Tak for lovforslaget. Det er meget glædeligt, at der er fremsat et forslag fra regeringen om en generel opdatering af arbejdsmiljøloven, og det siger sig selv, at når der er gået 18 år, er det på tide, at man får lavet den her opdatering. Så tak for det.
Allerførst er det afgørende, at det psykiske arbejdsmiljø anerkendes på lige fod med det fysiske arbejdsmiljø. Det synes vi er meget positivt. Vi ved i Grønland, at stress og endda ptsd allerede er dokumenteret i højere grad hos f.eks. de grønlandske politi- og anstaltsbetjente, så det er et fokusområde, vi er nødt til at have. Samtidig ved vi også, at der er brug for, at man kigger på, hvad man kan gøre for at forebygge de her ting og for at sikre, at der er et beredskab, når det er, det sker. Det burde også vække bekymring og handling hos Arbejdstilsynet, når det f.eks. er sådan, at der fra lærerforeningen i Grønland, IMAK, har været iværksat selvforsvarskurser for lærere, fordi elever har udøvet vold mod lærerne. Derfor kunne vi godt tænke os, at f.eks. sygefraværskravene i Danmark også kommer til at gælde i Grønland.
I lovforslaget er det positivt, at bødeniveauet til virksomhederne forhøjes markant, så det forhåbentlig har en forebyggende effekt i forhold til at overholde lovens regler. Da jeg var i Grønland for nylig, talte jeg med en række virksomheder om netop det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø, og noget af det, som virksomhederne efterlyser, er et rådgivende organ, som ikke bare kommer med påbud og bøder, men som også er opsøgende og vejledende, f.eks. som man ser det i det norske system. Og her skal vi huske på, at det er vigtigt, at vi laver vejledninger på grønlandsk, gerne med illustrationer, men at der også bliver afholdt flere kurser, gerne gå hjem-møder og lignende, for at styrke dialogen mellem Arbejdstilsynet og erhvervslivet. For det er i alles interesse, når arbejdsmiljøet er godt.
Noget af det, som virksomhederne melder om, er, at der skal gøres en større indsats for at ændre kulturen og holdningen sammen med ledelsen hos de ansatte og Arbejdstilsynet, sådan at man kan sikre, at sikkerheden bliver bedre, og her efterlyses der er et mere synligt arbejdstilsyn i Grønland. Det er derfor også glædeligt, at man i lovforslaget vil lave informationsmateriale, og generelt opfordrer Inuit Ataqatigiit til en højere grad af synlighed over for virksomhederne og via pressen, da det i sig selv kan være med til at øge opmærksomheden i det grønlandske samfund på det gode arbejdsmiljø, både det fysiske og det psykiske.
I Grønland ved vi, at det ikke altid er jævne, flade underlag, der er, men at mange byggerier foregår i kuperede terræner. Vi ved også, at der i Grønland ofte er sne store dele af året, så der er nogle forskelle, man er nødt til at tage hensyn til, og nogle gange kommer der nogle påbud, som man rent faktisk ikke i praksis kan efterleve. Så der er man ligesom også nødt til at have den dialog med erhvervslivet for at sikre, at det bliver efterlevet. I Grønland er det ikke altid nemt at lease udstyret, sådan som man gør det på mange byggepladser i f.eks. Danmark, men der er man nødt til at købe det, og man er typisk også nødt til at fragte det, ofte i rigtig god tid i forvejen. Så nogle af de hensyn skal man også tage, for det kan generelt godt være ældre udstyr, der er ude på byggepladserne i Grønland. Så det er også et fokusområde, der bør være.
Når vi taler om arbejdsmiljøet, synes vi også, det er vigtigt, at der bliver foretaget nogle flere undersøgelser og måske særlig i det, man kan kalde omsorgssektoren. Et andet oplagt område er også seksuel chikane på arbejdspladserne, som vi i højere og højere grad hører om, og som der også har været retssager omkring i det grønlandske samfund, og det kræver også, at vi politisk er mere opmærksomme på at forebygge det. Noget af det, der bliver påpeget i ordførerindlæggene i Inatsisartut hjemme i Grønland er, at der bør ses på en 37-timersarbejdsuge, som man har det mange steder i Norden. Faktisk er Grønland et af de få steder, hvor vi ikke har det.
Til allersidst vil vi opfordre til, at Arbejdsmiljørådet får brugt 100 pct. af det budget, de har. I dag bliver der brugt et sted mellem 30 og 70 pct. af budgettet. Ligeledes bør der også være en sekretær, der ikke kun laver referat af møderne, men rent faktisk også udmønter og efterlever mange af de ting, som Arbejdsmiljørådet gerne vil have.
Med de ord takker vi for lovforslaget. Vi støtter op om det i Inuit Ataqatigiit, og vi glæder os til at se de her forbedringer i praksis. Qujanaq.