Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2682691_0001.png
28. marts 2023
J.nr. 2023 - 2492
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 143 af 8. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om at redegøre for de forventede effekter for statens provenu samt effekterne på CO2-udledninger ved en fuld afgiftsfritagelse af biobrændstofafgifter, så der hverken vil skulle betale CO2- eller energiafgift af rene eller iblandede biobrændstoffer
2682691_0002.png
Spørgsmål
I Klimaprogram 2022 er der opgjort et væsentligt teknisk CO
2
-reduktionspotentiale for
biobrændstof (over 5 mio. ton CO
2
i 2030 i vejtransporten, jf. tabel 6.2.), og i Ekspert-
gruppen for grøn skattereforms 1. delrapport er oplægget, at man kan omlægge afgifterne
på brændstof ved at lade den foreslåede generelle forhøjelse af CO
2
-afgiften blive mod-
svaret af en tilsvarende reduktion af energiafgiften, så konventionel benzin og diesel på-
lægges samme samlede beskatning, men f.eks. HVO beskattes lempeligere. Vil ministeren
i lyset af disse oplæg redegøre for de forventede effekter for statens provenu samt effek-
terne på CO
2
-udledninger ved en fuld afgiftsfritagelse af biobrændstofafgifter, så der
hverken vil skulle betales CO
2
- eller energiafgift af rene eller iblandede biobrændstoffer?
Svar
Ved gældende regler er biobrændstoffer, der iblandes i benzin og diesel til vejtransport,
fritaget for CO
2
-afgift. Energiafgiften på benzin på 136,9 kr. pr. GJ er ens for fossil ben-
zin og bioethanol, der blandes i benzin. Energiafgiften på diesel på 78,6 kr. pr. GJ er også
ens for fossil diesel og biodiesel.
At energiafgifterne skal være ens for fossile motorbrændstoffer og tilsvarende biobrænd-
stoffer følger af det nugældende energibeskatningsdirektiv. Det fremgår af energibeskat-
ningsdirektivet, at produkter (herunder biobrændstoffer), der anvendes som motorbrænd-
stoffer,
beskattes ”med den sats,
der er fastsat for det tilsvarende motorbrændstof.” Som
udgangspunkt er det således ikke muligt at fritage biobrændstoffer, der iblandes i benzin
og diesel til vejtransport, for energiafgifter.
Det er begrænset, hvor meget energiafgifterne på benzin og diesel til vejtransport kan sæt-
tes ned. Det skyldes, at energibeskatningsdirektivet indeholder minimumsafgifter pr. liter
benzin og diesel. Disse minimumssatser omfatter også biobrændstoffer, der anvendes til
benzin- og dieselkøretøjer. Inden for rammerne af det gældende energibeskatningsdirektiv
vurderes energiafgiften før moms på benzin maksimalt at kunne sættes ned med 30 øre
pr. liter, mens energiafgiften på diesel maksimalt vurderes at kunne sættes ned med ca. 15
øre pr. liter.
1
I EU-Kommissionens forslag til revideret energibeskatningsdirektiv lægges der op til at
differentiere minimumsafgifter ud fra bæredygtighedskriterier for brændstofferne. Det
muliggør betydeligt lavere energiafgifter på biobrændstoffer i benzin og diesel. Det er
usikkert, om disse ændringer ender med at blive vedtaget. Endvidere er EU-landene ble-
vet enige om at indføre et særskilt CO
2
-kvotehandelssystem for brændstoffer til vejtrans-
port mv. Det kommende kvotehandelssystem vil forøge incitamentet til at anvende bio-
brændstoffer til vejtransport.
1
De maksimale energiafgiftsnedsættelser er beregnet for de mest almindelige typer benzin og diesel til vejtransport, hhv.
E10-benzin (med 9,8 pct. biobrændstoffer) og B7-diesel (med 6,8 pct. biobrændstoffer). Energiafgiften i 2023 på E10-
benzin er 4,34 kr./l, mens den er 2,84 kr./l for B7-diesel. I den endelige besvarelse af B 192
spm. 1 af 8. april 2022 ud-
dybes vurderingen af den maksimale nedsættelse af energiafgifterne på benzin og diesel, jf.
B 193 - endeligt svar på
spørgsmål 1: B 193 - svar på spm. 1.docx (eu.dk)
Side 2 af 2