Fremsat den 8. december 2022 af Pernille Vermund (NB),
Kim Edberg Andersen (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Mikkel Bjørn Sørensen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om iværksættelse af en uvildig
advokatvurdering af, om der er juridisk grundlag for, at en eller
flere af de i Minkkommissionens beretning involverede ministre
tiltales ved Rigsretten
Folketinget beslutter at
iværksætte en uvildig advokatvurdering af, om der er
juridisk grundlag for, at en eller flere af de i Minkkommissionens
beretning involverede ministre tiltales ved Rigsretten.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes holdning, at
minksagen ikke kan få en værdig afslutning, uden at det
efterprøves, om der er juridisk grundlag for, at en eller
flere af de i Minkkommissionens beretning involverede ministre
tiltales ved Rigsretten.
Det faldt uden for Minkkommissionens
kompetence at tage stilling til muligt retligt ministeransvar.
På det område er Folketinget enekompetent til at rejse
tiltale, og Rigsretten enekompetent til at dømme.
Med hensyn til spørgsmålet om,
hvorvidt tiltale bør rejses, er det forslagsstillernes
holdning, at ingen af de juridiske bidrag, der er bragt på
banen, kan træde i stedet for en uvildig advokatvurdering
bestilt af Folketinget som den, der blev foretaget på
baggrund af Instrukskommissionens beretning.
For så vidt angår den
advokatvurdering om minksagen, som Nye Borgerlige tog initiativet
til, står det klart, at den ikke nyder anerkendelse alene
grundet opdragsgiveren, selv om ingen har kunnet pege på
faglige mangler.
For så vidt angår den retlige
vurdering af statsminister Mette Frederiksens ansvar i minksagen,
som er udarbejdet af tre danske professorer, jf. Udvalget for
Forretningsordenen, alm. del - bilag 2, folketingsåret
2022-23, 2. samling, er det forslagsstillernes holdning, at notatet
ikke er udtryk for et uvildigt stykke arbejde.
For det første bør de tre
professorer betragtes som inhabile. Som det påpeges af
lektor, dr.jur. Rasmus Grønved Nielsen i kronikken
»Lektor i jura: Mink-vurderingen forplumrer mere, end den
oplyser« i Politiken.dk den 16. november 2022, har de tre
tidligt i forløbet peget på, at Mette Frederiksen er
uskyldig, hvorfor de efter gængse standarder har gjort sig
selv inhabile.
Som det påpeges samme sted, ville de tre
professorer ikke kunne være blevet udpeget til dommere i
sagen, selv forud for offentliggørelsen af notatet, på
baggrund af deres tidlige udmeldinger i sagen. Der er dermed ikke
på nogen måde tale om en uvildig undersøgelse,
uanset at medierne har brugt udtrykket »uvildig«.
Hertil kommer, at i hvert fald den ene af de
tre professorer selv var af den overbevisning, at notatet var
politisk motiveret. Således udtalte medforfatter
Jørgen Albæk Jensen til Jyllands-Posten bl.a.:
»Vi håber at kunne få overbevist i hvert fald
nogle af de borgerlige partier om, at der ikke er noget at komme
efter, så man kunne tage det punkt ud af
regeringsforhandlingerne«, jf. artiklen »Jurister har
vurderet minksagens centrale spørgsmål på
ny« den 8. november 2022. Det skal her tilføjes, at de
to andre medforfattere efterfølgende tog afstand fra
Jørgen Albæk Jensens udmelding, men tilbage
står, at i hvert fald en af de tre forfattere var overbevist
om, at notatets formål var af politisk art.
Ydermere kan der stilles en række
spørgsmål til de tre professorers juridiske tilgang.
På trods af fraværet af retspraksis og modstridende
holdninger fra andre er notatet stort set blottet for de generelle
forbehold. Det bemærkes herved, at Minkkommissionens
beretning også er udtryk for et opdrag, der var
afgrænset af det daværende politiske flertal.
