Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 1. februar 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne både før og
efter valget har stået fast på ønsket om en
uvildig advokatundersøgelse af Mette Frederiksens og andre
ministres retlige ansvar i minksagen. Minkkommissionen
konkluderede, at Mette Frederiksen »groft vildledte«
befolkningen og Folketinget, da hun gav en ulovlig instruks, der
førte til nedlæggelsen af minkerhvervet.
Danmarksdemokraterne mener helt grundlæggende, at vi skylder
de mange minkavlere, der mistede deres levegrundlag, at få
sagen undersøgt til bunds, så vi kan få sat et
værdigt punktum for minksagen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at hele forløbet omkring minkskandalen og
den manglende lovhjemmel til den i øvrigt af
sundhedsmæssige årsager nødvendige
øjeblikkelige aflivning af mink i forbindelse med
coronaepidemien i sagens natur er særdeles alvorligt. Derfor
bakkede Enhedslisten også op om nedsættelsen af en
granskningskommission til at undersøge forløbet og
svare på det centrale spørgsmål, om
statsministeren eller andre ministre havde viden eller havde
forsøgt at unddrage sig viden om den manglende lovhjemmel,
da beslutningen blev truffet.
Kommissionens konklusioner var tindrende
klare. Der havde ikke været viden om den manglende
lovhjemmel, ligesom statsministeren ikke havde forsøgt at
unddrage sig viden. Til gengæld var der en skarp kritik af en
forceret proces og af, at man ikke havde taget en læsepause.
Det medførte, at et flertal i Granskningsudvalget på
baggrund af kommissionens konklusioner udtalte en alvorlig kritik
af statsministerens håndtering.
Til gengæld giver en kritik af en
forceret proces eller manglende læsepause efter Enhedslistens
opfattelse ikke anledning til at vælte en minister eller for
den sags skyld rejse en rigsretssag. Det vil også skabe en
helt ny praksis, hvis enhver ministervæltning tages som
udtryk for en klar overtrædelse af
ministeransvarlighedsloven, hvor en minister bevidst har
løjet over for eller vildledt Folketinget eller bevidst har
forsøgt at unddrage sig viden, hvilket så skal
føre til overvejelser om en rigsretssag. Det vil efter
Enhedslistens opfattelse være en uhensigtsmæssig
praksis.
Derfor kan Enhedslisten ikke støtte
en advokatvurdering af granskningskommissionens konklusioner med
henblik på at rejse en rigsretssag.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at Alternativet har stort fokus på den
demokratiske krise og den voksende mistillid til politikere
generelt. Derfor støtter Alternativet en advokatvurdering,
hvor Folketinget har lagt rammerne, da den vil kunne medvirke til,
at vi får sat et endeligt, formelt og demokratisk legitimt
punktum i denne sag.
Uden en advokatvurdering vil hele
forløbet omkring nedlukning af et erhverv - for en stor del
af befolkningen - stå som en beslutning, der blev truffet
uden lovhjemmel, og uden at de politisk ansvarlige tog et reelt
ansvar.
Hvis en større og større del
af befolkningen efterlades med det indtryk, at der gælder
nogle regler for politikere og andre regler for almindelige
mennesker, svækker det troen på vores fælles
demokrati. Og vi skal kæmpe for vores retsstat og demokrati i
alle sammenhænge.
Selv om Alternativet mener, at
minkerhvervet skulle have været nedlagt for lang tid siden og
i hvert fald ikke bør startes igen, skal en nedlukning
selvfølgelig ske på en lovlig måde. Derfor
stemmer Alternativet for en advokatvurdering. Alternativet siger ja
til retsstat og nej til mink.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 8.
december 2022 og var til 1. behandling den 13. december 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Søren Gade (V) fmd. Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Jeppe Søe (M) Karsten
Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD) Annette Lind (S) Benny
Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel (S) Lea
Wermelin (S) Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V) Morten
Dahlin (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD) Lise Bech (DD)
Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF) Peder Hvelplund (EL) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |