Betænkning afgivet af Udvalget
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere den
13. december 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, NB og DF) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse.
Et andet mindretal i udvalget (RV) vil redegøre
for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Moderaterne
Moderaternes medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget. Moderaterne er af den opfattelse, at
sagens kerne - at nogle børn er i risiko for at leve i
fattigdom - er så vigtig, at det bør indlejres i en ny
regerings politiske linje, da lovforslaget vedrører
grundlæggende politiske værdier i forhold til social-,
beskæftigelses- og skattepolitik. Hvis dette ikke sker, ser
Moderaterne en risiko for, at den fremadrettede politiske linje
over for børnene bliver usammenhængende. Moderaterne
bemærker desuden, at det er sandsynligt, at en ny regering
når at blive sammensat, inden de sidste udbetalinger af det
midlertidige børnetilskud forfalder, nemlig ved udgangen af
februar 2022, jf. lovforslag nr. L 21, folketingsåret
2022-23. Det forventes således, at der er tid til, at en ny
regering kan tage stilling, inden det midlertidige
børnetilskud bortfalder.
Moderaterne deler bekymringen for
børn, der rammes af fattigdom. Moderaterne er ikke
kategorisk afvisende over for forlængelse af et midlertidigt
børnetilskud, men en forudsætning for at kunne bakke
op er, at det bindes sammen med reformer, der tager hånd om
de mere grundlæggende årsager til, at nogle børn
vokser op i fattigdom. Moderaterne er af den opfattelse, at bl.a.
følgende tre tiltag bør indgå i en
sammenhængende reform:
1) En aktiv beskæftigelses- og
skattereform, som sikrer, at lavindkomstgrupper integreres på
arbejdsmarkedet. Konkret foreslår Moderaterne et ekstra
midlertidigt beskæftigelsesfradrag, som aftrappes over en
periode på 4 år.
2) At der sikres en helhedsorienteret,
koordineret tilgang til familiernes udfordringer, idet et
midlertidigt børnetilskud typisk ikke vil kunne løse
alle de udfordringer, som familierne ofte har.
3) At en sammenhængende reform
også adresserer børnenes behov for at indgå i
fællesskaber og fritidsaktiviteter. Konkret foreslår
Moderaterne et kulturpas.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at
det er et politisk ansvar at sikre, at ingen børn vokser op
i fattigdom i Danmark. Derfor mener Enhedslisten, at der skal
findes en politisk løsning på, at 12.000 fattige
familier, herunder 23.000 børn, står til at miste det
midlertidige børnetilskud, som udgør en betydelig del
af deres økonomi. Det er oven i en fortsat høj
inflation, der i forvejen presser de pågældende
familier økonomisk, hvilket bl.a. kommer til udtryk i den
eksplosive stigning i antallet af ansøgninger om
julehjælp.
Rapporter viser, at fattige
børnefamilier allerede har brug for økonomisk
hjælp til at dække helt grundlæggende behov.
Rapporten »Det midlertidige børnetilskud -
Spørgeskemaundersøgelse om børn og voksnes
afsavn og familiernes økonomiske situation« (VIVE, maj
2022) viser, at børn af modtagere af tilskuddet lider basale
afsavn omkring mad og medicin. Samtidig viser en ny
undersøgelse, »Undersøgelse af afsavn blandt
danske børnefamilier« (Rambøll for Egmont
Fonden, november 2022), at over halvdelen af de udsatte familier er
nødsaget til at give deres børn mindre mad nu end for
et år siden. Rapporten viser samtidig, at det går ud
over børnenes trivsel. Det stemmer overens med tidligere
forskning, der viser, at et år i fattigdom som barn har
negative konsekvenser, der rækker helt ind i voksenlivet.
Det er en uholdbar situation, som kun
forværres ved ikke at forlænge det midlertidige
børnetilskud. Det er beskeden fra HK, 3F, FOA, Red Barnet,
Mødrehjælpen, socialrådgiverne,
pædagogerne, lærerne og mange flere, der arbejder med
udsatte familier. Enhedslisten mener, at vi skal lytte til de
faglige eksperter på området.
Samtidig vil Enhedslisten gerne notere, at
hverken grundloven eller anden lovgivning forhindrer Folketinget i
at vedtage lovgivning i indeværende situation, hvor der
pågår regeringsforhandlinger.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker indledningsvis, at der med lovforslaget er tale om
et forslag, der er skræddersyet til at hæve de sociale
ydelser for arbejdsløse flygtninge og indvandrere.
Beskæftigelsesministeriet skønner i den forbindelse,
at cirka to tredjedele af modtagerne af et midlertidigt
børnetilskud ville være personer med en ikkevestlig
baggrund.
På den baggrund bemærker Dansk
Folkeparti, at den foreslåede ordning er en uretfærdig
lempelse af udlændingepolitikken, da man med forslaget
lægger op til at udbetale et skattefrit beløb på
op til 2.000 kr. til arbejdsløse flygtninge og indvandrere,
hvilket skal finansieres med arbejdende danskeres hårdt
tjente skattekroner.
Dansk Folkeparti mener endvidere, at
forslaget forringer arbejdsudbuddet og incitamentsstrukturen for de
mange indvandrere og flygtninge, der står uden for det danske
arbejdsmarked. For når de sociale ydelser øges
markant, gøres det mindre attraktivt at komme ud på
arbejdsmarkedet.
Endelig er Dansk Folkeparti af den
opfattelse, at den bedste måde at hjælpe de
børn, hvis forældre er berørt af
kontanthjælpsloftet og/eller modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse,
er ved at øge incitamentet for forældrene til at komme
ind på arbejdsmarkedet. I stedet lægger man med
forslaget op til det modsatte.
Under henvisning til ovenstående kan
Dansk Folkeparti ikke støtte lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november
2022 og var til 1. behandling den 29. november 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget er en uændret
genfremsættelse af lovforslag nr. L 21, folketingsåret
2022-23, 1. samling, (Forslag til lov om ændring af lov om et
midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
(Forlængelse af det midlertidige børnetilskud for
2023)). L 21 blev fremsat den 5. oktober 2022 af
beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, men bortfaldt ved
folketingsvalget. Et udkast til lovforslag nr. L 21 blev samtidig
med fremsættelsen sendt i høring, og den 5. oktober
2022 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
høringsnotat til Beskæftigelsesudvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til den fungerende
beskæftigelsesminister til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Rasmus Stoklund (S) Henrik
Møller (S) Bjarne Laustsen (S) fmd. Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Anders Kronborg (S) Leif Lahn Jensen (S) Anne Paulin (S) Thomas
Jensen (S) Karsten Hønge (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF) Astrid Carøe (SF) Jette Gottlieb (EL) Samira Nawa (RV)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Morten Dahlin (V) Christoffer
Aagaard Melson (V) nfmd. Anni
Matthiesen (V) Dennis Flydtkjær (DD) Charlotte Munch (DD)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen W. Frølund (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen
(NB) Nick Zimmermann (DF) Rosa Eriksen (M) Mette Kierkgaard (M)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 5 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |