Fremsat den 17. marts 2023 af Mette Abildgaard (KF),
Sofie Lippert (SF),
Kenneth Fredslund Petersen (DD),
Jette Gottlieb (EL), Martin Lidegaard (RV),
Mette Thiesen (DF),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) og Pernille Vermund (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve arealreservationer og planer
om en motorvej i Ring 5-transportkorridoren i
Nordsjælland
Folketinget pålægger regeringen at
ophæve arealreservationerne i den nordlige del af den
såkaldte Ring 5-transportkorridor og samtidig definitivt
opgive planerne om en Ring 5-motorvej gennem
Nordsjælland.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 26,
folketingsåret 2020-21, der er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 59,
folketingsåret 2019-20, og beslutningsforslag nr. B 14,
folketingsåret 2015-16. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, B 26 som fremsat, tillæg B, beretning over B 26, og
tillæg F, møde 29, kl. 12.39. Der henvises endvidere
til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, B 59 som fremsat, samt www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2015-16, tillæg A, B 14 som fremsat,
tillæg F, møde 33, kl. 13.25.
I 2023 har Ring 5-transportkorridoren med
»»Regionplan 1973« «været reserveret
i 50 år, fordi man i sin tid valgte at lægge korridorer
gennem skove og naturområder, da det var billigere at
anlægge veje der. Korridoren løber i dag gennem
naturperler i Store Dyrehave, Mølleådalen og
naturparken mellem Farum og Slangerup. Omkring 20 gamle
landsbymiljøer står til at blive ramt af en eventuel
udnyttelse af korridoren til motorvej eller jernbane. Samtidig har
arealreservationen igennem 50 år begrænset både
borgere og kommuner i anvendelsen af arealerne.
De miljømæssige skadevirkninger
af en mulig anlæggelse af trafikanlæg i
transportkorridoren understreges af, at Mølleådalen er
Natura 2000-område, og at Store Dyrehave i sommeren 2015 blev
udpeget som UNESCO-verdensarv, der skal beskyttes. Udnyttelse af
korridoren vil ikke kunne undgå at komme i konflikt med disse
miljøinteresser. Når motorvejsplanerne droppes og
transportkorridoren ophæves, er det vores håb, at langt
størstedelen af arealerne vil overgå til natur, som
Danmark har brug for mere af set i lyset af både klima- og
biodiversitetskrisen.
I de år reservationen har eksisteret,
har den medført indgribende begrænsninger for borgere
og myndigheder i de berørte kommuner. Der er de seneste
år sket en stramning af administrationen, så selv
små ændringer, byggetilladelse m.v.,
pålægges særlige begrænsninger med den
effekt, at ejendomme, der er beliggende i korridoren, kan
være svære at sælge, så grundejerne i hele
bæltet risikerer at blive stavnsbundne til deres ejendomme. I
flere tilfælde omfatter transportkorridoren betydelige dele
af kommuners arealer.
Det seneste transportforlig, »Aftale om
Infrastrukturplan 2035«, som blev indgået af en bred
skare af partier i sommeren 2021, indeholder ingen planer om
planlægning, etablering eller finansiering af en Ring
5-forbindelse i Nordsjælland (»Aftale om
infrastrukturplan 2035«, Transportministeriet, juni
2021).
Der blev i april 2022 offentliggjort en
forundersøgelse af Ring 5, hvor det ligeledes fremgår,
at der »siden transportkorridoren blev fastlagt i 1973 er
tilkommet en række arealinteresser, særligt natur- og
miljøinteresser, som der skal tages særskilt hensyn
til, og som vil kunne vanskeliggøre eller måske
gøre vejinfrastrukturanlæg urealistiske at
gennemføre inden for den udlagte transportkorridor i
Fingerplanen« (»Beslutningsgrundlag for
indsnævring af nordlig Ring 5«, Vejdirektoratet, januar
2022). Forslagsstillerne vurderer bl.a. på baggrund af
forundersøgelsen, at der ikke er sagligt belæg for at
arbejde videre med etableringen af Ring 5 i den nordlige del. Denne
konklusion er nået, på baggrund af at etableringen af
en motorvej vil medføre betydelig
naturødelæggelse, og at man ikke bør holde
borgerne hen med en reservation, der ikke har udsigt til at blive
benyttet. Derfor skal den ophæves og arealerne gives tilbage
til borgerne.
Regeringen har i »Ansvar for Danmark -
Det politiske grundlag for Danmark« fra december 2022
noteret, at man vil følge op på analysen fra
Vejdirektoratet om Ring 5-transportkorridoren og indkalde
Folketingets partier til drøftelser herom (»Ansvar for
Danmark - Det politiske grundlag for Danmark«, regeringen,
december 2022). Det er dog forslagsstillernes klare holdning, at
der efter 50 år ikke er brug for mere snak. Der er derimod
brug for handling og en ophævelse af arealreservationen.
Under 1. behandling af beslutningsforslagene
nr. B 26 og nr. B 27 fra folketingsåret 2020-21
offentliggjorde Socialdemokratiet, Venstre og Liberal Alliance, at
de var imod ophævelsen af arealreservationerne. Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige og Radikale Venstre var for
ophævelsen.
Det bør i den forbindelse nævnes,
at Venstre efterfølgende i en artikel på SN.dk fra
2022 har tilkendegivet, at de ønsker at ophæve
arealreservationen (»Venstre vil nedlægge
transportkorridoren og endeligt aflyse Ring 5«, SN.dk, den
13. april 2022). I artiklen fremgår det også, at
Venstre i 2022 havde planer om at fremsætte et
beslutningsforslag om at ophæve arealreservationen i hele
Ring 5-transportkorridoren.
Efter 50 års ventetid er det på
tide, at der kommer en afklaring vedrørende Ring
5-transportkorridoren i den nordlige del. Det skylder man de
borgere, som er påvirket af arealreservationerne.
Skriftlig fremsættelse
Mette Abildgaard
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve arealreservationer og planer om en motorvej i Ring
5-transportkorridoren i Nordsjælland.
(Beslutningsforslag nr. B 95)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.