Fremsat den 17. marts 2023 af Brigitte Klintskov Jerkel (KF),
Søren Pape Poulsen (KF),
Sofie Lippert (SF), Susie Jessen (DD),
Peter Skaarup (DD),
Trine Pertou Mach (EL),
Zenia Stampe (RV) og Sascha Faxe (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve arealreservationerne i den
sydlige del af Ring 5-transportkorridoren og opgive planen om en
Ring 5-motorvej
Folketinget pålægger regeringen at
ophæve arealreservationerne i den sydlige del af den
såkaldte Ring 5-transportkorridor og samtidig definitivt
opgive planerne om en Ring 5-motorvej.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 27 fra
folketingsåret 2020-21, der er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 58 fra
folketingsåret 2019-20. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, B 27 som fremsat, tillæg B, betænkning over B 27, og
tillæg F, møde 29, kl. 14:17. Der henvises endvidere
til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, B 58 som fremsat, og tillæg F, møde
58, kl. 17:03.
I 2023 har Ring 5-transportkorridoren med
Regionplan 1973 været reserveret i 50 år, fordi man i
sin tid valgte at lægge korridorer gennem skove og
naturområder, fordi det var billigere at anlægge veje
der.
I alle de år, reservationerne har
eksisteret, har de medført store indgribende
begrænsninger for borgere og myndigheder i de berørte
kommuner. Der er de seneste år sket en stramning af
administrationen, så selv små ændringer,
byggetilladelse m.v., pålægges særlige
begrænsninger med den effekt, at ejendomme, der er beliggende
i korridoren, kan være svære at sælge, så
grundejerne i hele bæltet risikerer at blive stavnsbundet til
deres ejendomme. I flere tilfælde omfatter
transportkorridoren betydelige dele af kommuners arealer.
Når motorvejsplanerne droppes og
transportkorridoren ophæves, er det vores håb, at langt
størstedelen af arealerne vil overgå til natur, som
Danmark har brug for mere af, set i lyset af både klima- og
biodiversitetskrisen. Samtidig bør en mindre del af
korridoren bevares til fremtidige energiinfrastrukturprojekter.
Det seneste transportforlig »Aftale om
Infrastrukturplan 2035«, som blev indgået af en bred
skare af partier i sommeren 2021, indeholder ingen planer om
planlægning, etablering eller finansiering af en Ring
5-forbindelse (»Aftale om infrastrukturplan 2035«,
Transportministeriet, juni 2021«). Derfor er det på
tide at give arealerne tilbage til borgerne ved at ophæve
reservationerne.
I januar 2022 offentliggjorde Vejdirektoratet
en forundersøgelse af en sydlig Ring 5 mellem
Køge og Frederikssundsvej (»Ring 5 mellem Køge
og Frederikssundvej, Forundersøgelse, Sammenfattende
rapport, Rapport 613 - 2022«). Af forundersøgelsen
fremgår det, at alle de undersøgte linjeforslag i
varierende grad vil medføre påvirkninger af
befolkningen, landskabet, naturen og miljøet.
Forslagsstillerne vurderer bl.a. på den baggrund, at der ikke
er belæg for at arbejde videre med etableringen af en sydlig
Ring 5-transportkorridor. Forslagsstillerne mener, at etableringen
af en motorvej vil medføre betydelig
naturødelæggelse, og at man ikke bør holde
borgerne hen med en reservation, der ikke har udsigt til at blive
benyttet.
Regeringen har i »Ansvar for Danmark -
Det politiske grundlag for Danmark« fra december 2022
noteret, at man vil følge op på en analyse fra
Vejdirektoratet om Ring 5-transportkorridoren i Nordsjælland
og indkalde Folketingets partier til drøftelser herom
(»Ansvar for Danmark - Det politiske grundlag for
Danmark«, regeringen, december 2022). Det er dog ikke
forslagsstillernes holdning, at der er brug for mere snak. Der er
derimod brug for handling. Det gælder også for den
sydlige Ring 5-transportkorridor, hvor arealreservationerne
bør ophæves hurtigst muligt.
Under 1. behandling af beslutningsforslagene B
26 og B 27 fra folketingssamlingen 2020-21 offentliggjorde
Socialdemokratiet, Venstre og Liberal Alliance, at de var imod
ophævelsen af arealreservationerne. Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Radikale Venstre var for ophævelsen.
Det bør i den forbindelse nævnes,
at Venstre efterfølgende i en artikel på SN.dk fra
2022 har tilkendegivet, at de ønsker at ophæve
arealreservationen (»Venstre vil nedlægge
transportkorridoren og endeligt aflyse Ring 5«, SN.dk, den
13. april 2022). I artiklen fremgår det også, at
Venstre i 2022 havde planer om at fremsætte et
beslutningsforslag om at ophæve arealreservationen i hele
Ring 5-transportkorridoren.
Efter 50 års ventetid er det på
tide, at der kommer en afklaring vedrørende den sydlige Ring
5-transportkorridor. Det skylder man de borgere, som er
påvirket af arealreservationerne.
Skriftlig fremsættelse
Brigitte Klintskov
Jerkel (KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve arealreservationer i den sydlige del af Ring
5-transportkorridor og opgive planer om en Ring 5-motorvej.
(Beslutningsforslag nr. B 94)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.