Fremsat den 5. januar 2023 af Leif Lahn Jensen (S),
Lars Christian Lilleholt (V),
Henrik Frandsen (M),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Peter Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA),
Mai Mercado (KF), Peder Hvelplund (EL),
Martin Lidegaard (RV),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT),
Peter Seier Christensen (NB),
Peter Kofod (DF) og Aaja Chemnitz (IA)
Forslag til folketingsbeslutning
om 26 ugers udvidet barsel til tvillinge- og
flerlingefamilier (borgerforslag)
At få tvillinger og trillinger er en
kæmpe opgave for enhver familie, der både byder
på en enorm arbejdsbyrde og store
følelsesmæssige og psykiske udfordringer for
både børnene og forældrene. Behovet for at
være to forældre hjemme på barsel i den
første tid er derfor stort.
Som det er nu, får flerlingefamilier i
Danmark ikke mere barsel end familier med en enkelt baby. Det
ønsker vi at ændre.
Vi foreslår at udvide barslen for
flerlingefamilier med 26 uger med barselsdagpenge, som
forældrene kan dele mellem sig. Dermed kan forældrene
planlægge deres barsel sådan, at de kan være
på barsel samtidig i den første svære tid.
Bemærkninger til forslaget
Tvillinger og trillinger skal have samme
mulighed for en god start på livet som
enkeltfødte
Børn født som tvillinger eller
trillinger oplever flere komplikationer og en sværere start
på livet end enkeltfødte børn. Det gør
sig gældende ved bl.a. for tidlig fødsel og
kejsersnitsfødsler, der ofte leder til
hospitalsindlæggelse i de første uger efter
fødslen. Her er der i den milde ende brug for
overvågning, hjælp til vejrtrækning og madning,
og decideret medicinsk behandling i den svære ende. Den
svære start har indvirkning på børnenes amning,
søvn og psykiske og motoriske udvikling.
Tvillinger og trillinger skal oven i den mere
komplicerede start på livet også dele deres
forældre med et eller flere spædbørn, hvilket
ikke giver samme mulighed for at få den utrolig vigtige
nærhed og kontakt i den første levetid, som
enkeltfødte har. Desværre har forskning vist, at
tvillinger og trillinger har en øget risiko for at udvikle
psykiske lidelser.
Opgaven er svær at løfte for
én forælder, og det at være
nærværende over for to eller flere
spædbørn på én gang og give dem f.eks.
øjenkontakt, fysisk stimulation og tid og ro til at skabe
den fundamentale relation mellem forældre og barn er
særlig udfordrede for én forælder.
I den ideelle barsels- og
forældreorlovssituation kan begge forældre til
tvillinger og trillinger tage den nødvendige overlappende
barsel i de første uger og måneder af børnenes
liv og dermed give dem den bedste start på tilværelsen.
På den måde giver vi tvillinger og trillinger samme
muligheder som enkeltfødte børn.
En svær start på
familielivet
Mange flerlingefamilier bliver allerede
udfordret under graviditeten, da der desværre i højere
grad forekommer graviditetskomplikationer under disse
graviditeter.
Mange tvillinge- og trillingegravide oplever
eksempelvis svangerskabsforgiftning, graviditetssukkersyge,
blodtryksforhøjelse, udfordringer med næring fra
moderkagen og TTTS (Tvilling-til-Tvilling-Transfusions-Syndrom).
Det er også en af årsagerne til, at en stor andel af
tvillinger og trillinger bliver født for tidligt. Faktisk er
hele 55 pct. af tvillinger præmature, mens alle trillinger i
Danmark bliver født for tidligt. Det betyder, at mange
familier med tvillinger og trillinger begynder deres nye liv sammen
med et længere hospitalsophold på en neonatalafdeling,
og at mange af spædbørnene får en hårdere
start på livet.
Og det er langt fra den eneste grund til, at
flerlingefamilier har brug for ekstra tid med to forældre
hjemme i begyndelsen. Omkring halvdelen af alle
tvillingefødsler sker ved kejsersnit, mens trillingegravide
udelukkende bliver anbefalet kejsersnit. Det betyder, at moren
efter fødslen ikke bør bære mere, end hvad der
svarer til én babys vægt de første 6 uger efter
fødslen. En noget nær umulig opgave, hvis moren er
alene hjemme med babyerne.
Ammeetablering med tvillinger og trillinger er
også en enorm udfordring, der kræver både tid, ro
og ekstra hænder. Af den grund er der ikke mange tvillinge-
og trillingemødre, der lykkes med at fuldamme babyerne efter
Sundhedsstyrelsens anbefalinger på 6 måneder.
Forekomsten af efterfødselsreaktioner,
belastningsreaktioner (stress) og skilsmisser er desværre
også større i flerlingefamilier på grund af det
øgede pres. Nogle studier viser, at hyppigheden af psykiske
reaktioner er mere end dobbelt så høj hos
flerlingeforældre end hos andre forældre. Med mere
barsel og dermed muligheden for at have begge forældre hjemme
samtidig håber og tror vi, at disse tal kan forbedres, og at
tvillinge- og trillingefamilier får bedre
forudsætninger for et godt familieliv.
Store økonomiske
konsekvenser
Som barsles- og forældreorlovsordningen
er i dag, vil den nødvendige omsorg for børnene i
deres første måneder være på bekostning af
den samlede mængde barsel og orlov, hvilket vil lede til, at
tvillinge- og trillingebørn stilles dårligere end
enkeltfødte børn, og de vil derfor opleve at skulle
starte i daginstitution eller dagpleje tidligere end
enkeltfødte børn.
I forhold til barslens længde
opstår der hos flere tvillinge- og trillingefamilier et
dilemma, når de skal vælge mellem at bruge begge
forældres barselsuger samtidig for at være sammen
på barsel i den første tid og dermed yde den
nødvendige omsorg, eller at sørge for, at der er
barselsuger nok til at være på barsel indtil
børnene er klar til at starte i institution. Flerlinger, som
er for tidligt fødte, eller som på anden måde
har haft en hård start på livet, kan have behov for at
få udsat pasningen i institution. Det er dog ikke altid
muligt, når forældrenes barselsuger er brugt i de
første måneder. Det efterlader mange tvillinge- og
trillingefamilier i en svær økonomisk situation. Oven
i de mange ekstra udgifter, der er forbundet med at få
flerlinger, som eksempelvis udstyr, bleer,
modermælkserstatning og tøj, kan behovet for at have
to forældre hjemme på barsel i begyndelsen koste dyrt
senere. Er børnene ikke klar til at komme i daginstitution,
når forældrene løber tør for barsel,
må familierne selv finansiere den resterende barselsperiode i
en tid, hvor pengene i forvejen kan være knappe.
Effekten af mere barsel til
flerlingeforældre
Der fødes hvert år knap 1.000
sæt tvillinger og under 10 sæt trillinger og firlinger
i Danmark. Langt de fleste flerlingeforældre får
flerlinger ved en tilfældighed. Det er altså ikke
planlagt, og der er ikke længere hjælp til familierne,
som man oplevede det tilbage i 1990'erne. Vi mener, at flerlinger
bør have de samme muligheder som enkeltfødte
børn for at få en god start på livet.
Vi håber, at mere barsel til
flerlingeforældre kan hjælpe disse familier til at
få en bedre start med deres børn. Vi håber, at
det kan give forældrene mulighed for at være
fælles om at tage sig af de små nye borgere på en
langt mindre belastende måde, både for dem selv og for
børnene. Mere barsel til flerlingeforældre vil
forhåbentlig mindske risikoen for
efterfødselsreaktioner, belastningsreaktioner og skilsmisser
i flerlingefamilier og give forældrene bedre mulighed for at
danne gode rammer for børnenes første
leveår.
Vi har søgt inspiration til forslaget
hos vores nabolande Norge og Sverige, som vi ynder at sammenligne
os med på velfærdsområdet. I Norge får man
4-5 måneders ekstra barsel til tvillinger og cirka 1 år
til trillinger, mens man i Sverige får 6 måneder ekstra
barsel til tvillinger og over 1 år til trillinger.
Vi foreslår en flad løsning i
Danmark, hvor alle flerlingefamilier får 26 ugers udvidet
barsel med barselsdagpenge.
Vi er som stillere af borgerforslaget alle
forældre til enten tvillinger eller trillinger, og vi er en
del af et netværk af ca. 2.000 flerlingefamilier. Men vi har
brug for den almene befolknings opbakning til at nå de 50.000
underskrifter, så vi kan hjælpe kommende
flerlingefamilier til at give deres børn den bedst mulige
start.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Der henvises til folketingsbeslutning af 2.
juni 2016 om mulighed for at få borgerdrevne
beslutningsforslag behand-let i Folketinget, lov om etablering af
en ordning for borger-forslag med henblik på behandling i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Josine Elvekjær Legêne, København, som
hovedstiller med Michella Meier-Morsi, København, Nina
Jacqueline Raj Petersen, København, Mark Rifaat Morsi,
København, Christina Sander Tjerrild, Rudersdal, Anders
Hjort Straarup, København, Stine Josephine Billy Dahl,
Tårnby, Simone Trærup Østergaard, Skive, Edith
Lund Linding, Tønder, og Helle Birkholm-Buch,
Vallensbæk, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Skriftlig fremsættelse
Fremsat den 5. januar 2023 af Leif Lahn
Jensen (S), Lars Christian Lilleholt (V), Henrik Frandsen (M),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Peter Skaarup (DD), Ole Birk
Olesen (LA), Mai Mercado (KF), Peder Hvelplund (EL), Martin
Lidegaard (RV), Helene Liliendahl Brydensholt (ALT), Peter Seier
Christensen (NB), Peter Kofod (DF) og Aaja Chemnitz (IA):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om 26
ugers udvidet barsel til tvillinge- og flerlingefamilier
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 11)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.