Skatteudvalget (SAU) Alm. del

Samling: 2022-23 (2. samling)

Spørgsmål 143

I Klimaprogram 2022 er der opgjort et væsentligt teknisk CO2-reduktionspotentiale for biobrændstof (over 5 mio. ton CO2 i 2030 i vejtransporten, jf. tabel 6.2.) og i Ekspertgruppen for grøn skattereforms 1. delrapport er oplægget, at man kan omlægge afgifterne på brændstof ved at lade den foreslåede generelle forhøjelse af CO2-afgiften blive modsvaret af en tilsvarende reduktion af energiafgiften, så konventionel benzin og diesel pålægges samme samlede beskatning, men f.eks. HVO beskattes lempeligere. Vil ministeren i lyset af disse oplæg redegøre for de forventede effekter for statens provenu samt effekterne på CO2-udledninger ved en fuld afgiftsfritagelse af biobrændstofafgifter, så der hverken vil skulle betale CO2- eller energiafgift af rene eller iblandede biobrændstoffer?
Dato: 08-03-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: miljøafgifter, motorkøretøjer
Dokumentdato: 28-03-2023
Modtaget: 28-03-2023
Omdelt: 28-03-2023

SAU alm. del - svar på spm. 143 om at redegøre for de forventede effekter for statens provenu samt effekterne på CO2-udledninger ved en fuld afgiftsfritagelse af biobrændstofafgifter, så der hverken vil skulle betale CO2- eller energiafgift af rene eller iblandede biobrændstoffer

SAU alm. del - svar på spm. 143 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 08-03-2023
Modtaget: 08-03-2023
Omdelt: 08-03-2023

Spm. om at redegøre for de forventede effekter for statens provenu samt effekterne på CO2-udledninger ved en fuld afgiftsfritagelse af biobrændstofafgifter, så der hverken vil skulle betale CO2- eller energiafgift af rene eller iblandede biobrændstoffer

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version