Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 23. maj 2023
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforlaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og RV) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre,
Moderaterne, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale
Venstre
Et flertal i udvalget (S, V, M, SF, DD, LA,
KF, EL og RV) noterer sig, at lovforslaget vil bekæmpe de
ulovlige omskæringer, dvs. omskæringer, som ikke
foretages af en læge eller dennes medhjælp.
Ikketerapeutiske omskæringer af
drenge under 18 år er lovlige i Danmark, når indgrebet
foretages af en læge eller af lægens medhjælp i
overensstemmelse med Styrelsen for Patientsikkerheds vejledning om
ikketerapeutisk omskæring af drenge. Flertallet er
opmærksom på, at lovforslaget ikke ændrer
på dette.
Begrebet medhjælp skal forstås
i overensstemmelse med den almindelige praksis og regler inden for
sundhedsretten. Efter medhjælpsreglerne kan autoriserede
sundhedspersoner med et forbeholdt virksomhedsområde, f.eks.
læger og tandlæger, delegere sin sundhedsfaglige
virksomhed til andre og dermed bruge medhjælp. Enhver, der er
kvalificeret til og har modtaget instruktion i at udføre
opgaven, kan fungere som medhjælp. Det er den delegerende
læges ansvar at sikre dette og i fornødent omfang
føre tilsyn med medhjælpens udførelse af
virksomheden.
Reglerne om medhjælp betyder bl.a.,
at en læge kan delegere ikke-terapeutisk omskæring til
en medhjælp. Særligt for ikketerapeutisk
omskæring af drenge gælder der dog efter Styrelsen for
Patientsikkerhed vejledning et særligt krav om, at der skal
være en læge til stede under indgrebet. Dette krav er
særligt for ikketerapeutisk omskæring og gælder
således ikke i andre medhjælpstilfælde.
Flertallet noterer sig også, at
formålet med lovforslaget er at skærpe straffen for
ulovlige omskæringer i autorisationsloven. Den
nuværende straf for overtrædelse af autorisationslovens
bestemmelse om kvaksalveri er bøde eller fængsel op
til 1 år. Ifølge domspraksis er der på
omskæringsområdet givet væsentlig lavere straffe,
primært i form af bøder.
Med lovforslaget vil personer, der
udfører ulovlige omskæringer, fremover blive straffet
med fængselsstraf, medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning. Det betyder, at domstolene fremadrettet
bør udmåle strengere straffe for overtrædelse af
autorisationslovens regler om lægeforbeholdt virksomhed, der
omhandler omskæring af drenge under 18 år.
Endelig noterer flertallet sig, at en
omskæring af drenge, der ikke foretages af en læge
eller dennes medhjælp, både kan udgøre en
overtrædelse af autorisationsloven og straffeloven. Det beror
på en konkret vurdering, om den pågældende kan
straffes for vold efter straffeloven eller alene for
overtrædelse af autorisationsloven. I tilfælde af et
forhold, der udgør overtrædelse af både
autorisationsloven og straffeloven, vil forholdet på grund af
den strengere straf blive henført under straffeloven.
Østre Landsrets dom af 21. januar
2020 (trykt i TfK 2020, side 345), der er beskrevet nærmere i
Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 12 til
lovforslaget, illustrerer behovet for at indføre en
selvstændig bestemmelse i autorisationsloven, som
skærper straffen for de tilfælde af ulovlige
ikketerapeutiske omskæringer, som ikke kan straffes efter
straffelovens voldsbestemmelser, men kun udgør en
overtrædelse af autorisationsloven. Med de foreslåede
bestemmelser i autorisationslovens § 74, stk. 5, og § 89,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, foretages der en sådan
skærpelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF,
EL og RV):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
199, stk. 2, 2. pkt., ændres »hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal
indeholde« til: »hvornår rapporteringen skal
eller ikke skal ske, i hvilken form rapporteringen skal ske, og
hvad den i givet fald skal indeholde«.
[Sproglig ændring]
Til § 3
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
16 c, stk. 2, 2. pkt., udgår », og stk. 5, 1.-3.
pkt.«
[Konsekvensændring som
følge den foreslåede bestemmelse i § 3, nr.
1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den gældende § 199, stk.
2, nr. 2, 2. pkt., fastsætter Styrelsen for Patientsikkerhed
endvidere nærmere regler om, i hvilke tilfælde personer
omfattet af § 198, stk. 2, skal rapportere om utilsigtede
hændelser til regionsrådet og kommunalbestyrelsen,
hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad
den skal indeholde.
Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det, at der i § 199, stk. 2, 2. pkt., efter
»hvornår og i hvilken form rapporteringen skal
ske« indsættes »eller ikke skal ske,«, og
at der efter »og hvad den« indsættes »i
givet fald«.
Den foreslåede ændring skal
sikre entydig hjemmel til, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan
fastsætte regler om, at sundhedspersoner alene skal
rapportere utilsigtede hændelser, som har medført
eller bidraget til alvorlige eller dødelige konsekvenser for
patienten, som kunne have haft alvorlige eller dødelige
konsekvenser for patienten, eller som vil kunne bidrage til
læring og forbedring af patientsikkerheden.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet
opmærksom på, at den ændring af sundhedslovens
§ 199, stk. 2, 2. pkt., der foreslås med lovforslagets
§ 2, nr. 1, vil medføre en uhensigtsmæssig
formulering af bestemmelsen.
Det foreslås derfor at ændre
affattelsen af lovforslagets § 2, nr. 1, og dermed den
foreslåede ændring af sundhedslovens § 199, stk.
2, 2. pkt.
Den foreslåede ændring af
§ 2, nr. 1, vil betyde, at det i stedet foreslås, at
»hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske, og
hvad den skal indeholde« i sundhedslovens § 199, stk. 2,
2. pkt., ændres til »hvornår rapporteringen skal
eller ikke skal ske, i hvilken form rapporteringen skal ske, og
hvad den i givet fald skal indeholde.«
Ændringen er alene af sproglig
karakter, og der tilsigtes ingen indholdsmæssige
ændringer af de ændringer, der med lovforslaget
foreslås til bemyndigelsesbestemmelsen.
Til nr. 2
Efter § 16 c, stk. 2, i lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet drager
Tvangsbehandlingsnævnet selv omsorg for sagens oplysninger og
træffer bestemmelse om tilvejebringelse af eventuelle
yderligere erklæringer m.v. Reglerne i § 12, stk. 1, 2
og 4, og stk. 5, 1.-3. pkt., finder tilsvarende anvendelse på
Tvangsbehandlingsnævnets behandling af sager efter §
4.
Ændringsforslaget skal ses, i lyset
af at § 12, stk. 5 og 6, ophæves efter lovforslagets
§ 3, nr. 1. Det er således af lovtekniske grunde
nødvendigt, at henvisningen i § 16, stk. 2, 2. pkt.,
udgår af lovens bestemmelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2023 og var til 1. behandling den 14. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og den
daværende sundhedsminister sendte den 7. juli 2022 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 377
(folketingsåret 2021-22). Den 30. marts 2023 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til mundtlig besvarelse, som indenrigs- og
sundhedsministeren og justitsministeren har besvaret i et
samråd den 10. maj 2023.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren og 2
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministrene har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Frederik Vad (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Eva Kjer Hansen (V) Hans Andersen (V) Lars
Christian Lilleholt (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd. Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown
(LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann
Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Theresa Berg Andersen
(SF) Peder Hvelplund (EL) Stinus Lindgreen (RV) Franciska
Rosenkilde (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |