Miljø- og Fødevareudvalget (MOF) Alm. del

Samling: 2022-23 (2. samling)

Spørgsmål 266

Hvilke ændringer af love, bekendtgørelser og vejledninger vil ministeren gennemføre på baggrund af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 23. februar 2023, sagsnr. 22/02461, og klagenævnets bemærkninger, herunder følgende citater: - ”forringelse af tilstanden i forhold til forurenende stoffer skal forstås således, at når miljøkvalitetskravet for et forurenende stof allerede er overskredet, og vandområdet dermed er i den lavest mulige tilstandsniveau, skal enhver efterfølgende stigning af koncentrationen af stoffet anses som en forringelse af vandområdets tilstand i strid med vandrammedirektivets art. 4. stk. 1” - ”størrelsen af mertilførslen af kobber ikke er afgørende, når kvalitetskravet allerede er overskredet, idet enhver mertilførsel vil betyde en forringelse af tilstanden, når tilstandsniveauet er det lavest mulige.” - ”en overskridelse af kvalitetskravet i sig selv må anses som en forringelse af vandløbets tilstand, jf. EU-Domstolens dom i Land Nordrhein-Westfalen.” - ”At det i miljøkonsekvensrapporten er vurderet, at mertilførslen af kobber ikke vil være afgørende for, om der opnås målopfyldelse for kvalitetselementerne for fisk, smådyr og vandplanter, kan ikke føre til, at mertilførslen kan tillades, idet mertilførslen af kobber medfører en selvstændig forringelse i forhold til kvalitetselementet for miljøfarlige forurenende stoffer.” - ”[det] ikke er i overensstemmelse med forpligtigelsen til at forebygge forringelser af tilstanden af overfladevand at tillade en mertilførsel af kobber efter en konkret væsentlighedsvurdering som anført i Miljøstyrelses vejledning til indsatsbekendtgørelsen, når kvalitetskravet allerede er overskredet. Vejledningen er ikke i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis om, at enhver efterfølgende stigning i koncentrationen af et forurenende stof udgør en forringelse, når kvalitetskravet allerede er overskredet, hvorfor der i sagen ikke kan lægges vægt på, at Horsens Kommune har fulgt vejledningen.” - ”Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at Horsens Kommune ved en fornyet behandling bør være opmærksom på at sikre, at projektet ikke samlet medfører en mertilførsel af kobber til vandløbet. […] Hvis dette ikke er muligt, gør Miljø- og Fødevareklagenævnet opmærksom på, at projektet herefter alene kan tillades under opfyldelse af fravigelsesbetingelserne i vandrammedirektivets art. 4, stk. 7.”
Dato: 06-03-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne: vand- og havmiljø

Endeligt svar

Dokumentdato: 20-04-2023
Modtaget: 20-04-2023
Omdelt: 20-04-2023

MOF alm. del - svar på spm. 266 om, hvilke ændringer af love, bekendtgørelser og vejledninger vil ministeren gennemføre på baggrund af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 23. februar 2023

MOF alm. del - Svar på spm. 266 (pdf-version)
Html-version

Foreløbigt svar

Dokumentdato: 31-03-2023
Modtaget: 31-03-2023
Omdelt: 03-04-2023

MOF alm. del - foreløbigt svar på spm. 266 om, hvilke ændringer af love, bekendtgørelser og vejledninger vil ministeren gennemføre på baggrund af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 23. februar 2023

MOF alm. del - Foreløbigt svar på spm. 266 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 06-03-2023
Modtaget: 06-03-2023
Omdelt: 06-03-2023

Spm. om, hvilke ændringer af love, bekendtgørelser og vejledninger vil ministeren gennemføre på baggrund af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 23. februar 2023

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version