Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 1. juni 2023
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
beslutningsforslaget kommer til 2. behandling.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, LA, KF, og DF) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Et andet mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at der er behov for at sikre, at ingen lærere
i den danske folkeskole skal udøve selvcensur af frygt for
repressalier fra religiøse fundamentalister. I dag er
selvcensur desværre et fænomen, der findes i de danske
folkeskoler. Danmarksdemokraterne mener, at det er et problem, som
lærerne eller den lokale skolebestyrelse ikke skal stå
alene med at løse.
Danmarksdemokraterne anerkender, at der er
en trussel og potentiel risiko forbundet med at undervise i
Muhammedkrisen, og at landets lærere står i frontlinjen
for repressalier. Der skal de ikke stå alene.
Fællesskabet må træde til med henblik på at
sikre, at ingen børn forlader den danske folkeskole uden at
have modtaget undervisning i Muhammedkrisen, som er et af de
væsentligste emner i nyere dansk historie.
I den forbindelse bemærker
Danmarksdemokraterne, at det er meget beklageligt, at regeringen
ikke står op for ytringsfriheden og præsenterer
alternative løsninger til beslutningsforslaget, som
ifølge regeringen stiller den rigtige diagnose, men
udskriver den forkerte medicin. Danmarksdemokraterne
bemærker, at regeringens eneste svar er en kortlægning
af selvcensuren i de danske folkeskoler. I den forbindelse
forventer Danmarksdemokraterne, at regeringen snarest muligt
præsenterer resultaterne af kortlægningen og sine
løsningsforslag.
Det er en central del af folkeskolens
formål at danne vores børn og unge til at blive aktive
demokratiske medborgere. I den forbindelse har vi et fælles
ansvar for at sikre, at børn og unge lærer om deres
ret til ytringsfrihed og de vestlige værdier, som vores
samfund bygger på. Vi skal værne om den frie,
demokratiske folkeskole, hvor man kan tænke, skrive og sige,
hvad man vil. Den dag vi stopper med at kæmpe for det af
frygt for trusler fra religiøse fundamentalister, har vi
lidt et stort nederlag. Derfor mener Danmarksdemokraterne, at det
er helt afgørende, at der undervises i Muhammedkrisen i
landets folkeskoler. Voldsmandens veto må aldrig vægte
højere end fællesskabets flertal.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget mener, at
grundskolen har mange vigtige opgaver, bl.a. at understøtte
elevernes demokratiske dannelse, herunder at forstå
betydningen og værdien af ytringsfrihed. Alternativet mener,
at det er lærernes ansvar og opgave at sikre en undervisning,
som gennem årene understøtter dette formål. Til
det hører tillid fra Folketingets side og tillid til, at
lærerne mestrer denne opgave og dette ansvar. Alternativet er
imod historiekanonen og de krav, den pålægger
lærerne, og som dermed indskrænker deres frihed til at
undervise på en måde, som er meningsfuld for dem og
deres elever.
Beslutningsforslaget pålægger
regeringen at opdatere vejledningen til skoleberedskabsplanerne,
hvilket den blev i både 2016 og 2020 med inddragelse af
både KL, Rigspolitiet og PET og igen i mindre grad i 2021.
Spørgsmålet er, om det er nødvendigt med endnu
en opdatering, eller om det i stedet handler om at sørge
for, at skolerne har de ressourcer, der skal til for at anvende det
eksisterende materiale, og at arbejde med sikkerhed både via
regler og som en kultur båret af stærke
fællesskaber.
Alternativet mener, at der kan være
grund til bekymring, når vi fra politisk side
pålægger vores institutioner nye opgaver, uden at der
følger ressourcer med. Enhver forandring kræver noget
af os og kræver, at vi har tiden til at omsætte viden i
vores hverdag. I midtvejsevalueringen af frikommuneforsøget
med folkeskolen udtalte lærerne f.eks., at de kan se positive
dele ved forsøget, men at der mangler at følge
ressourcer med den omstilling, som følger af nye
forsøg. Der skal være overensstemmelse mellem krav,
forventninger og ressourcer. Situationen ude i skolerne er ofte, at
lærerne er pressede pga. mangel på ressourcer, bl.a.
fordi antallet af elever med behov for støtte er støt
stigende, samtidig med at skolerne kæmper med konsekvenserne
af den massive anvendelse af skærme og mobiltelefoner.
Alternativet mener ganske enkelt, at tiden er til at give
lærerne arbejdsro, og at den vigtigste opgave fra
Folketingets side er at sørge for, at skolerne har
tilstrækkelig med økonomiske og menneskelige
ressourcer til at løse deres opgaver.
4. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17.
januar 2023 og var til 1. behandling den 10. maj 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
samrådsspørgsmål til børne- og
undervisningsministeren og justitsministeren til mundtlig
besvarelse, som ministrene har besvaret i et åbent
samråd den 1. juni 2023.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
spørgsmål 1-12, 14-15 og 18 til børne- og
undervisningsministeren og spørgsmål 13, 16 og 17 til
justitsministeren til skriftlig besvarelse. Børne- og
undervisningsministeren har besvaret spørgsmål
spørgsmål 1-12. De resterende spørgsmål
forventes besvaret inden 2. behandling.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd. Kasper Sand Kjær (S)
Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil
Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni
Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter
Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina
Adsbøl (DD) fmd. Marlene
Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA)
Lise Bertelsen (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen
(DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman
Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen
(EL) Lotte Rod (RV) Nanna Høyrup (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |