Fremsat den 22. februar 2023 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Theresa Berg Andersen (SF) og Kirsten Normann Andersen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om id-kort til de mest udsatte borgere med
stofmisbrug
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at fremsætte lovforslag, der
indebærer, at de mest udsatte borgere med stofmisbrug kan
få udleveret et id-kort, således at de undtages fra
sanktioner som bøder og konfiskering af narkotika til eget
forbrug.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af tidligere fremsatte beslutningsforslag,
herunder beslutningsforslag nr. B 32 om id-kort til de mest udsatte
borgere med stofmisbrug, folketingsåret 2021-22. Der henvises
til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2021-22, 1.
samling, tillæg A, B 32 som fremsat, tillæg B,
beretning over B 32, og tillæg F, møde 58, kl. 17:56.
Beslutningsforslaget er samtidig en revideret genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 9 om id-kort til de mest udsatte
borgere med stofmisbrug, folketingsåret 2022-23, 1, samling.
Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende
2022-23, 1. samling, Tillæg A, B 9 som fremsat.
Forslagsstillerne vil gøre
opmærksom på, at et tilsvarende beslutningsforslag, jf.
beslutningsforslag nr. B 32 om id-kort til de mest udsatte borgere
med stofmisbrug, blev fremsat og behandlet af Folketinget i
folketingsåret 2021-22. Retsudvalget afgav en beretning over
forslaget, hvoraf det fremgår, at et flertal i udvalget (S,
SF, RV, EL, FG og IA) ønskede at nedsætte en
arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Social-
og Ældreministeriet, Sundhedsministeriet, Justitsministeriet,
Rigspolitiet og Rigsadvokaten med inddragelse af relevante
brugerorganisationer m.fl. Arbejdsgruppen skulle se på
løsninger til at sikre udsatte borgere mere værdighed
og bedre retssikkerhed gennem indførelse af et id-kort eller
anden lignende løsning, således at de mest udsatte
borgere med stofmisbrug ikke sanktioneres med bøder og
konfiskering af narkotika til eget forbrug. Løsningen skulle
endvidere sikre, at det eksisterende system, hvor politiet giver
advarsler, kommer til at fungere efter hensigten, således at
den enkelte betjent i alle tilfælde foretager og dokumenterer
den fornødne vurdering af, om borgeren er udsat og derfor
ikke skal sanktioneres. Arbejdsgruppen skulle afrapportere inden
sommerferien 2022, og eventuelle lovforslag skulle fremsættes
ved Folketingets åbning i folketingsåret 2022-23. Det
kan desuden tilføjes, at et mindretal i udvalget (V, KF, DF,
NB og Karina Adsbøl (UFG)) støttede
nedsættelsen af en sådan arbejdsgruppe med forskellige
bemærkninger til indholdet og fokus for arbejdsgruppen.
Forslagsstillerne må desværre
konstatere, at den nuværende regering har valgt ikke at
gennedsætte den arbejdsgruppe, der blev nedsat på
baggrund af beretningen over beslutningsforslag nr. B 32 om id-kort
til de mest udsatte borgere med stofmisbrug. Ifølge social-
og boligministerens svar til Retsudvalget (Retsudvalget alm. del -
svar på spørgsmål 233 og 234) nåede
arbejdsgruppen at afholde to møder i henholdsvis april og
august 2022, men afrapporteringen fra arbejdsgruppen nåede
ikke at blive politisk godkendt af den daværende social- og
ældreminister og nåede ikke at blive fremsendt til
Retsudvalget før valgudskrivelsen i oktober 2022.
I dette lys mener forslagsstillerne, at der er
behov for at genfremsætte beslutningsforslaget i dets
oprindelige form for at sikre de mest udsatte borgere med
stofmisbrug mere værdighed og bedre retssikkerhed gennem
indførelse af et id-kort.
Baggrund for forslaget
Man kan ikke straffe misbrug væk, og vi
hjælper ikke stofafhængige ved at konfiskere deres stof
og give dem bøder og pletter på straffeattesten.
Forslagsstillerne mener, at Danmark - ligesom Norge arbejder
på det og en række andre lande allerede har gjort det -
bør afkriminalisere besiddelse af narkotika til eget forbrug
og erstatte straf med behandlingstilbud. De eksisterende regler
hjælper ikke mennesker ud af misbrug, men bidrager til
gengæld til stigmatisering, og at de er bange for at
søge hjælp. Internationale organisationer som Human
Rights Watch, FN og WHO anbefaler afkriminalisering af narkotika
til eget forbrug, ligesom danske eksperter fra Center for
Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet påpeger, at de
udenlandske erfaringer viser, at afkriminalisering ikke
fører til stigende forbrug, men til gengæld kan gavne
skadesreduktionen for unge såvel som udsatte (»Forskere
og eksperter har svært ved at finde argumenter for ikke at
afkriminalisere stoffer«, JydskeVestkysten, den 18. maj
2021).
Forslagsstillerne er dog klar over, at et
flertal i Folketinget ikke ønsker en generel
afkriminalisering af narkotika til eget forbrug. Det foreslås
derfor, at man indfører et id-kort til de mest udsatte
borgere, der lider af stofafhængighed, så de ikke
sanktioneres af politiet.
For at der kan gives en advarsel i stedet for
bøde eller anden straf ved besiddelse af euforiserende
stoffer til eget brug, er det en forudsætning, at den
pågældendes sociale forhold taler for det, og at den
pågældende er stærkt afhængig. I praksis
forudsætter Rigsadvokaten og justitsministeren, at advarsel
skal anvendes frem for bøde, hvis betingelserne i
øvrigt er til stede. Det fremgår af flere af
justitsministerens svar til Retsudvalget, og det fremgår
også af svarene, at politiet, når en person sigtes for
besiddelse af narkotika, er opmærksom på at få
indhentet og beskrevet oplysninger om personens daglige misbrug,
sociale status og manglende muligheder for at betale bøden i
sådanne sager, således at sagerne kan afgøres
med en advarsel. Det fremgår samtidig, at det i hver enkelt
sag beror på et konkret politimæssigt skøn,
når der skal tages stilling til, hvorvidt en sigtet er
stofmisbruger og stærkt afhængig, herunder om sagerne
kan blive afgjort med en advarsel, jf. Retsudvalget alm. del - svar
på spørgsmål 594, 1105, 1227, 1497 og 1499,
folketingsåret 2019-20, og Retsudvalget alm. del - svar
på spørgsmål 227-233, folketingsåret
2020-21.
Det er altså op til politiet at indhente
tilstrækkelige oplysninger og undersøge, om
forudsætningerne er til stede, for at en stofmisbruger, der
er pågrebet med narkotika til eget forbrug, hører til
i personkredsen, der skal gives en advarsel frem for en bøde
for besiddelse af narkotika. Det kan ifølge ministerens svar
heller ikke udelukkes, at der kan være enkelte sager, hvor de
nødvendige oplysninger om den sigtede ikke er blevet
indhentet, og hvor sagen burde være blevet afgjort med en
advarsel frem for en bøde. Dertil kommer, at det kun er i de
sager, der ender med en advarsel, at det pågældende
skøn vil fremgå eksplicit af sagen.
I modsætning hertil oplyser
Københavns Politi i justitsministerens svar til
Retsudvalget, jf. Retsudvalget alm. del - svar på
spørgsmål 1618, folketingsåret 2020-21,
»at vurderingen af, hvorvidt en person er misbruger eller ej,
ud fra politikredsens opfattelse først og fremmest vil
basere sig på en social- og sundhedsfaglig vurdering.
Politikredsen har ikke forudsætninger for selvstændigt
at foretage en sådan vurdering i forbindelse med sigtelse af
personer for besiddelse mv. af euforiserende stoffer, medmindre der
er tale om helt åbenlyse tilfælde, hvor personen f.eks.
er kendt fra misbrugsmiljøet i byen. Københavns
Politi kan således ikke med sikkerhed vurdere, i hvilket
omfang de unge, der findes i besiddelse af euforiserende stoffer,
er misbrugere.«
Ifølge Gadejuristen sker det i
adskillige sager, at mangeårige stofbrugere tildeles
bøder, selv om de som følge af deres sociale forhold
og langvarige misbrug kun skulle have haft en advarsel. På
den baggrund mener Gadejuristen, at politiet stadig har et generelt
problem med håndteringen af den slags sager, til trods for at
Rigsadvokaten flere gange har understreget muligheden for at bruge
advarsel frem for bøde til stærkt stofafhængige
(»Mangeårige stofbrugere får stadig ulovlige
bøder, hvis de er i besiddelse af narkotika«,
Information, den 21. februar 2021).
På den baggrund mener forslagsstillerne,
at det på samme tid kan lette politiets arbejde i vurderingen
af, om der skal gives en advarsel frem for en bøde, og det
kan sikre, at færre sager afgøres med bøde
på et mangelfuldt grundlag, og dermed forbedre
retssikkerheden og værdigheden for de udsatte borgere, hvis
der indføres et id-kort til de mest udsatte borgere, der
lider af stofafhængighed.
Forslagsstillerne bemærker endvidere, at
Socialdemokratiet i foråret 2019 netop foreslog et
sådant id-kort med henblik på at hjælpe de mest
udsatte mennesker i vores samfund. Den nuværende
statsminister, Mette Frederiksen (S), udtalte således
følgende i april 2019: »Stofmisbrugsscenen på
Vesterbro er den hårdeste, vi har i Danmark. Derfor kan man
godt lave særlige indsatser her, som man også allerede
gør. Men mange fortæller, at de stadig bliver stoppet
af politiet. Og det skal politiet ikke bruge tid og ressourcer
på. Vi vil i stedet give de mest udsatte mere hjælp og
værdighed« (»Socialdemokratiet vil give
stofmisbrugere id-kort, så politiet lader dem
være«, dr.dk, den 18. april 2019). De gode intentioner
bør derfor nu føres ud i livet, så de mest
udsatte borgere føler sig hjulpet frem for jagtet.
Finansiering
Forslaget skønnes at medføre
begrænsede administrative merudgifter, mens det samtidig
forventes at frigive ressourcer hos politiet og kriminalforsorgen.
Forslaget skønnes således at være tæt
på udgiftsneutralt.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
id-kort til de mest udsatte borgere med stofmisbrug.
(Beslutningsforslag nr. B 38)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.