Det kan godt være, at Nye Borgerliges ordfører er sådan lidt forskrækket ved tanken om at skulle stemme for to socialdemokratiske lovforslag i træk. Jeg vil så sige, at det, der står her på mit stykke papir, er, at første gang, jeg hørte om hjemløshed, var jeg ikke så gammel. Jeg var måske 6-7 år gammel, og Reagan var på det tidspunkt præsident i USA, og Thatcher var premierminister i England, og så var der på tv en eller anden kæk slipsedreng – undskyld udtrykket, men sådan opfattede jeg det dengang – sådan en rigtig yuppietype, altså en amerikaner, forstås, som sagde, at det også bare var de hjemløses egen skyld, og at de bare kunne tage sig sammen og bare kunne det ene og det andet. Og jeg tænkte bare: Hey, hvad foregår der inde i det der fjernsyn!
Det er jo simpelt hen to forskellige planeter – det var det dengang, og det er faktisk min opfattelse, at det er det også i dag. Altså, når vi taler om hjemløse i Danmark, og når vi taler om borgere, der er socialt udsatte, så er det simpelt hen en fornøjelse at høre et Folketing fra det yderste højre til det yderste venstre være enige om stort set det hele. Og det vil sige, at ja, det kan godt være, at jeg er socialdemokrat, og det vil sige, at det på en eller anden måde er mine forslag, der så bliver stemt igennem, vil jeg sige til Nye Borgerliges ordfører, men det er faktisk min opfattelse, at det her er fælles gods i Danmark, og at man derfor som barn, før man overhovedet er gammel nok til at orientere sig i noget som helt politisk, bare tænker: Ej, der sker et eller andet, som er helt væk fra, hvordan vi ser på verden her, hvor vi kommer fra, i de skandinaviske lande.
Så heldigvis står vi sammen om at have et fuldstændig andet perspektiv på hjemløse, og heldigvis går det jo også igen i det, der bliver sagt, altså at vores samfund skal måles på, hvordan vi behandler de allermest udsatte borgere, fordi vi alle sammen opfatter det som et adelsmærke at gøre det ordentligt. Og vi skal tage nogle rigtig store skridt videre, for vi gør det ikke godt nok på hjemløseområdet. Det her er et af skridtene, men det er også kun et af skridtene. Altså, jeg håber, at vi kan komme lige så langt, som de er kommet i Finland, men jeg tror også, at der skal nogle andre redskaber til, og det har vi også lagt op til i forbindelse med regeringsgrundlaget – at der skal tages nogle flere skridt i forhold til den allermest udsatte gruppe.
Når det er sagt, er jeg faktisk ret begejstret for det her forslag. Det er jo min tidligere kollega fru Astrid Krag, som har været den primære pennefører på det, og så har jeg arvet det og arvet en aftale, som blev indgået mellem en stribe af partier på det her område i sidste valgperiode. Og det er jo fuldstændig rigtigt, som fru Nanna W. Gotfredsen siger her fra talerstolen, at det drejer sig om lige knap 6.000 mennesker – 6.000 mennesker, som lever med hjemløshed som et åg og som den måske vigtigste strukturelle negative betingelse i deres liv, og det kan vi simpelt hen ikke være bekendt; det må vi kunne gøre bedre.
Jeg tror, de fleste mennesker har rigtig svært ved at forestille sig idéen om ikke at have et sted at sove i nat – altså ikke at have et sted at sove. Og noget af det, vi lægger arm med her, er jo, at de midlertidige steder, vi så giver dem at sove i, nemlig herbergerne, skal være midlertidige. Vi skal have et samfund, hvor der selvfølgelig skal være herberg, der kan tage dem indledningsvis – her er der en borger, der akut ikke har noget sted at være – men herefter skal der jo helst gå ufattelig kort tid, før man selvfølgelig ikke bare rykker ind i en bolig, men faktisk får et hjem. Det synes jeg var utrolig fint og rigtigt sagt – det var Venstres ordfører, der sagde det og lagde vægt på, at man ikke bare skal have en bolig, men at man faktisk skal have et hjem. Og det kræver en masse kræfter, som man ikke nødvendigvis selv har, og i øvrigt også nogle kompetencer, som man ikke nødvendigvis selv har.
En kvinde, jeg kender, som har været heroinafhængig i rigtig mange år – fra hun var 15 år gammel – og som så blev clean i midttyverne, fortalte mig, da jeg også var i midttyverne, at hun aldrig havde prøvet at være syg uden at være stofafhængig, og når hun var stofafhængig, lagde hun ikke rigtig mærke til, hvad det var at være syg. Og før hun blev stofafhængig, var der jo nogle andre, der tog sig af hende, for da var hun barn. Og det vil sige, at som voksen havde hun simpelt hen aldrig nogen sinde oplevet det. Hun anede ikke, hvad man skulle stille op – hvis man har influenza og har feber, hvordan får man så købt ind? Det er jo noget, der for os andre, der ikke har været stofafhængige, kan virke som en fuldstændig dagligdags ting, men hun anede ikke, hvad man skulle stille op i den situation, og havde ikke nødvendigvis et netværk, hvor man bare lige ringede og sagde: Gider du ikke at gå ned og købe ½ kg kartofler og noget hakket kød og to ruller toiletpapir?
