Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. marts 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, DF, SIU, IA og SP) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) vil ved 2. (sidste) behandling hverken stemme
for eller imod beslutningsforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialitisk Folkeparti støtter
borgerforslaget om, at dansk politi skal kunne bruge genetisk
slægtsforskning i efterforskning af drab og grov personfarlig
kriminalitet.
SF finder, at forslaget er fint afvejet i
forhold til retssikkerhed og politiets mulighed for at kunne
efterforske. Forslaget er således reserveret til særlig
alvorlige sagstyper som drab, voldtægt og terror. Det vil
samtidig bevirke, at man kan udpege de gerningspersoner, der ikke i
forvejen er havnet i politiets søgelys på grund af
anden kriminalitet, men også undgå at kaste mistanke
på en lang række uskyldige, der ellers skulle igennem
mundskrab for at levere dna, der kan af- eller bekræfte deres
mulige involvering i grov kriminalitet.
SF synes, at forslaget er godt og rigtigt.
For SF er ofrenes stilling helt central, og derfor er det vigtigt,
at både ofre og pårørende ikke udsættes
for unødig lidelse, fordi den forbrydelse, de har
været udsat for, forbliver uopklaret.
Vigtigt for retssikkerheden er også,
at den genetiske slægtsforskning, som ved almindelig
dna-undersøgelse, ikke bruges som fældende bevis i
retten, men altid skal stå sammen med andre beviser.
SF er tilfreds med, at politiet kun kan
benytte genetisk slægtsforskning, hvis der ligger en
forudgående dommerkendelse og en begrundet mistanke om, at
dna fra et gerningssted rent faktisk stammer fra gerningsmanden, og
at politiet ikke selv har råderet over databasen og heller
ikke kan tilgå andre oplysninger om dna-materialet som f.eks.
om sundhed og helbred.
For SF er det ligeledes afgørende,
at genetisk slægtsforskning alene kan benyttes på en
måde, der fuldt respekterer grundlæggende
menneskerettigheder, hensynet til privatlivet og beskyttelsen af de
dybt personlige oplysninger, som en komplet genetisk profil
udgør, og at mulighederne for at bruge det traditionelle
dna-register skal være udtømt.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at det er vigtigt, at politiet har de redskaber, som de skal
bruge, til at opklare kriminalitet. I forlængelse heraf mener
DD, at det er en vigtig opgave, at der løbende holdes
øje med nye efterforskningsmuligheder, der kan gavne
politiet i deres arbejde.
På den baggrund er DD også
positivt indstillet over for, at politiet fremover vil kunne bruge
genetisk slægtsforskning, når de skal efterforske
alvorlige forbrydelser som drab og grov personfarlig
kriminalitet.
I dag er kriminalitet blevet endnu mere
kompliceret at opklare. DD er overbeviste om, at genetisk
slægtsforskning kan være afgørende, når
der skal identificeres og findes frem til en eller flere
gerningsmænd. Derfor mener DD også, at genetisk
slægtsforskning skal kunne tages i brug så hurtigt som
muligt, og DD vil på den baggrund opfordre regeringen til at
fremsætte et lovforslag, så politiet senest den 1.
januar 2024 vil kunne anvende genetisk slægtsforskning i
deres efterforskning af sager, der omhandler drab og grov
personfarlig kriminalitet.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er positive over for at lade politiet benytte genetisk
slægtsforskning i forbindelse med opklaring af alvorlige
former for kriminalitet.
KF anser politiets dna-register som et
vigtigt værktøj i politiets efterforskningsarbejde,
men med en tilladelse til også at kunne benytte genetisk
slægtsforskning vil det forstærke politiets
forudsætninger for at løse komplekse og alvorlige
forbrydelser.
KF hæfter sig desuden ved, at
genetisk slægtsforskning både kan bruges til opklaring
af forbrydelser i fremtiden og til opklaring af uopklarede sager
fra fortiden. En opklaring af sidstnævnte vil kunne give ro
og afklaring til de berørte parter og mindske bunken af
sager, som ligger på politiets bord.
På baggrund af ovenstående
bemærkninger kan KF støtte beslutningsforslaget,
så genetisk slægtsforskning hurtigst muligt bliver et
tilgængeligt redskab for politiet i opklaring af sager.
Radikale Venstre
Radikale Venstre mener, at der skal
tungtvejende grunde til helt at afskære politiet enkelte
efterforskningsmetoder, særlig i sager, hvor brugen af
efterforskningsmetoden reelt kan være eneste mulighed for at
stoppe en gerningsmand, inden vedkommende kan begå yderligere
drab, voldtægter, terrorangreb eller andet. RV er
således tilhængere af, at politiet kan anvende
indgribende foranstaltninger som f.eks. telefonaflytning, adgang
til bolig, rumaflytning, sammenligning af dna, fingeraftryk osv.
Det er dog i den forbindelse afgørende for RV, at der
følger en række retsgarantier med, så vi sikrer
retssikkerhed og undgår unødig overvågning.
Det føler RV sig desværre ikke
forsikret om i nærværende forslag. Selv om forslaget
indeholder en række begrænsninger - f.eks. krav om
dommerkendelse fra retten, krav om begrundet mistanke om, at dna
stammer fra gerningspersonen og kun anvendelse i særlige
sager, herunder drab, voldtægt, terror og identificering af
lig og jordiske rester, mener partiet, at det er et alt for
vidtgående indgreb i den personlige frihed, og at forslaget
ikke indeholder tilstrækkelige retsgarantier. Der er hverken
taget stilling til, om - og i så fald hvordan - man vil
indhente samtykke, og hvordan man vil indsamle og opbevare
dna-data. Dertil kommer den mere principielle udfordring, at selv
om den enkelte har givet samtykke til at dele sit eget dna, har
familie og fjerne slægtninge ikke givet samtykke til, at
deres slægts-dna opbevares og anvendes i straffesager.
På den baggrund afviser RV for
nuværende forslaget, men vil ikke afvise, at partiet i
fremtiden vil kunne støtte et lignende forslag, hvis der er
fundet betryggende svar på de mange ubesvarede
spørgsmål og skabt tilstrækkelige
retsgarantier.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11.
januar 2023 og var til 1. behandling den 9. februar 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie
Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S)
Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang
Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik
Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Niels
Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid
Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl
(ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |