Tak for det. Jeg vil gerne indlede med at takke for den gode modtagelse af lovforslaget. Jeg kan i dag præsentere lovforslaget om gennemførelse af ny overenskomst om dobbeltbeskatning mellem Danmark og Frankrig. Jeg tiltrådte som skatteminister, samme dag som aftalen blev underskrevet, og det var faktisk den første pressemeddelelse, jeg sendte ud for lige lidt over et år siden. Det var en stor fornøjelse og kulminationen på et meget langt forhandlingsforløb. Jeg er nu også meget glad for, at vi kan vinde opbakning til den aftale her i Folketinget. Det er en aftale, som har været efterspurgt af både borgere og virksomheder, og som vil styrke båndene mellem Danmark og Frankrig fremover.
Aftaler om dobbeltbeskatning sikrer generelt det rimelige i, at borgere og virksomheder ikke bliver beskattet af den samme indkomst to gange, og at der ikke åbnes for skatteundgåelse og skatteunddragelse. Dobbeltbeskatningsaftaler bidrager til økonomisk udvikling og vækst, giver skatteyderne klarhed over deres skattemæssige forhold og letter administrative byrder, særlig for virksomhederne. Derudover er aftaler om dobbeltbeskatning ofte basis for at styrke samarbejde om administrativ bistand mellem skattemyndighederne.
Der har tidligere været en dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Frankrig, men et enigt Folketing besluttede i 2008 at opsige aftalen. Det skyldtes, at danske pensioner, der var udbetalt fra Danmark til pensionister i Frankrig, ifølge aftalen kun kunne beskattes i Frankrig med en lavere fransk skattesats, og det, selv om der var givet fradrag for indbetalingerne til pensionsordningen i Danmark eller arbejdsgivernes indbetaling havde været skattefri for modtageren. De seneste forhandlinger om en ny aftale med Frankrig har stået på siden 2017, og i slutningen af 2021 lykkedes det Skatteministeriet og det franske finansministerium at blive enige om en ny aftale på teknisk niveau. Den danske og den franske finansminister tiltrådte og underskrev efterfølgende aftalen i Paris i februar 2022.
For at aftalen kan få virkning, skal den ratificeres i begge lande. Og det er netop det, der er formålet med det lovforslag, som vi behandler i dag. Jeg skylder i den forbindelse at nævne, at lovforslaget blev fremsat i efteråret 2022, men på grund af folketingsvalget i november bortfaldt lovforslaget, og det er derfor, at det nu bliver genfremsat. Det har den betydning, at aftalen tidligst kan få virkning fra den 1. januar 2024, forudsat at Frankrig også ratificerer aftalen i år.
Aftalen med Frankrig indeholder, som langt de fleste andre aftaler om dobbeltbeskatning, regler om fordeling af beskatningsretten for en række indkomsttyper. Det gælder for eksempelvis udbytter, renter, lønindkomst og selvfølgelig pensioner. Pensionerne kommer jeg tilbage til om lidt.
Reglerne om fordeling af beskatningsretten vil sikre, at virksomheder og personer ikke bliver beskattet af samme indkomst i Danmark og i Frankrig. Derudover forpligter aftalen, i samspil med de regler, der gælder i EU, skattemyndighederne i Danmark og Frankrig til at samarbejde om administrativ bistand. Det gælder både i forhold til udveksling af skatteoplysninger og inddragelse af skatter. Aftalen overholder desuden de fire minimumsstandarder, der er resultatet af OECD's såkaldte BEPS-projekt. Minimumsstandarderne er vigtige, fordi de har til formål at modvirke, at virksomheders overskud flyttes til andre lande, alene fordi der kan opnås en lavere beskatning. De er med andre ord et internationalt middel til at bekæmpe skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning.
Den aftale, vi nu har indgået med Frankrig, indeholder som nævnt en bestemmelse om beskatningsretten til pensioner. På trods af enorme bestræbelser fra dansk side på at sikre Danmark den fulde ret til at beskatte danske pensioner, der er finansieret af den danske stat, lykkedes det ikke. Til gengæld blev der indgået et kompromis, der på fagsprog betegnes som en omvendt kreditmodel. Den model indebærer, at Frankrig reelt får førsteretten til at beskatte pensionerne, mens Danmark efterfølgende har mulighed for at beskatte op til dansk skatteniveau. Selv om det er et brud på den linje, Danmark normalt lægger i forhandlinger om dobbeltbeskatningsaftaler, synes jeg som skatteminister, at det er et fornuftigt resultat omstændighederne taget i betragtning.
Da skatteniveauet i Frankrig i dag er lavere end i Danmark, vil pensionerne med andre ord samlet blive beskattet svarende til det danske niveau. Det betyder i modsætning til den tidligere aftale, at danske pensionister ikke længere kan flytte til Frankrig for at slippe billigere i skat. Forhandlingsresultatet for pensioner skal også ses i lyset af resten af aftalen, der har den betydning, det har, at Danmark har en aftale om dobbeltbeskatning med Frankrig.
Jeg vil gerne sige, at jeg håber, at vi kan fastholde den brede politiske opbakning, der traditionelt ligger bag arbejdet med vores dobbeltbeskatningsaftaler, og derfor vil jeg også kvittere for den meget positive modtagelse i dag. Jeg stiller mig naturligvis til rådighed, hvis der skulle være spørgsmål, og jeg ser frem til den videre behandling af lovforslaget.