Fremsat den 13. december 2022 af Pia Kjærsgaard (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre et forbud for elever og
ansatte mod at bære islamisk tørklæde i
grundskolen
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2022-2023 at fremsætte
et lovforslag, der forbyder elever og ansatte at bære
islamisk tørklæde i den danske grundskole. Forbuddet
skal omfatte elever og ansatte i folkeskolen, friskoler,
privatskoler og kostskoler.
Hvis regeringen som
led i sine undersøgelser af beslutningsforslaget finder, at
forslaget ikke kan gennemføres inden for Danmarks
internationale forpligtelser, skal regeringen i stedet
fremsætte lovforslag, der:
a) forbyder elever
i den danske grundskole at bære det islamiske
hovedtørklæde og/eller
b) forbyder elever
og ansatte i den danske grundskole at bære religiøs
hovedbeklædning og/eller
c) forbyder elever
i den danske grundskole at bære religiøs
hovedbeklædning.
Bemærkninger til forslaget
Danmark er et kristent land, og kristendommen
er den danske statsreligion, jf. grundlovens § 4, hvoraf
følgende fremgår:
»Den evangelisk-lutherske kirke er den
danske folkekirke og understøttes som sådan af
staten.«
Det vil sige, at kristendommen og de kristne
værdier har særstatus i Danmark frem for andre
trossamfund.
Forslagsstillerne mener, at det islamiske
tørklæde er et tegn på underkastelse. Det
fremgår tydeligt af Koranen, bl.a. i Koranens sura 33, vers
59, hvori der står:
»Profet! Sig til dine hustruer og dine
døtre og til de troendes kvinder, at de skal trække
noget af deres overklædning ned over sig. Således vil
de lettest blive genkendt og ikke blive forulempet. Gud er
tilgivende og barmhjertig.«
Det fremgår ligeledes i Koranens sura
24, vers 31:
»Sig til de troende kvinder, at de skal
holde øjnene for sig selv og vogte over deres køn; de
må ikke fremvise deres pryd, bortset fra det deraf, der er
synligt, og de skal lægge deres hovedslør hen over
deres halsudskæring. De må kun fremvise deres pryd for
deres ægtemænd, deres fædre og deres
svigerfædre, deres sønner og deres
ægtemænds sønner, deres brødre og deres
brødres og søstres sønner, deres kvinder,
deres slavinder, mandlige tjenere uden kønsdrift og
børn, der intet ved om kvinders private kropsdele. De
må ikke stampe med fødderne, så man får
nys om den pryd, som de holder skjult. Omvend jer alle til Gud, I
troende! Måske vil det gå jer godt! «
Tørklædet er altså meget
mere end et stykke stof. Det viser både, at man er rettroende
muslim, og tørklædet sikrer mod forulempelser.
Bærer man det islamiske tørklæde, accepterer man
altså præmissen om, at tørklædet er en
forudsætning for at kunne være i fred. Det er dermed et
tegn på underkastelse, jf. Koranens ord.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at det
er uacceptabelt, at børn i en ung alder opdrages i den
forståelse og dermed til at forstå, at hvis man ikke
tildækker sig, så vil man blive mødt af
tilråb, chikane og måske ovenikøbet seksuelle
overgreb. Har man derimod det islamiske hovedtørklæde
på, kan man blive genkendt som rettroende. Det bør
slet ikke være aktuelt for børn, at skulle vise, om de
er rettroende eller ej, og det danske samfund skal
selvfølgelig aldrig acceptere, at piger i grundskolen skal
underkaste sig sådanne normer, eller at skolens ansatte
signalerer denne tydelige forskel mellem mænd og kvinder.
Hertil kommer, at pigerne og kvinderne ikke
blot skal bære tørklæde, men ligeledes skal
bære lange arm- og benklæder, og at de reelt kun
må vise deres ansigt og hænder. Det er ifølge
forslagsstillerne under ingen omstændigheder rimeligt, at
piger i grundskolen skal påduttes disse religiøse
påklædningsdogmer i stedet for at kunne leve som helt
normale børn, og det er ikke rimeligt, at ansatte i
grundskolen signalerer et tydeligt religiøst
tilhørsforhold og dermed, at de går ind for denne
markante forskel mellem kønnene.
I den danske grundskole skal børn
være børn, og de skal ikke påduttes
religiøse værdier, såsom at der er forskel
på kønnene, eller at det ene køn skal
klæde sig ud fra religiøse dogmer for at kunne
være i fred.
Med den underkastende religiøse pige-
og kvindepåklædning ekskluderer man ligeledes pigerne
fra at deltage i helt almindelige sociale sammenhænge, da man
med tørklædet signaler, at man er noget andet end de
andre piger. Man kan f.eks. ikke på samme måde leve et
frit ungdomsliv med ungdomsfester og venskaber på tværs
af kønnene. Samfundets opgave er at sikre, at alle
børn i den danske grundskole oplever, at der ikke er forskel
på værdien af dreng og pige, og at måden at
påklæde sig på ikke skal være
religiøst betinget.
Ved at forbyde det underkastende
religiøse muslimske tørklæde i grundskolen
sikrer vi, at alle står frit til at være børn
uden at blive seksualiseret eller signalere, at de gennem deres
eller forældrenes tøjvalg er anderledes end de andre
børn.
Derudover er det vigtigt, at skolens ansatte
ligeledes signalerer lighed mellem kønnene, hvorfor de
selvfølgelig heller ikke skal kunne bære
tørklædet.
Beslutningsforslaget forsøger desuden
at imødegå, at det måske ikke er muligt at
forbyde islamiske hovedtørklæder i grundskolen for
både elever og ansatte inden for rammerne af reglerne om
religionsfrihed og forskellige internationale konventioner.
Såfremt regeringen finder, at dette
utvivlsomt er tilfældet, skal regeringen i stedet
fremsætte et lovforslag, der kun forbyder islamiske
hovedtørklæder for eleverne i grundskolen, et forslag,
som forbyder religiøs hovedbeklædning for elever og
ansatte i grundskolen, eller et forslag, der forbyder
religiøs hovedbeklædning for elever i den danske
grundskole. Det er dog vigtigt for forslagsstillerne at
understrege, at hensigten med beslutningsforslaget er at få
forbudt det islamiske hovedtørklæde på skolerne
for både elever og ansatte, og at dette så vidt muligt
bør tilstræbes.
Skriftlig fremsættelse
Pia
Kjærsgaard (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre et forbud for elever og ansatte mod at bære
islamisk tørklæde i grundskolen.
(Beslutningsforslag nr. B 8)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.