Det er bare for at sige, at det, der kan virke meget dagligdags for os andre, kan være fuldstændig uoverskueligt, hvis man aldrig har levet i et hjem, altså et sted, hvor nogle faktisk har skabt et hjem. Og der skal vi huske på, at en meget stor andel af dem, der lever på gaden, har været anbragt uden for hjemmet som børn, og det vil sige, at de har haft en opvækst, hvor der heller ikke har været et hjem – hvor der givetvis for nogles vedkommende har været en bolig og pletvis har været en plejefamilie, men hvor der rigtig meget af tiden har været afbrudte forløb, og hvor man aldrig har fået det forhold til et sted, at det faktisk var ens hjem og ens base og de ting, som vi andre tager for givet. Så det er ufattelig vigtigt, at vi tænker det som den sociale begivenhed, det er, også at skulle have et hjem – så det ikke bare er boligen, vi stiller til rådighed. Og det synes jeg at vi med det her lovforslag kommer rigtig langt med.
Så vil jeg sige, at jeg for nylig var på Morgencafé for Hjemløse i Nordvest, som er et af de steder i København, hvor borgere med hjemløshed kommer, og jeg har faktisk lagt et billede op af det, så man kan gå ind og se det på min facebookside. Jeg stod og røg ude foran – for den slags vaner har jeg – og derfor kom jeg til at snakke med Harly, inden jeg skulle ind på besøg. Han kommer normalt på morgencaféen, og da jeg så kommer ind på morgencaféen lidt efter, er han også kommet ind, og dér ligger han så i sådan en lægestol, som lidt ligner en tandlægestol bare uden alle de der forfærdelige remedier, der gør, at man bliver helt bange for at sidde i den. Der fik kan fodterapi, og han havde det saligste smil på sine læber.
Det kan man godt forstå, for det er sådan set ret dejligt at få nusset sine fødder på den der måde, men det var jo også, som fodterapeuten fortalte, fordi rigtig mange af dem, der lever med hjemløshed, har problemer med sår på fødderne. De har rigtig ofte våde tæer og fødder, og det betyder, at de får slidt hul på fødderne, fordi de går med våde strømper i skoene, og de har derfor brug for sårbehandling på en anden måde, end de fleste andre danskere har. Derfor har de brug for fodterapi, og det er også en lise for sjælen. Det er ikke kun, fordi det er rart at få nusset fødder; det er simpelt hen, fordi de har behov for den sårbehandling og den behandling af fødderne, som fodterapeuten giver.
Ved I hvad! Den morgen stod jeg og smilede og var så stolt af det velfærdssamfund, vi har bygget op. Tænk, at vi kan lykkes med at give en mand som Harly det smil på læben. Jeg synes jo, det er det, det hele handler om, når vi taler om hjemløshed. Det er at give flere mennesker den fornemmelse af velvære, som man kunne se på Harly at han havde, og ikke kun den dag, hvor han kommer ned til fodterapeuten, men faktisk i hverdagen. For det er jo det smil, vi andre har på læben, når vi læner os tilbage i fifaen derhjemme og alt er godt, og det er lige præcis den følelse af, at alt er godt, at det er trygt, at det er rart, at det er ens hjem, som vi skal give de hjemløse.
Så var der et par spørgsmål, og dem vil jeg gå sådan lidt konkret til. Jeg har haft en dialog med et par af de private udlejere. Der blev spurgt til, om man kunne tage en dialog med de private om at tage et ansvar i forhold til nogle af de udsatte grupper, og til det er svaret ja, og svaret er også, at den indledningsvise drøftelse, jeg har haft – og det har jo så bare været med et par stykker af dem, men til gengæld nogle ret store stykker af dem – har været meget, meget positiv. Det vil jeg selvfølgelig følge op på.
Så vil jeg sige i forhold til de indvendinger, der er kommet fra Kommunernes Landsforening – og tusind tak for de input, der er kommet både fra dem og fra rigtig mange andre – at jeg har valgt at bede ministeriet om at lave en ændringsbekendtgørelse om den måde, vi udmønter pengene på. Det vil sige, at vi vælger at imødekomme spørgsmålet om, hvor hurtigt man skal bruge de penge, man får, til at sænke huslejen. Der var det egentlig meningen, at kommunerne skulle bruge pengene inden udgangen af i år, og det har de i kommunerne tilkendegivet at de ikke kan nå. Det krav er jo helt tosset, og derfor har vi valgt at sige, at det kan man altså fortsat gøre frem til udgangen af 2025. Den ene indvinding, de havde, var i forhold til indfasningen.
Så har de spurgt til, om det var klogt, at der lå det her loft over, hvor dyr en boligudgift man må sænke huslejen fra. Nu er det jo arv og gæld, jeg har i forhold til det her forslag og også aftalen, for jeg var ikke minister på området, da aftalen blev indgået. Men som københavner morer man sig lidt. Selvfølgelig findes der enkelte boliger nede i den angivne prisklasse – det ved vi godt – men det er ved at være 30 år siden, jeg i København sidst har set en bolig udbudt på markedet, hvor huslejen lå på mellem 4.500 og 5.000 kr. om måneden. Altså, det findes jo simpelt hen ikke, medmindre man er skrevet op i rigtig, rigtig mange år. Så er det jo rigtigt, at kommunerne har en anvisningsret for 25 pct. af de boliger, der bliver ledige, i almene boligforeninger, men mængden, der er at tage af, er simpelt hen for lille. Derfor har jeg bedt ministeriet kigge på at imødekomme den del, der handler om, hvor stort et beløb boligen må koste fra start, og så simpelt hen give noget mere fleksibilitet i, hvordan man får brugt de penge. Det har jeg ikke fået det endelige svar på, for det kan man lave forskellige modeller for, men jeg har altså en intention om at ændre på det.
Så vil jeg også tilkendegive over for SF, at spørgsmålet om størrelsen på boligen vil jeg mægtig gerne tage med i samme ombæring og kigge på, for det virker også fuldstændig logisk. Det kan så være, at dem, der oprindelig har skrevet lovforslaget eller lavet modellen, slet ikke var klar over, at der fandtes boliger over 65 m², som stadig levede op til det der. Nej, det er bare en joke, men det kunne godt være en københavner, der havde skrevet det, hvis jeg må komme med et bud.
Fra Enhedslistens side bliver der spurgt om, om der kan leveres et notat om fordelingen. Ja, det kan der godt. Som jeg lige husker det i hovedet, mangler der at blive udmøntet 27 mio. kr., fordi der var et tilbageløb på beløbet, og det er genudmeldt, men pengene er ikke uddelt. Det kan jeg selvfølgelig også godt sende over på skrift, og det kan godt være, at jeg er uskarp på kommaerne, men det sender jeg selvfølgelig over.
Så har jeg lyst til at kommentere på en enkelt ting, som Radikale Venstres ordfører tog op, og det er det her spørgsmål om frit valg til bostøtte, som også har været oppe i en artikel i Altinget i dag. Nede i maven af det spørgsmål er der nogle forskellige dilemmaer, og der var en af ordførerne – jeg tror, det var den radikale – der nævnte, at flere har meldt ud, og det har de også. For der er ni organisationer, der er gået sammen og har sagt, at det her med frit valg til bostøtte er vigtigt. Det vil jeg faktisk ikke være afvisende over for, og det vil sige, at der går vi ind og kigger på, om vi kan finde en anden variant end den, vi har lagt op til her. Det kan være, at det har nogle økonomiske omkostninger, og det er der ikke penge til i det aftalekompleks, der ligger, men min vurdering vil være, at vi kan komme et stykke vej, uden at det behøver at koste ekstra penge.
For mig er det afgørende vigtigt, at man kan bevare den sociale relation, man har til det sted, hvor man har været, og det tror jeg sådan set er vigtigere, end om tilbuddet er offentligt eller privat. Så der synes jeg, at vi skal forsøge at gå ret udogmatisk til det og sige, at dér, hvor borgeren har en god social relation, er dér, støtten skal være, og så skidt pyt med, hvad det er for en kasse, pengene havner i i sidste ende. Så mon ikke vi også kan finde en løsning på det. Den har jeg et håb om at vi kan vende tilbage med inden tredjebehandlingen, men hvis det er noget, der procesmæssigt tager længere tid, så kan det være, at vi bliver nødt til at vende tilbage på den anden side af lovbehandlingen.
Så var der spørgsmålet om § 109 fra Nye Borgerliges ordfører. Så må vi se, om jeg kan overtale ham til alligevel at stemme grønt, for der er også et eller andet fantastisk i, at vi er sammen om det. Altså, ligestillingsministeren har tilkendegivet et ønske om at gå ind og kigge på ligestillingen i § 109, og det er klart, at i det øjeblik der er en eventuel ligestilling i § 109, kommer det så også til at gælde for den her lovgivning. Så kan det være, at jeg med det også kan få lokket Nye Borgerlige hen over hegnet og få dem til at stemme grønt til det her lovforslag, men det har vi jo også anledning til at drøfte i udvalgsarbejdet.