Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 25. maj 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, LA og EL) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (DD, KF, RV, DF og ALT) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret ved 2.
(sidste) behandling.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
For Socialistisk Folkepartis og
Enhedslistens medlemmer af udvalget er det vigtigt politisk at
sætte fokus på børnefamiliers vilkår. Det
er ikke mindst vigtigt i en tid, hvor flere og flere
undersøgelser viser, at familierne er pressede og har
svært ved at få enderne til at mødes. Vi skal
skabe en mere fleksibel hverdag, tryghed om de mindste og et godt
familieliv for alle. Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten mener,
at vi har brug for grundlæggende at tænke samfundet
på en anden måde, så der er fleksibilitet til at
være mere sammen med familien. Det handler både om at
sikre mere fleksible arbejdsformer og at sikre gode dagtilbud til
børnene, så forældre med ro i maven kan aflevere
deres børn og vide, at børnene får den omsorg
og det nærvær, de har brug for. Derfor var det
også vigtigt, at Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
sammen med bl.a. Alternativet sikrede lov om minimumsnormeringer og
et historisk milliardstort løft af
børneområdet. Vi er slet ikke i mål med
løftet af børneområdet, men loven om
minimumsnormeringer er et vigtigt skridt på vejen.
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
bakker op om og er enige i Alternativets fokus på
børnefamiliers vilkår og foreslår, at
Børne- og Undervisningsudvalget og
Beskæftigelsesudvalget går sammen om en høring
for det gode børnefamilieliv. Høringen skal belyse,
hvilke muligheder vi mangler i dag, så børnefamilier
kan få mere ro på i hverdagen. Det kunne f.eks.
være en udvidelse af ordningen om barnets første
sygedag, så forældre kan være hjemme, når
deres barn er sygt. Et andet tema, høringen kunne belyse, er
mere fleksible arbejdstider, ret til nedsat tid og ret til ikke at
tjekke e-mail i fritiden. Tilskud til hjemmepasning kan også
indgå i høringen, hvor fordele og ulemper kan blive
belyst. Kommunerne har i dag mulighed for at tilbyde tilskud til
pasning af eget barn, og den ordning er nogle familier glade for,
fordi den understøtter lige netop deres behov. Ordningen har
dog også sine ulemper, som ville blive forværret
såfremt ordningen skulle udvides, bl.a. med hensyn til
ligestilling, ulighed i ordningen og potentiel udhuling af
daginstitutionerne.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
støtter at nedsætte en arbejdsgruppe, som kan
udarbejde en mere fleksibel model for pasning af eget barn, der
indeholder mulighed for at kombinere tilskud til pasning af eget
barn med en supplerende indkomst. For Danmarksdemokraterne er det
vigtigt, at familier har fleksible forhold, der gør det
muligt at varetage en travl hverdag med børn, arbejde og
fritidsaktiviteter.
I den forbindelse mener
Danmarksdemokraterne først og fremmest, at vi skal sikre
stærke daginstitutioner i hele landet, som betyder, at
forældre trygt kan aflevere deres børn, når de
tager på arbejdet - uanset hvor i landet de bor. Når
Danmarksdemokraterne støtter forslaget om at afsøge
mulighederne for at lave en mere fleksibel model for tilskud til
pasning i hjemmet, er det primært for at afsøge, om en
ny model kan gøre op med de store kommunale forskelle i det
tilskud, der tilbydes til familierne i dag. Sidste år gav 68
kommuner tilskud til hjemmepasning, og den kommune, hvor
forældrene får mest i tilskud, er Rudersdal Kommune,
hvor beløbet er på godt 8.300 kr. om måneden for
at hjemmepasse sit eget 0-2-årige barn. I Herning Kommune
får forældre det laveste beløb, knap 1.800 kr.
om måneden. Modellen skal efter Danmarksdemokraternes mening
samtidig understøtte et øget arbejdsudbud, ved at
flere, som har en arbejdsindkomst, får mulighed for at bevare
tilknytningen til arbejdsmarkedet, når de bliver
forældre.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener
principielt, at forældre skal have mulighed for at arbejde
lidt ved siden af, at de passer deres eget barn, på samme
måde, som vi også har gjort reglerne for barsel til
selvstændige tidssvarende. Debatten ved 1. behandling af
beslutningsforslaget viste, at der ikke er nogen, der ved, om
muligheden for at arbejde ved siden af, at man passer sit eget
barn, vil få flere forældre til at arbejde, eller om
det tværtimod vil trække flere forældre ud af
arbejdsmarkedet. Det har Radikale Venstre brug for at blive klogere
på for at kunne tage endelig stilling til modellen. Radikale
Venstre prioriterer nemlig vores fælles penge til gode
daginstitutioner og en god pædagoguddannelse.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
ønsker at imødekomme forældres ønske om
mere fleksibilitet i de første år af et barns liv.
Derfor vil Alternativet gerne bidrage til, at det i højere
grad er muligt for forældre at kombinere arbejdsliv og
familieliv på en bæredygtig og for den enkelte familie
meningsfuld måde. At arbejde uden at være adskilt fra
sit barn er en voksende tendens i mange danske familier. Det er er
en udvikling, som har flere årsager, bl.a. digitaliseringen,
som gør det muligt at arbejde langt mere frit og
løsrevet fra en bestemt fysisk lokation, og det faktum, at
langt flere forældre ønsker mere tid med deres
små børn.
Alternativet ser en nødvendighed i
at fremme familiepolitiske dagsordener som dette beslutningsforslag
for at følge med udviklingen i samfundet.
Formålet med beslutningsforslaget er
at opdatere gældende lovgivning og gøre den
tidssvarende i forhold til den udvikling, der er blandt
småbørnsfamilier. Derfor foreslår Alternativet,
at regeringen pålægges at nedsætte en
arbejdsgruppe, som inden udgangen af 2023 skal præsentere en
mere fleksibel model for tilskud til pasning af eget barn, og som
gør det muligt at have en supplerende indtægt ved
siden af. Den nuværende model er fra 2002. Det er over 20
år siden, og samfundet ser noget anderledes ud i dag. Derfor
må lovgivningen naturligvis følge med.
Der findes mange faggrupper, som vil kunne
arbejde lidt ved siden af, at de passer deres eget barn, uden at
det går ud over, at de har prioriteret at passe barnet
derhjemme. Et eksempel kunne være sygeplejersken, der gerne
vil kunne kombinere det at have barnet hjemme med samtidig at kunne
give en hånd med hos kolleger en gang i mellem uden at miste
tilskuddet til at passe eget barn.
Når forældre, som enten
allerede passer deres eget barn eller ønsker at gøre
det, mens børnene er små, udtrykker ønske om at
kunne fastholde deres tilknytning til et arbejde uden at miste det
tilskud, der følger med at passe sit eget barn, mener
Alternativet, at Folketinget har et ansvar for i det mindste at
afsøge muligheden for, at det kan lade sig gøre at
have en supplerende indtægt ved siden af tilskuddet. Det skal
selvfølgelig være en model, der giver mening, i
forhold til hvilket omfang arbejdet kan have, før tilskuddet
frafalder, præcis som vi kender det fra su-modellen.
Dette beslutningsforslag er lavet i
samarbejde med nogle af de forældre, som enten passer deres
eget barn eller ønsker at gøre det, og gennem input
fra et utal af debatter på de sociale medier, hvor
forældre deler deres drømme om et langt mere
bæredygtigt familieliv.
I forbindelse med udformningen af
beslutningsforslaget har Alternativet haft kontakt med HJEM -
Hjemmeforældrenes Landsorganisation, som er en nystiftet
interesseorganisation for hjemmeforældre. De er på
nuværende tidspunkt i gang med at foretage en
undersøgelse af de forskellige behov blandt forældre,
der varetager pasningen af deres eget barn, og forældre, der
ønsker at gøre det. Det foreløbige resultat
er, at ud af de 425 besvarelser, som HJEM har modtaget,
ønsker 84,2 pct. mulighed for at have en indtægt ved
siden af, at de passer deres eget barn.
I en tid, hvor der er mangel på
arbejdskraft, virker det i Alternativets optik oplagt at
imødekomme forældrenes ønske og sætte dem
meget mere fri til at forvalte deres liv som familie.
Desværre virker det ikke til, at der
er politisk opbakning til dette endnu. Argumentationen er, at man
vil prioritere de økonomiske midler til daginstitutionerne.
I Alternativet ser vi ikke dette beslutningsforslag som
værende i modstrid med det ønske. Alternativet ser
beslutningsforslaget som en helt uundgåelig del af at
være med til at sikre, at det kan lykkes at løfte
kvaliteten af vores vuggestuer og børnehaver, hvilket der er
et kæmpe behov for, hvilket senest fremgik af
undersøgelsen »Kvalitet i dagtilbud« udarbejdet
af VIVE og EVA. Alternativet mener, at vi bliver nødt til at
inddrage forældrene i denne kabale, som også handler om
børns trivsel, og med beslutningsforslaget vil der blive
skabt en ny bro mellem arbejdsliv og familieliv.
Alternativet mener, at værdien af at
tage vare på børn, uanset om det sker fra
pædagogisk hold eller forældrenes hånd, er et
kæmpe bidrag til vores velfærdssamfunds
bæredygtighed, også selv om regnemodellerne endnu ikke
har det for øje. Familiepolitik ryger alt for ofte under
radaren og mellem stolene både inde i Folketinget og udenfor
Folketinget. F.eks. har der ikke været et familieministerie
siden 2007. Det kunne man måske overveje behovet for - om
ikke andet for at få nedsat et udvalg i Folketinget, hvis
formål er at fremme familiepolitiske emner og dermed
også børnefamiliernes trivsel.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17.
marts 2023 og var til 1. behandling den 10. maj 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd. Kasper Sand Kjær (S)
Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil
Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni
Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter
Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina
Adsbøl (DD) fmd. Marlene
Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA)
Lise Bertelsen (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen
(DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman
Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen
(EL) Lotte Rod (RV) Nanna Høyrup (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |