Fremsat den 30. marts 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Permanentgørelse af forsøg
med internationale udskolingslinjer)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1396 af 5. oktober 2022, som
ændret bl.a. ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december
2016, § 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og senest ved §
1 i lov nr. 882 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 25 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette internationale linjer
på 7.-9. klassetrin, hvor eleverne i op til 50 procent af den
samlede undervisningstid modtager undervisning på engelsk.
Undervisning på engelsk må primært finde sted i
de naturvidenskabelige fag.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det har siden skoleåret 2014/15 været muligt som led
i et rammeforsøg at etablere internationale
udskolingslinjer, hvor en væsentlig del af undervisningen
på 7.-9. klassetrin foregår på engelsk.
Forsøget giver mulighed for i op til 50 procent af
undervisningstiden at undervise på engelsk, primært i
de naturvidenskabelige fag, og dermed fravige folkeskolelovens
forudsætning om, at undervisningssproget er dansk.
Formålet med forsøget er at afdække, om fokus
på den internationale vinkel med undervisning på
engelsk i et vist omfang bidrager til at fremme elevernes faglige
kompetencer, herunder fremmedsprogskompetencer, lyst til at
lære, trivsel, alsidige udvikling og uddannelsesparathed.
Rammeforsøget med internationale udskolingslinjer i 7.-9.
klasse blev indledt i 2014/2015.
Eleverne på de deltagende skoler har modtaget undervisning
i de naturvidenskabelige fag på både engelsk og dansk i
varierende udstrækning. I de naturvidenskabelige fag, hvor
undervisningen i udstrakt grad foregår på engelsk, har
danske såvel som engelske undervisningsmidler været
anvendt. Det var et vilkår i rammeforsøget, at
undervisningen skulle varetages af lærere, der som minimum
har undervisningskompetence (tidligere linjefag) i
undervisningsfaget engelsk. Det var derudover et vilkår, at
der skulle undervises på dansk i et omfang, så det blev
sikret, at eleverne ville få tilstrækkelige
forudsætninger for at aflægge de obligatoriske test og
afgangsprøver på dansk. Der har ikke været givet
tilladelse til at afholde test og prøver på engelsk.
Undervisningen har skullet være tilrettelagt, så
indholdet i alle fag følger folkeskoleloven, herunder
Fælles Mål.
En evaluering af forsøget fra maj 2021 viser, at de
deltagende skoler generelt er positive over for de muligheder,
forsøget giver dem, og at de fortsat ønsker at kunne
udbyde linjerne. Skolerne oplever bl.a., at en international
udskolingslinje kan være med til at modvirke frafald og
øge søgningen til skolen. Evalueringen
sandsynliggør også, at elevernes engelskkundskaber og
trivsel påvirkes i positiv retning af deltagelse i
forsøget.
Forsøget udløber med skoleåret
2022/2023.
Med lovforslaget foreslås det at permanentgøre
forsøget, så det fremover bliver muligt for alle
folkeskoler at oprette internationale udskolingslinjer, hvor
undervisningen i primært de naturvidenskabelige fag i et vist
omfang foregår på engelsk.
2. Internationale udskolingslinjer
2.1. Gældende ret
2.1.1. Undervisningssproget i folkeskolen
Folkeskoleloven indeholder ikke en udtrykkelig bestemmelse om,
på hvilket sprog undervisningen i folkeskolen skal
foregå. Efter en samlet vurdering af folkeskoleloven,
herunder formålsparagraffen, og forarbejderne hertil
sammenholdt med bl.a. friskoleloven antages det dog at være
forudsat, at undervisningssproget i den danske folkeskole er
dansk.
Dette understøttes bl.a. af dagtilbudslovens § 11,
stk. 8, hvor det fremgår, at der skal tilbydes
sprogstimulering til de tosprogede børn, der vurderes at
have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.
Sprogstimuleringstilbuddet sigter mod, at barnet tilegner sig de
nødvendige dansksproglige kompetencer, som er en af de
væsentligste forudsætninger for, at barnet kan klare
sig godt i skolen og videre i uddannelsessystemet og på
arbejdsmarkedet. Formålet med et sprogstimuleringstilbud er
således, at barnet skal opnå de nødvendige
dansksproglige kompetencer, senest når barnet skal begynde i
børnehaveklasse.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
sprogstimuleringstilbuddet i form af et dagtilbud 30 timer om ugen
skal opretholdes, indtil formålet er opnået, dvs.
indtil barnet behersker dansk på niveau med
jævnaldrende børn med dansk baggrund, så barnet
kan få det samme ud af undervisningen som øvrige
børn, når de begynder i skole, jf. Folketingstidende
2016-17, A, L 107 som fremsat, side 14.
