Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. maj 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M og RV) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, EL, DF og ALT) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret ved 2.
(sidste) behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) vil ved 2. (sidste) behandling
redegøre for sin stilling til beslutningsforslaget.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. (sidste) behandling
redegøre for sin stilling til beslutningsforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne finder det dybt bekymrende,
at borgernes sundhed samt befolkningens ve og vel ikke fortsat
fritages for moms. Det burde, i Danmarksdemokraternes optik,
være sund fornuft at fortsætte momsfritagelsen af den
simple grund, at det ikke tjener befolkningen at betale yderligere
for at dyrke sunde interesser eller sundhed i sig selv. Derudover
finder Danmarksdemokraterne det kritisabelt, at Skattestyrelsen
på et yderst tvivlsomt grundlag har vurderet, at det vil
være i strid med EU-retten ikke at
momspålægge undervisning. Af den grund
støtter Danmarksdemokraterne borgerforslaget, som vil
understøtte danskernes sundhed.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at Enhedslisten støtter borgerforslaget, da
partiet principielt ikke mener, at der skal indføres
momspligt på undervisning. Ud over det principielle har moms
på undervisning en negativ socialøkonomisk profil, da
det især vil ramme borgere og familier med de laveste
indkomster, når prisen på fitness, kontingenter til
danseskoler, musikundervisning m.v. som følge heraf
forøges. Det vil betyde, at langt færre vil spille
musik, dyrke idræt, gå til genoptræning m.v. Det
vil således også have en negativ betydning for
folkesundheden. Endvidere mener Enhedslisten heller ikke, at
regeringen i tilstrækkelig grad har udfordret EU-reglerne og
søgt de muligheder inden for EU-retten, der kan være
for at fortsætte momsfritagelsen, der kan tillades, hvis
noget f.eks. har kulturel betydning i medlemslandet. Enhedslisten
mener desuden, at det ud fra et demokratisk perspektiv er
stærkt problematisk, at EU på den måde blander
sig i, hvad Folketinget kan beslutte skal være momsfritaget i
Danmark. At der end ikke er fremsat en åbningsskrivelse fra
EU's side på dette, gør det yderligere
uforståeligt, at regeringen nu vil indføre denne
momspligt.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
støtter borgerforslagsstillernes intention med forslaget,
som er at styrke borgernes sundhed og velvære.
Fritidsaktiviteter som eksempelvis træning, yoga og musik
bidrager for mange til øget livsglæde og overskud,
ligesom det kan forebygge både fysiske sygdomme og stress.
Det forholder sig dog sådan, at EU-Domstolen har afsagt en
række domme, der fastslår, at den hidtidige
momsfritagelse har været i strid med EU-retten. Det må
vi fra dansk side naturligvis respektere, så vi ikke
fastholder en momsfritagelse, der er i strid med regler, som vi har
tilsluttet os på europæisk plan. Radikale Venstres
medlem finder det dog glædeligt, at en lang række
undervisningstilbud med folkeoplysende og almennyttige aktiviteter
fortsat kan momsfritages efter andre bestemmelser i momsloven.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at Alternativet arbejder for at gøre det
muligt at indføre differentieret moms for at bakke op om
gode beslutninger og vaner. Alternativet bemærker, at det
rent juridisk lader til at være muligt i nogle af de
tilfælde, som borgerforslaget ønsker at fritage, men
at Danmark ifølge Skatteministeriet ikke har et momssystem,
der kan understøtte dette uden markante ændringer af
det danske momssystem. Det er Alternativets overbevisning, at et
skatte-, afgifts- og momssystem, der er opbygget modulært og
baseret på åben kildekode, ville gøre
sådanne markante ændringer mere håndterbare.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
januar 2023 og var til 1. behandling den 21. februar 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 5 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14
bilag på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
26 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen
(M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen
W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |