Fremsat den 9. februar 2023 af forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen,
fg.)
Forslag til folketingsbeslutning
om Danmarks deltagelse i Det Europæiske
Forsvarsagentur og Det Permanente Strukturerede Samarbejde på
forsvarsområdet
Folketinget meddeler sit samtykke til, at regeringen på
Danmarks vegne giver meddelelse om Danmarks deltagelse i Det
Europæiske Forsvarsagentur og anmoder om deltagelse i Det
Permanente Strukturerede Samarbejde på
forsvarsområdet.
Bemærkninger til forslaget
1. Baggrund
Danmark indtrådte fuldt ud i det
europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar den 1. juli
2022 som følge af lov om Danmarks deltagelse i det
europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe
EU-forsvarsforbeholdet (lov nr. 825 af 10. juni 2022). EU's
forsvars- og sikkerhedssamarbejde har til formål at sikre
Unionen en operativ kapacitet, der gør brug af både
civile og militære midler.
Som følge af afskaffelsen af
forsvarsforbeholdet har Danmark mulighed for at deltage i Det
Europæiske Forsvarsagentur (Forsvarsagenturet) og Det
Permanente Strukturerede Samarbejde på forsvarsområdet
(PESCO), der begge er centrale dele af EU's forsvarssamarbejde. Ved
deltagelse i de to samarbejder vil Danmark kunne være med til
at sætte den strategiske retning for EU's sikkerheds- og
forsvarspolitik, herunder med henblik på at sikre, at
samarbejdet i endnu højere grad flugter med danske
sikkerhedsinteresser.
Deltagelse i Forsvarsagenturet giver Danmark
mulighed for at præge udviklingen af nye forsvarsprojekter og
være med til at sikre bedre vilkår for danske
virksomheder, ligesom deltagelse vil give mulighed for adgang til
Forsvarsagenturets forsvarsteknologiske initiativer til gavn for
danske universiteter. Danmark vil deltage på
styrerådsmøder med deltagelse af medlemsstaternes
forsvarsministre.
Som en del af PESCO-samarbejdet vil Danmark i
højere grad kunne præge udviklingen af det
forsvarspolitiske samarbejde i EU. Danmark vil have mulighed for at
deltage i fælles projekter om udvikling af kapabiliteter med
særlig dansk interesse. Derudover vil dansk deltagelse i
PESCO-projekter kunne styrke danske virksomheders forsknings- og
udviklingsaktiviteter, ligesom Forsvaret vil kunne få adgang
til ny teknologi og forsvarsmateriel.
For begge samarbejder gælder, at
deltagelse er frivillig for EU-medlemsstater. Danmark er
således ikke forpligtet til at deltage, ligesom Danmark til
enhver tid vil kunne udtræde af det ene eller begge
samarbejder.
Med beslutningsforslaget anmodes om
Folketingets samtykke til, at regeringen giver meddelelse til
Forsvarsagenturet om, at Danmark deltager i Forsvarsagenturet, og
at regeringen anmoder om deltagelse i PESCO i henhold til
henholdsvis artikel 45, stk. 2, og artikel 46, stk. 3, i Traktaten
om Den Europæiske Union (TEU).
2. Det
Europæiske Forsvarsagentur
2.1. Generelt om
Forsvarsagenturet
Forsvarsagenturet er et mellemstatsligt
agentur, som organisatorisk er placeret under Rådet for Den
Europæiske Union (Rådet) og reguleret i artikel 42,
stk. 3, og artikel 45 i TEU samt ved rådsafgørelse
(Rådets afgørelse FUSP 2015/1835 af 12. oktober 2015
om fastlæggelse af statutten, hjemstedet og de nærmere
bestemmelser for Det Europæiske Forsvarsagenturs drift, EUT
2015 L 266/55). Forsvarsagenturet har til formål at udvikle
og fremme EU-samarbejde om forsvarsmateriel, styrke teknologi og
forskning inden for forsvarsområdet og skabe et
konkurrencedygtigt europæisk marked for forsvarsmateriel.
Forsvarsagenturet fungerer som et bindeled
mellem medlemsstaternes militære interessenter og EU's
forsvarspolitikker. Agenturets sekretariat er placeret i Bruxelles
og har til opgave at hjælpe medlemsstaterne med at forbedre
deres kapaciteter. Agenturet arbejder bl.a. med
kapabilitetsudviklingsplaner og gennemfører årlige
gennemgange af medlemsstaternes forsvarskapabiliteter med henblik
på at bidrage til beslutninger om konkrete projekter under
Den Europæiske Forsvarsfond og PESCO. Forsvarsagenturet
danner endvidere rammen om forskellige former for samarbejde mellem
nationale eksperter fra medlemsstaterne, forsvarsindustrien og
forskningsverdenen om emner af fælles interesse.
2.2. Økonomiske konsekvenser
Som følge af dansk deltagelse i
Forsvarsagenturet forpligter Danmark sig til at betale
medlemsbidrag via en BNI-fordelingsnøgle.
I 2023 skønnes det danske bidrag at
udgøre op til ca. 7,5 mio. kr., afhængigt af datoen
på hvilken Danmark giver meddelelse til Forsvarsagenturet om
deltagelse. Udgifterne til Forsvarsagenturet for 2024 og frem
forventes at ligge på samme niveau som i 2023.
2.3. Juridiske
forhold
Da dansk deltagelse i Forsvarsagenturet
indebærer, at Danmark forpligtes til at betale et
årligt medlemsbidrag, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til grundlovens § 19, stk. 1, med anmodning
om, at Folketinget giver sit samtykke til deltagelsen.
3. Det
Permanente Strukturerede Samarbejde på
forsvarsområdet
3.1. Generelt om
PESCO
PESCO er et mellemstatsligt initiativ, som
organisatorisk er placeret under Rådet og reguleret i artikel
42, stk. 6, og artikel 46 i TEU samt ved rådsafgørelse
(Rådets afgørelse FUSP 2017/2315 af 11. december 2017
om etablering af et permanent struktureret samarbejde (PESCO) og
fastlæggelse af listen over deltagende medlemsstater, EUT
2017 L 331/57). Samarbejdet er frivilligt og åbent for alle
medlemsstater og giver ligeledes tredjelande, der ønsker at
deltage i konkrete projekter, mulighed herfor på
nærmere fastsatte vilkår.
Samarbejdet består af to særskilte
dele: Et permanent struktureret forsvarssamarbejde, der
udgør rammen for en øget koordination af landenes
forsvarspolitik, og et ad hoc, projektbaseret samarbejde, hvor
landene frivilligt kan gå sammen om udviklingen af konkrete
projekter. Samarbejdet støttes af et fælles
sekretariat med medarbejdere fra henholdsvis Den Fælles
Udenrigstjeneste, Forsvarsagenturet og EU's Militærstab.
For de medlemsstater, der deltager i
PESCO-samarbejdet, gælder 20 mere bindende forpligtelser, der
på sigt skal søges indfriet, og som er fastlagt i et
bilag til rådsafgørelsen fra 2017. De mere bindende
forpligtelser er optrykt som bilag 1 til beslutningsforslaget. De
mere bindende forpligtelser angår eksempelvis, at
medlemsstaterne regelmæssigt øger de nationale
forsvarsbudgetter i faste priser for at nå de aftalte
mål, øger deres indsats inden for cyberområdet
m.v., samt at medlemsstaterne deltager i minimum ét
PESCO-projekt. Det er ikke en forudsætning for deltagelse, at
en medlemsstat på forhånd lever op til
forpligtelserne.
PESCO-projekterne har til formål at
styrke samarbejdet inden for nærmere definerede
områder, f.eks. udvikling af militærkapabiliteter,
materielindkøb og cyberforsvar. Projekterne er drevet af
medlemsstaterne og gennemføres ofte i samarbejde med eller
af virksomheder og forskningsinstitutter. Aktuelt er der vedtaget
60 projekter, der fordeler sig inden for syv overordnede
områder: Træningsfaciliteter, luftsystemer,
landmilitære systemer, maritim sikkerhed, cybersikkerhed,
støttekapaciteter og rumfart. Det er hensigten, at Danmark
indledningsvis vil deltage i et PESCO-projekt om udsendelse af
cybereksperter til lande, der udsættes for cyberangreb, og et
PESCO-projekt om militær mobilitet.
PESCO-projektet om udsendelse af
cybereksperter har til formål at hjælpe EU-lande og
-institutioner, missioner og operationer under den fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik samt partnere med at sikre et
højere niveau af cyberrobusthed og i fællesskab
reagere på cyberhændelser. Projektet består af et
udrykningshold på ca. 8-12 personer, og deltagerlandene
beslutter i samråd, hvordan projektet udmøntes.
Projektet om militær mobilitet
vedrører muligheden for at flytte militært personel og
materiel mellem medlemsstater. Hensigten med projektet er at skabe
en platform for koordination af de deltagende staters tiltag for at
sikre militær mobilitet.
3.2. Økonomiske konsekvenser
Samarbejdet har ikke et selvstændigt
budget. PESCO-projekterne finansieres som udgangspunkt af
medlemsstaterne i overensstemmelse med deres respektive nationale
procedurer.
Deltagelse i PESCO-projekter kan
indebære merudgifter. Dette afhænger af det enkelte
projekt, hvor der vil ske en særskilt stillingtagen til
tilvejebringelse af finansiering.
3.3. Juridiske
forhold
Dansk deltagelse i PESCO-samarbejdet
indebærer, at Danmark deltager i minimum ét
PESCO-projekt. Det er hensigten, at Danmark indledningsvis vil
deltage i to projekter, jf. afsnit 3.1. Det er samtidig
forventningen, at Danmark på et senere tidspunkt vil
ønske at deltage i andre eller yderligere projekter. Hvilke
fremtidige PESCO-projekter, det måtte dreje sig om, vil
afhænge af de tilgængelige muligheder samt danske
forsvars- og sikkerhedsinteresser.
Det kan ikke udelukkes, at deltagelse i
konkrete projekter fremadrettet vil medføre, at
PESCO-samarbejdet samlet set vil indebære juridiske
forpligtelser for Danmark, herunder betalingsforpligtelser. Derfor
forelægges sagen for Folketinget med anmodning om, at
Folketinget giver sit samtykke til dansk deltagelse i
PESCO-samarbejdet.
4. Videre
procedure
Deltagelsen i Forsvarsagenturet indledes ved
formelt brev fra forsvarsministeren til Forsvarsagenturet og
medlemsstaterne.
Deltagelsen i PESCO indledes ved underretning
af Unionens Højtstående Repræsentant for
Udenrigsanliggender og Sikkerhedspolitik og Rådet. Efter
underretningen skal Danmark stemmes ind i samarbejdet ved
vedtagelse af en rådsafgørelse, der bekræfter
Danmarks deltagelse.
Hvis beslutningsforslaget vedtages,
igangsætter Forsvarsministeriet de nødvendige skridt
til Danmarks deltagelse i begge samarbejder.
Bilag 1
Liste over
ambitiøse og mere bindende fælles forpligtelser, som
de deltagende medlemsstater påtager sig på de
fem områder, der er fastlagt i artikel 2 i protokol nr.
10
»a) fra og med
Lissabontraktatens ikrafttrædelse at samarbejde med henblik
på at nå de aftalte mål for niveauet for
investerings udgifter til forsvarsmateriel og til at tage
disse mål op til vurdering med jævne mellemrum på
baggrund af sikkerhedssituationen og Unionens internationale
ansvar.« |
|
| På grundlag af de kollektive
benchmarks, der blev identificeret i 2007, påtager de
deltagende medlemsstater sig følgende forpligtelser: | | 1. | Regelmæssigt at øge
forsvarsbudgetterne i faste priser for at nå de aftalte
mål. | | | 2. | Gradvist og på mellemlang sigt at
øge udgifterne til forsvarsinvesteringer til 20 % af de
samlede forsvarsudgifter (kollektivt benchmark) med henblik
på at afhjælpe strategiske kapacitetsmangler ved at
deltage i projekter i overensstemmelse med CDP og den samordnede
årlige gennemgang vedrørende forsvar (CARD). | | | 3. | At styrke fælles, samarbejdsbaserede
projekter omhandlende strategiske forsvarskapaciteter.
Sådanne fælles, samarbejdsbaserede projekter bør
støttes via Den Europæiske Forsvarsfond, hvis det er
nødvendigt og hensigtsmæssigt. | | | 4. | At øge andelen af udgifter til
forsvarsforskning og -teknologi med henblik på at nærme
sig de 2 % af de samlede forsvarsudgifter (kollektivt
benchmark). | | | 5. | At indføre, at disse forpligtelser
regelmæssigt tages op til revision (med henblik på
Rådets godkendelse). | | |
|
»b) så
vidt muligt at tilnærme deres forsvarsinstrumenter til
hinanden, især ved at harmonisere fastlæggelsen af de
militære be hov, ved at samle og eventuelt specialisere
deres forsvarsaktiver og -kapaciteter og ved at fremme samarbejde
inden for uddannelse og logistik.« |
|
| | 6. | At spille en væsentlig rolle i
forbindelse med kapacitetsudvikling inden for EU, herunder inden
for rammerne af CARD, med henblik på at sikre
tilgængeligheden af de nødvendige kapaciteter til at
nå ambitionsniveauet i Europa. | | | 7. | At forpligte sig til at støtte CARD
i videst muligt omfang og samtidig anerkende den frivillige
karakter af revisionen og de deltagende medlemsstaters individuelle
begrænsninger. | | | 8. | At forpligte sig til, at en fremtidig
europæisk forsvarsfond inddrages intensivt i multinationale
indkøb med påvist EU-merværdi. | | | 9. | At forpligte sig til at udarbejde
harmoniserede krav til alle kapacitetsudviklingsprojekter, som alle
de deltagende medlemsstater er enige om. | | | 10. | At forpligte sig til at overveje
fælles udnyttelse af eksisterende kapaciteter for at optimere
de til rådighed værende ressourcer og forbedre deres
samlede effektivitet. | | | 11. | At forpligte sig til at sikre en
øget indsats inden for samarbejdet om cyberforsvar. | | |
|
»c) at
træffe konkrete foranstaltninger for at øge deres
styrkers disponibilitet, interoperabilitet, fleksibilitet og
deployeringsevne, navnlig ved at fastlægge fælles
mål med hensyn til styrkeprojektion, herunder ved eventuelt
at revidere deres nationale beslutnings
procedurer.« |
|
| | 12. | Med hensyn til styrkernes disponibilitet og
deployeringsevne forpligter de deltagende medlemsstater sig
til: | | | | | - | At stille formationer til rådighed,
der er strategisk deployerbare, til realiseringen af EU's
ambitionsniveau som supplement til en eventuel deployering af en
EU-kampgruppe. Denne forpligtelse omfatter hverken en
beredskabsstyrke, en stående styrke eller en
standbystyrke. | | | | | | - | At udvikle et solidt instrument (f.eks. en
database), der kun er tilgængeligt for deltagende
medlemsstater og bidragydende stater, hvori der kan registreres
disponible og umiddelbart deployerbare kapaciteter med henblik
på at lette og fremskynde styrkeopbygningsprocessen. | | | | | | - | At tilstræbe hasteprocedurer i
forbindelse med politiske tilsagn på nationalt, herunder
eventuel revision af deres nationale beslutningsprocedurer. | | | | | | - | I det omfang midlerne og kapaciteterne
tillader det at yde betydelig støtte til FSFP-operationer
(f.eks. EUFOR) og -missioner (f.eks. EU-uddannelsesmissioner) - med
personel, materiel, uddannelse, øvelsesstøtte,
infrastruktur eller lignende - efter enstemmighed i Rådet med
forbehold af andre afgørelser om bidrag til FSFP-operationer
og forfatningsmæssige begrænsninger af nogen art. | | | | | | - | At yde væsentlig støtte til
EU-kampgrupperne ved bekræftelse af bidrag principielt mindst
fire år i forvejen, med en standbyperiode i overensstemmelse
