Fremsat den 1. marts 2023 af Alex Ahrendtsen (DF),
Mikkel Bjørn (DF),
Peter Kofod (DF) og Morten Messerschmidt (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ændre afholdelsen af skriftlige
eksamener for at undgå eksamenssnyd ved brug af
internettet
Folketinget pålægger regeringen at
ændre relevante bekendtgørelser m.v., således at
skriftlige eksamener fremadrettet afholdes på en sådan
måde, at muligheden for at snyde ved brug af internettet
fjernes.
Omfanget af eksamenssnyd er stigende, og
udviklingen af nye teknologiske redskaber, herunder den nye
ChatGPT, gør det kun nemmere for elever og studerende at
snyde ved skriftlige eksamener. Fremadrettet skal alle skriftlige
eksamener afholdes lokalt på uddannelsesinstitutionen uden
internetadgang eller helt analogt med pen og papir. Dermed mindskes
muligheden for at snyde ved brug af internettet, og det sikres i
højere grad, at den enkelte studerende bliver
retmæssigt bedømt for dennes faglige kunnen, og at man
som følge heraf kan stole på de eksamensbeviser, som
de studerende får efter endt uddannelse.
Bemærkninger til forslaget
Eksamenssnyd
En aktindsigt i antal konstaterede
tilfælde af eksamenssnyd på universiteterne, som DR har
lavet, viser, at antallet af sager om eksamenssnyd steg med 72 pct.
i perioden fra 2017 til 2021 (»Studerende snød ekstra
meget til eksamen under coronaepidemien«, dr.dk, den 27.
august 2022). En række universiteter vurderer i tråd
hermed, at dobbelt så mange snød i 2020 som i 2019,
hvilket formentlig kan forklares med den øgede brug af
onlineeksamener under coronanedlukningerne (»På flere
universiteter: Dobbelt så mange snyder til eksamen under
corona«, Akademikerbladet.dk, den 14. december 2020).
I en undersøgelse fra 2019 lavet af
Børne- og Undervisningsministeriet svarede godt 13 pct. af
grundskoleelverne og 11 pct. af gymnasieeleverne, at de havde
begået regelbrud til de afsluttende prøver i sommeren
2018. I grundskolen vurderede knap 5 pct. af eleverne, at de
decideret havde snydt til prøverne i 2018, mens det tal var
knap 4 pct. for gymnasieleverne (»Centrale tekniske
løsninger mod snyd«, www.uvm.dk).
Eksamenssnyd er en kendt udfordring på
alle uddannelsesniveauer fra grundskolen til universiteterne, og
udfordringen er formentlig stigende, bl.a. på grund af den
teknologiske udvikling og brugen af onlineeksamener.
Teknologiske redskaber fylder mere på
uddannelsesinstitutionerne
Teknologiske redskaber fylder mere og mere i
danske elevers og studerendes uddannelse. I slutningen af november
2022 blev der lanceret et nyt teknologisk redskab, ChatGPT, som er
baseret på kunstig intelligens, og som på få
sekunder kan give unikke og velskrevne svar på de opgaver,
man stiller den. En spørgeskemaundersøgelse, som
fagbladet Gymnasieskolen har udført, viser, at hver sjette
gymnasieelev kun 2 uger efter chatrobottens lancering havde brugt
ChatGPT til at formulere tekster, som de efterfølgende havde
kopieret ind i skriftlige afleveringer. Tomas Kepler, formand for
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), sagde i forbindelse med
undersøgelsen, at uddannelsessystemets fundament kan blive
udfordret af ChatGPT og sagde også: »Hvis legitimiteten
forsvinder, har det konsekvenser for såvel eleverne som
samfundet i den betydning, at de bagefter kommer ud og ikke har
opnået den viden og de kompetencer, som skulle være i
overensstemmelse med deres karakterer.« (»Hver sjette
gymnasieelev benytter chatbot til snyd«, Gymnasieskolen.dk,
den 12. januar 2023). Han mener ligeledes, at man bliver
nødt til at overveje at ændre eksamensformerne
(»Ny robot kan skrive som et menneske - kan vi stadig stole
på elevernes karakterer? «, Jyllands-posten.dk, den 6.
februar 2023).
Kendskabet til og anvendelsen af ChatGPT
må formodes at stige over tid, samtidig med at flere
teknologiske redskaber formentlig vil komme til i fremtiden,
hvilket kun øger risikoen for eksamenssnyd.
Der er allerede iværksat forskellige
initiativer til at nedbringe snyd ved eksamener. F.eks. har flere
universiteter allerede forbudt brugen af ChatGPT, men det er
svært at opdage, hvorvidt en studerende har brugt redskabet
(»Universiteter forbyder brugen af omstridt chatrobot«,
Avisendanmark.dk, den 21. januar 2023). ChatGPT er ligesom andre
lignende værktøjer heller ikke tilladt ved eksamener i
folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser, men anvendes
alligevel, som ovenstående undersøgelser viser
(»Ministeriet: Bothjælp er, ligesom Google Translate,
forbudt«, Folkeskolen.dk, den 23. januar 2023). Tidligere er
der indført forbud mod andre typer af eksamenssnyd, herunder
markedsføring, formidling eller salg af opgavebesvarelser
eller anden uretmæssig hjælp til eksaminander
(folketingsåret 2019-20, lovforslag nr. L 98).
Omfanget af eksamenssnyd viser dog, at der er
brug for yderligere handling for at imødegå
problemet.
Omlægning af skriftlige
eksamener
Det forslås derfor med dette
beslutningsforslag, at alle skriftlige eksamener fremover skal
foregå fysisk på uddannelsesinstitutionen eller i
haller osv., hvor det skal være muligt at sikre, at eleverne
og de studerende ikke har adgang til internettet. Såfremt det
ikke er muligt at sikre, at eleverne og de studerende ikke har
adgang til internettet, f.eks. ved at slukke lokale netværk
og bede de studerende om at aflevere deres slukkede mobiltelefoner
og tasker, skal de skriftlige eksamener foregå som rent
analoge eksamener, hvor eksamen besvares med pen og papir,
eventuelt sammen med ordbøger og lignende
hjælpemidler, som man tidligere anvendte. Det har yderligere
den fordel, at det at skrive i hånden gør, at man kan
lære mere og huske bedre (»Fat blyanten: Studie
indikerer, at håndskrift styrker indlæring«,
Videnskab.dk, den 9. oktober 2020).
Som følge heraf skal alle skriftlige
eksamener, hvor de studerende besvarer eksamensopgaver hjemmefra,
som f.eks. ugeeksamener, 3-dageseksamener m.v., omlægges.
Formålet med dette er helt at fjerne
muligheden for at snyde via teknologiske hjælpemidler, og at
det sikres, at den enkelte elev og studerende bliver
retmæssigt bedømt på, i hvilken grad de opfylder
de faglige mål på uddannelsen. Dermed kan man
også i fremtiden stole på, at et eksamensbevis
reflekterer elevens eller den studerendes faglige niveau, hvilket
også har betydning for den arbejdskraft, som vi
efterfølgende får ud på arbejdsmarkedet.
Hvis det ikke viser sig muligt at sikre, at
der ikke er internetadgang ved afholdelse af de skriftlige
eksamener, er der behov for at forbedre børns og unges
håndskrift, så eksamener i stedet kan afholdes analogt.
Derfor skal der indføres øget undervisning i dette,
og der skal være en overgangsperiode på 5 år,
før de skriftlige eksamener skal være helt omlagt til
ovenstående.
Omlægningen af de skriftlige eksamener
skal gælde alle uddannelsesinstitutioner fra grundskolen til
universiteterne fra skoleåret 2028-29.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ændre afholdelsen af skriftlige eksamener for at undgå
eksamenssnyd ved brug af internettet.
(Beslutningsforslag nr. B 46)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.