Fremsat den 17. marts 2023 af Helene Liliendahl Brydensholt (ALT),
Sascha Faxe (ALT) og Christina Olumeko (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udarbejde en mere fleksibel model for
tilskud til pasning af eget barn med mulighed for supplerende
indkomst
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal
udarbejde en mere fleksibel model for pasning af eget barn, der
indeholder mulighed for at kombinere tilskud til pasning af eget
barn med supplerende indkomst.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget er at forbedre
den eksisterende ordning for tilskud til pasning af eget barn,
så der gives mulighed for at benytte tilskudsordningen,
samtidig med at man har en begrænset supplerende
indkomst.
Med forslaget pålægges regeringen
at nedsætte en arbejdsgruppe, der inden kalenderårets
udgang skal præsentere en mere fleksibel model for tilskud
til pasning af eget barn, som gør det muligt at have en vis
indkomst ved siden af. Arbejdsgruppen skal være bredt
funderet og inddrage arbejdsmarkedets parter og relevante
organisationer, herunder organisationer, der repræsenterer
familiers, forældres og børns interesser, trivsel og
sundhed.
Gældende regler og praksis på
området
I dag fungerer reglerne for tilskud til
pasning af eget barn således, at det er kommunalbestyrelsen,
der afgør, om kommunen kan give tilskud til pasning af egne
børn (»Se kortet: I disse kommuner kan forældre
få tilskud til at passe deres børn i hjemmet«,
Altinget.dk, den 9. november 2021).
Den enkelte kommune fastsætter
også tilskuddets størrelse, og hvilken aldersgruppe
der kan modtage tilskud. Kommunen kan give forældre et
tilskud til at passe deres egne børn, fra de er 24 uger
gamle, og til de skal starte i skolen, i stedet for en plads i et
dagtilbud.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter at tilbyde
forældre et tilskud til pasning af egne børn, kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at tilbuddet kun skal gælde for
børn i en bestemt aldersgruppe (»Pasning af egne
børn«, uvm.dk).
Et tilskud til pasning af egne børn er
et alternativ til at få sit barn optaget i et dagtilbud.
Forældre kan derfor ikke, samtidig med at de modtager tilskud
til pasning af egne børn, have de samme børn optaget
i et dagtilbud efter dagtilbudslovens §§ 19 og 21 eller
modtage tilskud til privat pasning efter dagtilbudslovens § 80
(lovbekendtgørelse nr. 985 af 27. juni 2022).
Den forælder, der ansøger om
tilskud til pasning af eget barn, kan ikke modtage tilskud til
pasning af egne børn, samtidig med at han eller hun modtager
offentlig forsørgelse eller har en arbejdsindtægt. Det
samlede tilskud pr. husstand kan ikke overstige beløbet for
det maksimale niveau af arbejdsløshedsdagpenge
(»Pasning af egne børn«, uvm.dk).
Efter serviceloven (lovbekendtgørelse
nr. 170 af 24. januar 2022) har kommunalbestyrelsen en generel
forpligtelse til at føre tilsyn med de forhold, hvorunder
børn i kommunen lever. Det er samtidig en betingelse, at
ansøgeren har opholdt sig i landet i 7 ud af de seneste 8
år.
Tilskud til pasning af egne børn kan
gives for en periode på minimum 8 uger og maksimalt 1
år. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en længere
minimumsperiode og en kortere maksimumsperiode. Der kan maksimalt
udbetales tre tilskud til samme husstand.
Kommunalbestyrelsen kan alene give ét
tilskud pr. barn og kun i et tidsrum, der holder sig inden for de
fastsatte minimums- og maksimumsgrænser. Tilskuddet tildeles
det enkelte barn for en periode, der holder sig inden for de
fastsatte tidsgrænser. Den samlede tilskudsperiode kan deles
i to og må samlet set ikke overstige den fastsatte
maksimumsperiode. Hvis tilskudsperioden opdeles i to, kan perioden
deles mellem barnets forældre, hvis begge forældre har
ret til ydelser og opfylder betingelserne for at modtage tilskud
til pasning af eget barn (»Pasning af egne
børn«, uvm.dk).
Udfordringer med den nuværende
ordning
Udfordringen med den nuværende ordning
er ifølge forslagsstillerne, at den hovedsagelig benyttes af
kvinder og dermed i sin nuværende form medfører en
række ligestillingsmæssige udfordringer.
Som ordningen er i dag, må
tilskudsmodtageren - som ofte er en kvinde - afskære sig fra
enhver tilknytning til arbejdsmarkedet, så længe denne
varetager pasningen af egne børn med tilskud. Under den
nuværende ordning må tilskudsmodtageren nemlig ikke
have nogen supplerende indtægt.
Ordningen adskiller sig fra et ellers udbredt
arbejdsmarkedsprincip, som gælder i store dele af social- og
beskæftigelseslovgivningen, hvor mange rettigheder i dag er
betinget af borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet. Det
gælder bl.a. barselsdagpenge, arbejdsløshedsdagpenge
og sygedagpenge. I sin nuværende form, hvor
tilskudsmodtageren ikke må have en tilknytning til
arbejdsmarkedet, hvis der udbetales løn, kan ordningen
således påvirke tilskudsmodtagerens mulighed for at
etablere eller opretholde den nødvendige tilknytning til
arbejdsmarkedet og dermed adgangen til visse rettigheder med
langsigtede økonomiske konsekvenser til følge.
Ud over disse rettigheder, som genereres via
tilknytningen til arbejdsmarkedet, vil en modtager af tilskud til
pasning af egne børn heller ikke automatisk få
indbetalt til pension eller ATP. Ordningen er derfor med til at
opretholde og forstærke en økonomisk ulighed
også på dette punkt.
