Fremsat den 21. marts 2023 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF),
Charlotte Munch (DD),
Sólbjørg Jakobsen (LA),
Mette Abildgaard (KF), Victoria Velasquez (EL),
Katrine Robsøe (RV), Mette Thiesen (DF),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) og Kim Edberg Andersen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om 26 ugers udvidet barsel til
tvillingefamilier
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at fremsætte et lovforslag om 26 ugers
udvidet barsel til tvillingefamilier, så tvillingefamilier
får samme barselsrettigheder som trillinge- og
flerlingefamilier.
Bemærkninger til forslaget
At få tvillinger er en stor opgave, der
byder på en enorm arbejdsbyrde og store
følelsesmæssige og psykiske udfordringer for
både børn og forældre i en tvillingefamilie.
Behovet for at være to forældre hjemme på barsel
i den første tid er derfor stort. I 2022 - gældende
fra 2023 - fik trillinge- og flerlingefamilier i Danmark ret til 26
ugers ekstra barsel for at imødekomme de udfordringer, der
følger med at blive forældre til flerlinger.
Tvillingefamilierne står imidlertid i samme svære
situation, hvorfor tvillingefamilierne bør tildeles samme
rettighed. Med dette forslag ønsker forslagsstillerne
således at give tvillingefamilierne mulighed for 26 ugers
ekstra barsel med barselsdagpenge til fri fordeling mellem
forældrene.
Den 9. juni 2022 stemte et enigt Folketing for
forslaget om at tildele 26 ugers ekstra barsel til trillinge- og
flerlingefamilier. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2021-22, tillæg C, (L 172 som vedtaget),
tillæg F (L 172 1. behandling, møde 104, kl. 10:06, L
172 2. behandling, møde 121, kl. 14:40, L 172 3. behandling,
møde 123, kl. 12:14). Til grund for tilslutningen til den
udvidede barsel lå anerkendelsen af, at flerlingefamilier
står i en ekstraordinær situation, hvor tiden er knap,
hænderne er få, de fysiske og psykiske risici for
både børn og forældre er store og starten
på livet kan være svær. Samme udfordringer
gør sig gældende for tvillingefamilier, der inden for
rammerne af den nuværende lovgivning er markant
dårligere stillet end familier med enkeltfødte,
trillinger og flerlinger. Denne skævhed ønsker vi med
dette forslag at rette op på. Forslaget følger desuden
anbefalinger fra FH, Børns Vilkår,
Mødrehjælpen, Twinmoms og Forældre og
Fødsel, der alle har opfordret til at inkludere
tvillingefamilier i den udvidede barselsret, jf.
Beskæftigelsesudvalget L 172 - bilag 1, folketingsåret
2021-22.
Alle børn har ret til en god start på
livet
Tvillinger skal have samme mulighed for en god
start på livet som enkeltfødte, trillinger og
flerlinger. Ligesom andre flerlinger oplever børn
født som tvillinger flere komplikationer og en sværere
start på livet end enkeltfødte børn. Det
gør sig gældende ved bl.a. for tidlig fødsel og
kejsersnitsfødsler, der ofte leder til
hospitalsindlæggelse i de første uger efter
fødslen. Faktisk er hele 55 pct. af tvillinger
præmature. Her er der i den milde ende brug for
overvågning og hjælp til vejrtrækning og madning,
og decideret medicinsk behandling i den svære ende. Ved
kejsersnit gør det sig gældende, at moren efter
fødslen ikke bør bære mere, end hvad der svarer
til én babys vægt de første 6 uger efter
fødslen (»Kommunale tilbud til
tvillingefamilier«, Helle Birkholm-Buch, Tvillinger.info, den
24. marts 2012). Det er en noget nær umulig opgave, hvis
moren er alene hjemme med babyerne.
Den svære start kan have indvirkning
på børnenes amning, søvn og psykiske og
motoriske udvikling. Tvillinger skal oven i den mere komplicerede
start på livet også dele deres forældre med et
andet spædbarn, hvilket ikke giver samme mulighed for at
få den utrolig vigtige nærhed og kontakt i den
første levetid, som enkeltfødte børn har.
Opgaven er svær at løfte for én forælder,
og det at være nærværende over for to eller flere
spædbørn på en gang og give dem f.eks.
øjenkontakt, fysisk stimulation og tid og ro til at skabe
den fundamentale relation mellem forældre og barn, kan
være særlig udfordrende for én forælder
alene. Derfor bør forældre til tvillinger have
mulighed for at tage den nødvendige overlappende barsel i de
første uger og måneder af børnenes liv og
dermed give dem den bedste start på tilværelsen.
På den måde giver vi tvillinger samme muligheder som
enkeltfødte børn, trillinger og flerlinger.
Forekomsten af efterfødselsreaktioner,
belastningsreaktioner (stress) og skilsmisser er desværre
også større i tvillingefamilier på grund af det
øgede pres. Nogle studier viser, at hyppigheden af psykiske
reaktioner er mere end dobbelt så høj hos
tvillingeforældre end hos forældre med
enkeltfødte børn (»Stress er normen blandt 87%
af tvillingefamilier med 0-4 årige børn«, Helle
Birkholm-Buch, Tvillinger.info, den 29. november 2011). Med mere
barsel og dermed muligheden for at have begge forældre hjemme
samtidig, håber og tror vi, at disse tal kan forbedres, og at
tvillingefamilier får bedre forudsætninger for et godt
familieliv.
Den nuværende barselsordning har
økonomiske konsekvenser for familierne
Som barsels- og forældreorlovsordningen
er i dag, vil den nødvendige omsorg for børnene i
deres første måneder være på bekostning af
den samlede mængde barsel og orlov, hvilket leder til, at
tvillingebørn stilles dårligere end både
enkeltfødte børn, trillinger og flerlinger, og de vil
derfor potentielt skulle starte i daginstitution eller dagpleje
tidligere end enkeltfødte børn, hvis forældrene
vælger at afholde barsel samtidig.
I forhold til barslens længde
opstår der hos flere tvillingefamilier et dilemma, når
de skal vælge mellem at bruge begge forældres
barselsuger samtidig for at være sammen på barsel i den
første tid og dermed yde den nødvendige omsorg, eller
at sørge for, at der er barselsuger nok til at være
på barsel, indtil børnene er klar til at starte i
institution. Tvillinger, som er for tidligt fødte, eller som
på anden måde har haft en hård start på
livet, kan have behov for at få udsat pasningen i
institution. Det er dog ikke altid muligt, når
forældrenes barselsuger er brugt i de første
måneder. Det efterlader mange tvillingefamilier i en
svær økonomisk situation. Oven i de mange ekstra
udgifter, der er forbundet med at få tvillinger, som
eksempelvis udstyr, bleer, modermælkserstatning og
tøj, kan behovet for at have to forældre hjemme
på barsel i begyndelsen koste dyrt senere.
Er børnene ikke klar til at komme i
daginstitution, når forældrene løber tør
for barsel, må familierne selv finansiere den resterende
barselsperiode i en tid, hvor pengene i forvejen kan være
knappe.
Finansiering af beslutningsforslaget
Forslaget skønnes ifølge
Beskæftigelsesministeriet at koste 70-90 mio. kr. om
året - før modregning af de potentielle sparede
omkostninger ved mistrivsel, antallet af skilsmisser, psykiske
lidelser og sygemeldinger, som forslaget vurderes at kunne
forebygge, jf. Beskæftigelsesudvalget, B 11 - svar på
spørgsmål 1, folketingsåret 2022-23 (2.
samling). Som finansieringsgrundlag anviser forslagsstillerne at
bruge provenuet fra en hel eller delvis konkurrenceudsættelse
af kammeradvokatordningen i overensstemmelse med
Konkurrencerådets anbefalinger fra 2021
(»Konkurrencerådets anbefalinger til at styrke
konkurrencen i advokatbranchen«, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, kfst.dk, den 14. januar 2021) og Regeringens
ambitioner fra regeringsgrundlaget fra 2022 (»Ansvar for
Danmark - Det politiske grundlag for Danmarks regering«,
Regeringen, fm.dk, december 2022). I Konkurrencerådets
rapport fremgår det, at overskudsgraden og
egenkapitalforrentningen er markant større i top 5-firmaer
relativt til resten af advokatbranchen, hvilket peger i retning af,
at der er et betydeligt provenu at indhente ved en
konkurrenceudsættelse (»Konkurrencen i
advokatbranchen«, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
kfst.dk, den 14. januar 2021).
Som alternative finansieringskilder henviser
forslagsstillerne til 1) prioritering af offentlige investeringer
på baggrund af saldoforbedringer og 2) en yderligere sanering
af erhvervsstøtten i henhold til regeringens mål i
regeringsgrundlaget.
Forslagsstillerne mener dermed at have fundet
den nødvendige finansiering, som
beskæftigelsesministeren efterlyste, da borgerforslaget om 26
ugers udvidet barsel til tvillinge- og flerlingefamilier blev
førstebehandlet den 23. februar 2023. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2022-23, tillæg
F, møde 28, kl. 14:11-15:01. Forslagsstillerne er åbne
over for andre finansieringsforslag.
Forslagsstillerne mener, at tvillinger
bør have de samme muligheder som enkeltfødte,
trillinger og flerlinger for at få en god start på
livet. Mere barsel til tvillingeforældre vil
forhåbentlig mindske risikoen for
efterfødselsreaktioner, belastningsreaktioner og skilsmisser
i familier og give forældrene bedre mulighed for at danne
gode rammer for børnenes første leveår.
Forslagsstillerne pålægger derfor regeringen inden
udgangen af 2023 at fremsætte et lovforslag om 26 ugers
udvidet barsel til tvillinger, så tvillingefamilier får
samme barselsrettigheder som trillinge- og flerlingefamilier.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth
Bech-Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om 26
ugers udvidet barsel til tvillingefamilier.
(Beslutningsforslag nr. B 110)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.