med kampgruppekonceptet, pligt til at gennemføre
EUBG-øvelser i forbindelse med EU-kampgruppernes styrkepakke
(rammenation) og/eller til at deltage i disse øvelser (alle
EU- medlemsstater, der deltager i EU-kampgrupperne). | | | | | | - | At forenkle og standardisere
grænseoverskridende militær transport i Europa med
henblik på hurtig deployering af militært materiel og
personel. | | | | 13. | Med hensyn til styrkernes interoperabilitet
forpligter de deltagende medlemsstater sig til: | | | | | | - | At udvikle deres interoperabilitet
ved: | | | | | | - | At forpligte sig til at nå til
enighed om fælles kriterier for evaluering og validering af
EU-kampgruppernes styrkepakke i overensstemmelse med NATO's
standarder og bibeholdelse af national certificering. | | | | | | | - | At forpligte sig til at nå til
enighed om fælles tekniske og operationelle standarder, idet
de skal kunne sikre interoperabilitet med NATO. | | | | | | - | At optimere de multinationale strukturer:
de deltagende medlemsstaterne kunne forpligte sig til at gå
sammen og spille en aktiv rolle i de vigtigste eksisterende og
eventuelle fremtidige strukturer, der deltager i EU's
optræden udadtil på militærområdet
(Eurokorpset, Euromarfor, den europæiske gendarmeristyrke,
MCCE/Atares/SEOS). | | | | | 14. | De deltagende medlemsstater vil
bestræbe sig på en ambitiøs tilgang til
fælles finansiering af militære CSFP- operationer og
-missioner, ud over hvad der fastlægges i som fælles
udgifter i Rådets afgørelse om Athena. | | |
|
»d) at
samarbejde for at sikre sig, at de træffer de
nødvendige foranstaltninger med henblik på, bl.a.
gennem multinationale til tag og med forbehold af deres
relevante forpligtelser inden for Den Nordatlantiske Traktats
Organisation, at afhjælpe de mangler, der konstateres inden
for rammerne af kapacitetsudviklingsmekanismen.« |
|
| | 15. | At bidrage til at afhjælpe manglende
kapacitet som identificeret i henhold til
kapacitetsudviklingsplanen (CDP) og CARD. Disse kapacitetsprojekter
skal øge Europas strategiske uafhængighed og styrke
det europæiske forsvars teknologiske og industrielle basis
(EDTIB). | | | 16. | Som en prioritet at overveje en
europæisk samarbejdsbaseret tilgang med henblik på
afhjælpe kapacitetsmangler, der identificeres på
nationalt plan, og generelt kun anvende en rent national tilgang,
hvis en sådan undersøgelse allerede er blevet
gennemført. | | | 17. | At deltage i mindst ét projekt under
PESCO, som udvikler eller skaffer kapacitet, der er identificeret
som strategisk relevant af medlemsstaterne. | | |
|
»e) eventuelt at
deltage i udvikling af fælles eller europæiske
programmer for større materiel inden for rammerne af Det
Europæ iske Forsvarsagentur.« |
|
| | 18. | At forpligte sig til at anvende EDA som det
europæiske forum for fælles kapacitetsudvikling og
betragte OCCAR som den foretrukne forvaltningsorganisation for
samarbejdsprogrammer. | | | 19. | At sikre, at alle de projekter, der
vedrører kapaciteter, og som ledes af deltagende
medlemsstater, øger den europæiske forsvarsindustris
konkurrenceevne ved hjælp af en passende industripolitik,
hvormed unødvendige overlapninger undgås. | | | 20. | At sikre, at samarbejdsprogrammerne - der
skal kun være til gavn for enheder, der påviseligt
skaber en merværdi på EU's område - og
erhvervelsesstrategierne vedtaget af de deltagende medlemsstater
vil have en positiv indvirkning på EDTIB. |
|