Betænkning og indstilling afgivet af
Finansudvalget den 20. april 2023
Betænkning og indstilling
vedrørende
den af Statsrevisorerne afgivne betænkning
over statsregnskabet for finansåret 2021
1. Udvalgsarbejdet
Statsrevisorerne afgav den 20. februar 2023
den endelige betænkning over statsregnskabet for 2021 og
forelægger statsregnskabet for finansåret 2021 med
Statsrevisorernes bemærkninger til Folketingets beslutning i
overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3.
Statsrevisorerne indstiller, at
statsregnskabet for 2021 godkendes, men med bemærkning om, at
Rigsrevisionen har taget forbehold for afgrænsede dele af
statsregnskabet.
Behandlingen af Statsrevisorernes endelige
betænkning over statsregnskabet
Finansudvalget påbegyndte behandlingen
af den endelige betænkning over statsregnskabet den 16. marts
2022 og har behandlet betænkningen i 4 møder.
Det fremgår af Statsrevisorernes
endelige betænkning over statsregnskabet for 2021, at
Rigsrevisionen har taget forbehold for afgrænsede dele af
statsregnskabet, da der er konstateret fejl og usikkerheder for i
alt ca. 1 pct. af de samlede indtægter og udgifter, og at der
for femte år i træk er taget forbehold for, om §
38. Skatter og afgifter er rigtig.
På den baggrund havde udvalget den 23.
marts 2023 møde med Statsrevisorerne, Rigsrevisionen og
Skatteudvalget om forbeholdet på statsregnskabet og
situationen på Skatteministeriets område.
Behandlingen af Statsrevisorernes
beretninger
Udvalget har løbende behandlet
Statsrevisorernes beretninger og Rigsrevisionens beretninger, der
ligger til grund for disse, efterhånden som de har
foreligget. Udvalget har stillet spørgsmål til og haft
samråd med ministre, hvor beretningerne har givet anledning
hertil. Der henvises til FIU alm. del -
samrådsspørgsmål D, N, O, S-U og Ø
(folketingsåret 2021-22).
2. Politiske
bemærkninger
Udvalget noterer sig, at statsregnskabet for
2021 i alle væsentlige henseender er rigtigt, og at staten i
alle væsentlige henseender har overholdt bevillingerne.
Udvalget noterer sig dog også, at Rigsrevisionen modsat
tidligere år har taget forbehold i erklæringen for hele
statsregnskabet, da der kan konstateres fejl og usikkerheder
på i alt ca. 1 pct. af de samlede indtægter og
udgifter. Det er fejl og usikkerheder, som primært kan
henledes til Skatteministeriets dele af regnskabet, men også
fejl i Sundhedsministeriets, Erhvervsministeriets og
Beskæftigelsesministeriets dele af regnskabet.
Udvalget ser med bekymring på, at
Rigsrevisionen for femte år i træk har taget forbehold
for, om § 38. Skatter og afgifter i statsregnskabet er rigtig,
og at fejl og usikkerheder i Skatteministeriets forvaltning og
regnskabsaflæggelse øger statens tab af
indtægter. Udvalget forudsætter, at Statsrevisorernes
bemærkninger i den endelige betænkning over
statsregnskabet og den i de øvrige beretninger rejste kritik
allerede har givet de berørte ministerier og styrelser
anledning til overvejelser om en forbedring på de punkter,
som omfattes af kritikken.
Udvalget tager til efterretning, at
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen over for udvalget har givet
udtryk for, at der i Skatteministeriet arbejdes konstruktivt med
Rigsrevisionens anbefalinger, og at der trods alt kan registreres
en fremgang. I den forbindelse har udvalget ligeledes noteret sig,
at skatteministeren i forbindelse med oversendelsen af
årsregnskabet 2022 for hovedkontiene på finanslovens
§ 38. Skatter og afgifter, jf. FIU alm. del - bilag 101, har
givet en status på Skatteministeriets arbejde med at styrke
regnskabsaflæggelsen og håndtere de usikkerheder og
fejl, som i de seneste år har givet anledning for
Rigsrevisionen til at tage forbehold for regnskabets rigtighed.
Udvalget anerkender, at der i Skatteministeriet arbejdes på
at styrke regnskabsaflæggelsen, men konstaterer også,
at problemerne endnu ikke er løst.
Vedrørende beretning nr. 15/2021 om
Finansministeriets udstedelse af 30-årige statsobligationer i
2008 bemærkes det, at Finansudvalget har fulgt denne sag
løbende og har haft finansministeren i samråd den 28.
juni 2022, jf. FIU alm. del - samrådsspørgsmål
S-U (folketingsåret 2021-22). Endvidere er der stillet en
række skriftlige spørgsmål vedrørende
beretningen. Der henvises til FIU alm. del - spørgsmål
176, 273, 274, 277, 307-319, 380, 381, 422-430, 432
(folketingsåret 2021-22) og FIU alm. del -
spørgsmål 140. Endvidere henvises der til FIU alm. del
- bilag 36 og 213 (folketingsåret 2021-22).
Udvalget tager til efterretning, at
Statsrevisorerne på deres møde den 20. februar 2023
har behandlet ovennævnte beretning og besluttet at optage den
i endelig betænkning over statsregnskabet for 2021 som
afsluttet sag med følgende bemærkninger til
Folketinget:
»Da beretningen blev afgivet i april
2022 fandt Statsrevisorerne det bemærkelsesværdigt, at
Finansministeriet fandt, at der ikke var grundlag for beretningens
konklusion og Statsrevisorernes bemærkning, mens
Rigsrevisionen fastholdt, at der forelå et fuldt
dækkende grundlag for beretningens konklusioner. For at
udrede dette tvivlsspørgsmål har Statsrevisorerne
efterfølgende afholdt et møde med finansministeren,
som har afgivet en ny redegørelse til sagen. I den nye
ministerredegørelse anførte ministeren bl.a., at det
havde været nyttigt med mere fyldige begrundelser i
forbindelse med Nationalbankens indstilling om forøgelse af
udstedelsesomfanget og Finansministeriets forelæggelse for
den daværende finansminister. Dette har Finansministeriet
taget til efterretning.
Statsrevisorerne skal medgive finansministeren
og Finansministeriet, at beretningen ikke indeholder en vurdering
af, om udstedelsen af 30-årige statsobligationer i 2008 var
det mest hensigtsmæssige finanspolitiske tiltag i forhold til
at understøtte fastkurspolitikken og
statsgældpolitikken. Det har hverken været
Statsrevisorernes eller Rigsrevisionens intention at
gennemføre en sådan undersøgelse.
Statsrevisorerne har derimod anmodet om, og
Rigsrevisionen har gennemført, denne undersøgelse af
beslutningsgrundlaget, dvs. om Finansministeriet i
tilfredsstillende grad har begrundet udstedelsen af
statsobligationerne i fastkurspolitikken, og om finansministeren
har videregivet alle relevante oplysninger til Folketinget. Som det
fremgår af beretningen har udstedelsen af statsobligationer
for 60 mia. kr. været begrundet i hensyn til fastkurs- eller
statsgældspolitikken, men 27,6 mia. kr. har ikke. Udstedelsen
af de sidste 27,6 mia. kr. har alene været begrundet i en
kraftig efterspørgsel fra markedet (herunder fra ATP), og
den har overvejende tilgodeset danske pensionskunder og ikke et
finansieringsbehov i staten.
Statsrevisorerne kan ikke afvise, at den
sidste udstedelse er sket med de bedste intentioner, og at den skal
ses i sammenhæng med det tidspres, Finansministeriet var
under i efteråret 2008 i forhold til at finde
løsninger i forhold til den økonomiske krise.
Statsrevisorerne må dog gentage, at
udstedelsen af 30-årige statsobligationer for yderligere 27,6
mia. kr. i 2008 har påført staten højere
renteudgifter end nødvendigt umiddelbart efter udstedelsen.
Udstedelsen har kostet skatteyderne ca. 1,24 mia. kr. mere p.a.,
end hvis der kun var blevet udstedt 30-årige
statsobligationer for 60 mia. kr.«
Der henvises til FIU alm. del - bilag 72.
Udvalget konstaterer, at Finansministeriet -
ifølge Statsrevisorerne og Rigsrevisionen - ikke har kunnet
give en klar begrundelse for udstedelse af statsobligationer for
yderligere 27,6 mia. kr., hvilket har påført staten en
merudgift på ca. 1,24 mia. kr. p.a.
3. Indstilling
Udvalget
indstiller herefter følgende beslutningsforslag til vedtagelse:
Forslag til folketingsbeslutning
i henhold til grundlovens § 47 med hensyn
til statsregnskabet for finansåret 2021
Statsregnskabet for finansåret 2021
godkendes.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Anne Paulin (S) Benny Engelbrecht
(S) Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Mogens Jensen (S) Simon Kollerup
(S) fmd. Torsten Schack Pedersen
(V) Morten Dahlin (V) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær
(DD) nfmd. Hans Kristian Skibby
(DD) Ole Birk Olesen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Peter Kofod (DF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Pelle Dragsted (EL) Noah Sturis (ALT)
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |