Vil ministeren uddybe, hvad der lægges til grund for en vurdering af, hvorvidt en virksomhed “har opnået en væsentligt forøget indtjening på grund af en ulovlig anprisning, således at det har haft en markant effekt i markedet”, herunder om en reklamekampagne, der af en af Danmarks største virksomheder selv er blevet kaldt “den største de nogensinde har lavet”, og ifølge virksomheden har en værdi af 7,5 millioner kroner, vurderes som en kampagne, der har ført til “en væsentligt forøget indtjening” og “en markant effekt i markedet”? Der henvises til artiklen “Danish Crowns reklamer for klimasvin får grønne tæsk: 'Det ligner vildledning!'”, DR, den 23. september 2020, og pressemeddelelsen “Klimaretssag bliver dyrere end forventet: Vegetarisk Forening advarer om "amerikanske tilstande"”, Ritzau, den 19. juli 2021.
Dato: 20-04-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne:
fødevarer, fødevaresikkerhed og fødevarekontrol