Fremsat den 5. oktober 2022 af uddannelses- og forskningsministeren (Jesper Petersen)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og
forskellige andre love
(Regulering af beløb, som studerende
kan modtage som en erkendtlighed under ulønnede
projektorienterede forløb og ulønnet praktik m.v.,
harmonisering af regler om strategiske rammekontrakter og ingen
prækvalifikation ved overdragelse af uddannelser inden for
samme geografiske område)
§ 1
I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 363 af 9. marts 2021, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 7, indsættes efter
»udlandet«: », herunder om, at en erkendtlighed
højst kan svare til et beløb på 3.286 kr. om
måneden (2022-niveau), og at beløbsgrænsen fra
og med den 1. januar 2023 reguleres én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent«.
§ 2
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, som ændret ved § 1 i lov nr.
363 af 9. marts 2021 og lov nr. 2622 af 28. december 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 22, stk. 4, indsættes
efter »praktik«: », herunder om, at en
erkendtlighed højst kan svare til et beløb på
3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent«.
§ 3
I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019, som
ændret ved § 2 i lov nr. 363 af 9. marts 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 4, nr. 1, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«.
2. § 9 f,
stk. 1, affattes således:
»Bestyrelsen indgår en strategisk
rammekontrakt med uddannelses- og forskningsministeren. Den
strategiske rammekontrakt skal indeholde strategiske mål for
uddannelsesinstitutionens opgaver.«
3. I
§ 9 g, stk. 1, nr. 3, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«
4. I
§ 15, stk. 2, indsættes
efter »praktik«: », herunder om, at en
erkendtlighed højst kan svare til et beløb på
3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent«.
§ 4
I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af
8. august 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 5, indsættes
efter »praktik«: », herunder om, at en
erkendtlighed højst kan svare til et beløb på
3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent«.
2. I
§ 16 e indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Bestyrelsen indgår en strategisk rammekontrakt med
uddannelses- og forskningsministeren. Den strategiske rammekontrakt
skal indeholde strategiske mål for institutionens
opgaver.«
§ 5
I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 732 af 14. juni 2016, som ændret
ved § 4 i lov nr. 435 af 8. maj 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 3, indsættes
efter »praktik«: », herunder om, at en
erkendtlighed højst kan svare til et beløb på
3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent«.
§ 6
I lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
779 af 8. august 2019, som ændret ved § 4 i lov nr. 363
af 9. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 2, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«.
2. I
§ 12, stk. 2, indsættes som
2. pkt.: »Den strategiske
rammekontrakt skal indeholde strategiske mål for
professionshøjskolens opgaver.«
§ 7
I lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
786 af 8. august 2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 363
af 9. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 2, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«.
2. I
§ 12, stk. 2, indsættes som
2. pkt.: »Den strategiske
rammekontrakt skal indeholde strategiske mål for
erhvervsakademiets opgaver.«
§ 8
I lov om medie- og journalisthøjskolen,
jf. lovbekendtgørelse nr. 780 af 8. august 2019, som
ændret ved § 6 i lov nr. 363 af 9. marts 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 2, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«.
2. I
§ 12, stk. 2, indsættes som
2. pkt.: »Den strategiske
rammekontrakt skal indeholde strategiske mål for
højskolens opgaver.«
§ 9
I lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1667 af
12. august 2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 18 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Stk. 1 finder desuden ikke anvendelse ved en
uddannelsesinstitutions overdragelse af en godkendt uddannelse
eller et godkendt uddannelsesudbud til en anden
uddannelsesinstitution inden for det samme geografiske
område. Uddannelses- og forskningsministeren kan træffe
afgørelse om, at § 9, stk. 4, finder tilsvarende
anvendelse, hvis uddannelsen eller uddannelsesudbuddet, der
ønskes overdraget, ligger uden for de videnskabelige
områder eller fagområder, som den modtagende
uddannelsesinstitution udbød uddannelser inden for, da
institutionsakkrediteringen blev påbegyndt.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
2. I
§ 18 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler om
betingelser for overdragelse af en godkendt uddannelse eller et
godkendt uddannelsesudbud inden for det samme geografiske
område uden forudgående prækvalifikation m.v.,
jf. stk. 4.«
3. I
§ 21, stk. 1, indsættes
efter »stk. 3«: »og 4«.
§ 10
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 18, stk. 4, i lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12. august 2021, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
fastsat i medfør af § 18, stk. 5, i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf.
denne lovs § 9, nr. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Regulering af beløb, som studerende kan
modtage som en erkendtlighed under projektorienterede
forløb, ulønnet praktik m.v.
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Harmonisering af regler om strategiske
rammekontrakter
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.3. Ingen prækvalifikation ved overdragelse af en
godkendt uddannelse eller et godkendt uddannelsesudbud inden for
samme geografiske område
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det har siden den 1. juli 2017 været muligt for offentlige
og private arbejdsgivere at give studerende på
videregående uddannelser under Uddannelses- og
Forskningsministeriet og Kulturministeriet en erkendtlighed
på højst 3.000 kr. om måneden ved siden af deres
SU som en påskønnelse under ulønnede
projektorienterede forløb og ulønnet praktik m.v. Der
er ikke efter de gældende regler hjemmel til at regulere
beløbsgrænsen på 3.000 kr. pr. måned.
Med dette lovforslag foreslås det, at
beløbsgrænsen for erkendtlighed hæves fra 3.000
kr. til 3.286 kr. pr. måned, hvilket vil svare til en
regulering af beløbsgrænsen fra 2017-niveau til
2022-niveau med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Det foreslås desuden, at denne beløbsgrænse
fra og med den 1. januar 2023 reguleres én gang årligt
med satsreguleringsprocenten, således at
beløbsgrænsen fremover bliver justeret i takt med den
almindelige pris- og lønudvikling i samfundet.
De foreslåede ændringer foreslås fastsat ved
en ændring af de bemyndigelsesbestemmelser, der i dag giver
henholdsvis uddannelses- og forskningsministeren og
kulturministeren adgang til at fastsætte nærmere regler
om erkendtlighed.
Lovforslaget indeholder derudover forslag til to yderligere
initiativer.
Det foreslås, at betegnelsen strategisk rammekontrakt
bliver indarbejdet i alle institutionslovene for de selvejende
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Strategiske rammekontrakter indgås mellem uddannelses- og
forskningsministeren og bestyrelsesformændene på vegne
af bestyrelserne for de enkelte uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område. Betegnelsen
strategisk rammekontrakt fremgår i dag alene af
universitetsloven.
Med de foreslåede ændringer gøres reglerne
herom tidssvarende og ensartede på tværs af de
selvejende uddannelsesinstitutioner, herunder universiteterne,
professionshøjskolerne, erhvervsakademierne, de maritime
uddannelsesinstitutioner, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole og Designskolen Kolding.
Endeligt foreslås en ændring af lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner med henblik på
at etablere en klar retlig ramme for en uddannelsesinstitutions
overdragelse af en uddannelse eller et uddannelsesudbud til en
anden uddannelsesinstitution inden for det samme geografiske
område.
Det foreslås, at det fremgår af loven, at en
sådan overdragelse skal kunne ske uden forudgående
prækvalifikation, da der allerede er taget stilling til, om
den konkrete uddannelse bidrager til dækning af
kompetencebehovet i det danske samfund og udbuddets placering i det
pågældende geografiske område.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Regulering af beløb, som studerende kan
modtage som erkendtlighed under projektorienterede forløb,
ulønnet praktik m.v.
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler har uddannelses- og
forskningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om,
at studerende på universitetsuddannelser kan modtage en
erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb, ulønnet praktik og obligatoriske
ulønnede studieophold i Danmark og i udlandet, jf.
universitetslovens § 8, stk. 7.
Uddannelses- og forskningsministeren har desuden bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at studerende på
professionsbacheloruddannelser, erhvervsakademiuddannelser,
maritime uddannelser og videregående kunstneriske uddannelser
kan modtage en erkendtlighed under ulønnet praktik, jf.
§ 22, stk. 4, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, § 15, stk. 2, i lov om
maritime uddannelser og § 10, stk. 5, i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Kulturministeren har bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at studerende på videregående kunstneriske
uddannelser under Kulturministeriet kan modtage en erkendtlighed
under ulønnede projektorienterede forløb,
ulønnet praktik og obligatoriske ulønnede
studieophold i Danmark og i udlandet, jf. § 12, stk. 3, i lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet.
De nævnte bemyndigelser er udmøntet i
bekendtgørelser på de enkelte
uddannelsesområder.
På Uddannelses- og Forskningsministeriets område er
der fastsat regler om erkendtlighed i § 58 i
bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om
universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid. Det
følger af denne bestemmelse, at en studerende under et
ulønnet projektorienteret forløb, ulønnet
praktik og studieophold m.v. kan modtage en erkendtlighed fra en
virksomhed m.v. Beløbet må højst svare til
3.000 kr. om måneden og må ikke ydes som en på
forhånd fastsat indkomst i lighed med en
lønindkomst.
Der følger derudover af § 4, stk. 5, i
bekendtgørelse nr. 2672 af 29. december 2021 om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, samt
§ 5, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 27 af 13. januar 2020
om videregående kunstneriske uddannelser på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område, at den
studerende under ulønnet praktik kan modtage en
erkendtlighed i form af en mindre økonomisk
påskønnelse fra en virksomhed m.v. Beløbet
må højst svare til 3.000 kr. om måneden og
må ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst i
lighed med en lønindkomst.
