Skriftlig fremsættelse (30. marts
2023)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (Skærpet straf ved ulovlige
omskæringer af drengebørn, ændring af
sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede
hændelser og ophævelse af Styrelsen for Patientklagers
pligt til at udgive en årsberetning)
(Lovforslag nr. L 102)
Lovforslaget
er med få undtagelser en genfremsættelse af tidligere
lovforslag L 38, som blev fremsat den 6. oktober 2022, men som
bortfaldt som følge af valgskrivelsen.
Den tidligere
regering nedsatte i oktober 2021 en tværministeriel
arbejdsgruppe med deltagelse af Justitsministeriet,
Sundhedsministeriet, Social- og Ældreministeriet samt
Udlændinge- og Integrationsministeriet, der fik til opgave at
komme med initiativer til bekæmpelse af ulovlige
omskæringer. Arbejdsgruppen anbefalede bl.a. at skærpe
straffen for ulovlige omskæringer.
Et element i
lovforslaget er at implementere denne anbefaling fra
arbejdsgruppen. Det foreslås derfor at skærpe straffen
for ulovlige omskæringer ved at fastsætte en
særskilt bestemmelse herom i autorisationsloven. Det
foreslås også, at overtrædelse af
ovenstående bestemmelse straffes med fængsel i indtil
et år.
Forslaget vil
samtidigt skabe bedre muligheder for politiets efterforskning af
ulovlighederne, idet der samtidigt sikres entydigt hjemmel til, at
sundhedspersoner kan videregive oplysninger til bl.a. politiet uden
samtykke.
Et andet element
i lovforslaget vedrører en ændret rapporteringspligt
af utilsigtede hændelser. Det foreslås, at der fremover
alene skal være pligt til at rapportere utilsigtede
hændelser med alvorlig eller dødelig konsekvens,
potentielt alvorlig eller dødelig konsekvens samt
øvrige hændelser, hvor sundhedspersonen vurderer, at
der er et læringspotentiale.
Lovforslaget
sikrer samtidig, at sundhedspersoner ikke skal bruge unødig
tid på rapportering af utilsigtede hændelser, som der
ikke kan uddrages læring af. Sundhedspersonerne kan i stedet
anvende ressourcer på at tilegne sig den læring, som
den mere målrettede rapportering er en konsekvens af.
Endeligt
foreslås det som tredje element, at Styrelsen for
Patientklagers forpligtelse til at udarbejde en årsberetning
ophæves. Forslaget vil medføre, at der frigives
ressourcer til klagesagsbehandling og videreformidling af viden,
som ikke i forvejen er tilgængelig for regioner og
kommuner.
Idet jeg i
øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.