Tak for det. I dag er virkelig en glædens dag for gymnasieelever i hele landet, for i dag indfører vi obligatorisk seksualundervisning på gymnasierne, og vi skriver klima og miljø ind i formålsparagraffen.
Jeg vil gerne starte med den obligatoriske seksualundervisning. Jeg synes personligt, det er fuldstændig absurd, at vi har haft obligatorisk seksualundervisning i folkeskolen siden 1970, men altså ikke haft det på ungdomsuddannelserne før indtil for ganske nylig på erhvervsuddannelserne – og nu også på gymnasierne. Og det giver jo i sig selv ikke rigtig nogen mening. Når man er på en ungdomsuddannelse, er det typisk der, man oplever sin seksuelle debut – det er i hvert fald den sådan gennemsnitlige unge, der gør det. Så kan vi i øvrigt også se, at gymnasieelever og elever på ungdomsuddannelser bliver udsat for seksuel chikane – hvis de er homoseksuelle, er der rigtig mange af dem, der afholder sig fra at springe ud, fordi det stadig væk er stigmatiserende at være homoseksuel. Og jeg kunne nævne rigtig mange andre ting. Derfor giver det selvfølgelig brandgod mening, at vi skal have seksualundervisning på gymnasierne.
Jeg vil dog lige nævne nogle småting i forhold til lovgivningen her, selv om det virkelig er en glædens dag. Jeg er virkelig stor fortaler for, at der er stor frihed omkring, hvordan man kan tilrettelægge seksualundervisning, og i hvilke fag man kan få det inkorporeret og alt muligt andet, men jeg synes også, det er enormt vigtigt at holde øje med, hvad for nogle emner der bliver undervist i og i hvilket omfang, sådan at vi sikrer, at det er god seksualundervisning, der blev givet derude, og at rammerne er i orden, i forhold til at det reelt bliver noget, alle gymnasieelever oplever, og det ikke bare er noget, der står på et stykke papir.
For når vi ser på evalueringer af seksualundervisning i folkeskolen, viser de jo, at det her timeløse fag med seksualundervisning faktisk ikke har sådan sindssyg gode resultater. Der har manglet ressourcer til at løfte det, sådan at man reelt sikrede, at alle unge og børn fik ordentlig og god seksualundervisning, som der jo sådan set står vi skal sikre, men det er man altså ikke lykkedes godt med. Derfor skal vi også følge op på, om det så lykkes i gymnasiet, når vi indfører det her.
Så vil jeg bare tilføje, er det jo også kræver, at der er nogle ressourcer til implementeringen af det. Det kræver både nogle ressourcer at koordinere det på gymnasierne, og det kræver nogle ressourcer til materialer og til efteruddannelse af lærere og alt muligt andet. Og jeg synes jo, det er en lille smule ærgerligt, at vi lige har afsat 15 mio. kr., som virkelig var nødvendigt, til seksualundervisning i folkeskolen, men at med den her implementering tænker man at det er nok med 2 mio. kr. Jeg synes, det er fint – det er en god start, og det er meget bedre end ingenting – men jeg håber, at vi bevæger os i en retning, hvor vi kan snakke om også at tilføre flere midler, så vi kan få efteruddannet nogle lærere osv. Så det vil jeg også lige tilføje.
Så vil jeg sige, at vi jo også skal følge op på, hvordan det så bliver udført. Der er flere høringssvar, hvor man skriver, at vi også skal have indført det her ordentligt på erhvervsuddannelserne. Det er vi sådan set meget enige i, men rent faktisk står det allerede som en del af grundforløb 1 på erhvervsuddannelserne. Mit indtryk er bare, at der ikke i særlig høj grad bliver givet seksualundervisning, og derfor synes jeg, vi skal have undersøgt det på erhvervsuddannelserne, men selvfølgelig også følge op på, hvordan det bliver implementeret på gymnasierne.
Til sidst vil jeg bare sige, at vi er rigtig glade for, at klima og miljø bliver indskrevet i formålsparagraffen til gymnasierne. Men som det tidligere er blevet sagt af andre ordførere, tror jeg bare, det er sindssyg vigtigt for klimakampen og for, at vi kommer i mål med den grønne omstilling, at der bliver meget mere undervisning i klima og miljø på alle vores uddannelser. Jeg tror bare, jeg vil give lidt ros til Uddannelser For Fremtiden, som jo er dem, der har ført det her ind på den politiske scene og sagt, at eleverne selv rigtig gerne vil have mere undervisning i klima og miljø på alle uddannelserne. Nu får vi det på gymnasierne, men vi er jo ikke færdige med det – vi vil gerne fortsætte også på de videregående uddannelser, erhvervsuddannelserne osv.
Men alt i alt er det virkelig et godt lovforslag. SF stemmer for. Det er en god dag i dag.