Fremsat den 14. marts 2023 af Mette Thiesen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udarbejde en model for kompensation af
borgere og økonomisk straf til kommuner i de tilfælde,
hvor kommunerne begår grove fejl eller deciderede lovbrud i
anbringelsessager
Folketinget
pålægger regeringen inden udgangen af indeværende
kalenderår at udarbejde en model for og fremsætte den
nødvendige lovgivning, som muliggør, at en kommune
f.eks. kan straffes med bøder, hvis kommunen begår
grove fejl eller deciderede lovbrud i anbringelsessager. Modellen
skal som minimum indeholde følgende:
1) En dagsafgift
på 500 kr. pr. døgn for kommunens overskridelse af
sagsbehandlingsfrister uden saglig grund. Afgiften skal tilfalde
borgeren.
2) En kompensation
til borgeren for ikkeøkonomiske tab ved grove
forsømmelser og systematiske og væsentlige fejl i
sagsbehandlingen begået af kommunen.
3) En kompensation
til borgeren i form af en overførsel af den besparelse,
kommunen eventuelt har opnået ved at træffe en forkert
eller ulovlig afgørelse.
Bemærkninger til forslaget
Det er velkendt, at kommunerne laver alt for
mange fejl i anbringelsessager.
I Børnesagsbarometret undersøger
Ankestyrelsen, i hvilken udstrækning kommunerne overholder
centrale krav i serviceloven, når de behandler sager om
udsatte børn og unge. Undersøgelsen laves en gang om
året. I Børnesagsbarometrets »Samlede
hovedresultater 2020-2022«, Ankestyrelsen, juni 2022,
fremgår det, at kravet om en samtale med barnet om en
påtænkt foranstaltning - eksempelvis en anbringelse -
før kommunen træffer afgørelsen, kun bliver
overholdt i 57 pct. af sagerne. Ligeledes er kravet om at
følge op på en foranstaltning senest 3 måneder
efter kun overholdt i 50 pct. af sagerne. Herudover er afslutning
af en børnefaglig undersøgelse inden for fristen
på 4 måneder kun overholdt i 35 pct. af sagerne.
Hertil kommer, at der jævnligt er sager
i medierne, der beskriver alvorlige fejl og deciderede ulovligheder
i forbindelse med kommunernes sagsbehandling på
anbringelsesområdet. Som et nyligt eksempel kan sagerne fra
Langeland Kommune nævnes. Her fremgår det af artiklen
»10 års ulovligheder forfølger Langeland Kommune
i børnesager«, Jyllands-Posten, den 17. april 2022, at
kommunen de seneste 10 år har haft problemer med at overholde
loven - bl.a. i forhold til at overholde de lovpligtige
børnesamtaler med anbragte børn og lave handleplaner
og børnefaglige undersøgelser.
Det er forslagsstillernes holdning, at der er
behov for en ny tilgang til kommunernes sagsbehandling i
anbringelsessager. Problemerne har eksisteret alt for længe
på trods af flere forsøg på at få rettet
op på udfordringerne. Der er således behov for at
styrke retssikkerheden for borgerne, ved at kommunerne kan
straffes, når de begår lovbrud. Derigennem vil man
også anspore kommunerne til at prioritere området
højere og til at overholde tidsfrister og give et klart
incitament til at begrænse de alt for mange fejl og lovbrud,
der desværre sker i dag.
Hidtidige tiltag for at nedbringe antallet af
fejl og lovbrud i anbringelsessager har ikke haft
tilstrækkelig effekt. Flere forskere og organisationer har i
den forbindelse givet udtryk for, at kommunerne slipper for
billigt, når det kommer til fejl og lovbrud i dag. Der kan
f.eks. henvises til artiklen »Kommuner slipper billigt for
fejl og lovbrud: Det er tid til at overveje straf«,
Kommunen.dk, den 16. juni 2022.
Konkret foreslås det således, at
regeringen pålægges at udarbejde en model for, og
herefter fremsætte den nødvendige lovgivning, der
muliggør, at kommunerne stilles økonomisk til ansvar
for fejl og lovbrud begået på
anbringelsesområdet.
Modellen kan eksempelvis indebære, at
der indføres en dagsafgift for overskridelse af
sagsbehandlingsfrister, medmindre der er tungtvejende saglige
grunde hertil eller vi overskridelsen alene er forskyldt af
borgeren selv. Dagbøderne skal både gælde for de
frister, som fremgår af lovgivningen, og de eventuelle
frister, som kommunerne selv har fastsat i forbindelse med
behandlingen af en sag.
Herudover skal modellen indeholde en
økonomisk kompensation til borgerne for
ikkeøkonomiske tab ved grove forsømmelser og
systematiske og væsentlige fejl i sagsbehandlingen
begået af kommunen. Kompensationen skal gives, når der
kan påvises fejl, uanset om det kan konstateres, om der har
været en besparelse for kommunen.
Endelig skal modellen indeholde en mulighed
for kompensation til borgeren i form af overførsel af den
fulde besparelse, som en kommune eventuelt har opnået ved at
træffe en forkert eller ulovlig afgørelse.
Afgørelser om anbringelser er et
ekstremt indgribende tiltag med store personlige konsekvenser for
alle involverede parter. Derfor er det forslagsstillernes
opfattelse, at det er helt uacceptabelt, at der fortsat sker
så mange fejl på området. Når der er tale
om børn og unge, er behovet for hurtige og korrekte
afgørelser særlig vigtigt. Derfor findes det
nødvendigt at fremsætte dette beslutningsforslag.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
udarbejde en model for kompensation af borgere og økonomisk
straf til kommuner i de tilfælde, hvor kommunerne begår
grove fejl eller deciderede lovbrud i anbringelsessager.
(Beslutningsforslag nr. B 56)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.