Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 15. marts 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M og RV) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, LA, KF, EL, DF, ALT og NB) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne
Gældende fra den 1. januar 2023 har
der på baggrund af en aftale indgået af et bredt
flertal af Folketingets partier været givet ekstra orlov til
familier, som får tre eller flere børn ved samme
fødsel. Hensigten er at imødekomme de forældre,
som står i den helt ekstraordinære situation at skulle
tage vare på tre eller flere helt små børn
på samme tid. Med ovenstående ændringer har
Folketinget således allerede imødekommet en del af det
forslag, der rejses i borgerforslaget.
Socialdemokratiets, Venstres og
Moderaternes medlemmer af udvalget har stor sympati for
borgerforslagets ønske om også at udvide hjælpen
til tvillingeforældre. Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne mener imidlertid, at situationen for
tvillingeforældre er anderledes end for
trillingeforældre, og henviser til, at der ikke med de
tidligere aftaler eller for nuværende er anvist finansiering
til imødekommelse af forslaget i sin fulde ordlyd.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer
for forslaget. Flerlingefamilier er mere udsatte end andre familier
- både fysisk og psykisk. Mødrene er i højere
risiko for fødselskomplikationer, og børnene for at
blive født for tidligt og med lav fødselsvægt.
Oveni oplever flerlingefamilier oftere stress, psykiske lidelser og
utrygge tilknytninger mellem forældre og børn. Det
betyder, at børn i flerlingefamilier er i risiko for at
være dårligere stillet end andre allerede fra
fødslen.
I Danmark har familier med trillinger og
firlinger således netop fået ret til udvidet barsel. I
Danmarks nabolande Norge og Sverige har man tillige ret til ekstra
barsel, hvis man får tvillinger. Det giver begge
forældre mulighed for at være på barsel i
børnenes første måned, uden at det går ud
over den samlede mængde barsel. I Danmark skal
flerlingefamilier derimod enten selv finansiere den ekstra barsel
eller have en kortere barsel. Det skaber ifølge Enhedslisten
en ulighed mellem flerlingefamilier og andre familier og i
øvrigt også imellem flerlingefamilier, alt efter om
den enkelte familie har ressourcerne til selv at finansiere den
ekstra barsel eller ej.
Det er ifølge Enhedslisten hverken
hensigtsmæssigt for de enkelte familier eller for
samfundsøkonomien. Enhedslisten vil derfor gerne være
med til at finde den fornødne finansiering til
forslaget.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at det er hårdt at få tvillinger,
trillinger m.v. Derfor er det vigtigt at sikre de bedst mulige
rammer for, at forældrene kan være der for deres
små børn i den første vigtige tid. Med
borgerforslaget vil der netop blive sikret bedre vilkår for
tvillinge- og flerlingefamilier. Samtidig bemærkes det, at
omkostningerne ved at indføre de foreslåede 26 ugers
udvidede barsel til tvillinge- og flerlingefamilier er relativt
lave.
Dansk Folkeparti er et familieparti, der
arbejder for de bedst mulige rammer for de danske familier.
På den baggrund støtter Dansk Folkeparti naturligvis
forslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget deler
ambitionen om mere barsel til tvillingefamilier. Radikale Venstre
kan dog ikke stemme for nærværende beslutningsforslag,
da der ikke er anvist finansiering. Radikale Venstre er derimod
medstiller på et beslutningsforslag, der søger at
løse samme problemstilling, og hvor der anvises mulige
finansieringsforslag.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
januar 2023 og var til 1. behandling den 23. februar 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn
Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver
Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen
(V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle
Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe
(SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine
Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |