Fremsat den 15. marts 2023 af Mikkel Bjørn (DF),
Alex Arendtsen (DF), Pia Kjærsgaard (DF),
Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om demokratisering af støtten til ngo'er
og større gennemsigtighed i finanslovsbevillinger
Folketinget pålægger
regeringen inden fremsættelse af finanslovsforslaget for 2024
at tage de nødvendige initiativer, der sikrer, at:
- hvert parti i
Folketinget kan fordele en andel af finanslovens bevillinger til
ngo'er m.v. (defineret som velgørenhedsorganisationer,
interesseorganisationer, kirkelige organisationer,
nødhjælpsorganisationer og andre lignende ikke
offentligt styrede organisationer), svarende til den andel af
mandater, partiet besidder i Folketinget.
- der indkaldes til
forhandlinger om et loft over bevillinger til ngo'er m.v.
- der af et bilag
til finansloven fremgår en samlet liste over bevillinger til
ngo'er m.v., hvor det tydeligt fremgår, hvilke udgifter,
årsværk m.v. der er forbundet med bevillingen til den
specifikke ngo, og hvilke partier der senest har stemt for
bevillingen.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker en
demokratisering af den statslige støtte til ngo'er, herunder
velgørenhedsorganisationer, interesseorganisationer,
kirkelige organisationer, nødhjælpsorganisationer og
andre lignende ikke offentligt styrede foreninger. Dette skal
sikres ved at lade de partier, som har opnået valg til
Folketinget, råde over andelen af bevillinger på
finansloven til ngo'er, som deres mandater berettiger til. Samtidig
ønsker forslagsstillerne at sikre større
mådehold og transparens i bevillingen til ngo'er m.v. gennem
et loft over bevillinger og en tydeligere dokumentation af, hvilke
organisationer der modtager statslig støtte.
Uafhængige foreninger
Listen over ngo'er, hjælpeorganisationer
og andre såkaldte civilsamfundsorganisationer, der modtager
bistand fra det offentlige, er lang. Som det fremgår af svar
på spørgsmål 91, Finansudvalget, alm. del,
folketingsåret 2019-20, tæller listen alt fra
velgørenhedsorganisationer, kirkelige organisationer og
nødhjælpsorganisationer til deciderede
interesseorganisationer, og det kan være svært at
skelne mellem typen af organisation, hvilket forslagsstillerne
finder problematisk.
Nogle organisationer, som kalder sig
velgørenheds- eller nødhjælpsorganisationer,
har klare politiske budskaber. En række af disse er for
længst blevet til politiserende interesseorganisationer med
deres egne kontroversielle agendaer. Ofte ledes organisationerne af
ekspolitikere, som får en klækkelig løn for at
opretholde forbindelseslinjen til deres tidligere kollegaer i
Folketinget (»Fra politik til lobbyarbejde - de
strømmer gennem »den gyldne
svingdør««, Berlingske, den 2. maj 2022). Det er
bekymrende, at nogle organisationer har særlig
tætte bånd til bestemte politikere, når de selv
samme politikere har ansvaret for at bevillige tilskuddet til
organisationerne - bevillinger, som beløber sig til over 4
mia. kr.
Adspurgt om deres politiserende virke svarer
organisationerne, at en given politisk kommunikationskampagne
udføres for egne penge, men at bevillingen på
finansloven kun går til apolitisk arbejde. Altså er der
tale om to forskellige lommer, hvorfor der ikke er noget problem.
På denne måde kan en ngo påkalde sig retten til
at agere politisk inden for områder, som organisationen intet
ved om, og samtidig modtage et større millionbeløb
fra det offentlige, hvilket forslagsstillerne finder
betænkeligt.
Forslagsstillerne ønsker at øge
transparensen og den demokratiske kontrol med bevillingerne
på finansloven. I dag er der tale om en underskov, som ingen
reelt ved hvor stor er. Forslagsstillerne mener, at danskernes
skattekroner fortjener at blive behandlet med større omtanke
og mere transparens, end det er tilfældet i dag.
På den baggrund ønsker
forslagsstillerne at sikre en demokratisk fordeling af
skatteydernes penge. Konkret foreslås det at lade partierne
fordele en andel af finanslovens bevillinger til ngo'er m.v.
svarende til den andel af mandater, som partiet opnåede ved
seneste folketingsvalg. På den måde bliver det op til
partierne efter størrelse at beslutte, hvilke organisationer
der skal modtage støtte i finansloven.
I det hele taget er det ude af trit med tiden,
at det offentlige skal finansiere alle disse organisationer. Det
skaber tilmed et afhængighedsproblem. Tidligere var det
betydelig sværere at inddrive midler, da elektroniske
betalingsformer endnu ikke fandtes. Det udgjorde en vægtig
grund til, at en række organisationer skulle på
finansloven. Hæderligheden og respekten for skatteyderne var
tilmed nok større i gamle dage. I dag er der ingen
vægtige argumenter for, hvorfor en lang række af disse
interesseorganisationer skal have offentlige midler, da de i dag
har gode muligheder for at reklamere online og for at inddrive
midler fra deres medlemmer.
Den store offentlige støtte skaber
samtidig et afhængighedsproblem, da organisationerne
risikerer, at der med deres bevilling følger en række
politiske prioriteter og krav. Alene bistanden til
civilsamfundsorganisationer på finanslovens § 06.33.01
tæller henved 1 mia. kr. Det er uholdbart, og det er
indlysende, at færre offentlige midler vil styrke ngo'ernes
uafhængighed.
Forslagsstillerne ønsker derfor at
lægge et loft på finanslovens bevillinger til ngo'er
m.v. Loftet skal aftales mellem Folketingets ansvarlige partier og
har til hensigt at forhindre »quid pro quo-aftaler« og
kollektiv afpresning af Finansministeriet, som i
forhandlingsprocessen anses for at have ubegrænsede
midler.
Gennemsigtighed
Med den nuværende opbygning af
finansloven findes der ikke en samlet oversigt over, hvilke ngo'er
m.v. der modtager statslig støtte på finansloven.
Bevillinger til organisationerne opgøres under de
forskellige ministeriers paragraffer på finansloven og er
således spredt ud over den 4.000 sider lange finanslov. Denne
praksis medfører, at det er svært for Folketingets
partier at føre kontrol med, hvilke organisationer der
modtager statslig støtte, og partierne har ringe mulighed
for at vurdere berettigelsen af bevillinger til bestemte
organisationer. Det er et demokratisk problem.
Forslagsstillerne ønsker på den
baggrund at øge gennemsigtigheden i støtten til
ngo'er m.v., ved at regeringen pålægges at
tilføje et bilag til finansloven, hvor bevillingerne til de
enkelte ngo'er m.v. fremgår i en samlet oversigt.
Skriftlig fremsættelse
Mikkel
Bjørn (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
demokratisering af støtten til ngo'er og større
gennemsigtighed i finanslovsbevillinger.
(Beslutningsforslag nr. B 77)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.