Fremsat den 8. februar 2023 af Pelle Dragsted (EL),
Jette Gottlieb (EL), Peder Hvelplund (EL),
Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om åbenhed om privat partistøtte
Folketinget
pålægger regeringen inden udgangen af 2023 at foretage
de nødvendige foranstaltninger, der sikrer fuld
åbenhed om privat partistøtte. Følgende
initiativer bør indgå:
1) Der
indføres krav om, at størrelsen på private
bidrag over beløbsgrænsen skal
offentliggøres.
2) Der
indføres oplysningspligt for »pengeklubber« og
»indsamlingsforeninger«.
3) Der gøres
op med »selskabsfinten«.
4)
Beløbsgrænsen for offentliggørelse af private
bidrag sænkes til 5.000 kr.
5) Fristen for
regnskabsaflæggelse for politiske partier fremrykkes fra 12
til 4 måneder, og der indføres krav om
regnskabsoffentliggørelse umiddelbart før
folketingsvalg og kommunalvalg.
6) Der oprettes et
offentligt register over partistøtte.
7) Straffen for
brud på partistøttereglerne skærpes.
8) Der
indføres krav om en præcis beskrivelse af modtageren
af donationer.
9) Brug af
embedsværk i forbindelse med møder i
»erhvervsklubber« og lign. forbydes.
10) Der oprettes et
kontrolorgan, der løbende skal føre kontrol og tilsyn
med partistøtte.
Bemærkninger til forslaget
Forudsætningen for et velfungerende
repræsentativt demokrati er, at offentligheden og
vælgerne kan få indsigt i, hvilke økonomiske
særinteresser der står bag de politiske partier.
Virksomheder og »erhvervsklubber« overfører
hvert år i hemmelighed millioner af kroner til Folketingets
partier (»Hvem betaler for valgkampen? Her er, hvad vi
ved«, Information, den 25. oktober 2022). Hvor meget pengene
og deres donorer påvirker den førte politik, vides
ikke, eftersom den danske lovgivning om partistøtte alene
kræver, at donoren offentliggøres ved beløb
over den årligt regulerede beløbsgrænse (22.200
kr. i 2022), og beløbets størrelse skal ikke angives,
jf. partiregnskabsloven § 2 a. Den smule offentlighed, der er,
kan endda relativt let omgås, ved at pengene sendes via
dertil oprettede foreninger eller såkaldte pengeklubber.
Europarådets antikorruptionsenhed, The
Group of States against Corruption (GRECO), har i mere end 10
år rejst en hård kritik af Danmarks manglende
åbenhed om partistøtte. Senest har Europa-Kommissionen
i 2022 også opfordret Danmark til at sikre mere
gennemsigtighed, når det kommer til privat partistøtte
(»Rapport om retsstatssituationen 2022 - Landekapitlet om
Danmark«, Europa-Kommissionen, 2022).
På den baggrund stilles en række
konkrete forslag til styrkelse af reglerne for privat
partistøtte. Forslagene vil stramme reglerne, lukke de
huller, som i dag betyder, at man kan omgå de gældende
regler, og styrke tilsynet og kontrollen. Samlet set er
formålet med beslutningsforslaget at sikre, at befolkningen
fremover vil kunne få indsigt i, hvem der sponsorerer
partiernes valgkampe.
1. Størrelsen på private bidrag over
beløbsgrænsen skal offentliggøres
Det foreslås, at der indføres
krav om, at den præcise størrelse af de samlede
private bidrag over beløbsgrænsen fra hver enkelt
donor skal offentliggøres. I dag er det alene bidragsyderens
navn, som skal offentliggøres, hvis donationen overstiger
beløbsgrænsen på 22.200 kr. (2022), og
altså ikke størrelsen på donationen. Det
betyder, at man i dag ikke kan se, hvor meget der præcis er
blevet doneret.
2. Oplysningspligt
for »pengeklubber« og
»indsamlingsforeninger«
Det foreslås, at foreninger og
»pengeklubber«, som anvender anselige dele af deres
årlige indtægter til at yde støtte til politiske
partier, bliver underlagt krav om at offentliggøre
oplysninger om, hvem der via kontingent, donationer m.v. har
indbetalt beløb til foreningen, som er større end den
fastsatte beløbsgrænse for private bidrag til
politiske partier.
I årevis har donorer, partier og
politikere omgået de nuværende regler ved at kanalisere
bidrag gennem »indsamlingsforeninger« og
»pengeklubber« for at hemmeligholde bidrag
(»Skjulte optagelser afslører - Politikere og
partifolk vejleder på stribe i at omgå loven for at
få hemmelige donationer«, Frihedsbrevet.dk, den 21.
oktober 2022). Der bør derfor være oplysningspligt for
»pengeklubber« og »indsamlingsforeninger«
m.v., som yder støtte til politiske partier.
3. Opgør med
»selskabsfinten«
Det foreslås, at der gøres op med
den såkaldte selskabsfinte, hvor donationer opdeles på
flere forskellige virksomheder og/eller cvr-numre med henblik
på at omgå kravet om offentliggørelse af
donationer over beløbsgrænsen (»Skjulte
optagelser afslører - Politikere og partifolk vejleder
på stribe i at omgå loven for at få hemmelige
donationer«, Frihedsbrevet.dk, den 21. oktober 2022).
Fremover skal partistøtte fra forskellige virksomheder, som
reelt har samme ejer, tælles som en samlet donation og
således omfattes af reglerne om offentliggørelse,
såfremt støtten overstiger den fastsatte
beløbsgrænse.
4. Beløbsgrænsen for
offentliggørelse af private bidrag sænkes til 5.000
kr.
Det foreslås, at
beløbsgrænsen for offentliggørelse af private
bidrag til politiske partier sænkes fra de nuværende
22.200 kr. (2022) til 5.000 kr. På den måde vil langt
flere bidrag blive offentligt tilgængelige for borgerne.
5. Fristen for
regnskabsaflæggelse for politiske partier
fremrykkes
Det foreslås, at fristen for
regnskabsaflæggelse fremrykkes fra 12 til 4 måneder
efter regnskabsårets afslutning, således at de
politiske partier forpligtes til hurtigere at fremlægge et
regnskab med en oversigt over partistøtte over
beløbsgrænsen. Det foreslås endvidere, at der
indføres krav om, at partierne fremlægger
partistøtteregnskaber umiddelbart før afholdelse af
folketingsvalg og kommunalvalg.
6. Offentligt
register over partistøtte
Det foreslås, at der oprettes et
offentligt digitalt register, hvor partierne indberetter
oplysninger om privat partistøtte fra deres
årsregnskaber, og hvor borgere kan søge på
tværs af år og partier.
Dette foreslås, da det i dag er
svært for borgere at få indsigt i partistøtten
til politiske partier. I dag skal man finde det enkelte partis
årsregnskab og så finde opgørelsen over
donationer.
7. Højere
straf for omgåelse og brud på
partistøttereglerne
Det foreslås, at strafbestemmelsen i
partiregnskabsloven skærpes, således at det fremover
vil være strafbart for enkeltpersoner, virksomheder og
organisationer at opdele deres donationer i flere betalinger under
beløbsgrænsen, såfremt det samlede donerede
beløb inden for en 1-årig periode overstiger den
fastsatte beløbsgrænse for partistøtte til
offentliggørelse. Dertil foreslås det, at den
generelle strafferamme for ikke at offentliggøre donationer
i overensstemmelse med reglerne hæves fra fængsel
indtil 4 måneder til fængsel indtil 12 måneder og
bødestraf i de tilfælde, hvor donationerne er anvendt
til skattefradrag, jf. partiregnskabsloven § 6 a. Endelig
foreslås det, at den eksisterende forældelsesfrist
på 2 år fjernes.
Dette foreslås, da der har været
talrige eksempler i medierne på, at man ved at opdele
donationer i mindre beløb under beløbsgrænsen
har forsøgt at omgå de gældende regler
(»Skjulte optagelser afslører - Politikere og
partifolk vejleder på stribe i at omgå loven for at
få hemmelige donationer«, Frihedsbrevet.dk, den 21.
oktober 2022).
8. Lovkrav om
præcis beskrivelse af modtageren af privat
partistøtte
Det foreslås, at der indføres et
lovkrav om en præcis beskrivelse af modtageren af privat
partistøtte.
Dette foreslås, da regionale
partiforeninger i dag ikke er forpligtet til at oplyse, hvilke
kredsforeninger eller kandidater der modtager den
partistøtte, der tilgår den regionale partiforening.
Der er eksempler på folketingspartier, som har valgt alene at
oplyse, at partistøtte til en regional partiforening er
tilgået en »kredsforening«, uden at det er
præciseret hvilken (»Venstre holdt modtagere af
partistøtte hemmelige«, Politiken, den 7. februar
2022). Derved kan det skjules for offentligheden, præcis
hvilken kredsforening eller kandidat partistøtten er
målrettet. Det er et hul i loven, som bør lukkes.
9. Stop for brug af
embedsværk i forbindelse med møder i
»erhvervsklubber« og lign.
Det foreslås, at ministre ikke skal
kunne bruge ministeriets embedsværk eller ressourcer til at
få udarbejdet oplæg eller el.lign. i forbindelse med
partistøttearrangementer, hvor der foregår en
økonomisk transaktion til enten politikeren, en
sammenslutning, der yder partistøtte, eller direkte til
politiske partier.
Reglerne er i dag uklare på
området. Det foreslås derfor at skærpe reglerne,
så det eksplicit bliver forbudt at bruge ministeriets
ressourcer på sådanne arrangementer, herunder f.eks.
møder i partiernes »erhvervsklubber«.
10. Løbende
kontrol og tilsyn med partistøtte
Det foreslås, at der oprettes et
kontrolorgan, som kan føre tilsyn med, at
partistøttereglerne bliver fulgt. Der kan f.eks. oprettes et
uafhængigt kontrolorgan under Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Dette foreslås, da der i dag ikke er
kontrol med de partistøtteregnskaber, bilag og tro- og
loveerklæringer, som partiforeninger og landsorganisationer
indsender (Udvalget for Forretningsordenen, alm. del - svar
på spørgsmål 93, folketingsåret
2021-22).
Finansiering
Der kan blive behov for særskilt
finansiering til oprettelse af et kontrolorgan, som fører
tilsyn med, at partistøttereglerne bliver fulgt. Også
hvis opgaven tildeles en eksisterende organisation, vil det
kræve en merbevilling. Det foreslås, at forslaget
finansieres af forventede merindtægter ved udbredelse af
digitale kasseapparater, men forslagsstillerne er åbne for
forhandling om finansieringen.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
åbenhed om privat partistøtte.
(Beslutningsforslag nr. B 28)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.