Beretningen er begrænset, og den dækker ikke alle
spørgsmål, særlig i forhold til de begivenheder,
der indtrådte mellem pressemødet den 4. november 2020
og den 29. december 2020, hvor minkloven trådte i kraft.
F.eks. tages der ikke - som i den advokatvurdering, som
Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen lod foretage
på baggrund af Instrukskommissionens beretning, jf.
Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen, alm. del -
bilag 9, folketingsåret 2020-21 - forbehold for, at der kan
komme nye beviser frem, og at Rigsretten kan foretage en anden
bevisvurdering, end Minkkommissionen havde mulighed for.
Endelig er det en rimelig og saglig kritik, at
de tre professorer tillægger den statsretlige rollefordeling
mellem ministre og embedsmænd for stor vægt. Det
harmonerer efter forslagsstillernes opfattelse bedst med
ministeransvarlighedsloven, at en minister kan have en konkret
anledning til at spørge til hjemmel, navnlig hvor der tages
en uforudset og ubehandlet beslutning, som embedsværket ikke
har lagt op til. Med andre ord er det ikke givet, at
embedsværket i så væsentlig grad, som de tre
professorer lægger til grund, skal bære ethvert ansvar
for hjemmelsproblematikker. Som professor i jura Lasse Lund Madsen
i detaljer har redegjort for i artiklen »Juraprofessor har
brugt sommeren på at granske minksagen. Nu åbner han
den på ny: »Sad jeg med sagen nu, ville jeg hælde
til en domfældelse«« i Berlingske.dk den 20.
august 2022, understøtter den strafferetlige retspraksis, at
beslutningstagere kan ifalde ansvar for manglende
undersøgelse af hjemmel. Endelig fører de tre
professorers tilgang til, at det bliver vanskeligt at forestille
sig et konkret eksempel, hvor der kan foreligge grov uagtsomhed,
mens ministeransvarlighedsloven netop fastslår, at groft
uagtsom tilsidesættelse af en ministers pligter er
strafbar.
Konsekvensen af, at der ikke foretages en
uvildig advokatvurdering, vil efter forslagsstillernes holdning
være, at tilliden til politikerne svækkes. Der er ikke
saglige eller økonomiske grunde til at undlade en
advokatvurdering, men undladelse kan til evig tid fortolkes som
udtryk for, at magten ikke vil undersøge sig selv. Hvis der
ikke er noget at komme efter, bør det fastslås ved en
uvildig advokatvurdering.
Det er desuden af generel interesse at
få prøvet spørgsmål om ministres
adfærd, herunder at afdække, hvor grænserne for
magthaverne og embedsværkets handlinger og undladelser
går i spørgsmål, der har vidtrækkende
konsekvenser for borgerne, og som i denne sag har kostet
skatteyderne milliarder af kroner.
Bl.a. på ovenstående baggrund er
det forslagsstillernes holdning, at det eneste rigtige og
værdige er, at Folketinget påtager sig at
igangsætte en uvildig advokatvurdering af Minkkommissionens
beretning og de involverede ministres retlige ansvar.
Det forudsættes naturligvis, at
indhentningen og den efterfølgende behandling af
advokatvurderingen i Folketinget sker under samme vilkår med
hensyn til sikring af de involverede ministres retssikkerhed, som
fandt anvendelse i forbindelse med advokatvurderingen efter
Instrukskommissionens beretning, jf. kapitel XVIII og XIX i
Folketingets forretningsorden. Det forudsættes endvidere, at
den nærmere tilrettelæggelse vil kunne drøftes
under udvalgsbehandlingen af forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vermund
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
iværksættelse af en uvildig advokatvurdering af, om der
er juridisk grundlag for, at en eller flere af de i
Minkkommissionens beretning involverede ministre tiltales ved
Rigsretten.
(Beslutningsforslag nr. B 5)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.