Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2022)
Miljøministeren (Lea Wermelin):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Kommunal mulighed for etablering af
nulemissionszoner i afgrænsede byområder,
indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af
miljøzonereguleringen m.v.)
(Lovforslag nr. L 41)
For at nå målsætningen
om, at der i 2030 skal være 1 mio. grønne biler
på vejene er det centralt, at grønne biler prioriteres
i byernes planlægning.
Regeringen ønsker at give alle
landets kommunalbestyrelser mulighed for at beslutte at etablere
nulemissionszoner i afgrænsede byområder, hvor der som
udgangspunkt kun må befinde sig køretøjer, der
ikke udleder luftforurenende emissioner eller CO2 ved kørsel. Med nulemissionszoner
i afgrænsede byområder vil kommunerne kunne mindske den
lokale støj- og luftforurening, bidrage til at nå
kommunens klimamål og fremme grøn mobilitet.
Lovforslaget er en udmøntning af dele af Aftale om Miljøinitiativer i grønne byer og en
hovedstad i udvikling, som regeringen indgik med
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten den 14.
september 2021.
Med lovforslaget foreslås endvidere
ændringer i den gældende miljøzoneregulering.
Det foreslås bl.a. at ændre på reglerne for
sanktioner for overtrædelse af miljøzonereguleringen,
som konstateres ved digital kontrol, således at der kun kan
udstedes ét bødeforelæg pr. uge, frem for
ét pr. døgn. Hertil foreslås det, at der for
overtrædelser af miljøzonereguleringen indføres
et princip om absolut kumulation. Dette vil medføre, at
bødens samlede størrelse i tilfælde med flere
overtrædelser af miljøzonereguleringen som det klare
udgangspunkt ikke vil kunne nedsættes.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.