Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2022)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom,
afskrivningsloven, investorfradragsloven og forskellige andre
love (Lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer og fastholdelse
af loft over investorfradraget)
(Lovforslag nr. L 7)
Lovforslaget skal gennemføre to af
finansieringselementerne i den aftale om "en ny ret til tidlig
pension", som blev indgået imellem Regeringen
(Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten den 10. oktober 2020.
Danske lønmodtagere har med retten
til Tidlig Pension, der blev indført ved lov nr. 2202 af 29.
december 2020 og som har kunnet opnås med virkning fra den 1.
januar 2022, fået styrket deres rettigheder markant. Personer
med lange og hårde arbejdsliv kan nu trække sig tilbage
på en ordentlig og værdig måde. Med retten til
Tidlig Pension sikres, at de, der har været længst tid
på arbejdsmarkedet og har bidraget til
velfærdssamfundet gennem et langt arbejdsliv, nu har mulighed
for at stoppe med at arbejde, inden de er slidt helt ned.
Det ene finansieringselement, som
lovforslaget har til hensigt at udmønte, vedrører
lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer, så
løbende værdistigninger eller -fald på
ejendommene medregnes til indkomstopgørelsen.
Det foreslås, at lagerbeskatningen
kun skal omfatte ejendomme, der udlejes i overvejende omfang, dvs.
mere end 50 pct. Ejendomme, der anvendes i selskabets egen drift
til fx lager, produktion eller domicil, vil derfor ikke skulle
omfattes af lagerbeskatningen. Der foreslås undtagelser for
udlejning til visse særlige formål, fx
korttidsudlejning og momspligtig udlejning, hvilket omfatter
udlejning af bl.a. hotelværelser og parkeringspladser.
Derudover vil selskabers udlejning til
aktionærer og andelshavere, når der til kapitalandelen
er knyttet en brugsret, være undtaget.
Lagerbeskatningen foreslås kun at
skulle gælde for selskaber og koncerner med større
ejendomsporteføljer. Det foreslås således, at
lagerbeskatningen kun skal gælde, hvis porteføljen af
udlejningsejendomme overstiger en samlet handelsværdi
på 100 mio. kr. (2023-niveau). Grænsen foreslås
at gælde for selskaber i et interessefællesskab, der
samlet set ejer udlejningsejendomme, der overstiger en
handelsværdi på 100 mio. kr. Beløbsgrænsen
vil blive reguleret årligt, så den følger den
økonomiske udvikling.
Fonde og foreninger omfattet af
fondsbeskatningsloven foreslås ikke omfattet af
lagerbeskatningen.
Der foreslås også en
undtagelse, hvorefter livsforsikringsselskaber og selskaber, hvis
indkomst medregnes hos et livsforsikringsselskab, ikke
omfattes.
Det andet finansieringselement
vedrører, at loftet over investorfradraget fra og med 2023
vil være uændret i forhold til det nuværende
niveau. Investorfradraget vil derfor fortsat gælde for
investeringerne op til 400.000 kr. for direkte investeringer og
125.000 kr. for indirekte investeringer.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2023. Lovforslaget er omfattet af de
fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.