Fremsat den 14. marts 2023 af Signe Munk (SF),
Jacob Mark (SF) og Carl Valentin (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om udvidet producentansvar for tekstilproducenter
og forbud mod forbrænding af usolgt tekstil
Folketinget pålægger regeringen i
2023 at fremsætte lovforslag om udvidet producentansvar for
tekstiler og forbud mod at bortskaffe usolgte og brugte tekstiler,
der kan genbruges eller genanvendes. Lovforslaget skal
indføre nedenfor nævnte krav til tekstilbranchen og
skal senest gælde fra 2024. Herudover pålægges
regeringen at undersøge, hvilke tiltag der yderligere kan
nedbringe CO2-aftrykket og
miljøbelastningen ved produktion af tøj, og
fremlægge forslag hertil.
1. Udvidet
producentansvar
Et udvidet producentansvar i Danmark skal
inddrage tøj- og tekstilproducenter i alle led i den
cirkulære økonomi, så de også
økonomisk bidrager til bedre design, mere genbrug og bedre
genanvendelse for de produkter, som de markedsfører i
Danmark.
Producentansvaret skal fremme genbrug og
genanvendelse bl.a. gennem gebyrer, som gradueres efter
miljøvenlighed og cirkulære økonomiske
principper såsom genbrug, lang brugstid, design til
genanvendelse og brug af genanvendte materialer. De
miljøgraduerede gebyrer kan med fordel tage udgangspunkt i
Miljømærkning Danmarks kriterier til
svanemærkede tekstiler.
Producentansvaret skal gælde ved
produktion af tøj, sko, tasker og boligtekstiler samt
arbejdstøj, uniformer og tekstiler fra erhverv.
En uvildig aktør skal føre
tilsyn med tekstilproducenterne og indsamle data med henblik
på at danne et overblik over, hvor mange tekstilressourcer
der reelt genbruges eller genanvendes.
Producentansvaret skal implementeres, så
det sikrer, at producenter samarbejder med velgørende
organisationer på området for genbrug af tøj og
tekstiler.
Minimum hvert fjerde år skal rammer og
mål for producentansvaret forhandles mellem staten og den/de
kollektive ordninger (eller lignende
producentansvarsorganisationer), så miljø- og
klimamål skærpes løbende.
Implementeringen af producentansvaret skal i
øvrigt inddrage erfaringer fra andre lande, herunder
Frankrig, Norge, Sverige, Holland og Spanien.
2. Forbud
mod forbrænding af usolgt tekstil og genbrugelige tekstiler
samt styrket tilsyn
Der indføres et forbud mod
forbrænding af usolgt tekstil og brugt tekstil, der kan
genbruges eller genanvendes. Herudover indføres der en ny
fremrykket modtagekontrol, der skal udføres som
stikprøvekontrol på forhandlernes lager.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 12,
folketingsåret 2021-22. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2021-22, tillæg
A, B 12 som fremsat.
Ifølge et nyt studie fra Lunds
Universitet destrueres der tekstil- og elektronikvarer for over 200
milliarder svenske kroner årligt i EU (»Product
destruction: Exploring unsustainable production-consumption systems
and appropriate policy responses«, Hedda Roberts et al.,
Sustainable Production and Consumption, vol. 35, 2023, s. 300-312).
Den europæiske produktion af tekstiler har den
fjerdestørste miljøbelastning efter fødevarer,
boliger og transport. Tekstilforbruget i EU kræver i
gennemsnit 391 kg råvarer, 9 m3 vand, 400 m2 areal og fører til et
carbonfootprint på 270 kg pr. EU-borger (»Circular
business models and smarter design can reduce environment and
climate impacts from textiles«, European Environment Agency,
den 10. februar 2022).
I Danmark er der en stærk og globalt
anerkendt mode- og tekstilbranche, der har et stigende fokus
på bæredygtighed, klima og miljø. Tiden er
kommet til at tage det næste skridt og give industrien det
ansvar og de muligheder, der kræves, for at kunne reducere
miljø- og klimabelastningen fra tekstilproduktionen.
I tekstilbranchen er der fortsat et gevaldigt
problem i form af miljø- og klimabelastende produkter og en
generel overproduktion. Derudover går der enorme ressourcer
til spilde ved afbrænding af tøj. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at der længe har manglet
lovkrav til tekstilbranchen, som kan sikre, at der sker en
nedbringelse af CO2-aftrykket og
miljøbelastningen fra produktionen af tøj m.v. Med
dette beslutningsforslag pålægges regeringen at
indføre de nødvendige lovkrav, der skal bidrage til
at sikre, at tekstilbranchen bliver mere klima- og
miljøvenlig gennem genbrug, genanvendelse, forlængelse
af produkternes levetid og mindre forurening. Regeringen skal i den
konkrete udformning af lovforslaget afklare eventuelle EU-retlige
problemstillinger.
