Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 17. maj 2023
Betænkning og indstilling
om
Granskningsudvalgets forundersøgelse om
Samsamsagen
1. Baggrund
Granskningsudvalget iværksatte den 3.
februar 2023 i medfør af § 62, stk. 1, i Folketingets
forretningsorden en forundersøgelse af Samsamsagen.
Socialistisk Folkepartis,
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konservative
Folkepartis, Enhedslistens, Radikale Venstres, Dansk Folkepartis,
Alternativets og Nye Borgerliges medlemmer af Granskningsdvalget
støttede iværksættelse af en
forundersøgelse af Samsamsagen. Socialdemokratiets, Venstres
og Moderaternes medlemmer af udvalget var imod en
iværksættelse af forundersøgelsen.
Granskningsudvalget har som opfølgning
på forundersøgelsen i medfør af
forretningsordenens § 64, stk. 1, i brev af 12. maj 2023
indstillet til Udvalget for Forretningsordenen, at udvalget i
medfør af forretningsordenens § 65, stk. 2, tager de
fornødne skridt til, at spørgsmålet om en
iværksættelse af en egentlig undersøgelse af
Samsamsagen og formen herfor forhandles af Folketinget.
2. Regelgrundlaget
Ifølge Folketingets forretningsorden
nedsætter Udvalget for Forretningsordenen et permanent
underudvalg, Granskningsudvalget, til at varetage
undersøgelse af sager, der påkalder sig kritisk
opmærksomhed i offentligheden eller i Folketinget.
Finder medlemmer af Granskningsudvalget, som
repræsenterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen
udgør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, at der
bør iværksættes en forundersøgelse af en
sag, der påkalder sig kritisk opmærksomhed i
offentligheden eller i Folketinget, iværksætter
Granskningsudvalget forundersøgelsen.
En forundersøgelse gennemføres
af Granskningsudvalget selv. Til oplysning af en sag som led i en
forundersøgelse kan Granskningsudvalget stille
spørgsmål til ministre til skriftlig besvarelse eller
til mundtlig besvarelse under et samråd i et møde i
Granskningsudvalget. Granskningsudvalgets møder, herunder
samråd, holdes for lukkede døre. Granskningsudvalgets
medlemmer har under samråd mulighed for at lade sig
bistå af 1-2 andre medlemmer af folketingsgruppen, der f.eks.
har en særlig indsigt i sagen. Spørgsmål til
ministre som led i en forundersøgelse drøftes, inden
de stilles, i Granskningsudvalget.
Finder medlemmer af Granskningsudvalget, som
repræsenterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen
udgør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, efter
forundersøgelsen, at yderligere undersøgelser er
påkrævet, indstiller Granskningsudvalget til Udvalget
for Forretningsordenen, at der iværksættes en egentlig
undersøgelse af sagen, med angivelse af den ønskede
undersøgelsesform. Det kan dreje som om enten en uvildig
advokatundersøgelse, en faglig ekspertudredning, en
granskningskommission eller undersøgelseskommission.
Hvis andre medlemmer af Granskningsudvalget,
som også repræsenterer en eller flere
folketingsgrupper, der tilsammen udgør mindst en tredjedel
af Folketingets medlemmer, modsætter sig, at en egentlig
undersøgelse iværksættes, eller hvis de
pågældende ønsker sagen forhandlet af
Folketinget, indstiller Granskningsudvalget til Udvalget for
Forretningsordenen, at sagen forhandles af Folketinget.
Er der ikke medlemmer af Granskningsudvalget,
som repræsenterer en eller flere folketingsgrupper, der
tilsammen udgør mindst en tredjedel af Folketingets
medlemmer, som efter forundersøgelsen finder, at yderligere
undersøgelser er påkrævet, redegør
Granskningsudvalget i indstillingen for, hvilke politiske
konklusioner sagen bør føre til.
Udvalget for Forretningsordenen tager på
grundlag af en indstilling herom fra Granskningsudvalget de
fornødne skridt til at iværksætte en egentlig
undersøgelse.
3. Granskningsudvalgets forundersøgelse af
Samsam-sagen
Iværksættelse af
forundersøgelsen
Med støtte fra Socialistisk
Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det
Konservative Folkepartis, Enhedslistens, Radikale Venstres, Dansk
Folkepartis, Alternativets og Nye Borgerliges medlemmer af
Granskningsudvalget blev det på Granskningsudvalgets
møde den 3. februar 2023 i medfør af
forretningsordenens § 62, stk. 1, besluttet at
iværksætte en forundersøgelse af Samsamsagen, da
medlemmerne samlet set repræsenterede mere end en tredjedel
af Folketingets medlemmer.
