Fremsat den 11. april 2023 af Rosa Lund (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Peder Hvelplund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ensrette definitionen af seksuel
chikane
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at ændre definitionen af seksuel
chikane i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om psykisk
arbejdsmiljø § 23 (bekendtgørelse nr. 1406 af
26. september 2020) og den dertilhørende vejledning om
krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane
(vejledning nr. 9746 af 30. oktober 2020), således at den
stemmer overens med definitionen af seksuel chikane i
ligebehandlingslovens § 1, stk. 6 (lovbekendtgørelse
nr. 645 af 8. juni 2011).
Bemærkninger til forslaget
Seksuel chikane er et udbredt problem på
det danske arbejdsmarked. Ifølge en rapport fra
Fagbevægelsens Hovedorganisation har hele 34 pct. af de
adspurgte kvinder og 25 pct. af de adspurgte mænd været
udsat for seksuel chikane på deres arbejdsplads
(»Balance og ligestilling«, FH, februar 2019). I marts
2022 indgik den daværende regering (Socialdemokratiet) og
arbejdsmarkedets parter derfor en trepartsaftale om initiativer til
at modgå seksuel chikane på arbejdspladser. I aftalen
indgår bl.a. en anbefaling om, at alle danske arbejdspladser
»formulerer rammer for en sund kultur uden seksuel
chikane« (»Trepartsaftale om initiativer til at
modgå seksuel chikane på arbejdspladser«,
Beskæftigelsesministeriet, 4. marts 2022, side 2).
Indsatsen mod seksuel chikane
vanskeliggøres dog af, at der i dansk lovgivning eksisterer
to forskellige definitioner af seksuel chikane i henholdsvis
bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø og i
ligebehandlingsloven, jf. bekendtgørelserne nr. 1406 og
lovbekendtgørelse nr. 645 som nævnt ovenfor.
Arbejdstilsynets definition af seksuel
chikane
I § 23 i Arbejdstilsynets
bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø defineres
seksuel chikane således:
»Ved krænkende handlinger
forstås i denne bekendtgørelse, at en eller flere
personer i virksomheden groft eller flere gange udsætter en
eller flere andre personer i virksomheden for mobning, seksuel
chikane eller anden nedværdigende adfærd i arbejdet.
Adfærden skal opfattes som nedværdigende af den eller
de udsatte.« (Bekendtgørelse nr. 1406 af 26. september
2020).
Efter denne definition skal seksuel chikane
altså være grov eller gentagen.
Ligebehandlingslovens definition af seksuel
chikane
Ligebehandlingsloven indeholder imidlertid en
anden definition af seksuel chikane, som bygger på EU's
ligebehandlingsdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om gennemførelse af
princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd
og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv).
Ifølge ligebehandlingslovens § 1, stk. 6, defineres
seksuel chikane således:
»Der foreligger sexchikane, når
der udvises enhver form for uønsket verbal, ikkeverbal eller
fysisk adfærd med seksuelle undertoner med det formål
eller den virkning at krænke en persons værdighed,
navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende,
ydmygende eller ubehageligt klima.« (Lovbekendtgørelse
nr. 645 af 8. juni 2011).
Efter ligebehandlingslovens definition stilles
der dermed ikke krav om, at seksuel chikane skal være hverken
grov eller gentagen.
Problemer ved gældende lov
Det, at der eksisterer to forskellige
definitioner af seksuel chikane i henholdsvis Arbejdstilsynets
bekendtgørelse og ligebehandlingsloven, skaber en
regelforvirring.
Regelforvirringen svækker beskyttelsen
af arbejdstagere mod seksuel chikane. På trods af at
arbejdstagere juridisk er beskyttet af både Arbejdstilsynets
bekendtgørelse og ligebehandlingsloven, viser en
stikprøveundersøgelse fra Institut for
Menneskerettigheder, at danske arbejdspladser sjældent
informerer om sidstnævnte i deres retningslinjer mod seksuel
chikane (»Dansk lovgivning bør kun have én
definition af seksuel chikane på arbejdsmarkedet«,
Institut for Menneskerettigheder, den 19. maj 2022). Det kan
betyde, at størstedelen af arbejdstagerne ikke ved, at de er
beskyttet af den bredere definition af seksuel chikane gennem
ligebehandlingsloven. Det kan videre resultere i, at der ikke
bliver reageret på enkelte eller mindre grove tilfælde
af seksuel chikane.
Forslag til ensretning
Forslagsstillerne mener, at definitionen af
seksuel chikane i § 23 i Arbejdstilsynets
bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
(bekendtgørelserne nr. 1406 af 26. september 2020) og den
dertilhørende vejledning om krænkende handlinger,
herunder mobning og seksuel chikane (vejledning nr. 9746 af 30.
oktober 2020), bør ændres, således at den
stemmer overens med definitionen af seksuel chikane i
ligebehandlingslovens § 1, stk. 6 (lovbekendtgørelse
nr. 645 af 8. juni 2011).
Ligebehandlingslovens definition af seksuel
chikane bygger på EU's ligebehandlingsdirektiv og beskytter
arbejdstagere bedre, end Arbejdstilsynets bekendtgørelse
gør, da den også omfatter enkelte og mindre grove
krænkende handlinger. Ifølge forslagsstillerne
bør det derfor være denne definition, der er
gældende.
På trods af de forskellige definitioner
er arbejdstagerne allerede beskyttet af den brede definition i
ligebehandlingsloven, hvorfor Arbejdstilsynets
bekendtgørelse og dertilhørende vejledning bør
opdateres i henhold til definitionen af seksuel chikane i
ligebehandlingsloven. Reglerne bør desuden ensrettes, da der
ud fra et retssikkerhedsmæssigt perspektiv ikke bør
kunne herske tvivl om, hvilke regler der gælder for
arbejdstagerne.
Med forslaget lægges der ikke op til at
udvide den allerede gældende beskyttelse, men derimod blot at
sikre, at såvel arbejdsgiver som arbejdstager ikke kan
være i tvivl om, hvordan arbejdstageren er beskyttet mod
seksuel chikane.
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ensrette definitionen af seksuel chikane.
(Beslutningsforslag nr. B 112)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.