Fremsat den 28. februar 2023 af Leif Lahn Jensen (S),
Lars Christian Lilleholt (V),
Henrik Frandsen (M),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Peter Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA),
Mai Mercado (KF), Peder Hvelplund (EL),
Martin Lidegaard (RV), Peter Kofod (DF),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT),
Peter Seier Christensen (NB) og Aaja Chemnitz (IA)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at pensionen skal stige, når
lønningerne stiger (borgerforslag)
I dag venter pensionister 2 år på
at få reguleret pensionen, når lønningerne
stiger. Ventetiden kan mærkes, ikke mindst når der er
inflation og priserne stiger. Finansministeriets egne tal viser, at
pensionisterne således halter 5,7 pct. bagefter i
købekraft.
Vi foreslår, at pensionen i stedet
reguleres i takt med den forventede lønudvikling fra og med
den 1. januar 2024, og at pensionisterne efterreguleres med
efterslæbet fra 2020 til 2023.
Samtidig skal der ryddes op i de komplicerede
regler, så pensionssystemet er til at forstå for
almindelige mennesker. Gamle regler og politiske aftaler, som ingen
kan huske, har betydning for, hvor meget pensionen stiger. Hvem
husker skatteaftalen fra 2012? Og hvem forstår lov om
satsreguleringsprocent, og hvordan det betyder, at pensionerne
holdes nede?
Svaret er, at det er der ingen der husker
eller forstår. Derfor bør det erstattes af et nyt
system, hvor regulering af pensionen følger den aktuelle
lønudvikling og gamle, uforståelige regler skrottes.
Vi foreslår konkret, at Folketinget forholder sig til
følgende forslag:
Fra den 1. januar 2024 skal pensionsydelser og
fradragsbeløb omfattet af lov om sociale pensioner reguleres
i takt med den forventede lønudvikling for det kommende
finansår. I dag reguleres ydelser og fradragsbeløb
på baggrund af lønudviklingen 2 år før
det pågældende finansår, hvilket i en periode med
høj inflation og stigende lønudvikling giver
pensionisterne et betydeligt efterslæb og tab af
købekraft. Den manglende regulering fra 2020 til 2023
efterreguleres i pensionsydelser og fradragsbeløb i
2023.
Bemærkninger til forslaget
I en periode med høj inflation, hvor
lønudviklingen er stigende, vil ydelser efter lov om social
pension have et betydeligt efterslæb. Det indebærer, at
tabet af købekraft vil være særlig
mærkbart for de grupper, der er omfattet af loven om sociale
pensioner.
I ȯkonomisk
Redegørelse« fra august 2022 fra Finansministeriet
vurderes tabet af købekraften for disse grupper til at
være på 5,7 pct. Og både i 2022 og 2023 ligger
reguleringen af pensionsydelser væsentligt under den aktuelle
lønudvikling.
I 2019 vedtog et bredt flertal i Folketinget,
at ydelser for folkepensionister fra 2020 skulle reguleres i takt
med lønudviklingen. Flere forhold har imidlertid
medført, at reguleringen ikke har fulgt
lønudviklingen.
For det første er det politisk bestemt,
at ydelser og fradragsbeløb fortsat skal reguleres efter lov
om satsregulering - altså med lønudviklingen 2
år før det efterfølgende finansår. Og for
det andet blev den afdæmpede udvikling, som følge af
skatteaftalen fra 2012, opretholdt.
En yderligere bevæggrund for at få
indført et nyt reguleringssystem er, at det nuværende
regelsæt er kompliceret og helt uoverskueligt for den enkelte
pensionsmodtager.
For en folkepensionist gælder det i dag,
at reguleringsprocenten sker på baggrund af lov om
satsreguleringsprocent, hvor der hvert år i august reguleres
forud for det efterfølgende finansår i form af
satsreguleringsprocent, tilpasningsprocent i forhold til
lønudviklingen 2 år før og
satstilpasningsprocenten.
I lov om social pension er der derudover
fastlagt en mindre regulering fra 2016 til og med 2023 som
følge af skatteaftalen, og dertil er der knyttet et
særligt kompensationsbeløb for personer, der har ret
til både grundbeløb og pensionstillæg.
Det siger sig selv, at et sådant
reguleringssystem er unødig kompliceret og helt
uforståeligt for den enkelte borger. Derfor kan og bør
det erstattes af et nyt system.
Forslaget indebærer, at reguleringen
fremover for det efterfølgende finansår sker på
baggrund af den forventede lønudvikling. Det besluttes af
finansministeren i forbindelse med fremlæggelsen af
finanslovsforslaget for det pågældende finansår
på baggrund af en indstilling fra et særligt
løn- og pensionsnævn udpeget af regeringen med
sagkyndige medlemmer.
Der vil med forslaget blive besluttet en
regulering på baggrund af et skøn. Og der kan derfor
også ske en regulering, som ikke er i overensstemmelse med
den faktisk forekomne lønudvikling. Det vil i så fald
medføre, at der skal ske en efterregulering i de kommende
reguleringer.
Derfor respekterer forslaget fuldt ud det
princip, at de offentlige pensioner fremover skal følge
lønudviklingen og dermed også bliver reguleret i takt
med den almindelige samfundsøkonomiske udvikling.
Med forslaget tilsigtes alene, at reguleringen
følger den aktuelle lønudvikling. Det vil ikke mindst
i en periode med inflation og stigende lønudvikling sikre
pensionisterne i forhold til udsigt til særligt tab af
købekraft i forhold til lønmodtagerne.
I forbindelse med forslagets implementering
vil der i 2023 skulle gennemføres en samlet opgørelse
i forhold til perioden fra 2020 til 2023, og derved sikres det, at
pensionerne kommer i takt med den stedfundne
lønudvikling.
Der vil særskilt skulle tages stilling
til, om de grupper af pensionister, som ikke har fået gavn af
de såkaldte kompensationsbeløb for
pensionstillæg i lov om social pension, skal have en
særskilt efterregulering og kompensation.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Mette Pia Kindberg, som hovedstiller med Ejvind Johan Demuth
Heinecke, Guldborgsund, Gorm Christiansen, Rødovre, Kjeld
Richter-Mikkelsen, Aalborg, og Ole Rønnelund,
Hillerød, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Lars Christian
Lilleholt (V), Henrik Frandsen (M), Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF), Peter Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA), Mai Mercado (KF),
Peder Hvelplund (EL), Martin Lidegaard (RV), Peter Kofod (DF),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT), Peter Seier Christensen (NB)
og Aaja Chemnitz (IA):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
pensionen skal stige, når lønningerne stiger
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 40)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.