For så vidt angår de maritime uddannelser er der
fastsat tilsvarende regler om erkendtlighed i de specifikke
uddannelsesbekendtgørelser for de enkelte videregående
maritime uddannelser, f.eks. § 11, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 1348 af 23. november 2018 om uddannelsen
til professionsbachelor som maskinmester.
På Kulturministeriets område er der fastsat regler
om erkendtlighed i de specifikke bekendtgørelser for de
enkelte videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner,
f.eks. i § 19, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1476 af 1.
oktober 2020 om musikkonservatorierne og Operaakademiet.
Formålet med en erkendtlighed er, at en offentlig eller
privat virksomhed kan vælge at vise sin
påskønnelse af en studerendes indsats under et
projektorienteret forløb, der er tilknyttet den
pågældende virksomhed, samt under et praktik- eller
studieophold i en virksomhed. Disse forløb er
læringsforløb, hvor den studerendes læring er i
fokus. Der er ikke tale om et arbejdsforhold, hvor den studerende
indgår som arbejdskraft på en arbejdsplads, men om et
uddannelsesforløb, der for universitetsstuderende
indgår i en akademisk, forskningsbaseret uddannelse, og som
for øvrige studerende ved videregående uddannelser
skal give den studerende professions- og praksisnære
kompetencer, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 138 som fremsat,
side 3 og 7.
Den gældende ordning er fastsat med henblik på at
sikre, at studerende, ved at modtage en erkendtlighed, ikke derved
indgår i et ansættelsesforhold i virksomheden, men
fortsat er i et uddannelsesforløb, der giver ret til SU. Det
indebærer bl.a., at beløb, der gives som en
erkendtlighed, ikke må være højere end 3.000 kr.
om måneden, dels for at sikre, at der alene er tale om en
mindre påskønnelse til den studerende, dels for at
undgå, at erkendtlighedens størrelse kan føre
til tvivl om, hvorvidt deltagelse i de nævnte forløb
medfører arbejdstagerstatus for den studerende. Der henvises
bl.a. til bemærkningerne til universitetslovens § 8,
stk. 7, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 138 som fremsat, side
10-11.
Der er efter de gældende regler ikke hjemmel til at
satsregulere beløbsgrænsen på 3.000 kr. pr.
måned, der fastsætter loftet for, hvor meget studerende
månedligt må modtage som en erkendtlighed.
I Danmark reguleres overførselsindkomster m.v., herunder
SU-stipendier m.v., i henhold til lov om en satsreguleringsprocent,
jf. lovbekendtgørelse nr. 237 af 27. februar 2020. Det
følger af lovens § 1, at der som grundlag for en
årlig regulering af overførselsindkomster m.v. for
hvert finansår efter reglerne i loven fastsættes en
satsreguleringsprocent, en tilpasningsprocent og en
satstilpasningsprocent. Efter lovens § 2 er
satsreguleringsprocenten for et finansår 2,0 tillagt
satstilpasningsprocenten, jf. lovens § 4. Størrelsen af
tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten og
satsreguleringsprocenten for det følgende finansår
bekendtgøres hvert år senest i august måned, jf.
lovens § 6.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der er efter Uddannelses- og Forskningsministeriets opfattelse
behov for at regulere beløbsgrænsen for, hvor meget
studerende højst kan modtage som en erkendtlighed under
ulønnede projektorienterede forløb og ulønnet
praktik m.v., så erkendtlighedens størrelse afspejler
den almindelige pris- og lønudvikling i samfundet.
Forslaget skal bl.a. ses i lyset af, at SU-stipendier m.v.
årligt bliver satsreguleret, og det vurderes, at der
også bør være adgang til at regulere
beløbsgrænsen for, hvor meget studerende kan modtage
som en erkendtlighed ved siden af deres SU.
Det foreslås på den baggrund, at
beløbsgrænsen for erkendtlighed bliver hævet fra
3.000 kr. til 3.286 kr. pr. måned, hvilket vil svare til en
regulering af beløbsgrænsen fra 2017-niveau til
2022-niveau med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Det foreslås desuden, at denne beløbsgrænse
fra og med den 1. januar 2023 reguleres én gang årligt
med satsreguleringsprocenten, således at
beløbsgrænsen fremover bliver justeret i takt med den
almindelige pris- og lønudvikling i samfundet.
De foreslåede ændringer foreslås
gennemført ved at ændre uddannelses- og
forskningsministerens bemyndigelser til at fastsætte
nærmere regler om erkendtlighed i henholdsvis
universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om maritime uddannelser samt
lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås tilsvarende at ændre kulturministerens
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
erkendtlighed i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet.
Det er hensigten at foretage ændringer i de respektive
uddannelsesbekendtgørelser på de forskellige
uddannelsesområder med henblik på at afspejle den
foreslåede ordning.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil årligt
offentliggøre den satsregulerede beløbsgrænse
for erkendtlighed på ministeriets hjemmeside.
2.2. Harmonisering af regler om strategiske
rammekontrakter
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 9 f, stk. 1, i lov om maritime
uddannelser, at uddannelses- og forskningsministeren kan
pålægge bestyrelsen for en uddannelsesinstitution at
indgå en udviklingskontrakt med ministeren med henblik
på at sikre en langsigtet strategisk udvikling til opfyldelse
af nærmere fastlagte målsætninger.
Udviklingskontrakten retter sig mod bestyrelserne og skal
understøtte den strategiske udvikling af institutionen.
Kontrakten indgås mellem uddannelses- og forskningsministeren
og bestyrelsen på den enkelte institution på baggrund
af en dialog.
Indholdet i en udviklingskontrakt kan omfatte
målsætninger om en høj faglig kvalitet,
uddannelse af flere, udviklingsorientering og effektiv
institutionsdrift eller andre områder, der ønskes
særligt prioriterede på institutionen. Der henvises til
Folketingstidende 2010-2011 (1. samling), A, L 39 som fremsat, side
8 og 13.
Det følger af § 12, stk. 2, i henholdsvis lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser og
lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser, at
bestyrelsen skal fastsætte institutionens vedtægt, jf.
§ 11, og indgå en udviklingskontrakt med uddannelses- og
forskningsministeren.
Udviklingskontrakterne indgås i dialog mellem uddannelses-
og forskningsministeren og bestyrelserne for institutionerne.
Kontrakterne skal medvirke til at styrke det strategiske fokus i
ledelsen ved at definere målsætninger og resultatkrav
inden for udvalgte indsatsområder.
Udviklingskontrakterne indeholder mål for institutionernes
udviklingsarbejde. Institutionerne skal bl.a. forpligtes via
udviklingskontrakterne til at udarbejde strategiske planer for
formidlingen af forskningsresultaterne. Udviklingskontrakterne
indeholder endvidere konkrete mål vedrørende
fastholdelse af de studerende. Der henvises til Folketingstidende
2006-07, A, side 6714 og Folketingstidende 2007-08 (2. samling), A,
side 1862.
Det følger af 12, stk. 2, i lov om medie- og
journalisthøjskolen, at bestyrelsen skal fastsætte
højskolens vedtægt, jf. § 10, og indgå en
udviklingskontrakt med uddannelses- og forskningsministeren.
Formålet med udviklingskontrakter er at understøtte
højskolens strategiske arbejde ved at definere
målsætninger og resultatkrav inden for udvalgte
prioriterede indsatsområder. Der henvises til
Folketingstidende 2007-08 (2. samling), A, side 898.
Der er ikke fastsat regler om udviklingskontrakter i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Ved lov nr. 699 af 8. juni 2017 om ændring af
universitetsloven blev de daværende udviklingskontrakter, som
bestyrelsen for det enkelte universitet indgik med uddannelses- og
forskningsministeren, erstattet med strategiske
rammekontrakter.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Betegnelsen udviklingskontrakt er i praksis udfaset og erstattet
med betegnelsen strategiske rammekontrakter som betegnelse for den
strategiske kontrakt, som uddannelsesinstitutionerne indgår
med uddannelses- og forskningsministeren. Der er på den
baggrund behov for at erstatte betegnelsen udviklingskontrakt med
betegnelsen strategisk rammekontrakt i institutionslovene for
professionshøjskolerne, erhvervsakademierne, Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole og de maritime
uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås på den baggrund at ændre ordlyden
i bestemmelserne herom i lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser, lov om medie- og
journalisthøjskolen og lov om maritime uddannelser.
Det foreslås endvidere at tilføje til
bestemmelserne, at den strategiske rammekontrakt skal indeholde
strategiske mål for institutionens opgaver.
Der er endvidere behov for, at der tilføjes en
bestemmelse om indgåelse af strategiske rammekontrakter i lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner for
så vidt angår Designskolen Kolding, der også er
en selvejende uddannelsesinstitution.
Med de foreslåede ændringer harmoniseres
bestemmelserne i lovgivningen vedrørende alle de selvejende
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Strategiske rammekontrakter vil skulle indgås mellem
uddannelses- og forskningsministeren og bestyrelsesformændene
på vegne af bestyrelserne for de enkelte
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
De strategiske rammekontrakter vil skulle være
institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for
institutionens kerneopgaver med afsæt i den enkelte
institutions udfordringer.
Alle mål vil skulle formuleres i dialog mellem
institutionen og ministeren
Bestyrelsen vil have det overordnede ansvar for, at den
strategiske rammekontrakt er et centralt
styringsværktøj og for, at kontraktens mål
opfyldes. Det følger heraf, at bestyrelsesformanden er en
central strategisk partner i både forhandling og
løbende opfølgning på mål og
resultater.
Det foreslås, at der ikke fastsættes en fast
gyldighedsperiode for de strategiske rammekontrakter i lovene, men
der forventes som udgangspunkt at blive tale om fireårige
kontraktperioder.
2.3. Ingen
prækvalifikation ved overdragelse af en godkendt uddannelse
eller et godkendt uddannelsesudbud inden for samme geografiske
område
2.3.1. Gældende ret
Lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner gælder for akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og
Forskningsministeriet og for akkreditering af disse
uddannelsesinstitutioners uddannelser. Der henvises til § 1,
stk. 1, i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1667 af
12. august 2021 (herefter akkrediteringsloven).
Det følger af akkrediteringslovens § 6, at
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område gennemgår en
institutionsakkreditering med fokus på
uddannelsesinstitutionens løbende og systematiske arbejde
med sikring og udvikling af uddannelsernes kvalitet og
relevans.
Ved en positiv institutionsakkreditering vurderes
uddannelsesinstitutionens kvalitetssikringssystem, med undtagelse
af meget få klart afgrænsede problemstillinger, som
velbeskrevet, velargumenteret og velfungerende i praksis.
Uddannelsesinstitutionen har et samlet kvalitetssikringssystem, der
sikrer kvalitet og relevans i alle sine uddannelser og
uddannelsesudbud. Hvis dette er opfyldt, kan
uddannelsesinstitutionen opnå institutionsakkreditering for
den givne akkrediteringsperiode. Der henvises til
bemærkningerne til akkrediteringslovens § 9, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, L 137 som fremsat, side 24.
En positiv institutionsakkreditering giver
uddannelsesinstitutionen mulighed for at oprette nye uddannelser og
nye uddannelsesudbud inden for de videnskabelige områder
eller fagområder, som uddannelsesinstitutionen udbød
uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen blev
påbegyndt, når disse uddannelser er
prækvalificeret og godkendt, jf. lovens §§ 18 og
21, og foretage justering af eksisterende uddannelser. Oprettelse
af nye uddannelser og uddannelsesudbud og justeringer af
eksisterende uddannelser skal ske i overensstemmelse med
uddannelsesinstitutionens kvalitetssikringspolitik og strategi. Der
henvises til akkrediteringslovens § 9, stk. 1.
Akkrediteringslovens § 9, stk. 4, vedrører en
situation, hvor en uddannelsesinstitution vil oprette en ny
uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud inden for et
videnskabeligt område eller fagområde, som
uddannelsesinstitutionen ikke udbød uddannelser inden for,
da institutionsakkrediteringen blev påbegyndt. I
sådanne tilfælde kan uddannelses- og
forskningsministeren træffe afgørelse om, at
godkendelsen af den nye uddannelse eller det nye udbud sker, under
forudsætning af at den nye uddannelse eller det nye udbud
opnår en positiv afgørelse i forhold til kriterier for
uddannelsens kvalitet. Ministeren fastsætter nærmere
regler herom, jf. § 9, stk. 5.
Der er fastsat regler om prækvalifikation og godkendelse
af nye uddannelser og uddannelsesudbud i akkrediteringslovens
kapitel 4.
Efter akkrediteringslovens § 18, stk. 1, skal nye
uddannelser og uddannelsesudbud prækvalificeres af
uddannelses- og forskningsministeren før oprettelsen.
Prækvalifikationen er en vurdering af, om den nye uddannelse
eller det nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og
uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt
opfylder lovgivningsmæssige krav.
Det følger af akkrediteringslovens § 18, stk. 3, at
der ikke skal ske prækvalifikation ved en sammenlægning
af eksisterende uddannelser, medmindre sammenlægningen
medfører en udvidelse af de sammenlagte uddannelsers
formål og erhvervssigte og udvidelsen har væsentlige
negative konsekvenser for arbejdsmarked og rekrutteringsgrundlag
for eksisterende beslægtede uddannelser og uddannelsesudbud.
Efter bestemmelsen i § 18, stk. 4, fastsætter
uddannelses- og forskningsministeren nærmere regler om
betingelser for sammenlægning af uddannelser uden
forudgående prækvalifikation, herunder lukning af
uddannelser og andre forhold ved sammenlægning af
uddannelser.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
nærmere regler for prækvalifikationen, herunder
kriterier for prækvalifikation m.v., jf. akkrediteringslovens
§ 20.
Efter akkrediteringslovens § 21, stk. 1, træffer
uddannelses- og forskningsministeren afgørelse om
godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud
på baggrund af prækvalifikationen, jf. dog lovens
§ 18, stk. 3.
Der er fastsat nærmere regler om akkreditering og
prækvalifikation m.v. i bekendtgørelse nr. 1558 af 2.
juli 2021 om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående
uddannelser, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1772 af
5. september 2021 (herefter akkrediteringsbekendtgørelsen).
Prækvalifikationskriterierne fremgår af
bekendtgørelsens bilag 4.
Der skal bl.a. søges om prækvalifikation,
før en uddannelsesinstitution udbyder en eksisterende
uddannelse på et nyt udbudssted i en anden by (dublering)
eller flytter et eksisterende uddannelsesudbud til en anden by, jf.
bekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 3 og 4.
Der er i akkrediteringsbekendtgørelsens kapitel 3 fastsat
nærmere regler om den særlige vurdering, som ministeren
kan beslutte at iværksætte i henhold til lovens §
9, stk. 4, hvis en uddannelsesinstitution ønsker at oprette
en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud inden for et
videnskabeligt område eller fagområde, som
uddannelsesinstitutionen ikke udbød uddannelser inden for,
da institutionsakkrediteringen blev påbegyndt.
Det følger bl.a. af disse regler, at
Akkrediteringsrådet ud fra en helhedsvurdering træffer
afgørelse på grundlag af kriterie II vedrørende
uddannelsens videngrundlag i bekendtgørelsens bilag 2 samt
på grundlag af en vurdering af, om uddannelsens fysiske
faciliteter og materielle ressourcer er relevante for at realisere
målene for læringsudbyttet, jf. bekendtgørelsens
§ 13, stk. 1.
Ministeren kan efter bekendtgørelsens § 20, stk. 1,
nr. 3, træffe afgørelse om foreløbig
godkendelse af oprettelse af ny uddannelse eller nyt
uddannelsesudbud betinget af efterfølgende positiv
afgørelse i forhold til kriterie II i bilag 2 og
uddannelsens fysiske faciliteter og materielle ressourcer.
Der er ikke i de gældende akkrediteringsregler taget
stilling til en uddannelsesinstitutions mulighed for at få
godkendt overdragelse af en eksisterende uddannelse eller et
eksisterende uddannelsesudbud til en anden uddannelsesinstitution
inden for det samme geografiske område, f.eks. samme by.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der er efter Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering
behov for, at der tilvejebringes en klar retlig ramme for en
uddannelsesinstitutions overdragelse af en godkendt uddannelse
eller et godkendt uddannelsesudbud til en anden
uddannelsesinstitution inden for det samme geografiske
område, f.eks. samme by.
En overdragelse af en allerede godkendt uddannelse eller et
allerede godkendt uddannelsesudbud adskiller sig fra oprettelse af
en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud ved, at den konkrete
uddannelse eller det konkrete uddannelsesudbud allerede er godkendt
til at blive udbudt på en bestemt geografisk lokalitet.
Herved vil der i forhold til den konkrete uddannelse eller det
konkrete udbud, der ønskes overdraget, være taget
stilling til, om uddannelsen eller uddannelsesudbuddet bidrager til
dækning af kompetencebehovet i det danske samfund både
nationalt og regionalt.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes
et nyt stk. 4 i § 18 i akkrediteringsloven, hvorefter en
uddannelsesinstitutions overdragelse af en godkendt uddannelse
eller et godkendt uddannelsesudbud til en anden
uddannelsesinstitution inden for det samme geografiske
område, f.eks. samme by, vil kunne ske uden
prækvalifikation.
Godkendelse af en overdragelse uden prækvalifikation vil
forudsætte, at den modtagende uddannelsesinstitution har til
hensigt at videreføre udbuddet af uddannelsen. Det vil bl.a.
indebære, at den modtagende uddannelsesinstitution - i det
omfang, der er optaget studerende på den
pågældende uddannelse - vil have ansvaret for, at disse
studerende får mulighed for at gennemføre deres
uddannelse efter de gældende regler for uddannelsen.
Hvis den modtagende institution ønsker at foretage
væsentlige ændringer af uddannelsens formål og
indhold m.v. i forbindelse med overdragelsen, som betyder, at
uddannelsen ændrer karakter, vil de almindelige regler om
prækvalifikation og godkendelse af nye uddannelser og
uddannelsesudbud, der følger af akkrediteringslovens kapitel
4, finde anvendelse.
Kvalitetssikringen af den enkelte uddannelsesinstitution i form
af institutionsakkreditering tager udgangspunkt i den
sammensætning af uddannelsesudbuddet, der var til stede
på tidspunktet for institutionsakkrediteringen. Det er ikke
alle uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelser inden for
alle videnskabelige områder eller fagområder, når
de bliver institutionsakkrediteret.
Med henblik på at sikre, at den modtagende
uddannelsesinstitution har et bæredygtigt fagligt
miljø til at understøtte en uddannelse eller et
uddannelsesudbud, der ligger inden for et videnskabeligt
område eller fagområde, som den modtagende
uddannelsesinstitution ikke udbød uddannelser inden for, da
institutionsakkrediteringen blev påbegyndt, lægges der
med forslaget endvidere op til, at uddannelses- og
forskningsministeren i forbindelse med overdragelse af en
uddannelse eller et uddannelsesudbud inden for samme geografiske
område skal kunne beslutte, at akkrediteringslovens § 9,
stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.
Det indebærer, at ministeren kan beslutte, at der skal
iværksættes en tilsvarende procedure som ved en
uddannelsesinstitutions oprettelse af nye uddannelser eller
uddannelsesudbud inden for et videnskabeligt område eller
fagområde, som uddannelsesinstitutionen ikke udbød
uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen blev
påbegyndt. Ministeren vil dermed få mulighed for at
beslutte, at godkendelse af overdragelsen sker under
forudsætning af, at den overdragne uddannelse opnår en
positiv afgørelse i forhold til fastsatte kriterier for
uddannelsens kvalitet.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en
bemyndigelse som et nyt stk. 6 i akkrediteringslovens § 18,
hvorefter ministeren fastsætter nærmere regler om
betingelser for overdragelse af en godkendt uddannelse eller et
godkendt uddannelsesudbud inden for det samme geografiske
område uden forudgående prækvalifikation m.v.
Som en konsekvens heraf er det hensigten at foretage en
række ændringer i akkrediteringsbekendtgørelsen,
der afspejler den foreslåede ordning.
Det er herunder bl.a. hensigten, at ministeren i
bekendtgørelsen vil fastsætte regler om, at
overdragelse af en godkendt uddannelse eller et godkendt
uddannelsesudbud vil forudsætte, at enten den afgivende
uddannelsesinstitution eller den konkrete uddannelse eller det
konkrete uddannelsesudbud, der ønskes overdraget, er
positivt akkrediteret, og at den modtagende uddannelsesinstitution
ligeledes er positivt akkrediteret. Herved understøttes det,
at uddannelsen er og forventes at blive omfattet af et positivt
vurderet eksisterende kvalitetssikringssystem på den
institution, som overtager udbuddet.
Det er endvidere hensigten, at ministeren vil fastsætte,
at reglerne i bekendtgørelsens kapitel 3 vedrørende
godkendelse af uddannelser eller uddannelsesudbud inden for nye
videnskabelige områder eller nye fagområder kan finde
tilsvarende anvendelse i en situation, hvor en godkendt uddannelse
eller et godkendt uddannelsesudbud overdrages inden for det samme
geografiske område, f.eks. samme by.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige, da de relevante
studerende modtager erkendtlighed i forbindelse med et
uddannelsesforløb, hvor de ikke indgår i
arbejdsudbuddet.
I forhold til principperne for digitaliseringsklar lovgivning
vurderes det, at lovforslaget efterlever princippet om
sammenhæng på tværs - ensartede begreber og
genbrug af data (princip 4), idet lovforslaget er udformet
sådan, at der er en ensartet begrebsanvendelse i forhold til
bl.a. reglerne om satsregulering af SU.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2022
til den 19. august 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikerne, Akademisk Arkitektforening,
Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen
Business School - Handelshøjskolen, Danmarks
Akkrediteringsinstitution, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Statistik, Danmarks Tekniske
Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Rederier, Danske Regioner,
Danske Revisorer, Danske Revisorer - FSR, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Den Danske Filmskole,
Den Danske Scenekunstskole, Designskolen Kolding, Det Jyske
Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, Det Kongelige Danske
Musikkonservatorium, DI, Djøf, Erhvervsakademi Kolding,
Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi
Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi Copenhagen
Business Academy, Erhvervsakademi Dania, EVA, Fagligt Fælles
Forbund - 3F, FH, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Fredericia Maskinmesterskole, HK/Stat,
Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i
København, KL, Kulturministeriets Rektorer, Kunstakademiets
Billedskoler, Københavns Erhvervsakademi, Københavns
Maskinmesterskole, Københavns Professionshøjskole,
Københavns Universitet, MARTEC, Professionshøjskolen
Absalon, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle
uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rytmisk Musikkonservatorium,
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, SIMAC, Studievalg Danmark,
Svendborg Søfartsskole, Syddansk Musikkonservatorium,
Syddansk Universitet, Teknisk Landsforbund, University College
Lillebælt, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus
Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af den gældende bestemmelse i
universitetslovens § 8, stk. 7, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om, at bachelor-,
akademiske overbygnings- og kandidatstuderende kan modtage en
erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb, ulønnet praktik og obligatoriske
ulønnede studieophold i Danmark og i udlandet.
Der er fastsat nærmere regler om erkendtlighed i § 58
i bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om
universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid. Det
følger af denne bestemmelse, at en studerende under et
ulønnet projektorienteret forløb, ulønnet
praktik og studieophold m.v. kan modtage en erkendtlighed fra en
virksomhed m.v. Beløbet må højst svare til
3.000 kr. om måneden og må ikke ydes som en på
forhånd fastsat indkomst i lighed med en
lønindkomst.
I Danmark reguleres overførselsindkomster m.v. i henhold
til lov om en satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtgørelse
nr. 237 af 27. februar 2020. Det følger af lovens § 1,
at der som grundlag for en årlig regulering af
overførselsindkomster m.v. for hvert finansår efter
reglerne i loven fastsættes en satsreguleringsprocent, en
tilpasningsprocent og en satstilpasningsprocent. Efter lovens
§ 2 er satsreguleringsprocenten for et finansår 2,0
tillagt satstilpasningsprocenten, jf. lovens § 4.
Størrelsen af tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten
og satsreguleringsprocenten for det følgende finansår
bekendtgøres hvert år senest i august måned, jf.
lovens § 6.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at
ministerens bemyndigelse efter universitetslovens § 8, stk. 7, ændres, således
at det tilføjes, at ministeren vil kunne fastsætte, at
en erkendtlighed højst kan svare til et beløb
på 3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.
Med det foreslåede vil beløbsgrænsen for
erkendtlighed blive hævet fra 3.000 kr. til 3.286 kr. pr.
måned, hvilket vil svare til en regulering af
beløbsgrænsen fra 2017-niveau til 2022-niveau med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Det foreslåede indebærer desuden, at den
foreslåede beløbsgrænse på 3.286 kr. pr.
måned fra og med den 1. januar 2023 reguleres én gang
årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, således at beløbsgrænsen
fremover vil blive justeret i takt med den almindelige pris- og
lønudvikling i samfundet.
Det er hensigten at udmønte den foreslåede ordning
ved en ændring af bekendtgørelse om
universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil årligt
offentliggøre den satsregulerede beløbsgrænse
for erkendtlighed på ministeriets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af den gældende bestemmelse i § 22,
stk. 4, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om, at studerende
kan modtage en erkendtlighed under ulønnet praktik.
Der er fastsat nærmere regler om erkendtlighed i § 5,
stk. 4, i bekendtgørelse nr. 2672 af 28. december 2021 om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 464 af 19. april 2022.
Det følger af denne bestemmelse, at studerende under
ulønnet praktik kan modtage en erkendtlighed i form af en
mindre økonomisk påskønnelse fra en virksomhed
m.v. Beløbet må højest svare til 3.000 kr. om
måneden og må ikke ydes som en på forhånd
fastsat indkomst i lighed med en lønindkomst.
I Danmark reguleres overførselsindkomster m.v. i henhold
til lov om en satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtgørelse
nr. 237 af 27. februar 2020. Det følger af lovens § 1,
at der som grundlag for en årlig regulering af
overførselsindkomster m.v. for hvert finansår efter
reglerne i loven fastsættes en satsreguleringsprocent, en
tilpasningsprocent og en satstilpasningsprocent. Efter lovens
§ 2 er satsreguleringsprocenten for et finansår 2,0
tillagt satstilpasningsprocenten, jf. lovens § 4.
Størrelsen af tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten
og satsreguleringsprocenten for det følgende finansår
bekendtgøres hvert år senest i august måned, jf.
lovens § 6.
Med lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det, at
ministerens bemyndigelse efter § 22, stk.
4, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser ændres, således at det
tilføjes, at ministeren vil kunne fastsætte, at en
erkendtlighed højst kan svare til et beløb på
3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.
Med det foreslåede vil beløbsgrænsen for
erkendtlighed blive hævet fra 3.000 kr. til 3.286 kr. pr.
måned, hvilket vil svare til en regulering af
beløbsgrænsen fra 2017-niveau til 2022-niveau med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Det foreslåede indebærer desuden, at den
foreslåede beløbsgrænse på 3.286 kr. pr.
måned fra og med den 1. januar 2023 reguleres én gang
årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, således at beløbsgrænsen
fremover vil blive justeret i takt med den almindelige pris- og
lønudvikling i samfundet.
Det er hensigten at udmønte den foreslåede ordning
ved en ændring af bekendtgørelse om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil årligt
offentliggøre den satsregulerede beløbsgrænse
for erkendtlighed på ministeriets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Det fremgår af § 7, stk. 4, nr. 1, i lov om maritime
uddannelser, at uddannelses- og forskningsministeren kan
træffe afgørelse om, at en uddannelsesinstitutions
tilskud og lån helt eller delvis tilbageholdes, bortfalder
eller kræves tilbagebetalt, hvis uddannelsesinstitutionen
ikke overholder denne lov, regler fastsat i medfør af loven,
en udviklingskontrakt, jf. § 9 f, stk. 1, eller en
indsatsaftale, jf. § 9 f, stk. 2.
Det foreslås, at udviklingskontrakt i lovens § 7, stk. 4, nr. 1, ændres til
strategisk rammekontrakt.
Det foreslåede indebærer, at uddannelses- og
forskningsministeren vil kunne træffe afgørelse om, at
en uddannelsesinstitutions tilskud tilbageholdes, bortfalder eller
kræves tilbagebetalt ved en uddannelsesinstitutions manglende
overholdelse af en strategisk rammekontrakt.
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslagets §
3, nr. 2, foreslås at nyaffatte § 9 f, stk. 1, i lov om
maritime uddannelser, således at bestyrelsen indgår en
strategisk rammekontrakt med uddannelses- og forskningsministeren.
Den strategiske rammekontrakt skal indeholde strategiske mål
for uddannelsesinstitutionens opgaver.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 3, nr. 2, og pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 9 f, stk. 1, i lov om maritime
uddannelser, at uddannelses- og forskningsministeren kan
pålægge bestyrelsen for en uddannelsesinstitution at
indgå en udviklingskontrakt med ministeren med henblik
på at sikre en langsigtet strategisk udvikling til opfyldelse
af nærmere fastlagte målsætninger.
Det foreslås at nyaffatte § 9 f,
stk. 1, således at bestyrelsen indgår en
strategisk rammekontrakt med uddannelses- og forskningsministeren.
Den strategiske rammekontrakt skal indeholde strategiske mål
for uddannelsesinstitutionens opgaver.
Strategiske rammekontrakter vil skulle indgås mellem
uddannelses- og forskningsministeren og bestyrelsesformændene
på vegne af bestyrelsen for den enkelte
uddannelsesinstitution.
De strategiske rammekontrakter vil skulle være
institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for
uddannelsesinstitutionens kerneopgaver med afsæt i den
enkelte institutions udfordringer.
Alle mål vil skulle formuleres i dialog mellem
uddannelsesinstitutionen og uddannelses- og
forskningsministeren.
Bestyrelsen vil have det overordnede ansvar for, at den
strategiske rammekontrakt er et centralt
styringsværktøj, og for at kontraktens mål
opfyldes. Det følger heraf, at bestyrelsesformanden er en
central strategisk partner i både forhandling og
løbende opfølgning på mål og
resultater.
Med den foreslåede ordning vil den strategiske
rammekontrakt indeholde strategiske mål for
uddannelsesinstitutionens opgaver målrettet de konkrete
udfordringer på den enkelte uddannelsesinstitution.
Såvel institutionen som ministeren kan tage initiativ til at
genforhandle de strategiske mål, hvis f.eks. de
økonomiske forhold for institutionen ændres
væsentligt fra det forudsatte, eller hvis nye udfordringer
betyder, at det vil være hensigtsmæssigt at ændre
de strategiske mål i rammekontrakten. Ændringer i
kontrakten vil forudsætte enighed mellem bestyrelsen og
ministeren.
Der fastsættes ikke i lovforslaget en fast
gyldighedsperiode for de strategiske rammekontrakter, men det er
udgangspunktet, at der vil blive tale om fireårige
kontraktperioder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 9 g, stk. 1, nr. 3, i lov om
maritime uddannelser, at uddannelses- og forskningsministeren kan
meddele en uddannelsesinstitutions bestyrelse et påbud, hvis
uddannelsesinstitutionen ikke overholder en udviklingskontrakt, jf.
§ 9 f, stk. 1, eller en indsatsaftale, jf. § 9 f, stk.
2.
Det foreslås, at udviklingskontrakt i lovens § 9 g, stk. 1, nr. 3, ændres til
strategisk rammekontrakt.
Det foreslåede indebærer, at uddannelses- og
forskningsministeren vil kunne meddele en uddannelsesinstitutions
bestyrelse et påbud, hvis uddannelsesinstitutionen ikke
overholder en strategisk rammekontrakt, jf. § 9 f, stk. 1.
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslagets §
3, nr. 2, foreslås at nyaffatte § 9 f, stk. 1, i lov om
maritime uddannelser, således at bestyrelsen indgår en
strategisk rammekontrakt med uddannelses- og forskningsministeren.
Den strategiske rammekontrakt skal indeholde strategiske mål
for uddannelsesinstitutionens opgaver.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 3, nr. 2, og pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af den gældende bestemmelse i § 15,
stk. 2, i lov om maritime uddannelser, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om, at elever og
studerende kan modtage en erkendtlighed under ulønnet
praktik.
For de maritime uddannelser er der fastsat regler om
erkendtlighed i de specifikke uddannelsesbekendtgørelser for
de enkelte videregående maritime uddannelser. Det
følger eksempelvis af § 11, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 1348 af 23. november 2018 om uddannelsen
til professionsbachelor som maskinmester, at studerende under
ulønnet praktik kan modtage en erkendtlighed i form af en
mindre økonomisk påskønnelse fra en virksomhed
m.v. Beløbet må højest svare til 3.000 kr. om
måneden og må ikke ydes som en på forhånd
fastsat indkomst i lighed med en lønindkomst.
I Danmark reguleres overførselsindkomster m.v. i henhold
til lov om en satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtgørelse
nr. 237 af 27. februar 2020. Det følger af lovens § 1,
at der som grundlag for en årlig regulering af
overførselsindkomster m.v. for hvert finansår efter
reglerne i loven fastsættes en satsreguleringsprocent, en
tilpasningsprocent og en satstilpasningsprocent. Efter lovens
§ 2 er satsreguleringsprocenten for et finansår 2,0
tillagt satstilpasningsprocenten, jf. lovens § 4.
Størrelsen af tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten
og satsreguleringsprocenten for det følgende finansår
bekendtgøres hvert år senest i august måned, jf.
lovens § 6.
Med lovforslagets § 3, nr. 4, foreslås det, at
ministerens bemyndigelse efter § 15, stk.
2, i lov om maritime uddannelser ændres, således
at det tilføjes, at ministeren vil kunne fastsætte, at
en erkendtlighed højst kan svare til et beløb
på 3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.
Med det foreslåede vil beløbsgrænsen for
erkendtlighed blive hævet fra 3.000 kr. til 3.286 kr. pr.
måned, hvilket vil svare til en regulering af
beløbsgrænsen fra 2017-niveau til 2022-niveau med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Det foreslåede indebærer desuden, at den
foreslåede beløbsgrænse på 3.286 kr. pr.
måned fra og med den 1. januar 2023 reguleres én gang
årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, således at beløbsgrænsen
fremover vil blive justeret i takt med den almindelige pris- og
lønudvikling i samfundet.
Det er hensigten at udmønte den foreslåede ordning
ved ændring af de specifikke
uddannelsesbekendtgørelser for de enkelte maritime
uddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil årligt
offentliggøre den satsregulerede beløbsgrænse
for erkendtlighed på ministeriets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Det følger af den gældende bestemmelse i § 10,
stk. 2, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, at uddannelses- og forskningsministeren
kan fastsætte regler om, at studerende på bachelor- og
kandidatuddannelser omfattet af loven kan modtage en erkendtlighed
under ulønnet praktik.
Der er fastsat nærmere regler om erkendtlighed i § 5,
stk. 3, i bekendtgørelse nr. 27 af 13. januar 2020 om
videregående kunstneriske uddannelser på Uddannelses-
og Forskningsministeriets område. Det følger af denne
bestemmelse, at studerende under ulønnet praktik kan modtage
en erkendtlighed i form af en mindre økonomisk
påskønnelse fra en virksomhed m.v. Beløbet
må højst svare til 3.000 kr. om måneden og
må ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst i
lighed med en lønindkomst.
I Danmark reguleres overførselsindkomster m.v. i henhold
til lov om en satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtgørelse
nr. 237 af 27. februar 2020. Det følger af lovens § 1,
at der som grundlag for en årlig regulering af
overførselsindkomster m.v. for hvert finansår efter
reglerne i loven fastsættes en satsreguleringsprocent, en
tilpasningsprocent og en satstilpasningsprocent. Efter lovens
§ 2 er satsreguleringsprocenten for et finansår 2,0
tillagt satstilpasningsprocenten, jf. lovens § 4.
Størrelsen af tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten
og satsreguleringsprocenten for det følgende finansår
bekendtgøres hvert år senest i august måned, jf.
lovens § 6.
Med lovforslagets § 4, nr. 1, foreslås det, at
ministerens bemyndigelse efter § 10, stk.
2, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner ændres, således at det
tilføjes, at ministeren vil kunne fastsætte, at en
erkendtlighed højst kan svare til et beløb på
3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.
Med det foreslåede vil beløbsgrænsen for
erkendtlighed blive hævet fra 3.000 kr. til 3.286 kr. pr.
måned, hvilket vil svare til en regulering af
beløbsgrænsen fra 2017-niveau til 2022-niveau med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Det foreslåede indebærer desuden, at den
foreslåede beløbsgrænse på 3.286 kr. pr.
måned fra og med den 1. januar 2023 reguleres én gang
årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, således at beløbsgrænsen
fremover vil blive justeret i takt med den almindelige pris- og
lønudvikling i samfundet.
Det er hensigten at udmønte den foreslåede ordning
ved en ændring af bekendtgørelse om videregående
kunstneriske uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil årligt
offentliggøre den satsregulerede beløbsgrænse
for erkendtlighed på ministeriets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Der er ikke fastsat regler om strategiske rammekontrakter i lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 16 e, stk. 2, der fastlægger, at
bestyrelsen indgår en strategisk rammekontrakt med
uddannelses- og forskningsministeren. Den strategiske rammekontrakt
skal indeholde strategiske mål for institutionens
opgaver.
Strategiske rammekontrakter vil skulle indgås mellem
uddannelses- og forskningsministeren og bestyrelsesformændene
på vegne af bestyrelsen for den enkelte
uddannelsesinstitution.
De strategiske rammekontrakter vil skulle være
institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for
uddannelsesinstitutionens kerneopgaver med afsæt i den
enkelte institutions udfordringer.
Alle mål vil skulle formuleres i dialog mellem
uddannelsesinstitutionen og uddannelses- og
forskningsministeren.
Bestyrelsen vil have det overordnede ansvar for, at den
strategiske rammekontrakt er et centralt
styringsværktøj, og for at kontraktens mål
opfyldes. Det følger heraf, at bestyrelsesformanden er en
central strategisk partner i både forhandling og
løbende opfølgning på mål og
resultater.
Med den foreslåede ordning vil den strategiske
rammekontrakt indeholde strategiske mål for
uddannelsesinstitutionens opgaver målrettet de konkrete
udfordringer på den enkelte uddannelsesinstitution.
Såvel institutionen som ministeren vil kunne tage initiativ
til at genforhandle de strategiske mål, hvis f.eks. de
økonomiske forhold for institutionen ændres
væsentligt fra det forudsatte, eller hvis nye udfordringer
betyder, at det vil være hensigtsmæssigt at ændre
de strategiske mål i rammekontrakten. Ændringer i
kontrakten vil forudsætte enighed mellem bestyrelsen og
ministeren.
Der fastsættes ikke i lovforslaget en fast
gyldighedsperiode for de strategiske rammekontrakter, men det er
udgangspunktet, at der vil blive tale om fireårige
kontraktperioder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
5
Til nr. 1
Det følger af den gældende bestemmelse i § 12,
stk. 3, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, at
kulturministeren kan fastsætte regler om, at studerende
på videregående uddannelser omfattet af loven kan
modtage en erkendtlighed under ulønnet praktik.
Der er fastsat nærmere regler om erkendtlighed i de
specifikke bekendtgørelser for de enkelte videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Kulturministeriets
område, f.eks. § 19, stk. 3, i bekendtgørelse nr.
1476 af 1. oktober 2020 om musikkonservatorierne og Operaakademiet.
Det følger bl.a. af denne bestemmelse, at studerende kan
modtage en erkendtlighed under ulønnet praktik i Danmark og
i udlandet, og at beløbet højst må svare til
3.000 kr. om måneden og ikke må ydes som en på
forhånd fastsat indkomst i lighed med en
lønindkomst.
I Danmark reguleres overførselsindkomster m.v. i henhold
til lov om en satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtgørelse
nr. 237 af 27. februar 2020. Det følger af lovens § 1,
at der som grundlag for en årlig regulering af
overførselsindkomster m.v. for hvert finansår efter
reglerne i loven fastsættes en satsreguleringsprocent, en
tilpasningsprocent og en satstilpasningsprocent. Efter lovens
§ 2 er satsreguleringsprocenten for et finansår 2,0
tillagt satstilpasningsprocenten, jf. lovens § 4.
Størrelsen af tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten
og satsreguleringsprocenten for det følgende finansår
bekendtgøres hvert år senest i august måned, jf.
lovens § 6.
Med lovforslagets § 5, nr. 1, foreslås det, at
kulturministerens bemyndigelse efter §
12, stk. 3, ændres, således at det
tilføjes, at ministeren vil kunne fastsætte, at en
erkendtlighed højst kan svare til et beløb på
3.286 kr. om måneden (2022-niveau), og at
beløbsgrænsen fra og med den 1. januar 2023 reguleres
én gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.
Med det foreslåede vil beløbsgrænsen for
erkendtlighed blive hævet fra 3.000 kr. til 3.286 kr. pr.
måned, hvilket vil svare til en regulering af
beløbsgrænsen fra 2017-niveau til 2022-niveau med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Det foreslåede indebærer desuden, at den
foreslåede beløbsgrænse på 3.286 kr. pr.
måned fra og med den 1. januar 2023 reguleres én gang
årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, således at beløbsgrænsen
fremover vil blive justeret i takt med den almindelige pris- og
lønudvikling i samfundet.
Det er hensigten at udmønte den foreslåede ordning
ved en ændring af de specifikke bekendtgørelser for de
enkelte videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
på Kulturministeriets område.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil årligt
offentliggøre den satsregulerede beløbsgrænse
for erkendtlighed på ministeriets hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
6
Til nr. 1
Det følger af § 12, stk. 2, i lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser, at
bestyrelsen skal fastsætte professionshøjskolens
vedtægt, jf. § 11, og indgå en udviklingskontrakt
med uddannelses- og forskningsministeren.
Det foreslås, at udviklingskontrakt i lovens § 12, stk. 2, ændres til
strategisk rammekontrakt.
Det foreslåede vil indebære, at betegnelsen
strategisk rammekontrakt fremover i loven benyttes som betegnelse
for den strategiske kontrakt, som professionshøjskolen
indgår med uddannelses- og forskningsministeren.
Strategiske rammekontrakter vil skulle indgås mellem
uddannelses- og forskningsministeren og bestyrelsesformændene
på vegne af bestyrelsen for den enkelte
professionshøjskole.
De strategiske rammekontrakter vil skulle være
institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for
professionshøjskolens kerneopgaver med afsæt i den
enkelte professionshøjskoles udfordringer.
Alle mål vil skulle formuleres i dialog mellem
professionshøjskolen og uddannelses- og
forskningsministeren.
Bestyrelsen vil have det overordnede ansvar for, at den
strategiske rammekontrakt er et centralt
styringsværktøj, og for at kontraktens mål
opfyldes. Det følger heraf, at bestyrelsesformanden er en
central strategisk partner i både forhandling og
løbende opfølgning på mål og
resultater.
Der fastsættes ikke i lovforslaget en fast
gyldighedsperiode for de strategiske rammekontrakter, men det er
udgangspunktet, at der vil blive tale om fireårige
kontraktperioder.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 6, nr. 2, og pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 12, stk. 2, i lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser, at
bestyrelsen skal fastsætte professionshøjskolens
vedtægt, jf. § 11, og indgå en udviklingskontrakt
med uddannelses- og forskningsministeren.
Det foreslås, at der i § 12,
stk. 2, indsættes som 2.
pkt., at den strategiske rammekontrakt skal indeholde
strategiske mål for professionshøjskolens opgaver.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 6,
nr. 1, hvorefter betegnelsen udviklingskontrakt i § 12, stk.
2, foreslås ændret til strategisk rammekontrakt.
Med forslaget tydeliggøres det, at den strategiske
rammekontrakt vil skulle indeholde strategiske mål for
professionshøjskolens opgaver målrettet de konkrete
udfordringer på den enkelte professionshøjskole.
Såvel professionshøjskolen som uddannelses- og
forskningsministeren vil kunne tage initiativ til at genforhandle
de strategiske mål, hvis f.eks. de økonomiske forhold
for professionshøjskolen ændres væsentligt fra
det forudsatte, eller hvis nye udfordringer betyder, at det vil
være hensigtsmæssigt at ændre de strategiske
mål i rammekontrakten. Ændringer i kontrakten vil
forudsætte enighed mellem bestyrelsen og ministeren.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 6, nr. 1, og pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til §
7
Til nr. 1
Det følger af § 12, stk. 2, i lov om
erhvervsakademier for videregående uddannelser, at
bestyrelsen skal fastsætte erhvervsakademiets vedtægt,
jf. § 11, og indgå en udviklingskontrakt med
uddannelses- og forskningsministeren.
Det foreslås, at udviklingskontrakt i lovens § 12, stk. 2, ændres til
strategisk rammekontrakt.
Det foreslåede vil indebære, at betegnelsen
strategisk rammekontrakt fremover i loven benyttes som betegnelse
for den strategiske kontrakt, som erhvervsakademiet indgår
med uddannelses- og forskningsministeren.
Strategiske rammekontrakter vil skulle indgås mellem
uddannelses- og forskningsministeren og bestyrelsesformændene
på vegne af bestyrelsen for det enkelte erhvervsakademi.
De strategiske rammekontrakter vil skulle være
institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for
erhvervsakademiets kerneopgaver med afsæt i det enkelte
erhvervsakademis udfordringer.
Alle mål vil skulle formuleres i dialog mellem
erhvervsakademiet og uddannelses- og forskningsministeren.
Bestyrelsen vil have det overordnede ansvar for, at den
strategiske rammekontrakt er et centralt
styringsværktøj, og for at kontraktens mål
opfyldes. Det følger heraf, at bestyrelsesformanden er en
central strategisk partner i både forhandling og
løbende opfølgning på mål og
resultater.
Der fastsættes ikke i lovforslaget en fast
gyldighedsperiode for de strategiske rammekontrakter, men det er
udgangspunktet, at der vil blive tale om fireårige
kontraktperioder.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 7, nr. 2, og pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 12, stk. 2, i lov om
erhvervsakademier for videregående uddannelser, at
bestyrelsen skal fastsætte erhvervsakademiets vedtægt,
jf. § 11, og indgå en udviklingskontrakt med
uddannelses- og forskningsministeren.
Det foreslås, at der i § 12,
stk. 2, indsættes som 2.
pkt., at den strategiske rammekontrakt skal indeholde
strategiske mål for erhvervsakademiets opgaver. Forslaget
skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 7, nr. 1,
hvorefter betegnelsen udviklingskontrakt i § 12, stk. 2,
foreslås ændret til strategisk rammekontrakt.
Med forslaget tydeliggøres det, at den strategiske
rammekontrakt vil skulle indeholde strategiske mål for
erhvervsakademiets opgaver målrettet de konkrete udfordringer
på det enkelte erhvervsakademi. Såvel erhvervsakademiet
som uddannelses- og forskningsministeren vil kunne tage initiativ
til at genforhandle de strategiske mål, hvis f.eks. de
økonomiske forhold for erhvervsakademiet ændres
væsentligt fra det forudsatte, eller hvis nye udfordringer
betyder, at det vil være hensigtsmæssigt at ændre
de strategiske mål i rammekontrakten. Ændringer i
kontrakten vil forudsætte enighed mellem bestyrelsen og
ministeren.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 7, nr. 1, og pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til §
8
Til nr. 1
Det følger af § 12, stk. 2, i lov om medie- og
journalisthøjskolen, at bestyrelsen skal fastsætte
højskolens vedtægt, jf. § 10, og indgå en
udviklingskontrakt med uddannelses- og forskningsministeren.
