patientklager ikke længere vil have pligt til
at udarbejde en årsberetning. Derudover vil
kommunalbestyrelsen og regionsrådet ikke længere have
pligt til at redegøre for, hvilke initiativer
årsberetningen har givet anledning til.
Til nr. 2
Det følger af § 16, stk. 1, i
klage- og erstatningsloven, at reglerne i § 12, stk. 1-4 og
stk. 5, 1.-3. pkt., finder tilsvarende anvendelse for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Det foreslås, at »og stk. 5, 1.-3.
pkt.« udgår af § 16, stk.
1. Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring som
følge af forslagets § 3, nr. 1, hvori § 12, stk.
5, foreslås ophævet.
Til nr. 3
Det følger af § 16, stk. 1, i
klage- og erstatningsloven, at reglerne i § 12, stk. 1-4 og
stk. 5, 1.-3. pkt., finder tilsvarende anvendelse for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 2 i § 16. Efter det
foreslåede stk. 2 udarbejder Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn en årsberetning om nævnets
virksomhed. Regionen bidrager efter Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævns anmodning med oplysninger til brug for
årsberetningen, herunder oplysninger om klager, der er
bortfaldet efter en dialog med regionen, jf. § 2, stk. 3.
Årsberetningen offentliggøres og sendes til indenrigs-
og sundhedsministeren, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det
foreslåede i § 3, nr. 1, hvorefter § 12, stk. 5,
foreslås ophævet.
Forslaget sikrer, at Styrelsen for
Patientklagers pligt til at udarbejde en årsberetning ikke
vil få betydning for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævns pligt til at udarbejde en
årsberetning. Forslaget sikrer således, at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn fortsat som
hidtil vil have pligt til afgive en årsberetning til trods
for ophævelsen af denne pligt for Styrelsen for
Patientklager.
Der er således tale om en
konsekvensrettelse, idet de dele af § 12, stk. 5, som
også vedrører Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævns pligt til at udarbejde en
årsberetning, fastsættes i et nyt § 16, stk.
2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2023.
Til §
5
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Det følger af autorisationslovens
§ 97, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at den ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger. Det
foreslås derfor, at de foreslåede ændringer af
autorisationsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at de ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1,
gælder loven som udgangspunkt ikke for Færøerne
og Grønland. Efter stk. 2 og 3 kan visse områder dog
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne hhv. Grønland. Det foreslås
derfor, at de foreslåede ændringer af sundhedsloven,
dvs. kapitel 61, ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at de efter stk. 2 ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne.
Efter § 64 i klage- og erstatningsloven,
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan for Færøerne sættes i
kraft ved kongelig anordning med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Det foreslås derfor,
at de foreslåede ændringer af autorisationsloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men kan
for Færøerne sættes i kraft ved kongelig
anordning med de ændringer, som de færøske
forhold tilsiger.
Det foreslås i overensstemmelse hermed,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men den ved kongelig anordning kan sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 122
af 24. januar 2023, foretages følgende
ændringer: | | | | §
74. --- Stk. 2. En
person, der ikke har autorisation som læge, må ikke,
medmindre andet er særligt lovhjelmet, foretage operative
indgreb, iværksætte fuldstændig eller lokal
bedøvelse, yde fødselshjælp, anvende
lægemidler, der kun må udleveres fra apotekerne mod
recept, eller anvende røntgen- eller radiumbehandling eller
behandlingsmetoder med elektriske apparater, mod hvis anvendelse af
uautoriserede personer Styrelsen for Patientsikkerhed har nedlagt
forbud på grund af behandlingens farlighed. Stk. 3-4.
--- | | | | | 1. I § 74
indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
En person, der ikke har autorisation som læge eller fungerer
som dennes medhjælp, jf. § 18, må ikke fjerne
forhuden på en dreng under 18 år.« | | | | § 89. En
person, der uden autorisation som læge eller uden at
være berettiget hertil i medfør af regler udstedt i
medfør af § 49, stk. 2, foretager operative indgreb,
iværksætter fuldstændig eller lokal
bedøvelse, yder fødselshjælp, anvender
lægemidler, der kun må udleveres fra apotekerne mod
recept, eller anvende røntgen- eller radiumbehandling eller
behandlingsmetoder med elektriske apparater, mod hvis anvendelse af
uautoriserede personer Styrelsen for Patientsikkerhed har nedlagt
forbud på grund af behandlingens farlighed , jf. § 74,
stk. 2, straffes med fængsel i indtil 1 år, under
formildende omstændigheder med bøde. | | | | | 2. I § 89
indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Den, der overtræder § 74, stk. 5, straffes med
fængsel i indtil 1 år, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.« | | | | | | § 2 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 248 af 8. marts 2023, som ændret
senest ved lov nr. 911 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer: | | | | §
199. --- Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om, hvilke utilsigtede hændelser der skal rapporteres
af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen
skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter endvidere nærmere regler
om, i hvilke tilfælde personer omfattet af § 198, stk.
2, skal rapportere om utilsigtede hændelser til
regionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan desuden fastsætte
nærmere regler om, i hvilken form rapportering efter §
198, stk. 4, skal ske. Stk. 3-5.
--- | | 1. I § 199, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »hvornår og i hvilken form rapporteringen skal
ske«: »eller ikke skal ske,«, og efter »og
hvad den« indsættes: »i givet fald«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om klage og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 9 af 4.
januar 2023, foretages følgende ændringer: | | | | § 12.
--- Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5.
Styrelsen for Patientklager udarbejder en årsberetning om
Styrelsen for Patientklagers virksomhed. Regionen bidrager efter
Styrelsen for Patientklagers anmodning med oplysninger til brug for
årsberetningen, herunder oplysninger om klager, der er
bortfaldet efter en dialog med regionen, jf. § 1, stk. 5.
Årsberetningen offentliggøres og sendes til
sundhedsministeren, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner. Årsberetningen
sendes desuden til Søfartsstyrelsen. Stk. 6.
Regionsrådet og kommunalbestyrelsen redegør senest 6
måneder efter Styrelsen for Patientklagers
offentliggørelse af årsberetningen efter stk. 4 over
for Styrelsen for Patientklager, Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen for, hvilke initiativer årsberetningen har
givet anledning til. Stk. 7.
--- | | 1. § 12, stk. 5 og 6 ophæves. Stk. 7 bliver herefter stk. 5. | | | | § 16.
Reglerne i § 12, stk. 1-4 og stk. 5, 1.-3. pkt., finder
tilsvarende anvendelse for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. | | 2. I § 16, stk. 1 udgår »og stk. 5, 1.-3. pkt.« | | | | Stk. 2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn skal, inden der
træffes afgørelse i en sag vedrørende
sundhedsfaglig virksomhed i Grønland, indhente en udtalelse
om sagen fra sundhedsmyndighederne i Grønland. | | 3. I § 16 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn udarbejder en
årsberetning om nævnets virksomhed. Regionen bidrager
efter Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns anmodning
med oplysninger til brug for årsberetningen, herunder
oplysninger om klager, der er bortfaldet efter en dialog med
regionen, jf. § 2, stk. 3. Årsberetningen
offentliggøres og sendes til indenrigs- og
sundhedsministeren, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsstyrelsen, regioner og kommuner.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | |
|