Det fremgår endvidere af en redegørelse af 9. april
2003 fra undervisningsministeren til Folketinget om kommunernes
erfaring med sprogstimulering af tosprogede småbørn
(redegørelse nr. R 9), at det at beherske dansk på et
alderssvarende niveau er en forudsætning for at kunne klare
sig i folkeskolen, hvor undervisningssproget er dansk.
Dertil kommer, at det følger af § 2, stk. 3, i
friskoleloven (lov om friskoler og private grundskoler), at
undervisningssproget på friskoler og private grundskoler som
udgangspunkt er dansk. Dette taler for, at undervisningssproget i
folkeskolen ligeledes er dansk.
Det antages dog, at der i et vist omfang kan undervises på
engelsk i folkeskolen, herunder f.eks. i forbindelse med
tværgående samarbejde mellem fagene, forudsat at
undervisningssproget som hovedregel er dansk.
Derudover giver folkeskolelovens § 55, stk. 1, mulighed for
at godkende, at der undervises på fremmedsprog i videre
omfang for at fremme forsøgsvirksomhed eller
pædagogisk udviklingsarbejde.
2.1.2. Klassedannelse
Reglerne om klassedannelse findes i folkeskolelovens § 25.
Hovedprincippet for organisering af undervisningen i folkeskolen er
princippet om den udelte enhedsskole, hvor klassen er den
grundlæggende enhed. Det følger således af
folkeskolelovens § 25, stk. 1, at skolen deles i klasser efter
antallet af elever, og af § 25, stk. 2, fremgår det, at
det ved fordelingen af kommunens børn skal tilstræbes,
at den enkelte klasse kan bevares samlet på de
følgende klassetrin.
Efter folkeskolelovens § 25, stk. 3, kan
kommunalbestyrelsen uanset bestemmelsen i stk. 2 af
pædagogiske grunde beslutte, at undervisning fra
børnehaveklassen til og med 3. klassetrin organiseres i
klasser, der omfatter elever med forskellig skolealder
(aldersintegrerede klasser).
Det fremgår af folkeskolelovens § 25, stk. 4, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette særlige
eliteidrætsklasser på 7.-10. klassetrin. Optagelse af
elever i disse klasser kan ske på baggrund af en vurdering af
elevernes sportslige niveau.
Undervisningen i de særlige eliteklasser i idræt kan
f.eks. tilrettelægges således, at der generelt er et
større fokus på idræt og således, at
elevernes skoleskema tager højde for elevernes særlige
behov for at træne på eliteniveau. Undervisningen skal
leve op til de almindelige regler om mål og indhold.
Skolerne kan ikke afvise en elev fra optagelse i en særlig
eliteklasse i idræt på baggrund af andre vurderinger,
f.eks. af elevens sociale kompetencer eller faglige niveau. En
distriktsskoleelev, som på baggrund af sit sportslige niveau
afvises fra en særlig eliteklasse i idræt på sin
distriktsskole, skal optages i en af distriktsskolens almindelige
klasser.
Derudover fremgår det af folkeskolelovens § 25, stk.
5, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette særlige
talentklasser i musik fra børnehaveklassen til 10. klasse.
Optagelse af elever i disse klasser kan ske på baggrund af en
vurdering af elevernes musikalske forudsætninger.
Bestemmelsen er endnu en undtagelse fra princippet om den udelte
enhedsskole, idet kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette
særlige talentklasser i musik fra børnehaveklassen til
10. klasse. Optagelse af elever i disse klasser kan uanset
bestemmelsen i stk. 2 ske på baggrund af en vurdering af
elevernes musikalske forudsætninger. Ligesom det er
tilfældet med eliteidrætsklasserne, kan skolerne ikke
afvise en elev fra optagelse i en talentklasse i musik på
baggrund af andre subjektive vurderinger af f.eks. elevens sociale
kompetencer eller faglige niveau. En distriktsskoleelev, som
på baggrund af sine musikalske forudsætninger afvises
fra en talentklasse i musik på sin distriktsskole, skal
optages i en af distriktsskolens almindelige klasser.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriet overvejelser og
den foreslåede ordning
Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte i
medfør af folkeskolelovens § 55, stk. 1, i
skoleåret 2014/15 et rammeforsøg, hvor de deltagende
kommuner og skoler fik mulighed for at oprette internationale
udskolingslinjer på 7.-9. klassetrin, hvor op til 50 procent
af undervisningen - primært i de naturvidenskabelige fag -
kan foregå på engelsk.
Formålet med forsøget er at afdække, om fokus
på den internationale vinkel med undervisning på
engelsk i et vist omfang bidrager til at fremme elevernes faglige
kompetencer, herunder fremmedsprogskompetencer, lyst til at
lære, trivsel, alsidige udvikling og uddannelsesparathed.
Rammeforsøget indebærer en fravigelse af kravet om,
at undervisningssproget er dansk. Folkeskolelovens øvrige
regler skal overholdes, herunder reglerne om at der ikke kan
stilles krav om optagelsesprøve eller lignende for at blive
indskrevet på de internationale udskolingslinjer. Hvis der er
plads, skal eleven optages. Hvis der er flere ansøgere end
ledige pladser, skal pladserne tildeles efter på
forhånd fastsatte objektive kriterier. Kriterierne
fastsættes af kommunalbestyrelsen og kan f.eks. være
afstands- og søskendekriterier. Optagelse kan således
ikke nægtes på baggrund af en subjektiv vurdering
foretaget af skolens leder.
Flertallet af skolerne under rammeforsøget har
organiseret den engelsksprogede undervisning i klasser, mens to
skoler arbejder med en holdstruktur. Her går eleverne i en
stamklasse, men har holdundervisning på tværs af
klasser med elever, der har valgt samme undervisningslinje. Der er
frit optag på de internationale udskolingslinjer.
Af en evaluering af forsøget fra maj 2021 foretaget af
Epinion og DPU for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
fremgår det bl.a., at der er indikationer på, at elever
fra internationale udskolingslinjer ser ud til at klare sig markant
bedre i engelsk ved folkeskolens afgangsprøver sammenlignet
med andre elever. Derudover fremgår det, at deltagelse i
rammeforsøget ser ud til at påvirke elevernes samlede
trivsel og sociale trivsel i positiv retning.
Af de kvalitative analyser fremgår det bl.a., at skolerne
oplever, at forskellige aktiviteter på udskolingslinjerne
sammen med internationale perspektiver i undervisningen er med til
at øge elevernes kulturindsigt og internationale udsyn.
Dertil oplever skolerne, at linjerne kan være med til at
modvirke frafald i udskolingsklasserne og øge
søgningen fra andre skoler. Flere af skolernes motivation
for deltagelse i rammeforsøget var således også
at modvirke tendenser som øget søgning til
privatskoler, faldende elevtal og dårligt ry.
Evalueringen viser også generelt, at de deltagende skoler
er positive over for forsøget, og at de fortsat
ønsker at kunne udbyde linjerne efter forsøgets
afslutning. Forsøget udløber med skoleåret
2022/2023.
I forlængelse heraf foreslås det, at
forsøgsordningen gøres permanent.
Permanentgørelsen skal dels sikre, at de skoler, der som led
i rammeforsøget allerede har oprettet internationale
udskolingslinjer, kan fortsætte med linjerne. Derudover skal
permanentgørelsen give alle folkeskoler mulighed for at
oprette internationale udskolingslinjer og dermed via et
øget internationalt fokus og med større mulighed for
at undervise på engelsk styrke elevernes mulighed for at
klare sig i en mere globaliseret verden.
Det foreslås derfor, at der i folkeskolelovens § 25
indsættes et nyt stk. 4, hvorefter kommunalbestyrelsen
får mulighed for at beslutte at oprette internationale linjer
på 7.-9. klassetrin, hvor eleverne i et vist omfang modtager
undervisning på engelsk. Undervisning på engelsk
må maksimalt udgøre 50 procent af den samlede
undervisningstid på 7.-9. klassetrin og primært finde
sted i de naturvidenskabelige fag.
Den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 25,
stk. 4, vil medføre, at alle landets kommuner og folkeskoler
får mulighed for at oprette internationale udskolingslinjer,
hvor der kan undervises på engelsk i op til 50 procent af den
samlede undervisningstid.
