Fremsat den 2. februar 2023 af Carl Valentin (SF),
Marianne Bigum (SF), Signe Munk (SF),
Peder Hvelplund (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) og Franciska Rosenkilde (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at gøre forbuddet mod minkavl
permanent
Folketinget pålægger regeringen at
tage de nødvendige skridt for at sikre, at det midlertidige
forbud mod minkavl bliver permanent.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 24,
folketingsåret 2020-21, og beslutningsforslag nr. B 71,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, B 24 som fremsat, og Folketingstidende 2018-19, 1. samling,
tillæg A, B 71 som fremsat, tillæg B, betænkning
over B 71, tillæg F, møde 55, kl. 10:58, og
tillæg F, og møde 86, kl. 13:10.
Danmark er ved at genstarte minkavl efter
længere tids nedlukning. I 2021 konkluderede et enigt
Dyreetisk Råd imidlertid, at hold af mink i små bure er
uacceptabelt. I sin udtalelse fra 2021 slår Det Dyreetiske
Råd endvidere fast, at der i dag ikke findes alternativer til
de nuværende bursystemer, som i tilstrækkelig grad
tilgodeser minkens velfærd (»Udtalelse om
minkproduktion«, Det Dyreetiske Råd, 2021).
Det er på den baggrund
forslagsstillernes opfattelse, at det i praksis ikke er muligt at
avle mink med henblik på pelsproduktion på en
dyrevelfærdsmæssig forsvarlig måde, og at Danmark
derfor bør undgå at genopstarte produktionen og i
stedet - i lighed med mange andre lande - bør udfase
produktionen, på samme måde som vi f.eks. allerede har
indført et forbud mod opdræt af ræve ud fra
dyreetiske hensyn.
Mink er - i modsætning til vores
øvrige husdyr - et rovdyr, der i naturen lever på
relativt store territorier, som strækker sig over flere
kvadratkilometer og typisk ligger langs åer og ved moser,
hvor dyrene kan svømme og dykke efter føde. Minken er
desuden et såkaldt territorialt og solitært dyr,
hvilket betyder, at den i naturen færdes alene og forsvarer
sit territorium. Minks levevis og naturlige adfærd betyder,
at det er svært - for ikke at sige umuligt - at
opdrætte dem kommercielt på en måde, hvor
dyrevelfærden er acceptabel - næsten uanset hvilke
tiltag der gøres i forhold til miljøberigelse af bure
m.v. Opdrættede mink udviser da også typisk
adfærd, der afspejler stress, herunder f.eks. bid i egen pels
(pelsgnav), apati, fastfrosne bevægemønstre og
kannibalisme m.v.
Ifølge Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er der ligeledes risiko for,
at mink vil blive optaget på EU-listen over
ikkehjemmehørende invasive arter, hvorved det vil blive
ulovligt at holde mink (»Fakta: Det midlertidige forbud mod
hold af mink udløber ved årsskiftet«, nyhed fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, fvm.dk, den
23. september 2022). Såfremt det skulle ske, forventes det,
at et egentligt forbud mod minkavl i hele EU vil blive permanent.
Dette forventes at kunne ske allerede 2024, og man risikerer
således at placere Danmark i en situation, hvor man kort
efter genopstart minkproduktionen skal til at kompensere avlerne og
bede dem om at lukke ned igen.
Minkproduktion medfører derudover
udfordringer i forhold til naturbeskyttelse og sundhed.
Luftforurening med ammoniak fra minkproduktion udgjorde før
nedlukningen knap 4.000 t årligt. Det bidrog til, at Danmark
dengang havde svært ved at leve op til sine EU-forpligtelser
til reduktion af luftforureningen (NEC-direktivet). Ud over de
negative konsekvenser for folkesundheden, som ammoniakforurening
fra minkavl har, kan minkavl også have skadelige effekter
på naturen, der hvor minkfarmene er placeret i område
med kvælstoffølsom natur. Den midlertidige lukning har
således haft store positive effekter, der sættes over
styr ved en genstart af erhvervet.
Endelig kan mink som bekendt være et
reservoir for virus og mutationer af smitsomme sygdomme -
også med de nye smitteforebyggende tiltag, der er planlagt.
Med store populationer af modtagelige dyr, der lever meget
tæt, giver minkavl optimale vilkår for, at vira kan
mutere og sprede sig. Det gælder som bekendt for covid-19,
men også for en række andre sygdomme. F.eks. er der
på en tredjedel af de danske minkfarme konstateret fund af
den multiresistente bakterie MRSA. Sundhedsstyrelsen anser derfor
det at arbejde på minkfarme - eller bo i husstand med folk,
der arbejder på minkfarme - for en speciel risikosituation i
forhold til MRSA ved indlæggelser på hospitaler m.v.
(»Vejledning om forebyggelse af spredning af MRSA«, 3.
udgave, Sundhedsstyrelsen, 2016). Der har også været
fund af resistens i mange andre sygdomsbakterier på
minkfarme, herunder multiresistente e-colibakterier.
I en række andre europæiske lande
er der allerede indført forbud eller aftalt en udfasning af
minkavl. Det gælder Norge, Storbritannien, Holland,
Østrig, Kroatien, Luxembourg, Belgien, Slovenien, Serbien,
Tjekkiet, Makedonien og Bosnien-Hercegovina (»Fur
bans«, www.furfreealliance.com/fur-bans/). Senest har
også Polen og Frankrig besluttet at afvikle
minkproduktion.
Derudover er der en række lande, der har
indført så strenge regler for hold af dyr, at det i
praksis udelukker kommerciel minkavl. Det er bl.a. tilfældet
i Tyskland og Schweiz. Derudover er der flere europæiske
lande, hvor der p.t. foregår overvejelser om forbud eller
udfasning. Det drejer sig bl.a. om Irland, Litauen og Estland.
Endelig er der flere og flere lande eller områder uden for
Europa, hvor der ud over et forbud mod minkfarme også ses
forbud mod import og salg af pels.
Både designere og store modehuse
lægger i dag i stor stil afstand til pelsindustrien. I de
seneste år har et stort antal kendte modehuse såsom
Versace, Gucci, Prada, Armani, Hugo Boss og Dolce & Gabbana
alle stoppet brugen af pels i deres kollektioner. Samtidig har
modeugerne i flere byer, bl.a. London, Stockholm og Amsterdam,
droppet pels med henvisning til dyreetik. Det betyder, at minkskind
i dag sælges til en relativt lav pris sammenlignet med
tidligere, og at minkavl ikke er den gyldne forretning, det var
engang.
Alternativer til minkpels findes derudover
allerede. Der er ikke beklædningsmæssige forhindringer
i forhold til at erstatte minkpels med andre materialer. Der
produceres på nuværende tidspunkt kunstig pels af andre
materialer, som har en kvalitet og æstetisk værdi, som
er på højde med pels fra dyr.
Skriftlig fremsættelse
Carl Valentin
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
gøre forbuddet mod minkavl permanent.
(Beslutningsforslag nr. B 21)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.