Samtidig betyder den manglende mulighed for
tilknytning til arbejdsmarkedet, at det bliver væsentlig
sværere for den forælder, der har fået tilskud
til at varetage pasning af egne børn - potentielt over en
periode på flere år, hvis tilskuddet er givet for
ét barn ad gangen - at vende tilbage til arbejdsmarkedet
efterfølgende. Dermed øges risikoen for at ende i
ledighed.
Endelig rammer den ligestillingsmæssige
udfordring også enlige samt lavindkomstgrupper, der har
svært ved at benytte sig af ordningen, da ydelsen er
forholdsvis lav og der i ordningens nuværende form ikke er
mulighed for at have en arbejdsindtægt som supplement.
Gevinster ved en mere fleksibel
tilskudsordning
En mere fleksibel ordning med mulighed for at
oppebære en supplerende indkomst ved siden af vil
ifølge forslagsstillerne, jf. ovenstående, bidrage til
at minimere den ulighed, som findes mellem mænd og kvinder i
Danmark, da tilskudsmodtagerne ofte er kvinder.
Det vil desuden medføre, at
forældre, der vælger at varetage pasning af egne
børn, - i kortere eller længere perioder - vil have
mulighed for at opretholde eller etablere en tilknytning til
arbejdsmarkedet i et omfang, der kan tilpasses den enkelte familie.
På den måde kan forældre opretholde eller
gøre brug af de rettigheder, som er forbundet hermed
(barselsdagpenge, arbejdsløshedsdagpenge og sygedagpenge),
ligesom tilknytningen til arbejdsmarkedet kan betyde, at man
undgår ledighed eller forkorter et eventuelt
ledighedsforløb, når tilskudsperioden eller
-perioderne ophører.
Derudover vil tilskudsmodtageren
løbende kunne indbetale til pension og ATP, hvilket vil
minimere pensionsgabet mellem mænd og kvinder og dermed
bringe Danmark videre i forhold til ligestillingsdagsordenen.
Børn, der i dag passes af egne
forældre (typisk mødre), vil med ændringen af
ordningen desuden få erfaring med, at begge forældre
har et arbejde.
En allerede kendt model fra andre ydelser er
su-modellen. F.eks. kan studerende tjene mellem 13.000-18.000 kr.
om måneden ved siden af su'en, uden at det har indflydelse
på den udbetalte su. Man kunne foreslå en lignende
model her. Det vil være arbejdsgruppens opgave at finde en
optimal model.
Et mere fleksibelt familie- og
arbejdsliv
Flere og flere forældre vælger at
passe deres egne børn selv i stedet for at sende dem i
daginstitution. I 2021 var der 1.998 personer, der modtog tilskud
til privat pasning og pasning af egne børn, mens tallet var
977 i 2018 og 847 i 2015 (»DAGTIL4: Modtagere af tilskud
vedr. privat pasning og pasning af egne børn efter
område, tilskudsart og berørte, antal«, Danmarks
Statistik). Ordningens nuværende form giver dog ikke den
fleksibilitet, som store dele af arbejdsmarkedet og
børnefamilier i dag efterspørger.
Arbejdsmarkedet i dag er væsentlig mere
fleksibelt, end det var for 20 år siden, da ordningen blev
indført. Digitaliseringen har bl.a. medført en
ændring i forhold til den traditionelle fysiske arbejdsplads,
hvor en masse opgaver i dag kan løses hjemmefra eller i
lokale kontorfællesskaber. Det giver mange spændende
muligheder for at skabe et arbejds- og familieliv, hvor
forældre både kan varetage pasning af egne børn
og bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet i en familievenlig
konstellation.
Gevinster på samfundsplan
Muligheden for at kunne have en supplerende
indkomst ved siden af tilskuddet kan medføre flere
samfundsøkonomiske gevinster som beskrevet ovenfor. I
forlængelse af dette vil ændringen sandsynligvis
også føre til et øget arbejdsudbud. Det vil
f.eks. give tilskudsmodtagere mulighed for at tage vikarvagter
inden for omsorgsarbejde på f.eks. et plejecenter eller et
sygehus eller inden for det pædagogiske område, som i
den grad mangler og kalder på arbejdskraft.
De samfundsøkonomiske gevinster
omfatter også den enkelte families trivsel. Familier, som
ønsker at anvende tilskud til pasning af egne børn og
samtidig have en arbejdsindtægt ved siden af, kan finde et
bæredygtigt tempo for en småbørnsfamilie. Denne
fleksibilitet og øgede valgfrihed bidrager til at øge
trivslen i familierne.
Det er desuden forslagsstillernes
overbevisning, at en roligere hverdag med mere luft og overskud kan
give plads til at skabe grønnere vaner i familien, som kan
være svære at prioritere i en travl hverdag. Dermed kan
ordningen sågar være med til at understøtte den
grønne omstilling ved at påvirke forbrugs- og
adfærdsmønstre i Danmark (»Work, life and
sustainable living: How work, household and community life interact
to affect environmental behaviors and outcomes«. Janine
Chapman, University of South Australia, december 2013«.
Endelig er det forslagsstillernes vurdering,
at hvis flere får mulighed for at vælge
tilskudsordningen til som følge af muligheden for en
supplerende arbejdsindtægt ved siden af, kan det medvirke til
at lette det store pres, der i disse år er på
daginstitutionerne bl.a. som følge af loven om
minimumsnormeringer, de generelle krav og ønsker til
forbedringer af forholdene på området og manglen
på pædagoger.
Skriftlig fremsættelse
Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
udarbejde en mere fleksibel model for tilskud til pasning af eget
barn med mulighed for supplerende indkomst.
(Beslutningsforslag nr. B 103)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.