Der lægges op til at fastholde de vilkår, der har
været gældende under rammeforsøget. Det betyder
f.eks., at der fortsat på en international udskolingslinje
vil skulle undervises på dansk i et omfang, så det
sikres, at eleverne har tilstrækkelige forudsætninger
for at aflægge test og prøver på dansk og dermed
bestå folkeskolens afgangseksamen, der giver mulighed for at
starte på en ungdomsuddannelse. Undervisningen skal i
øvrigt være tilrettelagt således, at indholdet i
alle fag følger folkeskoleloven, herunder Fælles
Mål. Det betyder også, at elever, der følger
undervisningen i en international udskolingslinje, vil skulle
modtage undervisning i de naturvidenskabelige fag i varierende
udstrækning på både engelsk og dansk.
Undervisningen i de øvrige fag, herunder de
kulturbærende fag som f.eks. historie, kristendomskundskab og
samfundsfag, vil - som det var tilfældet i
rammeforsøget - hovedsageligt skulle finde sted på
dansk. Der vil dog i perioder kunne være fagsamarbejde
på engelsk på tværs af de naturvidenskabelige og
de øvrige fag. Endelig betyder det, at undervisningen
ligesom under forsøget som udgangspunkt vil skulle varetages
af lærere, der som minimum har undervisningskompetence i
undervisningsfaget engelsk.
De internationale linjer skal være et frivilligt tilbud
for eleverne. Det betyder, at der skal være mulighed for at
følge et undervisningsforløb på den
pågældende skole eller afdeling, hvor der udelukkede
undervises på dansk (bortset fra i sprogfagene). Tilbuddet
skal eksistere på linje med skolens øvrige spor,
således at ingen elev er tvunget til at flytte skole eller
afdeling, hvis den pågældende ikke ønsker at
gå på en international linje i udskolingen.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget gives kommunalbestyrelserne nye muligheder, men
pålægges ikke nye eller ændrede opgaver. På
den baggrund vurderes lovforslaget ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget medfører ikke ændringer for regioner
og stat.
Lovforslaget vurderes at følge principperne for
digitaliseringsklar lovgivning, bl.a. i form af klar og enkel
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. september
2022 til den 5. oktober 2022 været sendt i høring. Den
korte høringsfrist skyldes, at lovforslaget oprindeligt var
planlagt til fremsættelse i november 2022 og forinden var
blevet forsinket grundet drøftelser i
folkeskoleforligskredsen. Arbejdet med lovforslaget blev
efterfølgende sat i bero i forbindelse med valgsudskrivelsen
i oktober 2022. Lovudkastet har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, CEPOS, CEVEA, Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Private Skoler - grundskoler og gymnasier, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Skoleidræt, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Døves
Landsforbund, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, Danske Gymnasier,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer, Danske HF og
VUC - Bestyrelserne, Danske HF og VUC - Lederne, Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske
SOSU-skoler, Danske Undervisningsorganisationers Samråd, De
Private Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Digitaliseringsstyrelsen, Efterskoleforeningen,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes ElevOrganisation,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag og Arbejde,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen
af Kristne Friskoler, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af Tekniske og Administrative Tjenestemænd (TAT),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, Klagenævnet for Specialundervisning, KL, KRAKA,
Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere (LU), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer,
Lilleskolerne, OpenDenmark, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns
Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og
Efteruddannelse (VEU-Rådet), Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Skolelederforeningen, Skole og
Forældre, Socialpædagogernes Landsforbund, Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdomsringen,
Ungdomsskoleforeningen, VUC Bestyrelsesforeningen og
Økonomistyrelsen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det er forudsat i folkeskoleloven, at
undervisningssproget i folkeskolen er dansk. Der kan derfor ikke i
en væsentlig del af undervisningstiden gennemføres
undervisning på engelsk frem for på dansk. Der kan i et
vist omfang undervises på engelsk, herunder f.eks. i
forbindelse med tværgående samarbejder mellem fagene,
forudsat at undervisningssproget som hovedregel er dansk.
Folkeskolelovens § 25 indeholder regler
om klassedannelse og bygger på hovedprincippet om den udelte
enhedsskole, hvor klassen er den grundlæggende enhed. Af
§ 25, stk. 2, fremgår det således, at det ved
fordelingen af børn i kommunens skoler skal
tilstræbes, at den enkelte klasse kan bevares samlet på
de følgende klassetrin i grundskolen. Folkeskolelovens
§ 25 indeholder også regler om muligheden for at oprette
særlige eliteidrætsklasser på 7.-10. klassetrin
samt særlige talentklasser i musik fra
børnehaveklassen til 10. klassetrin.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede
§ 25, stk. 4, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen kan
beslutte at oprette internationale linjer på 7.-9.
klassetrin, hvor eleverne i op til 50 procent af den samlede
undervisningstid modtager undervisning på engelsk.
Den foreslåede bestemmelse i § 25,
stk. 4, 1. pkt., vil medføre, at det fremover vil være
muligt at oprette udskolingslinjer, dvs. linjer på 7.-9.
klassetrin, hvor eleverne undervises på engelsk i videre
omfang, end hvad der i dag er muligt.
Det foreslåede indebærer
endvidere, at maksimalt 50 procent af den samlede undervisning,
herunder undervisning i faget engelsk, må foregå
på engelsk.
Der vil fortsat skulle undervises på
dansk i et omfang, så det sikres, at eleverne har
tilstrækkelige forudsætninger for at aflægge test
og prøver på dansk og dermed bestå folkeskolens
afgangseksamen. Undervisningen skal i øvrigt være
tilrettelagt således, at indholdet i alle fag følger
folkeskoleloven, herunder Fælles Mål.
Den foreslåede bestemmelse ændrer
ikke på, at folkeskolelovens øvrige bestemmelser skal
overholdes. Det betyder bl.a., at der ikke vil kunne stilles krav
om optagelsesprøve eller lignende for at blive indskrevet
på de internationale udskolingslinjer. Hvis der er plads,
skal eleven optages. Hvis der er flere ansøgere end ledige
pladser, skal pladserne tildeles efter på forhånd
fastsatte objektive kriterier. Kriterierne fastsættes af
kommunalbestyrelsen og kan f.eks. være afstands- og
søskendekriterier. Optagelse kan således ikke
nægtes på baggrund af en subjektiv vurdering foretaget
af skolens leder.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 25, stk. 4, 2. pkt., må
undervisning på engelsk primært finde sted i de
naturvidenskabelige fag.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at elever på internationale udskolingslinjer
kan modtage undervisning i de naturvidenskabelige fag i varierende
udstrækning på både engelsk og dansk.
Udgangspunktet er dermed, at undervisning på engelsk
primært foregår i de naturvidenskabelige fag bortset
fra undervisningen i faget engelsk, som naturligvis i forvejen
må foregå på engelsk. Undervisningen i de
øvrige fag, herunder de kulturbærende fag som f.eks.
historie, kristendomskundskab og samfundsfag, skal hovedsageligt
finde sted på dansk - ligesom det var tilfældet under
forsøget. Der vil dog i perioder kunne være
fagsamarbejde på engelsk på tværs af de
naturvidenskabelige fag og øvrige fag. Undervisningen vil i
øvrigt ligesom under forsøget som udgangspunkt skulle
varetages af lærere, der som minimum har
undervisningskomptence i undervisningsfaget engelsk.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. august 2023.
Det foreslåede indebærer, at
samtlige folkeskoler fra og med skoleåret 2023/24 har
mulighed for at oprette internationale udskolingslinjer, hvor der
undervises på engelsk i et vist omfang.
Det bemærkes, at folkeskoleloven, jf.
dennes § 61, ikke gælder for Færøerne og
Grønland, hvorfor dette lovforslag heller ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som
ændret bl.a. ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december
2016, § 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og senest ved §
1 i lov nr. 882 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændring: | | | | § 25.
--- Stk. 1-2.
--- Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan uanset bestemmelsen i stk. 2 af
pædagogiske grunde beslutte, at undervisning fra
børnehaveklassen til og med 3. klassetrin organiseres i
klasser, der omfatter elever med forskellig skolealder
(aldersintegrerede klasser). Det er en betingelse, at der er
truffet beslutning om, at undervisningen af sådanne klasser
varetages af personale som nævnt i § 29 a. Beslutning
efter 1. pkt. træffes efter indhentet udtalelse fra
skolebestyrelserne ved de berørte skoler. Stk. 4-5.
--- | | 1. I § 25 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk.
4. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette
internationale linjer på 7.-9. klassetrin, hvor eleverne i op
til 50 procent af den samlede undervisningstid modtager
undervisning på engelsk. Undervisning på engelsk
må primært finde sted i de naturvidenskabelige
fag.«. Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6. |
|