Fremsat den 14. marts 2023 af Charlotte Munch (DD),
Karina Adsbøl (DD),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD),
Dennis Flydtkjær (DD), Susie Jessen (DD),
Betina Kastbjerg (DD),
Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)
Forslag til folketingsbeslutning
om at tildele familier 9 ugers ekstra barsel
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte lovforslag,
der tildeler familier 9 ugers ekstra barsel.
Bemærkninger til forslaget
Danmark har de senere år oplevet, at EU
blander sig i anliggender, der ligger langt fra EU's kerneopgave.
Uhensigtsmæssige EU-regler går i sidste ende ud over
helt almindelige borgere i Danmark, der mærker
unødvendig indblanding i deres dagligdag på grund af
regler, der er blevet besluttet i EU.
I det hele taget får EU stadig
større politisk indflydelse - også i Danmark. Det
betyder, at EU oftere og oftere træffer beslutninger, som har
en negativ konsekvens for danske borgere og familier. Derfor er det
også dybt kritisabelt, når EU dikterer de danske
orlovs- og barselsregler.
EU's orlovsdirektiv og ligestilling af
orlovsrettigheder mellem forældre og øremærket
forældreorlov
Den 26. oktober 2021 indgik den
daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet
»Aftale om implementeringen af EU's orlovsdirektiv og
ligestilling af orlovsrettigheder mellem forældre og
øremærket forældreorlov«. Aftalen
definerede nærmere regler om barselsrettighederne mellem
forældrene og øremærket forældreorlov.
Aftalen blev indgået på baggrund af EU-direktiv
2019/1158/EU af 20. juni 2019 om balance mellem arbejdsliv og
privatliv for forældre og omsorgspersoner og om
ophævelse af Rådets direktiv 2010/18/EU
(orlovsdirektivet), som pålægger alle medlemslande at
øremærke mindst 9 ugers barsel til såvel moren
som faren. Afholder moren eller faren ikke de 9 ugers
øremærket barsel, bortfalder barslen.
Forslagsstillerne mener ikke, at EU er bedst
til at vurdere, hvordan danske familier tilrettelægger deres
hverdag. Forslagsstillerne mener helt grundlæggende, at
EU-direktivet har negative konsekvenser for danske familier og
deres børn, fordi det vil betyde, at barslen bliver kortere
for rigtig mange familier, i tilfælde hvor faren ikke kan
bruge sin del af barslen.
Forslagsstillerne er af den overbevisning, at
de enkelte familier ved bedst, hvordan familierne
tilrettelægger deres barsel. Det er derfor forslagsstillernes
ambition, at nærværende forslag skal sikre, at familier
ikke frarøves 9 ugers barsel, såfremt det passer
familien bedst, at moren tager hovedparten af barslen. Med
forslaget forlænges familiernes samlede ret til orlov med
barselsdagpenge med 9 uger.
Med andre ord vil forslagsstillerne give de 9
ugers barsel tilbage til de danske familier, som EU-direktivet er
med til at fjerne. Det vil vi gøre, fordi vi mener, at
familierne selv er bedre til at tilrettelægge dagligdagen end
EU.
Finansiering
Forslaget vurderes af
Beskæftigelsesministeriet til at koste ca. 2,6 mia. kr. om
året, jf. Beskæftigelsesudvalget, B 40 - svar på
spørgsmål 1, folketingsåret 2021-22.
Forslagsstillerne foreslår at finansiere
forslaget gennem besparelser på udviklingsbistanden, som i
2022 udgjorde 17,44 mia. kr., jf. Finansudvalget, L 239 - bilag 10,
folketingsåret 2020-21.
EU-regler
Forslagsstillerne anerkender, at Danmark ikke
uden videre kan lave de netop beskrevne EU-regler om. Derfor
foreslås det i stedet, at de danske familier tildeles 9 ugers
ekstra barsel, så vi sikrer, at de danske familier tildeles
de bedst mulige rammer for selvstændigt at kunne sikre den
bedst mulige start i verden for deres børn.
Skriftlig fremsættelse
Charlotte Munch
(DD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
tildele familier 9 ugers ekstra barsel.
(Beslutningsforslag nr. B 53)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.