I danske husstande udledes der årligt i
gennemsnit 1,5 mio. t CO2-e som
følge af forbrug af nyt tøj og sko (»Global
afrapportering 2021«, Energistyrelsen, 2021). På
verdensplan udleder tekstilproduktion 1,2 mia. t CO2, hvilket er mere end fly- og
shippingindustrien tilsammen. Ud over en høj CO2-belastning er der ligeledes en markant
miljøbelastning ved produktionen af tøj: Der bruges
70 mio. tdr. olie i fremstillingen af syntetiske tekstilfibre
(»Textiles in Europes Circular Economy«, European
Environment Agency, den 19. november 2019), der anvendes 3.500
forskellige slags kemikalier i verdens tekstilproduktion
(»Textiles and the Environment in a Circular Economy«,
European Energy Agency, november 2019), og der går 10.000 l
vand til at producere 1 kg bomuld (»The Water Footprint of
Cotton Consumption«, UNESCO-IHE, september 2005).
Udvidet producentansvar
Ved et udvidet producentansvar
pålægges producenterne omkostningerne i den samlede
affaldskæde gennem gebyrer, som gradueres efter
miljøvenlighed. Det vil sige, at der indføres en
straf- og bonusmodel, som belønner de producenter, der
fremmer genbrug og genanvendelighed, og økonomisk straffer
de producenter, som ikke bidrager til genbrug og genanvendelse.
Gebyret skal dække omkostningerne ved at håndtere
tekstilerne, når disse ikke længere kan bruges. Jo
flere grønne tiltag producenten iværksætter, for
at tekstilerne holder længere og nemmere kan genbruges og
genanvendes, jo lavere skal gebyret være. Derudover skal
gebyret lempes for dem, der kommer overproduktion af tekstil til
livs. Det foreslås, at en del af gebyrindtægterne skal
anvendes til innovation og udvikling af bedre løsninger for
genbrug og genanvendelse. Det udvidede producentansvar på
tekstil skal ses i sammenhæng med kravet om
husstandssortering af tekstil, som blev aftalt med klimaplanen for
en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra
den 16. juni 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet, og den
opfølgende aftale om Klimaplanen for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi af 30. august 2021
mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance og Alternativet, som indføres den 1. juli
2023.
Der skal føres tilsyn med ordningen af
en ekstern aktør, der ikke har kommerciel interesse i
området. Denne aktør kan med fordel hjælpe med
logistik, metoder og dataindberetning, så der er et samlet
overblik over, hvor mange tekstilressourcer der reelt genbruges
eller genanvendes. Et bedre indblik i mængderne kan styrke
målsætningerne på området. Regeringen
foreslår de nærmere rammer for den eksterne
aktørs virke.
Ifølge Miljøministeriet er
Frankrig lige nu den eneste europæiske medlemsstat med en
obligatorisk ordning for udvidet producentansvar for tekstiler
(»Mod 2025: Erfaring med separat indsamling og behandling af
tekstiler - et nabotjek«, Miljøstyrelsen, 2020).
Nederlandene forventes snarest at vedtage en national udvidet
producentansvarlovgivning for tekstiler. Sverige har udarbejdet en
omfattende rapport, hvor de har afdækket muligheder og
barrierer ved indførelse af et udvidet producentansvar for
tekstiler, men har endnu ikke gennemført ordningen
(»Producentansvar för textil - en del av den
cirkulära ekonomin«, Statens offentliga utredningar,
2020). Derudover indeholder EU's strategi for bæredygtige og
cirkulære tekstiler, som blev præsenteret den 30. marts
2022, bl.a. forslag, som forbyder destruktion af usolgte produkter
på visse betingelser, herunder usolgte eller returnerede
tekstiler, og harmoniserede EU-regler om udvidet producentansvar
for tekstiler og økonomiske incitamenter til at gøre
produkterne mere bæredygtige (miljøgraduering af
gebyrer) som del af revisionen af affaldsrammedirektivet i 2023
(»Spørgsmål og svar om EU-strategien for
bæredygtige og cirkulære tekstiler«,
Europa-Kommissionen, den 30. marts 2023).
Forbud mod forbrænding af usolgt
tekstil og genbrugeligt/genanvendeligt tekstil samt styrket
tilsyn
Nyt tøj i originalemballage eller med
prismærker, som ikke er solgt, bliver hvert år
bortskaffet i Danmark. Der er vurderinger af, at det er mellem
200-677 t årligt (»Nyt tøj i affaldet -
udarbejdet til Forbrugerrådet Tænk«, Econet,
2020). De nye regler for genanvendeligt erhvervsaffald og et
udvidet producentansvar vil forventelig reducere mængderne,
men det er ikke en garanti mod forbrænding af usolgte
tekstiler og genbrugeligt/genanvendeligt tekstil. Derfor skal der
indføres forbud mod forbrænding af usolgt tekstil og
genbrugeligt/genanvendeligt tekstil fra 2023. For at sikre, at
forbuddet efterkommes, skal affaldstilsynets modtagekontrol ved
forbrændingsegnet affald styrkes og udvides til at omfatte
kontrol af lager.
Genbrug af tøj bør fremmes mest
muligt sammen med genanvendelse af materialerne i tøj og
tekstiler, der ikke kan genbruges.
Skriftlig fremsættelse
Signe Munk
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udvidet producentansvar for tekstilproducenter og forbud mod
forbrænding af usolgt tekstil.
(Beslutningsforslag nr. B 63)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.