Tak, formand. Vi forventer, at dommerne gør det, de er gode til, siger hr. Steffen Larsen fra Liberal Alliance. Nej, altså, det, der står i grundloven, er, at dommerne har i deres kald ene at følge loven. Det er det, vi forventer af dem. De følger loven, og i dag er loven jo indrettet sådan, at man ved manddrab idømmer 5 års fængsel eller op til livstid. Men så er der en række formildende omstændigheder i straffelovens § 82, som gør, at man i en række sager ikke når livstid, end ikke i sager, hvor gerningsmanden har slået flere ihjel, herunder sager, hvor dobbeltdrabet består i, at gerningsmanden er bekendt med, at ofret er en gravid kvinde. Vi taler her om vel nok den mest alvorlige forbrydelse, man kan begå, og Folketinget har allerede taget stilling til, at der er en minimumsstraf, nemlig 5 år. Det har jeg egentlig heller ikke hørt andre end måske lidt Enhedslistens fru Rosa Lund sætte spørgsmålstegn ved. Vi vil altså ikke have domme for manddrab under 5 år.
Allerede der har Folketingets meget, meget brede flertal jo bevæget sig ind på dommernes domæne og er begyndt at blande sig i strafudmålingen. Det ansvar kan man jo ikke bare løbe fra. Altså, hvis man har sagt, at Folketinget kan blande sig i strafudmålingen, så må det også forventes, at man kan have en holdning videre ud over det. Jeg har ikke hørt nogen heroppefra sige, at man kan angive, hvad det er for nogle af de i § 82 nævnte anliggender, som retfærdiggør, at man efter at have slået to personer ihjel skulle have en anden straf end livstid. Alligevel er det det, der sker. Der vil vi i Dansk Folkeparti derfor gerne hjælpe Folketinget med at få bragt ønsket, man har, i overensstemmelse med virkeligheden.
Det paradoksale er, at det er så enkelt, at hvis man bare vedtog et beslutningsforslag – eller hvis regeringen fremsatte et, skulle vi nok også gerne stemme for det – så kunne man slå det fast. Så på overfladen er vi altså enige, men i den praktiske verden er vi uenige, fordi man ikke vil blande sig i domstolenes strafudmåling, samtidig med at man gerne vil blande sig i domstolenes strafudmåling. Nogle gange kan jeg godt forstå, at vælgerne bliver en lille smule mismodige.
Man kan jo spørge sig selv, hvorfor vi som samfund overhovedet straffer. Der er jo det sådan traditionelle princip, talionsprincippet: øje for øje og tand for tand osv., og det er noget med gengældelsesfølelsen og retsfølelsen osv. Det er vigtigt; det er vigtigt.
Så er der spørgsmålet om at sende et signal, et individualpræventivt signal, som gør, at gerningsmanden, inden han realiserer gerningen, lige tænker sig om og tænker, at samfundets straf ikke står mål med det her, og bremser sig selv. Man kan sige, at der også er en vis form for præventiv effekt i at sætte folk i fængsel. Det er meget få manddrab, der bliver begået i fængslerne. Der er fængselsbetjente, som flere har talt om, som er en knap ressource – det er jeg med på – trods alt gode til at forhindre den slags. Så det kunne være det andet hensyn.
Det tredje hensyn er hensynet til de efterladte, og det gælder selvfølgelig ved almindelig personfarlig forbrydelse, men det gælder i særklasse, når man helt mister et familiemedlem, en ven, en bekendt eller en nabo – når et menneske forsvinder fra jordens overflade. I den situation synes vi i Dansk Folkeparti, at der i udbredt grad er årsag til at tænke på familien og børnene, som blev nævnt ad flere omgange, og som i dag har en fuldstændig horribel retsstilling.
Jeg hader egentlig at bruge mit eget eksempel, men tillader mig det alligevel, fordi jeg var bragt i den barokke situation, synes jeg i hvert fald, for 4 år siden efter at have mistet min søster, og efter at en anden familie også havde mistet deres datter, søster, at morderen kunne begære forældremyndigheden over sine biologiske børn opretholdt og ovenikøbet fik fri proces, mens min familie måtte bruge rigtig meget tid og mange ressourcer på at kæmpe for det, der åbenlyst var det rigtige, nemlig at en mand, der slår både sin kæreste og tidligere kæreste ihjel og heldigvis skal sidde i fængsel, efter at byretsdommen var underkendt, på livstid, selvfølgelig ikke skal have forældremyndigheden og slet ikke, når familien er i stand til at håndtere det internt. Det er vigtigt. Tak for at nævne familien, fru Zenia Stampe.
Men der er altså nogle ting i hele det her system, både i forhold til det strafferetlige, i forhold til at sende det rigtige signal og sikre, at folk, der slår to ihjel, selvfølgelig skal have livstid, men også i forhold til det, der måske er det allerallermest vigtige, når vi, hvad det synes vi er enige om, så får buret vedkommende inde: et stærkere hensyn til familien. Og der betyder fængselsstraffen altså noget, medmindre vi vil tage et opgør – det vil jeg gerne gå ind i, hvis det er den vej, regeringen vil gå – med den automatiske mekanik, der ligger i, at man kan søge om prøveløsladelse, efter to tredjedele af straffen er afsonet. For får man en dom på 16 år, altså en tidsbetinget dom, kan der søges prøveløsladelse efter 10 år. Får man en tidsubegrænset dom, livstid, kan der først søges efter 12 år. Og der kan man jo godt sidde og sige: Hvad gør de 2 år? Det gør enormt meget. Hvis børnene er 3-4 år, når moren bliver slået ihjel, gør det enormt meget for deres selvstændighed og for, hvor meget skade morderen kan gøre som far på deres børn, hvis han kommer ud af fængslet, om de er 13-14 år, eller om de er 15-16 år.
Derfor handler det her ikke kun om talionsprincippet og øje for øje. Det handler ikke kun om at forhindre, at folk begår drab, ved at have nogle stærke straffe. Det handler også om, at de børn, der sidder tilbage, efterladt uden mor, fordi hun er død, og uden far, fordi han sidder i fængsel, får nogle stærke rammer. Og det er hele den tænkning, som ligger til grund for en del af det her forslag, ud over det lige så væsentlige, vil jeg sige, som er, at vi i hvert fald nu har fået en debat om, hvorvidt vi anerkender, at man kan være et menneske med rettigheder, også inden man er født? Det synes jeg i sig selv er ekstremt vigtigt – en ekstremt vigtig principiel stillingtagen. Selvfølgelig skal det betragtes som dobbelt manddrab, hvis man slår en person ihjel, vidende at hun bærer et andet menneske i sit skød.
Så tak for, synes jeg, den velvillige modtagelse af forslaget, vi har fået. Jeg havde lige håbet, at vi kunne sige, at her var noget, blå blok kunne stå samlet om, efter at hr. Peter Skaarup, fru Pernille Vermund og fru Mai Mercado var gået på talerstolen. Og så kom hr. Steffen Larsen, og det gav jo lidt skår i den blå glæde. Det må vi arbejde lidt på. Men nu har vi i hvert fald taget hul på den her debat. Og det, at vi har et åbenlyst flertal imod forslaget, håber jeg ikke forhindrer, at regeringen arbejder videre med det her – ikke på grund af mig og min familie, for vi har ressourcerne til at klare os. Det skal nok gå. Jeg tillader mig bare en sjælden gang at bruge det som eksempel for også at give lys til alle dem derude, som ikke selv har ressourcerne. Tak for ordet.