Fremsat den 17. marts 2023 af Jette Gottlieb (EL),
Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL),
Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod import og salg af nye fossilbiler
fra 2025
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om et forbud mod import og salg af nye
benzin- og dieselbiler i Danmark gældende fra 2025. Forslaget
ændrer ikke på reglerne for import og salg af brugte
fossilbiler.
Bemærkninger til forslaget
Omstilling af transportsektoren er
afgørende for, at vi i Danmark når vores CO2-reduktionsmål for 2030.
Transportsektorens andel af de samlede CO2-nettoudledninger udgjorde i 2020 i
Danmark 27 pct., og i 2030 forventes 32 pct. af nettoudledningerne
at stamme fra transportsektoren (»Klimastatus og
-fremskrivning 2022 - Tal bag figurer«, Energistyrelsen,
april 2022). Inden for transportsektoren tegnede alene
vejtransporten sig for 91 pct. af udledningerne i 2020.
Energistyrelsen har i rapporten »Klimastatus og
-fremskrivning 2022« vurderet, at det samlede salg af nye
benzin- og dieseldrevne personbiler vil være stigende hvert
eneste år i perioden 2027-2030 (»Klimastatus og
-fremskrivning 2022 - Tal bag figurer«, Energistyrelsen,
april 2022).
Der er derfor stort behov for ambitiøse
tiltag for at sikre en grøn omstilling af den danske
bilpark. En effektiv måde at gøre det på er at
forbyde import og salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2025. Det
vil føre til store CO2-reduktioner. CONCITO har tidligere
anslået, at CO2-reduktionen ved et forbud i 2025
vil være op til 1,8 mio t CO2-e over en 5-årig periode frem til
2030 (»Klimahandling her og nu«, Klimakrav.dk, oktober
2022).
Salg af nye fossilbiler binder samfundet til
fossile udledninger i mange år. En ny bil har i gennemsnit en
levetid på 15 år, og 40 pct. af alle biler kører
i endnu længere tid på vejene (»Stop for salg af
fossile biler i 2030«, Klimarådet, januar 2023). Man
bør derfor operere med en 20-årig periode fra et
forbud mod salg af nye fossilbiler bliver vedtaget, til der er
opnået en CO2-neutral bilpark.
Derfor har en bred koalition af grønne
civilsamfundsorganisationer (Rådet for Grøn
Omstilling, Mellemfolkeligt Samvirke, Greenpeace Danmark,
Klimabevægelsen i Danmark, Verdens Skove, Dansk Vegetarisk
Forening og Den Grønne Ungdomsbevægelse)
foreslået et stop for import og salg af nye fossilbiler fra
2025 (»Klimahandling her og nu«, Klimakrav.dk, oktober
2022). Klimarådet har foreslået et forbud i 2030
(»Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion - Retning
og tiltag for de næste ti års klimaindsats i
Danmark«, Klimarådet, marts 2020). Siden
Klimarådet anbefalede et 2030-forbud, har regeringen
imidlertid sat som mål, at Danmark skal fremrykke målet
om at være CO2-neutrale fra
2050 til 2045 (»Ansvar for Danmark - Det politiske grundlag
for Danmark«, regeringen, december 2022). Der er derfor grund
til tilsvarende at fremrykke et forbud til 2025 i forhold til
Klimarådets oprindelige 2030-anbefaling.
Europa-Kommissionen fremsatte 14. juli 2021
forslag om ændring af forordning 2019/631 for så vidt
angår styrkelse af præstationsnormerne for nye
personbilers og nye lette erhvervskøretøjers CO2-emissioner i overensstemmelse med
Unionens øgede klimaambitioner. Forslaget er ved
fremsættelsen af dette beslutningsforslag endnu ikke
vedtaget. Europa-Kommissionens forslag indebærer, at CO2-udledningen fra både personbiler
og varevogne skal reduceres med 100 pct. i 2035 i forhold til 2021,
hvilket reelt vil betyde en udfasning af salg af nye fossildrevne
lette køretøjer i 2035 (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2019/631 af 14. juni 2021 for så vidt angår styrkelse
af præstationsnormerne for nye personbilers og nye lette
erhvervskøretøjers CO2-emissioner i overensstemmelse med
Unionens øgede klimaambitioner).
Udfordringerne med CO2-udledninger fra personbiler er selvsagt
ikke kun et problem i Danmark. Det er derfor positivt, at EU har
ambitioner om at nedbringe udledningerne fra vejtransporten, men et
forbud mod import og salg af nye fossilbiler, der først er
gældende fra 2035, er utilstrækkeligt.
Typegodkendelser af biler er i dag reguleret
af EU-lovgivning. Der er tale om totalharmoniserede regler.
Finansministeriet har oplyst i et svar til Folketinget den 31.
august 2016, at det derfor vil være i strid med EU-reglerne,
hvis Danmark eller andre medlemslande vedtager et nationalt salg-
og importforbud mod fossile biler, jf. Finansudvalget - alm. del,
svar på spørgsmål 431, folketingsåret
2015-16. Forslagsstillerne mener imidlertid, at hensynet til den
grønne omstilling og klimaet må står over
hensynet til EU's indre marked, hvorfor Folketinget bør
vedtage dette beslutningsforslag og sikre, at der fra 2025 ikke
længere importeres eller sælges nye fossilbiler i
Danmark.
Skriftlig fremsættelse
Jette Gottlieb
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod import og salg af nye fossilbiler fra 2025.
(Beslutningsforslag nr. B 97)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.