Socialdemokratiets, Venstres og Moderaternes
medlemmer af Granskningsudvalget var imod en
iværksættelse af forundersøgelsen.
Tilrettelæggelse af
forundersøgelsen
Granskningsudvalget drøftede på
sit møde den 9. februar 2023 et samlet oplæg til,
hvilke spørgsmål, herunder
samrådsspørgsmål, forundersøgelsen om
Samsamsagen burde omfatte. Forundersøgelsen blev opdelt i
fire temaer:
- Hvorvidt Ahmed
Samsam har arbejdet for de danske efterretningstjenester eller
ej.
- Generelt om PET-
og FE-agenters sikkerhed ude i verden.
- Det spanske
forløb i Samsamsagen.
- Viden hos de
relevante ministre, departementer og styrelser om sagen.
Efter drøftelserne blev der samme dag
stillet 4 samrådsspørgsmål, A, B, C og D, og 34
spørgsmål, 25 til justitsministeren og 9 til
forsvarsministeren til skriftlig besvarelse. Granskningsudvalget
besluttede endvidere, at underudvalgets medlemmer kunne invitere
partiets relevante ordfører med til samrådene.
Samrådsspørgsmål A blev
stillet til forsvarsministeren og justitsministeren og
lød:
»Hvad har konkret politisk ændret
sig, siden Socialdemokratiet og dermed regeringen sammen med et
politisk flertal før folketingsvalget talte for at inkludere
en undersøgelse af Samsam-sagen til nu efter dannelsen af en
ny regering at droppe undersøgelsen, der henvises endvidere
til ministerens udsagn i Politiken den 15. december 2022, om, at
»regeringen har ikke fundet anledning til at nedsætte
en undersøgelseskommission om det specifikke
spørgsmål«? «
Samrådsspørgsmål B blev
stillet til forsvarsministeren og justitsministeren og
lød:
»Hvordan håndterer myndighederne
generelt kilder og agenters sikkerhed og rettigheder, og kan
ministeren forklare, om kilder og agenter skal se sig selv som
potentielt strafbare, og ikke generelt er straffrie, hvis de
handler under agentoplæg, og vil ministeren i
forlængelse heraf se på reglerne for brugen af agenter,
f.eks. således, at agenterne får en beneficeret advokat
fra tys tys-listen til at kunne varetage deres sag, hvis der skulle
opstå problemer? «
Samrådsspørgsmål C blev
stillet til udenrigsministeren, forsvarsministeren og
justitsministeren og lød:
»Hvorfor kom de danske myndigheder ikke
Ahmed Samsam til undsætning ved hans anholdelse og under
retssagen i Spanien til trods for flere henvendelser fra Spanien,
og hvem tog den beslutning og hvorfor? «
Samrådsspørgsmål D blev
stillet til statsministeren, forsvarsministeren og
justitsministeren og lød:
»Hvilke orienteringer m.v. har
ministeren fået i Samsam-sagen, og kan ministeren afvise, at
departementet har bedt om at få udtaget passager i notater
lavet af styrelserne, PET og FE, i forbindelse med diskussionen om
en hjemtagelse af Ahmed Samsam og den faktuelle fremstilling af
sagen, og kan ministeren afvise, at der er lavet om i notater
udarbejdet af de to styrelser i forbindelse med hjemtagelsen af
Ahmed Samsam? «
Gennemførelse af
forundersøgelsen
Forsvarsministeren og justitsministeren
besvarede samrådsspørgsmål A og B i et lukket
samråd den 18. april 2023 i Granskningsudvalget. Som
opfølgning på samrådet blev der stillet 9
spørgsmål til justitsministeren og 1
spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, herunder om oversendelse af talepapirer.
Udenrigsministeren, forsvarsministeren og
justitsministeren besvarede samrådsspørgsmål C
og D i et lukket samråd den 8. maj 2023 i
Granskningsudvalget. Som opfølgning på samrådet
blev der stillet spørgsmål om oversendelse af
talepapirer.
Statsministeren har i breve af 23. februar og
10. marts 2023 afvist at svare på
samrådsspørgsmål D, under henvisning til at
statsministeren ikke er den rette ressortminister. Medlemmerne af
Granskningsudvalget, der stod bag iværksættelsen af
forundersøgelsen, har efterfølgende i brev af 17.
marts 2023 klaget til Folketingets Præsidium over
statsministerens afvisning af at besvare
samrådsspørgsmålet. Præsidiet har i svar
af 21. april 2023 til Granskningsudvalgets formand bl.a.
anført:
»Præsidiet finder principielt, at
adgangen til at kalde ministre i samråd er et vigtigt redskab
som led i Folketingets parlamentariske kontrol med regeringen.
Derfor må det klare udgangspunkt også være, at
ministre besvarer de samrådsspørgsmål, der
stilles til dem.
Præsidiet kan samtidig tilslutte sig de
synspunkter, som statsministeren har anført om de
ansvarsforhold, som følger af den vedtagne ressortfordeling
mellem regeringens ministre. Præsidiet finder således,
at samrådsspørgsmål som det klare udgangspunkt
bør besvares af den relevante ressortminister.
Præsidiet er opmærksom på, at Granskningsudvalget
har til opgave at undersøge sager, der påkalder sig
kritisk opmærksomhed i offentligheden eller i Folketinget, og
at udvalget iværksætter en forundersøgelse af en
sådan sag, såfremt medlemmer af udvalget, der
repræsenterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen
udgør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, anmoder
om det.
Selv om Præsidiet finder det
forståeligt, at der kan opstå et ønske blandt
Granskningsudvalgets medlemmer om at stille statsministeren
spørgsmål i konkrete sager, tilkommer det imidlertid
statsministeren selv at afgøre, om hun vil svare på et
spørgsmål eller eventuelt henvise dette til en
ressortminister. Præsidiet bemærker i den forbindelse,
at ministre ikke er retligt forpligtet til at besvare
samrådsspørgsmål.
Præsidiet finder på denne baggrund
ikke grundlag for at foretage sig yderligere.«
Granskningsudvalget har behandlet
forundersøgelsen i 5 møder. Dokumenter
vedrørende forundersøgelsen fremgår af
Granskningsudvalgets side på Folketingets hjemmeside.
4. Granskningsudvalgets konklusioner på
forundersøgelsen
Et flertal i
udvalget bestående af Socialdemokratiets, Venstres,
Moderaternes og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
modsætter sig, at en egentlig undersøgelse af
Samsamsagen iværksættes.
Et mindretal i
udvalget bestående af Socialistisk Folkepartis,
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konservative
Folkepartis, Enhedslistens, Radikale Venstres og Alternativets
medlemmer af Granskningsudvalget, der samlet set
repræsenterer mere end en tredjedel af Folketingets
medlemmer, indstiller, at der iværksættes en egentlig
undersøgelse af Samsamsagen i form af en
granskningskommission.
Granskningsudvalget har i brev af 12. maj 2023
på denne baggrund i medfør af forretningsordenens
§ 64, stk. 1, indstillet til Udvalget for Forretningsordenen,
at udvalget i medfør af forretningsordenens § 65, stk.
2, tager de fornødne skridt til, at spørgsmålet
om en iværksættelse af en egentlig undersøgelse
og formen herfor forhandles af Folketinget. Granskningsudvalget har
med brevet fremsendt et udkast til nærværende
betænkning og indstilling.
5. Udvalget
for Forretningsordens behandling af sagen
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet
sagen i 1 møde.
Udvalget konstaterer, at der med
forretningsordenens § 64, stk. 1, og § 65, stk. 2, er
fastsat regler, der har til formål at sikre, at Folketinget
forelægges spørgsmålet om
iværksættelse af en egentlig undersøgelse,
såfremt der oven på en forundersøgelse er et
mindretal i Granskningsudvalget, der udgør mindst en
tredjedel af Folketingets medlemmer, der ønsker at
iværksætte en egentlig undersøgelse, men
samtidig et mindretal af mindst samme størrelse, der
modsætter sig.
Det følger af forretningsordenens
§ 64, stk. 1, 2. pkt., at Granskningsudvalget i en situation,
hvor der er det fornødne mindretal, der ønsker en
egentlig undersøgelse iværksat, og et tilsvarende
mindretal, der modsætter sig, indstiller til Udvalget for
Forretningsordenen, at sagen forhandles i Folketinget.
Granskningsudvalget er med sit brev af 12. maj
2023 fremkommet med en sådan indstilling.
Det følger af forretningsordenens
§ 65, stk. 2, at Udvalget for Forretningsordenen på
grundlag af en indstilling fra Granskningsudvalget i medfør
af § 64, stk. 1, 2. pkt., tager de fornødne skridt til,
at spørgsmålet om en egentlig undersøgelse og
formen herfor forhandles i Folketinget.
Det er udvalgets opfattelse, at det med
forretningsordenens § 65, stk. 2, er tilsigtet, at der skal
ske en forhandling i Folketinget af spørgsmål om
iværksættelsen af en undersøgelse i § 65,
stk. 1, når Granskningsudvalget har afgivet indstilling herom
i medfør af § 64, stk. 1.
Det er udvalgets opfattelse, at reglerne
således tilsigter, at udvalget tager de fornødne
skridt til en sådan forhandling i Folketinget, uanset om der
måtte være et flertal i udvalget, der støtter
iværksættelse af en undersøgelse. Der henvises i
den forbindelse til betænkning og indstilling nr. B 287 om
forslag til folketingsbeslutning om ændring af
forretningsorden for Folketinget, folketingsåret 2020-21.
Udvalget bemærker, at der ikke i §
65, stk. 2, er taget endelig stilling til formen for Folketingets
forhandling om iværksættelse af en undersøgelse
og formen herfor. I bemærkninger til bestemmelsen
anføres om dette spørgsmål:
»Den mest nærliggende form, hvori
sagen kan bringes til forhandling i Folketinget, vil være et
beslutningsforslag, der fremkommer som indstilling fra Udvalget for
Forretningsordenen. Et sådant beslutningsforslag vil skulle
undergives to behandlinger i Folketinget efter tilsvarende regler,
som gælder for lovforslags 2. og 3. behandling, jf.
forretningsordenens § 17, stk. 1, 5. pkt. Imellem de to
behandlinger vil sagen, hvis der konkret er ønske herom,
kunne undergives fornyet udvalgsbehandling, hvor der bl.a. vil
kunne stilles ændringsforslag.«
Det forudsættes, at
spørgsmålet i givet fald endeligt afgøres af
Folketinget som helhed.
Herefter fremsætter udvalget
nedenstående forslag til folketingsbeslutning.
Forslag til folketingsbeslutning
om iværksættelse af en
granskningskommission om Samsamsagen
Folketinget nedsætter i medfør af
§ 1 a, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner en granskningskommission om
Samsamsagen.
Granskningsudvalget fastsætter
kommissoriet og udpeger kommissionens medlemmer og en person, der
som udspørger i overensstemmelse med
granskningskommissionens bestemmelser tilrettelægger og
foretager afhøringer i granskningskommissionen.
Bemærkninger til forslaget
Formål
Det foreslås, at Folketinget nedsætter en
granskningskommission til undersøgelse af Samsamsagen.
Granskningskommissionens arbejde skal foregå i en form, der
tager skyldigt hensyn til sagens karakter, herunder hensynet til
visse oplysningers fortrolige og klassificerede karakter.
Undersøgelsen skal overordnet afdække, om de danske
efterretningstjenester FE og PET har haft et samarbejde med Ahmed
Samsam, og i hvilket omfang de danske myndigheder har ydet bistand
og givet oplysninger i forbindelse med retssagen i Spanien mod
Ahmed Samsam.
Baggrund
Folketingets Granskningsudvalg iværksatte den 3. februar
2023 en forundersøgelse af Samsamsagen.
Forundersøgelsen blev iværksat med støtte
fra Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal
Alliances, Det Konservative Folkepartis, Enhedslistens, Radikale
Venstres, Dansk Folkepartis, Alternativets og Nye Borgerliges
medlemmer af Granskningsudvalget. Socialdemokratiets, Venstres og
Moderaternes medlemmer af udvalget var imod en
iværksættelse af forundersøgelsen.
I overensstemmelse med reglerne i Folketingets
forretningsordenens § 64, stk. 1, om, at hvis der er medlemmer
af Granskningsudvalget, som repræsenterer en eller flere
folketingsgrupper, der tilsammen udgør mindst en tredjedel
af Folketingets medlemmer, der ønsker en yderligere
undersøgelser, og hvis andre medlemmer af
Granskningsudvalget, som også repræsenterer en eller
flere folketingsgrupper, der tilsammen udgør mindst en
tredjedel af Folketingets medlemmer, modsætter sig, at en
egentlig undersøgelse iværksættes, forhandles
sagen af Folketinget.
Fremsættelsen kan således ikke tages som udtryk for,
at udvalget eller et flertal i udvalget nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Søren Gade (V) fmd. Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Jeppe Søe (M) Karsten
Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD) Annette Lind (S) Benny
Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel (S)
Bjørn Brandenborg (S) Mogens Jensen (S) Lars Christian
Lilleholt (V) Morten Dahlin (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup
(DD) Lise Bech (DD) Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Peder Hvelplund (EL) Sascha Faxe (ALT)
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |