Tak for det, formand. Da vi indgik aftalen i maj måned, var Enhedslisten med i den, fordi vi grundlæggende synes, at det er en god aftale, som tager nogle skridt i den rigtige retning. Når vi kaldte det for en lille prut, var det netop, fordi den slet ikke går tilstrækkelig langt og den ikke løser den grundlæggende udfordring, nemlig de manglende investeringer i sundhedsvæsenet, investeringer, der er behov for. Jeg synes, det er ret tydeligt at se, at det, der er den store udfordring, er, at vi gennem de seneste år har centraliseret mere. Vi har samlet ekspertisen på supersygehuse. Det er sådan set i sig selv fornuftigt nok. Det betyder, at vi kan få højnet den kvalitative standard; det betyder, at vi kan lave mere specialiserede operationer; og det vil også betyde en styrkelse af patientsikkerheden. Der ligger jo også i hele aftalen, at der er en forventning om, at det kommer til at nedbringe den indlæggelsestid, der er for patienterne. Det er sådan set også isoleret set fornuftigt, for ingen skal jo være på sygehuset længere tid end allerhøjst nødvendigt.
Men den store udfordring, der så er, består i, at i og med at patienter bliver udskrevet tidligere, kommer der også til at være et øget pres på det nære sundhedsvæsen, og der vil være behov for investeringer. Det har man sådan set godt vidst helt tilbage fra dengang, da man lavede aftalen om kvalitetsfondsbyggerierne. Den nuværende udenrigsminister bliver nogle gange karakteriseret som den store sundhedsarkitekt. Jeg betragter ham mere som en stor bulldozer, som nu har generhvervet det store kørekort til at tromle hen over sundhedsvæsenet. For de udfordringer, vi står med i dag, er netop en konsekvens af den strukturreform, hvor man investerede i centraliseringen, men hvor man undlod at investere i den øgede opgave, der ville komme til at ligge ude i det nære sundhedsvæsen.
Jeg synes, at det er noget af den struktur, som vi med det her lovforslag er med til at sikre at der trods alt kommer investeringer i, og vi er med til at få skabt en struktur, der kan bygges videre på. Altså, hele idéen om, at man får lavet sundhedsklynger, at man får lavet sundhedssamarbejdsudvalg, og det, at vi her med lovforslaget i dag får både nationale kvalitetsstandarder og en kvalitetsplan, er jo udtryk for en tænkning om, at vi fra Christiansborgs side skal lave nogle kvalitetsstandarder, som gør, at vi kan reducere den geografiske ulighed, så der ikke er forskel på den behandling, du får, hvad enten du bor i Brøndby Strand, i Brønderslev eller i Hellerup, og at vi så også samtidig sikrer, at der følger ressourcer med til de opgaver, men at der vil være en vis lokal frihed i sundhedssamarbejdsudvalgene til at udmønte dem.
Der kan være forskel på, om det alene skal være en regionalt løst opgave, om det skal være noget, regioner og kommuner gør i samarbejde, om enkelte kommuner går sammen om at løse opgaven, eller om enkeltkommuner selv kan løse opgaven. Den struktur synes jeg vi har fået tegnet, og det er også derfor, som jeg nævnte i mit spørgsmål til fru Monika Rubin tidligere, at det undrer mig, at man nu skal bruge tid på igen at kaste alting op i luften. For det er jo ikke det, der er behov for. Der er ikke behov for nye strukturer, og at vi skal gentænke det hele, og at vi skal lave nye planer og store bureaukratiske konstruktioner. Det, det handler om, er, at vi reelt begynder at investere, og at vi begynder at udbygge den struktur, for det, de står og mangler ude i kommunerne, er jo indsatser i forhold til den forebyggende og den rehabiliterende behandling.
Men der er nogle af de initiativer, der bliver taget med det her lovforslag, og det er også derfor, vi støtter det i Enhedslisten. Jeg er faktisk især glad for det element, der handler om de mere smidige regler i forhold til regionernes mulighed for at kunne oprette regionsklinikker, for jeg tror, der ligger et stort potentiale i det. Altså, vi ser, at mange yngre læger, der kommer ud i dag, sådan set ikke har et ønske om at få arbejdsgiveransvar og at skulle bruge tid på at lave regnskab og alt muligt andet. De vil egentlig bare gerne ud at virke, også som alment praktiserende læger. Der kan man sige, at det, at vi smidiggør reglerne, som giver mulighed for, at man også kan drive regionsklinikker i længere tid, og at der måske kan være delte stillinger, så en læge dels har timer på en regionsklinik som almenpraktiserende læge, dels arbejder på et regionalt sygehus, hvor der er mulighed for at være del af et kollegialt fællesskab og deltage i forskningsprojekter, tror jeg kan give et stort potentiale for at gøre det mere attraktivt at fungere som almenpraktiserende læge.
Så der er nogle klart positive elementer i denne aftale, men jeg synes også, det er bekymrende, at regeringens ambitionsniveau på sundhedsområdet ikke er større, og at det, vi skal stå med nu, er ting, vi aftalte i sidste periode, og som ikke var tilstrækkelige, og så kommer der så bare en Sundhedsstrukturkommission, sådan at vi kun skal kigge på struktur og ikke investeringer. Tak. (Anden næstformand (Jeppe Søe): Tak til ordføreren). Må ordføreren lige skynde sig at huske at sige, at han også har lovet at hilse fra Alternativet og sige, at de også bakker op om lovforslaget.