Fremsat den 13. april 2023 af Sólbjørg Jakobsen (LA),
Helena Artmann Andresen (LA),
Louise Brown (LA),
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) og Alex Vanopslagh (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskaffe den 5-årige
tidsbegrænsning på nedfrysning af kvinders ubefrugtede
æg
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at fremsætte et lovforslag, der
afskaffer den 5-årige grænse for, hvor længe
kvinders ubefrugtede æg må nedfryses.
Lovændringen skal dog foretages, således at
nedfrysningen af ubefrugtede æg fortsat kun må
foregå, indtil kvinden er fyldt 46 år, hvilket er
aldersgrænsen for fertilitetsbehandling. Beslutningsforslaget
indebærer således, at 5-årsgrænsen for
nedfrysning af æg afskaffes for alle kvinder, også for
kvinder, hvor der ikke er nogen medicinsk grund til
nedfrysningen.
Bemærkninger til forslaget
Ifølge den nuværende lovgivning
må kvinders ubefrugtede æg, der ikke udtages på
medicinsk indikation, kun opbevares i 5 år, hvorefter de
destrueres. Det betyder, at tidsgrænsen på 5 år
for opbevaring af æg - trods en lovændring i 2020 -
stadig gælder for alle andre kvinder end dem, der f.eks.
får frosset æg ned i forbindelse med
fertilitetsbehandling eller lider af en sygdom, der kan at gå
ud over chancen for at få børn.
Overtrædelse af denne
5-årsgrænse kan medføre bøde eller
fængsel i op til 4 måneder. I modsætning til
dette må mænd opbevare deres sæd, så
længe som de har lyst til - også efter deres død
(lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019 om assisteret
reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning
m.v., § 15, stk. 1 og 2, § 6, § 23, stk. 5, samt
§ 29, stk. 1).
Denne ulighed i mænd og kvinders
muligheder for at opbevare deres kønsceller finder
forslagsstillerne uretfærdig. Formålet med
beslutningsforslaget er derfor, at der ikke længere - heller
ikke for sunde og raske kvinder, der blot ønsker at udskyde
det at få børn - skal gælde en
5-årsgrænse for opbevaring af æg, der nedfryses.
Dog mener forslagsstillerne, at nedfrysningen af menneskelige
æg fortsat kun må foregå, indtil kvinden er fyldt
46 år, hvilket er aldersgrænsen for
fertilitetsbehandling. Desuden mener forslagsstillerne heller ikke,
at det offentlige skal betale for denne type af nedfrysning af
æg, også kaldet social freezing.
Den eksisterende tidsbegrænsning
på 5 år forhindrer, at yngre kvinder kan foretage en
langsigtet sikring af deres fertilitet. Kvinders fertilitet
begynder at falde, når de er omkring 30 år, mens den
falder kraftigt, når de fylder 35 år (»Udtalelse
om opbevaring af befrugtede æg og ubefrugtede
ægceller«, Det Etiske Råd, 2020). Hertil
bemærkes, at chancen for at få et barn pr. udtaget
æg er 8-10 pct., hvis æggene udtages fra en fertil
kvinde under 37 år, der har alle blodprøver i orden
(»Frysning af ubefrugtede æg«,
www.copenhagenfertilitycenter.com). For mange kvinder er
nedfrysning af æg udtryk for et ønske om at sikre en
vis fertilitet på et senere tidspunkt i livet. Der kan
være mange årsager til, at det ikke passer ind i en
kvindes liv at få børn på det tidspunkt, hvor
der er størst sandsynlighed for at blive gravid. Det kan
være, at hun ikke har fundet den rette partner, ikke har
råd til at tage vare på et barn, ikke er mentalt klar
osv.
Der er ikke noget, som tyder på, at
æggene tager skade af at blive opbevaret i længere tid
end 5 år. Ligeledes peger den nuværende litteratur
på, at der ikke er nogen forskel på medførte
misdannelser hos børn født med optøede
ubefrugtede ægceller og friske ægceller
(»Udtalelse om opbevaring af befrugtede æg og
ubefrugtede ægceller«, Det Etiske Råd, 2020).
Kritikere vil påpege, at en
forlængelse af nedfrysningstiden vil kunne medføre
eller understøtte en praksis, hvor kvinder får
børn i en senere alder, end hvis nedfrysningsperioden var 5
år. Derfor er det helt centralt, at det sundhedsfaglige
personale informerer kvinder grundigt om de risici, der er
forbundet med at få børn i en sen alder. Det
vedrører bl.a. de sundhedsmæssige komplikationer og
sandsynligheden for, at barnet mister sin mor i en tidlig alder, jo
ældre moren er. Hertil bemærker forslagsstillerne, at
det bør være kvindens eget frie valg at afgøre,
om hun vil løbe disse risici. For så vidt angår
risici, bør det ligeledes bemærkes, at vi allerede
tillader kvinder med forhøjet risiko for komplikationer at
få fertilitetsbehandling. Det gælder eksempelvis
kvinder med kronisk nyresygdom, et for højt bmi og rygere
(leder i Information, »Kvinder har ret til selv at bestemme,
hvornår de vil have børn«, www.information.dk,
den 28. juli 2020).
Danmark har en meget restriktiv lovgivning
sammenlignet med vores nordiske naboer. I Sverige, Norge og Finland
findes ingen grænse for, hvor længe kvinders æg
må være frosset ned (»Ny lov: Staten vil bestemme
over raske kvinders æg«, www.politiken.dk, den 13.
januar 2021). Ifølge forslagsstillerne bør vi
følge denne udvikling og indføre en mere lempelig
lovgivning.
Forslaget vil være med til at styrke
kvinders selvbestemmelse og ret til at bestemme over egen krop.
Derudover vil forslaget medvirke til at gøre op med den
ulighed og uretfærdighed, der eksisterer blandt mænd og
kvinder, i forhold til at fremtidssikre ens fertilitet.
Skriftlig fremsættelse
Sólbjørg
Jakobsen (LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afskaffe den 5-årige tidsbegrænsning på
nedfrysning af kvinders ubefrugtede æg.
(Beslutningsforslag nr. B 114)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.