Fremsat den 8. februar 2023 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Anne Valentina Berthelsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om selvstændig kriminalisering af
internationale forbrydelser i dansk ret, herunder tortur,
krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at fremsætte lovforslag, der
selvstændigt kriminaliserer internationale forbrydelser i
dansk ret, f.eks. ved at indsætte et særligt kapitel i
straffeloven vedrørende tortur, krigsforbrydelser og
forbrydelser mod menneskeheden.
Bemærkninger til forslaget
Den 24. februar 2023 er det et år siden,
Rusland indledte sin ulovlige og brutale angrebskrig mod Ukraine.
Der har i løbet af det forgangne år været
løbende rapporter om voldtægt, tortur, henrettelser og
andre krigsforbrydelser mod civile i Ukraine begået af
russiske soldater og russiskkontrollerede lejesoldater fra den
såkaldte Wagnergruppe. Bl.a. har FN dokumenteret sager, hvor
børn er blevet voldtaget, tortureret og ulovligt
indespærret, ligesom der anvendes eksplosive våben med
uforholdsmæssig stor områdeeffekt i tæt befolkede
områder og ikke skelnes mellem angreb på civile og
kombattanter, jf. »Update by the Chair of the Independent
International Commission of Inquiry on Ukraine, at the 51st session
of the Human Rights Council«, United Nations Human Rights
Office, den 23. september 2022.
I en tid, hvor blodig krig udkæmpes i
Europa og tortur og krigsforbrydelser finder sted på daglig
basis, er der særlig grund til at sætte fokus på
alvorlige internationale for-brydelser og ikke mindst give dem en
særskilt plads i dansk lovgivning.
Siden afslutningen af anden verdenskrig har
retsopgør efter internationale forbrydelser udgjort en
vigtig del af den regelbaserede internationale orden. Det har
været afgørende, at gerningsmænd er blevet holdt
ansvarlige og stillet for retten for på den måde at
forebygge nye internationale for-brydelser.
Retsforfølgning af internationale
forbrydelser finder i dag sted i en række fora. De
højest rangerende ansvarlige gerningsmænd som f.eks.
statsoverhoveder og generaler øverst i hierarkiet kan
retsforfølges internationalt ved Den Internationale
Straffedomstol eller ved særligt nedsatte internationale
krigsforbrydertribunaler. Langt de fleste gerningsmænd,
herunder eksempelvis soldater, der har begået
krigsforbrydelser, vil skulle retsforfølges nationalt enten
i det land, hvor forbrydelsen er begået, f.eks. Ukraine,
eller i den stat, hvor gerningsmanden efterfølgende tager
ophold, f.eks. Danmark.
Næsten alle EU-lande har
særskilt kriminaliseret internationale
krigsforbrydelser
Modsat Danmark har vores nabolande Norge,
Finland og Sverige og stort set alle andre lande i Europa
særskilt kriminaliseret internationale krigsforbrydelser i
deres nationale lovgivning. Faktisk er det kun Danmark og Italien,
der i dag - 20 år efter Romstatuttens ikrafttræden -
ikke specifikt definerer og forbyder krigsforbrydelser eller
forbrydelser mod menneskeheden, jf. »20 years on: Main
developments in the fight against impunity for core international
crimes in the EU«, Eurojust, maj 2022, fodnote 8, side 8.
Henset til den internationale situation og Ruslands invasion af
Ukraine er det paradoksalt og helt uholdbart, at Danmark er en af
de eneste medlemsstater i EU, hvor krigsforbrydelser m.v. ikke er
selvstændigt kriminaliseret.
En krigsforbryder m.v. vil typisk være
ansvarlig for drab, vold eller andet, der allerede er omfattet af
den danske straffelov. Det er imidlertid værd at
bemærke, at internationale forbrydelser, herunder
krigsforbrydelser, er forbrydelser af en helt særlig alvorlig
og omfattende karakter, og at de som sådan er fordømt
af det internationale samfund. SF mener, at denne særlige
kategori af forbrydelser fremover bør kunne behandles som
sådan af danske domstole.
Dertil kommer, at der kan stilles
spørgsmålstegn ved, om den danske straffelov i alle
tilfælde indeholder den fornødne hjemmel til at
retsforfølge visse af de krigsforbrydelser, som FN har
dokumenteret i Ukraine. Det er f.eks. ikke givet, at angreb, der
ikke skelner mellem kombattanter og civile - eller brug af
eksplosive våben med uforholdsmæssig stor
områdeeffekt i tæt befolkede områder uden
iagttagelse af de fornødne beskyttelsesforanstaltninger -
kan straffes efter den danske straffelov. Der kan således
være en risiko for, at russiske soldater, der har
begået krigsforbrydelser og kommer til Danmark, ikke vil
kunne straffes herfor efter den nuværende danske
straffelov.
SF har noteret sig, at Danmarks tidligere
justitsminister Mattias Tesfaye (S) satte spørgsmålet
om retsforfølgelse af krigsforbrydere på dagsordenen,
da han i august 2022 opfordrede ukrainske flygtninge i Danmark til
at gå til politiet, hvis de havde været ofre for eller
vidner til krigsforbrydelser, jf. »Justitsministeren
opfordrer ofre og vidner til krigsforbrydelser i Ukraine til at
rette henvendelse til politiet«, Justitsministeriet, den 20.
august 2022. Ligesom den daværende justitsminister i et svar
til Retsudvalget af 30. september 2022 udtalte: »Som
justitsminister er jeg dog optaget af, om straffeloven
følger med tiden. Derfor er jeg åben over for at se
på en selvstændig kriminalisering af krigsforbrydelser.
En sådan beslutning kræver dog grundige overvejelser.
Jeg har derfor bedt mit embedsværk om at se på fordele
og ulemper. Tidshorisonten for arbejdet er endnu ikke
fastlagt«, jf. REU alm. del - svar på
spørgsmål 1333 (2021-22).
Ligeledes sagde statsminister Mette
Frederiksen (S) under et besøg hos civile ukrainere i den
ukrainske by Borodyanka tilbage i foråret 2022, at der
»indlysende« var tale om krigsforbrydelser.
Statsministeren understregede samtidig behovet for at dokumentere
forbrydelserne og retsforfølge de ansvarlige, jf.
»Mette Frederiksen: - Det er da indlysende, at det er
krigsforbrydelser«, TV2, den 21. april 2022.
Disse vigtige meldinger fra både
statsministeren og den tidligere justitsminister bør
regeringen følge op med konkret handling i form af en
selvstændig kriminalisering af internationale forbrydelser i
dansk ret, så retstilstanden afspejler disse forbrydelsers
særlige gerningsindhold og beskyttelsesinteresser, der
adskiller sig fra de almindelige »hverdagsforbrydelser«
i straffeloven.
En selvstændig kriminalisering vil
ligeledes bringe retstilstanden på linje med resten af Europa
og ikke mindst afspejle den nye, alvorlige virkelighed, Europa nu
står i.
Eksempler på selvstændig
kriminalisering af internationale forbrydelser
Straffelovrådet og Justitsministeriet
har hidtil ikke fundet det nødvendigt med en
selvstændig kriminalisering af en række internationale
forbrydelser i dansk ret. Argumentet har været, at man ikke
ønskede dobbelt kriminalisering, jf. Straffelovrådets
betænkning nr. 1494/2008 om torturbestemmelse i
straffeloven.
Her er det værd at notere sig, at der
faktisk er eksempler på internationale forbrydelser, der er
blevet kriminaliseret i dansk ret. F.eks. blev folkedrab
selvstændigt kriminaliseret i Danmark i 1955 med lov om straf
for folkedrab. Det betyder, at en person, der har begået
eller medvirket til folkedrab, og som befinder sig her i landet,
kan retsforfølges og straffes for folkedrab ved de danske
domstole med en strafferamme, der går op til fængsel
på livstid. Ligeledes er terrorisme og menneskehandel blevet
selvstændigt kriminaliseret i dansk ret, selv om disse
forbrydelser også ville kunne straffes som almindelige
straffelovsovertrædelser.
Samlet set er den nuværende retstilstand
efter SF's opfattelse ude af trit med den aktive rolle, Danmark
ønsker at spille i forhold til at bekæmpe
internationale forbrydelser, jf. »Justitsministeren tager til
EU-rådsmøde for at drøfte organiseret
kriminalitet og retsforfølgelse af forbrydelser begået
i Ukraine«, Justitsministeriet, den 26. januar 2023. Bl.a.
har Danmark initieret det internationale initiativ »Group of
Friends of Accountability« i forbindelse med Ruslands
aggression over for Ukraine, jf. »Denmark launches global
platform to work for accountability following Russia's aggression
against Ukraine«, Udenrigsministeriet, den 25. marts 2022, og
siden begyndelsen af den russiske invasion støttet tiltag
vedrørende indsamling af beviser for og
retsforfølgning af internationale forbrydelser i Ukraine,
jf. »Ukraine har »kæmpe behov« for nyt
projekt«, Politiken, den 22. september 2022.
SF mener derfor, at regeringen inden udgangen
af 2023 og gerne tidligere bør fremsætte et
lovforslag, der selvstændigt kriminaliserer internationale
forbrydelser i dansk ret, f.eks. ved at indsætte et
særligt kapitel i straffeloven vedrørende tortur,
krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
selvstændig kriminalisering af internationale forbrydelser i
dansk ret, herunder tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod
menneskeheden.
(Beslutningsforslag nr. B 27)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.