Det foreslås, at udviklingskontrakt i lovens § 12, stk. 2, ændres til
strategisk rammekontrakt.
Det foreslåede vil indebære, at betegnelsen
strategisk rammekontrakt fremover i loven benyttes som betegnelse
for den strategiske kontrakt, som medie- og
journalisthøjskolen indgår med uddannelses- og
forskningsministeren.
Strategiske rammekontrakter vil skulle indgås mellem
uddannelses- og forskningsministeren og bestyrelsesformanden
på vegne af højskolens bestyrelse.
De strategiske rammekontrakter vil skulle være
institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for
medie- og journalisthøjskolens kerneopgaver med afsæt
i højskolens udfordringer.
Alle mål vil skulle formuleres i dialog mellem medie- og
journalisthøjskolen og uddannelses- og
forskningsministeren.
Bestyrelsen vil have det overordnede ansvar for, at den
strategiske rammekontrakt er et centralt
styringsværktøj, og for at kontraktens mål
opfyldes. Det følger heraf, at bestyrelsesformanden er en
central strategisk partner i både forhandling og
løbende opfølgning på mål og
resultater.
Der fastsættes ikke i lovforslaget en fast
gyldighedsperiode for de strategiske rammekontrakter, men det er
udgangspunktet, at der vil blive tale om fireårige
kontraktperioder.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 8, nr. 2, og pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 12, stk. 2, i lov om medie- og
journalisthøjskolen, at bestyrelsen skal fastsætte
højskolens vedtægt, jf. § 10, og indgå en
udviklingskontrakt med uddannelses- og forskningsministeren.
Det foreslås, at der i § 12,
stk. 2, indsættes som 2.
pkt., at den strategiske rammekontrakt skal indeholde
strategiske mål for højskolens opgaver. Forslaget skal
ses i sammenhæng med lovforslagets § 8, nr. 1, hvorefter
betegnelsen udviklingskontrakt i § 12, stk. 2, foreslås
ændret til strategisk rammekontrakt.
Med forslaget tydeliggøres det, at den strategiske
rammekontrakt vil skulle indeholde strategiske mål for medie-
og journalisthøjskolens opgaver målrettet dens
konkrete udfordringer. Såvel medie- og
journalisthøjskolen som uddannelses- og forskningsministeren
vil kunne tage initiativ til at genforhandle de strategiske
mål, hvis f.eks. de økonomiske forhold for
højskolen ændres væsentligt fra det forudsatte,
eller hvis nye udfordringer betyder, at det vil være
hensigtsmæssigt at ændre de strategiske mål i
rammekontrakten. Ændringer i kontrakten vil forudsætte
enighed mellem bestyrelsen og ministeren.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 8, nr. 1, og pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til §
9
Til nr. 1
Efter de gældende regler i akkrediteringslovens § 9,
stk. 1, giver en positiv institutionsakkreditering
uddannelsesinstitutionen mulighed for at oprette nye uddannelser og
nye uddannelsesudbud inden for de videnskabelige områder
eller fagområder, som uddannelsesinstitutionen udbød
uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen blev
påbegyndt, når disse uddannelser er
prækvalificeret og godkendt, jf. lovens §§ 18 og
21, og foretage justering af eksisterende uddannelser.
Det følger af lovens § 9, stk. 4, at vil en
uddannelsesinstitution oprette nye uddannelser og nye
uddannelsesudbud inden for videnskabelige områder eller
fagområder, som uddannelsesinstitutionen ikke udbød
uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen blev
påbegyndt, kan uddannelses- og forskningsministeren
træffe afgørelse om, at godkendelsen af nye
uddannelser og nye uddannelsesudbud sker under forudsætning
af, at den nye uddannelse eller det nye uddannelsesudbud
opnår en positiv afgørelse i forhold til kriterier for
uddannelsens kvalitet.
Efter akkrediteringslovens § 18, stk. 1, skal nye
uddannelser og uddannelsesudbud prækvalificeres af
uddannelses- og forskningsministeren før oprettelsen.
Prækvalifikationen er en vurdering af, om den nye uddannelse
eller det nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og
uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt
opfylder lovgivningsmæssige krav.
Der er ikke i de gældende akkrediteringsregler taget
stilling til en uddannelsesinstitutions mulighed for at få
godkendt overdragelse af en uddannelse eller et uddannelsesudbud
til en anden uddannelsesinstitution inden for det samme geografiske
område.
Med henblik på at etablere en klar retlig ramme for
overdragelse af en uddannelse eller et uddannelsesudbud inden for
det samme geografiske område, f.eks. samme by foreslås
det, at der indsættes et nyt § 18,
stk. 4, i akkrediteringsloven.
Det følger af det foreslåede 1. pkt., at kravet om prækvalifikation,
jf. lovens § 18, stk. 1, ikke vil finde anvendelse ved en
uddannelsesinstitutions overdragelse af en godkendt uddannelse
eller et godkendt uddannelsesudbud til en anden
uddannelsesinstitution inden for det samme geografiske
område.
Forslaget tager således sigte på overdragelse af en
allerede godkendt uddannelse eller et allerede godkendt
uddannelsesudbud inden for det samme geografiske område,
f.eks. samme by. Godkendelse af en overdragelse uden
prækvalifikation vil forudsætte, at den modtagende
uddannelsesinstitution har til hensigt at videreføre
udbuddet af uddannelsen. Det vil bl.a. indebære, at den
modtagende uddannelsesinstitution - i det omfang, der er optaget
studerende på den pågældende uddannelse - vil
have ansvaret for, at disse studerende får mulighed for at
gennemføre deres uddannelse efter de gældende regler
for uddannelsen.
Hvis den modtagende institution ønsker at foretage
væsentlige ændringer af uddannelsens formål og
indhold m.v. i forbindelse med overdragelsen, som betyder, at
uddannelsen ændrer karakter, vil de almindelige regler om
prækvalifikation og godkendelse af nye uddannelser og
uddannelsesudbud, der følger af akkrediteringslovens kapitel
4, finde anvendelse.
Det følger endvidere af det foreslåede 2. pkt., at uddannelses- og
forskningsministeren kan træffe afgørelse om, at
lovens § 9, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse, hvis
uddannelsen eller uddannelsesudbuddet, der ønskes
overdraget, ligger uden for de videnskabelige områder eller
fagområder, som den modtagende uddannelsesinstitution
udbød uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen
blev påbegyndt.
Forslaget indebærer, at ministeren kan beslutte, at der
skal iværksættes en tilsvarende procedure som ved en
uddannelsesinstitutions oprettelse af nye uddannelser eller
uddannelsesudbud inden for et videnskabeligt område eller
fagområde, som uddannelsesinstitutionen ikke udbød
uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen blev
påbegyndt.
Ministeren vil dermed få mulighed for at beslutte, at
godkendelse af overdragelsen sker under forudsætning af, at
den overdragne uddannelse opnår en positiv afgørelse i
forhold til fastsatte kriterier for uddannelsens kvalitet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter de gældende regler har uddannelses- og
forskningsministeren ikke bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om betingelser for overdragelse af en
uddannelse eller et uddannelsesudbud inden for det samme
geografiske område uden forudgående
prækvalifikation.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 18, stk. 6, i akkrediteringsloven, der
giver uddannelses- og forskningsministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om betingelser for
overdragelse af en godkendt uddannelse eller et godkendt
uddannelsesudbud inden for det samme geografiske område uden
forudgående prækvalifikation m.v., jf. det
foreslåede nye § 18, stk. 4.
Som en konsekvens af det foreslåede er det hensigten at
foretage en række ændringer i
akkrediteringsbekendtgørelsen, der afspejler den
foreslåede ordning.
Det er herunder bl.a. hensigten, at ministeren i
bekendtgørelsen vil fastsætte regler om, at
overdragelse af en godkendt uddannelse eller et godkendt
uddannelsesudbud vil forudsætte, at den afgivende
uddannelsesinstitution eller den konkrete uddannelse eller det
konkrete uddannelsesudbud, der ønskes overdraget, er
positivt akkrediteret, og at den modtagende uddannelsesinstitution
ligeledes er positivt akkrediteret. Herved understøttes det,
at uddannelsen er og forventes at blive omfattet af et positivt
vurderet eksisterende kvalitetssikringssystem på den
institution, som overtager udbuddet.
Det er endvidere hensigten, at ministeren vil fastsætte,
at reglerne i akkrediteringsbekendtgørelsens kapitel 3
vedrørende godkendelse af uddannelser eller uddannelsesudbud
inden for nye videnskabelige områder eller nye
fagområder kan finde tilsvarende anvendelse i en situation,
hvor en godkendt uddannelse eller et godkendt uddannelsesudbud
overdrages inden for samme geografiske område, f.eks. samme
by.
Dette vil indebære, at ministeren kan træffe
beslutning om, at reglerne i akkrediteringsbekendtgørelsens
kapitel 3 skal finde tilsvarende anvendelse, hvis uddannelsen eller
uddannelsesudbuddet, der ønskes overdraget, ligger uden for
de videnskabelige områder eller fagområder, som den
modtagende uddannelsesinstitution udbød uddannelser inden
for, da institutionsakkrediteringen blev påbegyndt. Dette vil
konkret indebære, at godkendelsen af, at uddannelsen eller
uddannelsesbuddet overdrages, vil være betinget af, at der
opnås en positiv afgørelse i henhold til disse
regler.
Der henvises til bemærkningerne til akkrediteringslovens
§ 9, stk. 4 og 5, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 47 som
fremsat, side 24-25.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Hovedreglen vedrørende godkendelse af nye uddannelser og
uddannelsesudbud fremgår af den gældende bestemmelse i
akkrediteringslovens § 21, stk. 1, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren på baggrund af prækvalifikationen
træffer afgørelse om godkendelse af en ny uddannelse
eller et nyt uddannelsesudbud, jf. dog lovens § 18, stk.
3.
Efter lovens § 18, stk. 3, skal der ikke ske
prækvalifikation ved en sammenlægning af eksisterende
uddannelser, medmindre sammenlægningen medfører en
udvidelse af de sammenlagte uddannelsers formål og
erhvervssigte og udvidelsen har væsentlige negative
konsekvenser for arbejdsmarked og rekrutteringsgrundlag for
eksisterende beslægtede uddannelser og uddannelsesudbud.
Det foreslås, at der i lovens §
21, stk. 1, efter "stk. 3" indsættes "og 4".
Med den foreslåede ændring vil der i § 21, stk.
1, blive indsat en henvisning til det foreslåede nye §
18, stk. 4, jf. lovforslagets § 9, nr. 1, der
fastlægger, at en uddannelsesinstitutions overdragelse af en
godkendt uddannelse eller et godkendt uddannelsesudbud til en anden
uddannelsesinstitution inden for det samme geografiske område
vil være undtaget fra prækvalifikation.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
10
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Det foreslås i stk. 2, at
regler fastsat i medfør af § 18, stk. 4, i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12. august 2021, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 18, stk. 5, i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og heller ikke ved
kongelig anordning vil kunne sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 363 af 9. marts 2021, foretages
følgende ændring: | §
8. --- | | | Stk. 2-6.
--- | | | Stk. 7.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at bachelor-,
akademiske overbygnings- og kandidatstuderende kan modtage en
erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb, ulønnet praktik og obligatoriske
ulønnede studieophold i Danmark og i udlandet. | | 1. I § 8, stk. 7, indsættes efter
»udlandet«: », herunder om, at en erkendtlighed
højst kan svare til et beløb på 3.286 kr. om
måneden (2022-niveau), og at beløbsgrænsen fra
og med den 1. januar 2023 reguleres én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, som ændret ved § 1 i lov nr.
363 af 9. marts 2021 og lov nr. 2622 af 28. december 2021,
foretages følgende ændring: | §
22. --- | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at studerende kan modtage en erkendtlighed under
ulønnet praktik. | | 1. I § 22, stk. 4, indsættes efter
»praktik«: », herunder om, at en erkendtlighed
højst kan svare til et beløb på 3.286 kr. om
måneden (2022-niveau), og at beløbsgrænsen fra
og med den 1. januar 2023 reguleres én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019, som
ændret ved § 2 i lov nr. 363 af 9. marts 2021, foretages
følgende ændringer: | §
7. --- | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan træffe
afgørelse om, at en uddannelsesinstitutions tilskud og
lån helt eller delvis tilbageholdes, bortfalder eller
kræves tilbagebetalt, hvis 1) uddannelsesinstitutionen ikke overholder
denne lov, regler fastsat i medfør af loven, en
udviklingskontrakt, jf. § 9 f, stk. 1, eller en indsatsaftale,
jf. § 9 f, stk. 2, 2)-3) --- | | 1. I § 7, stk. 4, nr. 1, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«. | Stk. 5-9.
--- | | | | | | § 9 f.
Uddannelses- og forskningsministeren kan pålægge
bestyrelsen for en uddannelsesinstitution at indgå en
udviklingskontrakt med ministeren med henblik på at sikre en
langsigtet strategisk udvikling til opfyldelse af nærmere
fastlagte målsætninger. | | 2. § 9 f, stk. 1, affattes således:
»Bestyrelsen indgår en strategisk rammekontrakt med
uddannelses- og forskningsministeren. Den strategiske rammekontrakt
skal indeholde strategiske mål for uddannelsesinstitutionens
opgaver.« | Stk. 2.
--- | | | | | | § 9 g.
Uddannelses- og forskningsministeren kan meddele en
uddannelsesinstitutions bestyrelse et påbud, hvis | | | 1)-2) --- | | | 3) uddannelsesinstitutionen ikke
overholder en udviklingskontrakt, jf. § 9 f, stk. 1, eller en
indsatsaftale, jf. § 9 f, stk. 2. | | 3. I § 9 g, stk. 1, nr. 3, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt« | Stk. 2-3.
--- | | | | | | § 15.
--- | | | Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at elever og studerende kan modtage en erkendtlighed
under ulønnet praktik. | | 4. I § 15, stk. 2, indsættes efter
»praktik«: », herunder om, at en erkendtlighed
højst kan svare til et beløb på 3.286 kr. om
måneden (2022-niveau), og at beløbsgrænsen fra
og med den 1. januar 2023 reguleres én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af
8. august 2019, foretages følgende ændringer: | § 10.
--- | | | Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på
bachelor- og kandidatuddannelser omfattet af denne lov kan modtage
en erkendtlighed under ulønnet praktik. Stk. 6.
--- | | 1. I § 10, stk. 5, indsættes efter
»praktik«: », herunder om, at en erkendtlighed
højst kan svare til et beløb på 3.286 kr. om
måneden (2022-niveau), og at beløbsgrænsen fra
og med den 1. januar 2023 reguleres én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent«. | | | | § 16 e.
--- | | 2. I § 16 e indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Bestyrelsen indgår en strategisk rammekontrakt med
uddannelses- og forskningsministeren. Den strategiske rammekontrakt
skal indeholde strategiske mål for institutionens
opgaver.« | | | | | | § 5 | | | | | | I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 732 af 14. juni 2016, som ændret
ved § 4 i lov nr. 435 af 8. maj 2017, foretages
følgende ændring: | § 12.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på
videregående uddannelser omfattet af denne lov kan modtage en
erkendtlighed under ulønnet praktik. | | 1. I § 12, stk. 3, indsættes efter
»praktik«: », herunder om, at en erkendtlighed
højst kan svare til et beløb på 3.286 kr. om
måneden (2022-niveau), og at beløbsgrænsen fra
og med den 1. januar 2023 reguleres én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent«. | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
779 af 8. august 2019, som ændret ved § 4 i lov nr. 363
af 9. marts 2021, foretages følgende ændringer: | § 12.
--- | | | Stk. 2.
Bestyrelsen skal fastsætte professionshøjskolens
vedtægt, jf. § 11, og indgå en udviklingskontrakt
med uddannelses- og forskningsministeren. | | 1. I § 12, stk. 2, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«. | | | 2. I § 12, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Den strategiske rammekontrakt
skal indeholde strategiske mål for
professionshøjskolens opgaver.« | Stk. 3-7.
--- | | | | | | | | § 7 | | | | | | I lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
786 af 8. august 2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 363
af 9. marts 2021, foretages følgende ændringer: | § 12.
--- | | | Stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder erhvervsakademiets vedtægt, jf. §
11, og indgår en udviklingskontrakt med uddannelses- og
forskningsministeren. | | 1. I § 12, stk. 2, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«. | | | 2. I § 12, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Den strategiske rammekontrakt
skal indeholde strategiske mål for erhvervsakademiets
opgaver.« | Stk. 3-8.
--- | | | | | | | | § 8 | | | | | | I lov om medie- og
journalisthøjskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 780 af
8. august 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 363 af 9.
marts 2021, foretages følgende ændringer: | § 12.
--- | | | Stk. 2.
Bestyrelsen skal fastsætte højskolens vedtægt,
jf. § 10, og indgå en udviklingskontrakt med
uddannelses- og forskningsministeren. | | 1. I § 12, stk. 2, ændres
»udviklingskontrakt« til: »strategisk
rammekontrakt«. | | | 2. I § 12, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Den strategiske rammekontrakt
skal indeholde strategiske mål for højskolens
opgaver.« | Stk. 3-7.
--- | | | | | | | | § 9 | | | | | | I lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12. august 2021, foretages
følgende ændringer: | | | | § 18.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4.
Ministeren fastsætter nærmere regler om betingelser for
sammenlægning af uddannelser uden forudgående
prækvalifikation, herunder lukning af uddannelser og andre
forhold ved sammenlægning af uddannelser, jf. stk. 3. Stk. 5.
--- | | 1. I § 18 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk. 4.
Stk. 1 finder desuden ikke anvendelse ved en
uddannelsesinstitutions overdragelse af en godkendt uddannelse
eller et godkendt uddannelsesudbud til en anden
uddannelsesinstitution inden for det samme geografiske
område. Uddannelses- og forskningsministeren kan træffe
afgørelse om, at § 9, stk. 4, finder tilsvarende
anvendelse, hvis uddannelsen eller uddannelsesudbuddet, der
ønskes overdraget, ligger uden for de videnskabelige
områder eller fagområder, som den modtagende
uddannelsesinstitution udbød uddannelser inden for, da
institutionsakkrediteringen blev påbegyndt.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | | | | | | 2. I § 18 indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler om
betingelser for overdragelse af en godkendt uddannelse eller et
godkendt uddannelsesudbud inden for det samme geografiske
område uden forudgående prækvalifikation m.v.,
jf. stk. 4.« | | | | § 21.
Uddannelses- og forskningsministeren træffer på
baggrund af prækvalifikationen afgørelse om
godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud, jf.
dog § 18, stk. 3. | | 3. I § 21, stk. 1, indsættes efter
»stk. 3«: »og 4«. | Stk. 2-4.
--- | | | | | |
|