Fremsat den 17. marts 2023 af Susie Jessen (DD),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD),
Dennis Flydtkjær (DD),
Betina Kastbjerg (DD),
Hans Kristian Skibby (DD),
Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)
Forslag til folketingsbeslutning
om et øget kørselsfradrag i
yderkommuner og på visse øer
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag med det formål at hæve
kørselsfradraget med 50 pct. for personer med bopæl i
yderkommuner eller på visse øer. Lovforslaget skal
samtidig udvide ordningen til at omfatte personer med arbejdsplads
i yderkommuner, som ikke har fast bopæl i yderkommuner.
Forslaget skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til forslaget
Danmark har brug for stærke
landdistrikter, hvor folk gerne vil bo, for at vi kan komme den
stigende ubalance mellem land og by i Danmark til livs - en
ubalance, der er blevet opbygget gennem mange års politiske
tiltag, der har tilgodeset de store byer i Danmark.
Forslagsstillerne vil vende udviklingen, hvor alt for få
politiske tiltag har til formål at skabe et bedre liv i
landdistrikterne. Det skal være mere attraktivt at bo,
arbejde og drive virksomhed uden for de store byer i Danmark.
Forslagsstillerne mener, at der bør prioriteres tiltag, der
bidrager til bedre vilkår for vækst og udvikling i
Danmarks mange mindre byer i yderkommunerne. Derfor foreslår
forslagsstillerne at hæve og udvide det forhøjede
kørselsfradrag i yderkommunerne og på visse
øer.
Det forhøjede befordringsfradrag
Det følger af ligningslovens § 9
C, stk. 3, 3. pkt. (lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar
2023), at fradrag for kørsel for skattepligtige borgere, der
har bopæl i en af de 25 udvalgte yderkommuner eller på
en af de 10 udvalgte småøer, beregnes efter
Skatterådets satser for de første 120 km, uanset hvor
mange kilometer de har til og fra arbejde dagligt. Det vil sige, at
borgere med bopæl i de 25 yderkommuner eller på visse
øer kan modtage et dobbelt så højt
kørselsfradrag som andre pendlere, idet andre pendlere
får fradraget nedsat med 50 pct. for kørsel mellem
hjem og arbejdsplads, der overstiger 120 km om dagen. De 25
yderkommuner er Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn,
Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Jammerbugt,
Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs,
Odsherred, Samsø, Skive, Slagelse, Struer, Svendborg,
Sønderborg, Thisted, Tønder, Vesthimmerland,
Vordingborg, Ærø og Aabenraa, og de 10
småøer er Bågø, Egholm, Endelave,
Hjarnø, Mandø, Nekselø, Orø,
Sejerø, Tunø og Årø.
Et øget kørselsfradrag i
yderkommunerne
Forslagsstillerne foreslår, at det
særlig høje kørselsfradrag hæves med 50
pct. for personer bosat i landets 25 yderkommuner eller på
visse småøer, når de pendler over 120 km pr.
dag. Ordningen foreslås samtidig udvidet til at gælde
for personer, som arbejder i yderkommuner, men ikke bor der.
Fradraget kan som nævnt i dag kun gives til dem, der bor i en
yderkommune eller på en af de udvalgte småøer.
Forslagsstillerne mener, at det skal være mere attraktivt at
bo i yderkommunerne. Samtidig er det vigtigt, at der skabes nogle
rammer, der gør det mere attraktivt at etablere virksomhed i
en yderkommune. Ved at styrke mobiliteten skabes der yderligere
grundlag for at gøre det attraktivt at bosætte sig
eller at arbejde i yderkommunerne. I dag er der mulighed for at
få det forhøjede kørselsfradrag, hvis man bor i
en af de udvalgte yderkommuner eller på en af visse
småøer og f.eks. arbejder i en større by,
hvilket ikke styrker virksomhederne i landdistrikterne.
Forslagsstillerne vil med forslaget desuden styrke de små og
mellemstore virksomheders rammevilkår, som har en stor
betydning for udviklingen i lokalsamfundene. Forslagsstillerne er
af den overbevisning, at det øgede kørselsfradrag vil
være med til at tiltrække arbejdskraft til
virksomhederne i landdistrikterne og på
småøerne, hvilket der er brug for. Med forslaget
ønsker forslagsstillerne at gøre det mere attraktivt
at bo, arbejde og drive virksomhed i yderområderne, ved at
det gøres billigere at køre i bil til og fra
yderkommunerne. Det kommer både virksomheder og borgerne til
gode og vil medvirke til at styrke landdistrikterne.
Finansiering
Forslaget vurderes at medføre et
provenutab på 1 mia. kr. årligt og foreslås
finansieret ved besparelser på Kulturministeriets budget, som
i 2022 var på 11,9 mia. kr.
Skriftlig fremsættelse
Susie Jessen
(DD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
øget kørselsfradrag i yderkommuner og på visse
øer.
(Beslutningsforslag nr. B 104)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.