Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2022)
Justitsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret
crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.)
(Lovforslag nr. L 6)
Den digitale udvikling ændrer
løbende spillereglerne for myndigheder, der skal navigere
på områder, der konstant påvirkes af de nye
muligheder, fremgangsmåder m.v. På
indsamlingsområdet foregår en stor del af
indsamlingerne f.eks. nu på internettet. Udviklingen stiller
nye krav, herunder i forhold til lovens anvendelsesområde og
til Indsamlingsnævnets varetagelse af nævnets
opgaver.
På denne baggrund foreslås en
række ændringer af indsamlingsloven, som dels skal tage
højde for tilkomsten af en ny indsamlingsmetode, dels skal
understøtte kontrollen på indsamlingsområdet i
lyset af den teknologiske udvikling.
Lovforslaget har til formål at
gennemføre den nødvendige ændring af
indsamlingsloven til implementering af medieaftalen for 2022-2025,
som regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Alternativet og
Kristendemokraterne blev enige om i foråret 2022. Aftalen
indebærer bl.a., at det skal være lettere for nye
medieiværksættere og start-ups at benytte sig af
belønningsbaseret crowdfunding, og der lægges
således med lovforslaget op til at undtage
belønningsbaseret crowdfunding fra indsamlingslovens
anvendelsesområde.
Lovforslaget har desuden til formål
at gennemføre en række ændringer, der skal
understøtte kontrollen og tilsynet på
indsamlingsområdet.
For det første lægges der op
til at give Indsamlingsnævnet mulighed for at meddele afslag
på en ansøgning om en etårig
indsamlingstilladelse efter indsamlingslovens § 3, hvis
forhold ved tidligere indsamlinger giver anledning til at formode,
at loven eller bestemmelser udstedt i medfør af loven ikke
vil blive fulgt. Muligheden for at meddele afslag skal forhindre,
at den samme indsamler gentagne gange overtræder
indsamlingsloven. Indsamlingsnævnet vil desuden kunne
tilbagekalde allerede meddelte tilladelser under de samme
omstændigheder.
For det andet lægges der op til at
udvide Indsamlingsnævnets kompetence, så nævnet
kan træffe afgørelse om, hvorvidt en indsamling er
omfattet af indsamlingsloven, hvilket forventes at
smidiggøre nævnets sagsbehandling til gavn for
borgerne, ligesom nævnet får mulighed for at
fastlægge praksis for lovens anvendelsesområde.
For det tredje lægges der op til at
ændre Indsamlingsnævnets sammensætning, så
nævnet tilføres særlig viden om IT og digital
udvikling. En meget stor del af indsamlingerne sker udelukkende
eller næsten udelukkende på internettet, f.eks. gennem
sociale medier, indsamlingsplatforme og streamingtjenester, og der
er behov for at tilpasse nævnets sammensætning,
så den afspejler denne udvikling og tager højde for,
at nævnet er sammensat af de rette kompetencer på
indsamlingsområdet.
For det fjerde lægges der op til at
lette Indsamlingsnævnets behandling af oplysninger. Det
gøres således muligt at indføre regler om
obligatorisk brug af en digital løsning til indsendelse af
ansøgninger og regnskaber. Muligheden for en øget
automatiseret behandling af oplysningerne i regnskabet vil
kvalificere og understøtte en risikobaseret
efterfølgende manuel kontrol af regnskaberne.
Endelig indeholder lovforslaget en ny
bestemmelse om, at søgsmål til prøvelse af
afgørelser efter indsamlingsloven skal være anlagt
inden for en 6 måneders frist. Forslaget har til formål
at sikre hensynet til, at der efter en periode ikke kan rejses
tvivl om rigtigheden af en afgørelse truffet efter
indsamlingsloven.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.